یحیی صافی سیس؛ سید حمید موحد محمدی؛ احمد رضوانفر
چکیده
ببـرای توفیـق در زمینـه فنــاوری زیســتی نیــاز بــه نیــروی انســانی آموزشدیده در همه بخشها وجـود دارد. آمـوزش جامـع، پیـش نیـاز تربیـت نیروی انسانی اسـت. هدف این پژوهش، شناسایی عاملهای موثر بر الزامهای آموزشی توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه محققان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 421 تن از محققان 14 مرکز تحقیقات ...
بیشتر
ببـرای توفیـق در زمینـه فنــاوری زیســتی نیــاز بــه نیــروی انســانی آموزشدیده در همه بخشها وجـود دارد. آمـوزش جامـع، پیـش نیـاز تربیـت نیروی انسانی اسـت. هدف این پژوهش، شناسایی عاملهای موثر بر الزامهای آموزشی توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه محققان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 421 تن از محققان 14 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی بودند که بر مبنای فرمول کوکران، حجم نمونه 201 نفر برآورد شد و برای کاهش خطا و پوشش افراد بی پاسخ، به 216 افزایش یافت. ابزار گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از نظر استادان دانشگاه تهران و پایایی متغیرها با استفاده از پیش آزمون و ضریب تتای ترتیبی (87/0 (θ =با استفاده از نرمافزار R تایید شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که عاملهای موثر بر الزامهای آموزشی توسعه فناوری زیستی را میتوان در 6 عامل سیاستگذاری، مدیریتی، تحقیقاتی، ترویجی، زراعی و مصرفی خلاصه کرد. این عاملها در مجموع 49 درصد از واریانس متغیرهای مؤثر بر الزامهای آموزشی فناوری زیستی کشاورزی را تبیین کردند.
امیر نعیمی؛ پریسا نجفلو؛ سید محمد جواد سبحانی
چکیده
ارتقای نگرش نسبت به مسایل محیط زیست و در نظر گرفتن آن به عنوان یک ی از سرمای ههای ملی، منجر به استفادهاز فناوری زیستی در راستای توسعه پایدار شده است. هدف این تحقیق علی - ارتباطی بررسی و تبیین نقش آموزشکشاورزی و اطلاع رسانی موثر بر توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه متخصصان بود. جامع هی آماری مورد بررسی97 تن متخصصان فناوری زیستی مرکز ...
بیشتر
ارتقای نگرش نسبت به مسایل محیط زیست و در نظر گرفتن آن به عنوان یک ی از سرمای ههای ملی، منجر به استفادهاز فناوری زیستی در راستای توسعه پایدار شده است. هدف این تحقیق علی - ارتباطی بررسی و تبیین نقش آموزشکشاورزی و اطلاع رسانی موثر بر توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه متخصصان بود. جامع هی آماری مورد بررسی97 تن متخصصان فناوری زیستی مرکز های دانشگاهی و تحقیقاتی استان تهران بودند که با استفاده از جدول کرجسیو مورگان از بین آنان 85 تن به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای محقق ساخته بود که رواییظاهری و محتوایی آن توسط گروهی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و فناوری زیستی کشاورزی مورد بررسی،0 ب هدست آمد. یافته های / 0 تا 90 / اصلاح و تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی بین 7857 درصد( نسبت به توسعه فناوری زیستی کشاورزی در سطح نسبتاً / توصیفی نشان داد که دیدگاه بیشتر متخصصان ) 63( قرار داشت. نتیجه آزمون همبستگی نشان داد که متغیرهای آموزش و پژوهش، اطلا عرسانی و / خوبی )میانگین: 60ترویج کشاورزی با متغیر دیدگاه متخصصان همبستگی مثبت و معن یداری در سطح یک درصد داشتند. نتایج رگرسیونترتیبی نشان داد که بر اساس ضریب مک فادن متغیرهای آموزش و پژوهش، اطلا عرسانی و ترویج کشاورزی توانسته-اندبه طور معنی دار بر احتمال توسع هی فناوری زیستی کشاورزی تاثیر بگذارند و 32 درصد از بخت واریانس وقوع متغیروابسته را تبیین کنند.