مسعود رضائی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطهی بین هوش هیجانی و توانایی کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعه آماری آن را 500 تن دانشجوی کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند که 107 تن از آنان بر پایه جدول بارتلت و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و دادهها از طریق ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی رابطهی بین هوش هیجانی و توانایی کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعه آماری آن را 500 تن دانشجوی کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند که 107 تن از آنان بر پایه جدول بارتلت و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و دادهها از طریق پرسشنامه گرداوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرسنجی از کارشناسان و قابلیت اعتماد آن از طریق محاسبهی آلفای ترتیبی (85/0-80/0=α) تائید شد. نتیجههای تحقیق نشان دادند که وضعیت دانشجویان در دو مولفهی خودانگیزشی و مدیریت هیجانها نیازمند توجه بیشتری است. یافتههای تحلیل همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین پنج مولفهی خودآگاهی، مدیریت هیجانها، خودانگیزشی، همدلی و مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی با توانایی کارآفرینانه دانشجویان در سطح یک درصد رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که دو متغیر مدیریت هیجانها و سابقهی اعضای خانواده در راهاندازی کسبوکار بین 52 تا 79 درصد از احتمال واریانس توانایی کارآفرینانه دانشجویان را تبیین کردند
مسعود رضائی؛ سیدیوسف حجازی
چکیده
ارزیابی سبک یادگیری دانشجویان و دانستن این که آنان چگونه یاد میگیرند و استفاده از روشهای تدریس مناسب برای بهبود کیفیت یادگیری آنان اهمیت زیادی دارد. هدف این پژوهش، بررسی رابطهی عاملهای آموزشی با سبکهای یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعه آماری آن را دانشجویان گرایشهای کشاورزی ...
بیشتر
ارزیابی سبک یادگیری دانشجویان و دانستن این که آنان چگونه یاد میگیرند و استفاده از روشهای تدریس مناسب برای بهبود کیفیت یادگیری آنان اهمیت زیادی دارد. هدف این پژوهش، بررسی رابطهی عاملهای آموزشی با سبکهای یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعه آماری آن را دانشجویان گرایشهای کشاورزی دانشگاه تهران (1300=N) تشکیل دادند که 300 تن از آنان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب به عنوان نمونه تعیین و انتخاب شدند. از پرسشنامه، شامل ویژگیهای فردی و تحصیلی و شاخص سبکهای یادگیری سولمان و فیلدر به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. قابلیت اعتماد شاخص سبک یادگیری با استفاده از آزمون همتای وارک تایید شد و برای تایید روایی و پایایی سایر بخشهای پرسشنامه به ترتیب از نظر متخصصان و محاسبه پایایی مرکب استفاده شد. نتایج نشان دادند که از نظر بعد پردازش، 60 درصد از دانشجویان دارای سبک یادگیری فعال، به لحاظ بعد دریافت، 55 درصد از سبک یادگیری شهودی، از نظر بعد ارایه، 7/56 درصد دارای سبک یادگیری شفاهی و به لحاظ بعد درک و فهم، 3/58 درصد از دانشجویان دارای سبک یادگیری مرحلهگرا بودند. محاسبهی همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین سبکهای یادگیری و به کارگیری روشهای تدریس و منبعهای درسی (به استثنای جزوه درسی)، در مورد دانشجویان فعال- تفکرگرا و کتاب درسی و ترکیبی از منبعها در مورد دانشجویان حسیگرا- شهودی رابطهی معنیداری وجود ندارد. نتیجهی آزمون منوایتنی گویای آن بود که تفاوت معنیداری بین سبک یادگیری دانشجویان بر پایه جنس و مقطع تحصیلی وجود ندارد.
مسعود رضایی؛ سیدیوسف حجازی
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان و دانشآموختگان درباره برنامههای درسی رشتههای کشاورزی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و زابل و دانشآموختگان دانشگاههای تهران و تربیت مدرس تشکیل میدادند که به ترتیب 394 دانشجو (از بین 1200 دانشجو) با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان و دانشآموختگان درباره برنامههای درسی رشتههای کشاورزی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و زابل و دانشآموختگان دانشگاههای تهران و تربیت مدرس تشکیل میدادند که به ترتیب 394 دانشجو (از بین 1200 دانشجو) با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب و 76 دانشآموخته (از بین 100 دانشآموخته) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده گزینش شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق از الگوی سیپ به عنوان الگوی ارزشیابی و از پرسشنامه به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد و دیدگاه دانشجویان درباره چهار ملاک هدف، محتوا، روش و ارزشیابی و دیدگاه دانشآموختگان درباره ملاکهای هدف، محتوا و رضایت از رشته و نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصتهای رشتههای کشاورزی از دیدگاه هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند. روایی محتوایی ابزار تحقیق با استفاده از نظرسنجی از متخصصان و قابلیت اعتماد آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (90/0-87/0α=) مورد تائید قرار گرفت. نتیجهی تحقیق نشان داد که دانشجویان وضعیت چهار ملاک هدف، محتوا، روش و ارزشیابی را به نسبت مطلوب و دانشآموختگان وضعیت ملاکهای هدف، محتوا و رضایت از رشته را به نسبت مطلوب ارزیابی کردند. براساس تحلیل SWOT، پاسخگویان پذیرش چندین برابری دختران نسبت به پسران، کمبود واحدهای عملی و پایین بودن مهارتهای عملی دانشجویان، تکراری بودن درسها، نبود ارتباط بین بخشهای نظری و عملی درسها و کمبود امکانات برای برگزاری واحدهای عملی را به عنوان مهمترین نقاط ضعف رشتههای کشاورزی ذکر کردهاند.
روح اله رضایی؛ الهام احمدی فرد
چکیده
هدف این تحقیق علّی- معلولی بررسی و ارزیابی عاملهای مؤثر بر استفاده دانشجویان از منبعهای کتابخانهای بود. جامعه آماری این تحقیق را 432 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد عضو کتابخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان تشکیل میدادند که 168 تن از آنان از طریق نمونهگیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف این تحقیق علّی- معلولی بررسی و ارزیابی عاملهای مؤثر بر استفاده دانشجویان از منبعهای کتابخانهای بود. جامعه آماری این تحقیق را 432 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد عضو کتابخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان تشکیل میدادند که 168 تن از آنان از طریق نمونهگیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان مورد تایید قرار گرفت و روایی آن با استفاده از پایایی ترکیبی (CR) به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از فن چند متغیره مدلسازی معادلههای ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان دادند که پنج عامل کیفیت خدمات، تسهیلات و فضای کتابخانه، کیفیت منبعهای کتابخانهای، خدمات پشتیبانی و زیرساختها و امکانات دارای اثرگذاریهای مثبت و معنیداری بر استفاده دانشجویان از منبعهای کتابخانهای بوده و در مجموع 64 درصد از واریانس میزان استفاده دانشجویان از منبعهای کتابخانهای دانشکده کشاورزی را تبیین کردند. همچنین، نتایج تحقیق گویای آن بودند که بر پایه شاخصهای برازش، ساختار کلی مدل پژوهش مورد تایید بوده و مدل نظری تحقیق با واقعیت همخوانی داشت. بر پایه نتایج تحقیق میتوان نتیجه گرفت که بهبود کیفیت خدمات، فراهم ساختن تسهیلات و فضای مناسب، ارتقاء کیفیت منبعهای کتابخانهای، ارایه خدمات پشتیبانی مناسب و ایجاد زیرساختها و امکانات ضروری میتوانند به طور مستقیم منجر به افزایش استفاده دانشجویان از منبعهای کتابخانهای شوند.