آموزش کشاورزی
شیوا درویشیان؛ رضوان قنبری موحد؛ سعید غلامرضایی
چکیده
موفقیت ﯾﮏ شرکت تعاونی در ﺑﺨﺶ ﭘﻮﯾﺎی ﮐﺸﺎورزی ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﻣﻨﺎﺑﻊ سخت افزاری ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﻣﺎﻟﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﻫﺎی نرم افزاری ﯾﻌﻨﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ شایستگیهای کارآفرینانه ﺑﺮای ﭘﺎﯾﺪاری و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی تعاونی ﺿﺮوری ﻫﺴﺘﻨﺪ و در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ اﻧﺪازهﮔﯿﺮی اﯾﻦ ...
بیشتر
موفقیت ﯾﮏ شرکت تعاونی در ﺑﺨﺶ ﭘﻮﯾﺎی ﮐﺸﺎورزی ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﻣﻨﺎﺑﻊ سخت افزاری ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﻣﺎﻟﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﻫﺎی نرم افزاری ﯾﻌﻨﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ شایستگیهای کارآفرینانه ﺑﺮای ﭘﺎﯾﺪاری و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی تعاونی ﺿﺮوری ﻫﺴﺘﻨﺪ و در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ اﻧﺪازهﮔﯿﺮی اﯾﻦ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. لذا هـدف از انجـام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگیهای کارآفرینانه اعضای تعاونی دانش آموختگان علوم دامی لرستان است. جامعة آماری مورد مطالعه شامل 576 نفر از دانش آموختگان کشاورزی بود که در تعاونی عضویت داشتند. حجم نمونه با اسـتفاده از جدول کرجسی و مورگان، 230 نفر تعیین شد و برای دستیابی دقیق به افراد مـورد مطالعـه، از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامة استاندارد من (2001) استفاده شد. بر پایة یافتههای توصیفی، اعضای تعاونی در شایسـتگی راهبردی ضعف دارند در حالیکه در مورد شایستگی روابط از وضعیت بهتری برخوردار میباشند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای سابقه عضویت در تعاونی، عوامل حرفهای، سابقه کارورزی، رشته تحصیلی، عوامل محیطی و تجربه کارآفرینی از عوامل مؤثر بر شایستگیهای کارآفرینانه اعضای تعاونی میباشند. بنابراین مدیران تعاونی میتوانند با در نظر گرفتن عوامل فردی، حرفه ای و محیطی مؤثر بر شایستگیهای اعضا، اهداف و برنامههای تعاونی را برای ایجاد و تقویت شایستگیهای کارآفرینانه در بین اعضا مورد بازنگری قرار دهند.
رضوان قنبری؛ زینب فراشی؛ فاطمه ملکی فرد
چکیده
افزایش سریع جمعیت جهان همراه با مهاجرت شهری منجر به افزایش تقاضا برای مواد غذایی شده است که به نوبه خود منجر به تولید مقدار زیادی از پسماندهای کشاورزی می شود، اگرچه مشخص شده است که انباشت پسماند اثرات بسیار سوء بر انسان و محیط زیست دارد، چنین پسماندهایی اگر به درستی مدیریت شوند، می تواند منبع زیستی مهم برای افزایش امنیت غذا در جوامع ...
