مهرناز خیاطی؛ وحید علی آبادی؛ حسن صدیقی
چکیده
برای دست یابی به کشاورزی پایدار و مناسب، باید بین عاملهای اقتصادی، اجتماعی، زیستی و فردی، غیر فردی و معنوی تعادل برقرار شود. این پژوهش با هدف تفکیک سطح دانشکشاورزان گندمکار استان تهران درزمینه کشاورزی پایدار، براساس متغیرهای اقتصادی اجتماعی بود. حجم جامعه آماری8532 گندمکار استان تهران بودند که براساس فرمول کوکران، حجم ...
بیشتر
برای دست یابی به کشاورزی پایدار و مناسب، باید بین عاملهای اقتصادی، اجتماعی، زیستی و فردی، غیر فردی و معنوی تعادل برقرار شود. این پژوهش با هدف تفکیک سطح دانشکشاورزان گندمکار استان تهران درزمینه کشاورزی پایدار، براساس متغیرهای اقتصادی اجتماعی بود. حجم جامعه آماری8532 گندمکار استان تهران بودند که براساس فرمول کوکران، حجم نمونه 130 تن تعیین شد و اطلاعات لازم از آنها گردآوری شد. این تحقیق علی-قیاسی به شیوه میدانی با ابزار پرسشنامه انجام شده است. روایی پرسشنامه را اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تأیید کردند و پایایی آن با انجام مطالعهی راهنما و محاسبه ضریب آلفای ترتیبی با استفاده از نرم افزارR محاسبه شد و مقدار آن برابر با (89=α) تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی(رگرسیون ترتیبی) با استفاده از نرم افزارهای SPSS19 انجام شد. یافتهها نشان دادند که دانش گندامکاران در حیطهی کشاورزی پایدار بیشتر گندم کاران در سطح متوسط است. متغیرهای (سن، عملکرد گندم، میزان زمین زیر کشت آبی و شمار دورههای ترویجی شرکت کرده) توان برآورد احتمال رشد دانش زیست محیطی گندم کاران را در حد24درصد دارند.
جعفر یعقوبی؛ پریسا نجفلو؛ میلاد صفری
چکیده
هدف کلی این تحقیق سنجش سطح دانش دانشجویان گرایش های کشاورزی دانشگاه زنجان در زمینه ی کشاورزیپایه و تحلیل علل ضعف آن بود. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش پیماشی انجام شد. جامعه تحقیق،1392 بودند - دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 93نمونه ها با روش نمون هگیری طبق های تصادفی .)n = حجم نمونه ...
بیشتر
هدف کلی این تحقیق سنجش سطح دانش دانشجویان گرایش های کشاورزی دانشگاه زنجان در زمینه ی کشاورزیپایه و تحلیل علل ضعف آن بود. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش پیماشی انجام شد. جامعه تحقیق،1392 بودند - دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 93نمونه ها با روش نمون هگیری طبق های تصادفی .)n = حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد ) 109 .)N=709(گزینش شدند. پرسشنامه ابزار اصلی گر دآوری داد هها بود که روایی آن با نظرخواهی اعضای هیأ تعلمی تائید شد. براینتایج نشان دادند که میانگین .)Ө = 0/ تعیین پایایی بخش های مختلف پرسشنامه، از ضریب پایایی تتا استفاده شد ) 793 ) از 20 ( بود. مقایسه نشان داد، نمره دانش پایه / 10 با انحراف معیار 22 / نمره ی دانش کشاورزی پایه دانشجویان 33کشاورزی دانشجویان با دیپلم علوم تجربی و دانشجویان کارشناسی ارشد با محل تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاهدولتی به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان با دیپلم ریاضی و دانشجویان با محل تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاهغیردولتی بود. برای کاهش شمار متغیرها و تشکیل ساختار جدیدی برای آنها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.ضعف دانش عمومی کشاورزی دانشجویان در نه عامل نگرش منفی دانشجویان به کشاورزی و آموز شهای نامتناسب ،فضای ناسالم علمی در دانشگاه و ب یاهمیتی اطلاعات عمومی کشاورزی، ضعف دانشگاه در ارتباط با محی طهای کشاورزیو ایجاد انگیزش در دانشجو، ذهنیت منفی جامعه به رشته کشاورزی، کم توجهی هیأت علمی و بی اهمیت شمردناطلاعات عمومی کشاورزی، کمبود در سهای پایه کشاورزی، مناسب نبودن سرفص لها، سطح پایین دانش عمومی هیأت67/ علمی و عدم آگاهی افراد از رشته های دانشگاهی پیش از ورود به رشته خلاصه شدند که این عام لها درمجموع 04درصد از کل واریانس علل ضعف دانش عمومی دانشجویان را تبیین کردند.