آموزش کشاورزی
غلامرضا احمدی؛ نوذر منفرد؛ رحمت یحیی نژاد عزیزی
چکیده
این پژوهش در پی آن بود تا مشخص کند سرمایه فکری به چه میزان بر عملکرد محققان معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران در زمینه آموزش مرکبات کاران تأثیر م یگذارد. هدف از اجرای پژوهش، شناسائی ابعاد عملکرد آموزشی محققان معین دراین زمینه و بررسی تأثیر سرمایه فکری بر آن بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر دیدمان از نوع تحقیقات توصیفی ...
بیشتر
این پژوهش در پی آن بود تا مشخص کند سرمایه فکری به چه میزان بر عملکرد محققان معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران در زمینه آموزش مرکبات کاران تأثیر م یگذارد. هدف از اجرای پژوهش، شناسائی ابعاد عملکرد آموزشی محققان معین دراین زمینه و بررسی تأثیر سرمایه فکری بر آن بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر دیدمان از نوع تحقیقات توصیفی از نوع اکتشافی به شمار م یآید. جامعه آماری نیز شامل هم هی محققان معین به شمار 146 نفر بود که از این میان، با استفاده از فرمول کوکران، 110 نفر به عنوان نمونه تعیین شدند و با فرمول تخصیص متناسب، سهم هر مرکز در هر شهرستان از حجم نمونه تعیین و محاسبه شد. برای گردآوری داد هها از طریق پرسشنام ه استاندارد سرمایه فکری بر مبنای مدل بونتیس و هالند و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد آموزشی استفاد ه شده است. برای تحلیل داد هها از ماتریس همبستگی، تحلیل عاملی تشخیصی، استفاده SMART-PLS وایازی )رگرسیون( ترتیبی و روش مد لیابی معادل ههای ساختاری، با بهر هگیری از نرم افزار شد. یافت هها نشان دادند که، ساختار عاملی و مدل انداز هگیری طراحی شده برای انداز هگیری عام لها با داد هها 0 و مقدار / از برازندگی خوبی برخوردار بودند. ضریب مسیر سرمایه فکری بر عملکرد محققان معین، برابر با 245 سرمایه فکری بر عملکرد محققان P =0/ 2 بوده است. تحلیل مسیر نشان داد در سطح خطای 05 / برابر با 637 t معین مرکز تحقیقات و آموز شکشاورزی مازندران در زمینه تولید مرکبات تأثیر مثبت و معن یداری دارد. نمایه واژگان: سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه ارتباطی، عملکرد آموزشی، پژوهشگران معین
ارسلان ایرجی راد؛ ماه منیر تیمورزاده نمینی
چکیده
د
دانشگاهها نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر اقتصاد دانش محور ایفا میکنند و برای دستیابی به این منظور، استفاده از همه ظرفیتها از جمله سرمایههای فکری به عنوان داراییهای نامشهود، دارای اهمیت است. هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین سرمایه انسانی و اندازهگیری عملکرد مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی با تأکید بر اثر ...
بیشتر
د
دانشگاهها نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر اقتصاد دانش محور ایفا میکنند و برای دستیابی به این منظور، استفاده از همه ظرفیتها از جمله سرمایههای فکری به عنوان داراییهای نامشهود، دارای اهمیت است. هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین سرمایه انسانی و اندازهگیری عملکرد مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی با تأکید بر اثر میانجی سرمایه ارتباطی میباشد. این تحقیق، از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع میدانی است. جامعه آماری این تحقیق را 220 تن از اعضای هیئت علمی و مدرسان مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند که با توجه به جدول بارتلت 140 تن از آنان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد نیتی و راوی، استفاده شد. روایی محتوایی، همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی 831/0 و تتای ترتیبی 772/0 ابزار تحقیق تأمین شد. مدلسازی معادلههای ساختاری تعاملی در نرمافزار SMART-PLS3 نشان داد که هر دو متغیر سرمایه انسانی و سرمایه ارتباطی، تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد این مرکزها دارند. افزون بر این، متغیر سرمایه ارتباطی، اثر میانجی بر رابطه بین سرمایه انسانی و عملکرد ایفا میکند.