بیشتر
افزایش سریع جمعیت جهان همراه با مهاجرت شهری منجر به افزایش تقاضا برای مواد غذایی شده است که به نوبه خود منجر به تولید مقدار زیادی از پسماندهای کشاورزی می شود، اگرچه مشخص شده است که انباشت پسماند اثرات بسیار سوء بر انسان و محیط زیست دارد، چنین پسماندهایی اگر به درستی مدیریت شوند، می تواند منبع زیستی مهم برای افزایش امنیت غذا در جوامع کشاورزی باشد. با این حال، علیرغم مزایای استفاده از پسماندهای کشاورزی از لحاظ پایداری زیست محیطی و اقتصادی هنوز این نوع رفتار در بین کشاورزان مورد پذیرش قرار نگرفته است. بنابراین، هدف از این مطالعه حاضر بررسی عوامل روانشناسی بر رفتار کشاورزان در استفاده مجدد از پسماندهای کشاورزی می باشد. برای رسیدن به این هدف از تئوری رفتار برنامه ریزی شده به عنوان چارچوب اصلی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه کشاورزان شهرستان خرم آباد (25858N= ) بوده است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 375 نفر تعیین شد و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری با به کارگیری نرم افزار AMOS24 استفاده شد. نتایج آزمون من وایتنی نشان داد که بین کشاورزانی که در کلاس های ترویجی مدیریت پسماند شرکت کرده اند با کشاورزانی که در این کلا س ها شرکت نکرده اند از لحاظ رفتار، نگرش، هنجارذهنی و باورهای رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که نگرش، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک شده رابطه مثبتی با رفتار کشاورزان در استفاده مجدد از پسماندهای کشاورزی دارند. بعلاوه نتایج نشان داد که نگرش بیشترین اثر مستقیم و باورهای رفتاری بیشترین اثر غیر مستقیم را بر رفتار کشاورزان داشته است.
رضوان قنبری؛ سعید غلامرضایی؛ زینب اسدپوریان؛ سمیه رومیانی
چکیده
بخش بیشتر از پژوهش ها در گرایش های کشاورزی به شکل پایان نامه دانشجویی انجام می شود و پایان نامه یکی از تولیدهای اصلی پژوهشی دانشکده های کشاورزی است. برای فرازاندن سطح کیفی پایان نامه ها در رشته های کشاورزی ضرورت دارد تا چالش ها و عامل های مؤثر در تدوین پایان نامه از دیدگاه اصلی ترین کنش گران آن یعنی دانشجویان و اعضای هیئت علمی بررسی ...
بیشتر
بخش بیشتر از پژوهش ها در گرایش های کشاورزی به شکل پایان نامه دانشجویی انجام می شود و پایان نامه یکی از تولیدهای اصلی پژوهشی دانشکده های کشاورزی است. برای فرازاندن سطح کیفی پایان نامه ها در رشته های کشاورزی ضرورت دارد تا چالش ها و عامل های مؤثر در تدوین پایان نامه از دیدگاه اصلی ترین کنش گران آن یعنی دانشجویان و اعضای هیئت علمی بررسی شود. از این رو ﻫﺪف از این ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺮرﺳﻲ عامل های پیش برنده و بازدارنده ی مؤثر بر ﺗﺪوﻳﻦ ﭘﺎﻳﺎن نامه از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت علمی رشته های کشاورزی دانشگاه لرستان بود. ﭘﮋوﻫﺶ از نوعﻛﺎرﺑﺮدی و ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ - ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ روش پیمایشی و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺟﺮا ﺷﺪ. جامعه آماری این تحقیق شامل 39 دانشجوی کارشناسی ارشد و 25 دانشجوی دکتری و 48 عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی در سال تحصیلی 96-1395 بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون های نا فراسنجه ای من وایتنی و کروسکال والیس استفاده شد. تحلیل عاملی نشان داد که بازدارنده های سازمانی مهم ترین بازدارنده و خبرگی استاد راهنما مهم ترین پیش برنده در تدوین پایان نامه از دیدگاه دانشجویان می باشد. آزمون من وایتنی در مورد تأثیر جنس و مقطع تحصیلی بر تدوین پایان نامه نشان داد، دانشجویان پسر و دانشجویان کارشناسی ارشد با بازدارنده های فردی بیشتری در انجام پایان نامه روبه رو هستند. آزمون کروسکال والیس نیز نشان داد، دانشجویان گرایش های مختلف از لحاظ بازدارنده های انجام پایان نامه تفاوت معناداری ندارند. اولویت بندی چالش های انجام پایان نامه از دیدگاه استادان نشان داد، آنان ضعف دانشجو در ترجمه منابع علمی خارجی، حضور نیافتن پیوسته دانشجو در محیط دانشگاهی، نا آشنایی دانشجو با روش تحقیق را به عنوان مهم ترین چالش ها مشخص کرده اند.