سمیرا زردویی؛ عبدالحمید پاپ زن
چکیده
بخش کشاورزی، بزرگترین مصرف کننده ی منابع طبیعی و در عین حال بیشترین نقش را در حفظ آن بر عهده دارد. کشاورزی شهری شیوه ای برای کاهش آسیب پذیری جمعیت های شهری جهان در برابر تغییرات اکولوژیکی است .در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزشی چندرسانه ای کشاورزی شهری به منظور آموزش کشاورزی خانگی با استفاده از الگوی تحقیقات تجربی، طرح پیش آزمون- پس ...
بیشتر
بخش کشاورزی، بزرگترین مصرف کننده ی منابع طبیعی و در عین حال بیشترین نقش را در حفظ آن بر عهده دارد. کشاورزی شهری شیوه ای برای کاهش آسیب پذیری جمعیت های شهری جهان در برابر تغییرات اکولوژیکی است .در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزشی چندرسانه ای کشاورزی شهری به منظور آموزش کشاورزی خانگی با استفاده از الگوی تحقیقات تجربی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد و بدون استفاده از گزینش تصادفی استفاده گردید. جامعه آماری را 110 خانواده شهری کرمانشاه که دارای تجربه کاشت و پرورش گیاهان در خانه را داشته و در مسابقه ی فضای سبز خانگی در سال 1393شرکت کرده بودند، تشکیل دادند. حجم نمونه 60 خانواده بود که به دو گروه 30 نفری تقسیم شدند، گروه کنترل و آزمودنی. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد و از پرسشنامه پیش آزمون- پس آزمون جهت جمع آوری داد ه ها استفاده شد، پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ 85 درصد و روایی آن با استفاده از نظر کمیته راهنما تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss21 و از آماره ی t student استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری از نظر دانش و مهارت گروه آزمودنی پس از اجرای روش آموزشی چند رسانه ای نسبت به گروه گواه حاصل شد. پیشنهاد می گردد در راستای تهیه نرم افزارهای دیداری کشاورزی در شهرها مسولین ذی ربط از جمله سازمان جهاد کشاورزی، پارک ها و فضای سبز، دانشگاه ها و موسسات و... اهتمام بیشتری در رابطه با کشاورزی شهری در جهت آگاهی شهرنشینان داشته باشند.
کلثوم حمیدی؛ جعفر یعقوبی
چکیده
کشاورزان شهری، شهروندان ساکن شهر هستند که به کشاورزی در داخل شهر و مناطق حاشیه آن میپردازند. هدف از این تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی کشاورزان شهری بود. در این تحقیق تحلیلی، برای سنجش روایی پرسشنامه از اعضای هیأت علمی و کارشناسان مرتبط و برای پایایی آن از پیش آزمون و محاسبه ضریب پایایی تتا استفاده شد(92/0= θ ). جامعهی آماری تحقیق ...
بیشتر
کشاورزان شهری، شهروندان ساکن شهر هستند که به کشاورزی در داخل شهر و مناطق حاشیه آن میپردازند. هدف از این تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی کشاورزان شهری بود. در این تحقیق تحلیلی، برای سنجش روایی پرسشنامه از اعضای هیأت علمی و کارشناسان مرتبط و برای پایایی آن از پیش آزمون و محاسبه ضریب پایایی تتا استفاده شد(92/0= θ ). جامعهی آماری تحقیق را خانوارهای دارای کشاورزی شهری شهر زنجان در سال 1395 تشکیل دادند که شمار آنان بنا بر اعلام سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری زنجان 2300 خانوار بود. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد (150=n) که مناطق سهگانه شهر زنجان به عنوان خوشه در نظر گرفته شدند. شیوه مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی، اصول بهینه کاشت گیاهان و اصول بهینه آبیاری، شیوه مبارزه غیرشیمیایی و زیستی (بیولوژیک) با آفات، اصول بهینه عملیات سمپاشی و آشنایی با انواع سموم و موارد کاربرد آنها به ترتیب به عنوان نیازهای آموزشی رتبه یک تا شش بر پایه ضریب تغییرات معرفی شدند. تحلیل همبستگی نشان داد بین نیازهای آموزشی شهروندان در زمینهی کشاورزی و سطح تحصیلات و میزان علاقه به کشاورزی شهری رابطه ی مثبت و معنیداری در سطح یک درصد مشاهده شد. بین نیازهای آموزشی شهروندان با متغیرهای سن، میزان فضا برای کشاورزی شهری و میزان پیشینه ی کار کشاورزی همبستگی معنی داری وجود نداشت. همچنین نیازهای آموزشی افراد شرکت کننده در دست کم یک دوره آموزشی کشاورزی به طور معنی داری کمتر از افراد بدون تجربه شرکت در دوره آموزشی کشاورزی، بود. بین شهروندان مناطق سهگانه شهری زنجان از نظر نیازهای آموزشی کشاورزی اختلاف معنیداری مشاهده نشد.