سید ابوالقاسم برآبادی؛ علی شمس؛ نیکلایس وایس
چکیده
شناسایی عاملهای محدودکننده سطح استفاده ذینفعان نظام آموزشی از شبکههای اجتماعی در آموزش و یادگیری، میتواند به تصمیمگیری و برنامهریزیهای آگاهانه در این زمینه کمک کند. این پژوهش با هدف شناسایی بازدارندههای استفاده از شبکههای اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی و دانشجویان انجام شد. جامعه آماری شامل ...
بیشتر
شناسایی عاملهای محدودکننده سطح استفاده ذینفعان نظام آموزشی از شبکههای اجتماعی در آموزش و یادگیری، میتواند به تصمیمگیری و برنامهریزیهای آگاهانه در این زمینه کمک کند. این پژوهش با هدف شناسایی بازدارندههای استفاده از شبکههای اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی و دانشجویان انجام شد. جامعه آماری شامل 3984 تن عضو هیئتعلمی و 111528 تن دانشجوی دانشکدههای کشاورزی دولتی کل کشور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی 211 تن از اعضای هیئتعلمی و 400 تن از دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاههای مختلف کشور انتخاب و بررسی شدند. دادهها به وسیله پرسشنامه برگرفته از یافتههای بررسیهای پیشین و با طیف لیکرت پنج سطحی گردآوردی شد. روایی پرسشنامه به صورت تشخیصی و پایایی با ضریب پایایی ترکیبی تأیید شد. دادهها با آزمونهای t، من ویتنی، و مدلسازی معادلههای ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد که میزان استفاده آموزشی از شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان بیشتر از اعضای هیئتعلمی و نگرش آنان نسبت به استفاده از این شبکهها در آموزش و یادگیری نیز مثبتتر از اعضای هیئتعلمی است. یافتههای مدلسازی نیز بیانگر این است که عاملهای مربوط به دانشجویان، نوع درسها، و ویژگیهای شبکههای اجتماعی با استفاده آموزشی اعضای هیئتعلمی از این شبکهها رابطه منفی و معنیداری دارند. همچنین عاملهای مربوط به اعضای هیئتعلمی، سازمان آموزشی، و بازدارندههای نرمافزاری و سختافزاری با استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی در آموزش رابطه منفی و معنیداری نشان میدهد.
رضا موحدی؛ مسعود سامیان؛ نسیم ایزدی؛ مرجان سپه پناه
چکیده
شبکههای اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم بشر در بهروزرسانی اطلاعات هستند که فرصت زیادی را در اختیار جوامع علمی بهخصوص دانشجویان قرار میدهند. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1396 با حجم 523 نفر تشکیل میدهند، که از این تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه با استفاده ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم بشر در بهروزرسانی اطلاعات هستند که فرصت زیادی را در اختیار جوامع علمی بهخصوص دانشجویان قرار میدهند. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1396 با حجم 523 نفر تشکیل میدهند، که از این تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای معتبر سازی پرسشنامه و استخراج متغیرهای مورداندازهگیری تحقیق، هم از روش پانل متخصصان و هم پیش آزمون از سوالات استفاده شد. روایی سوالات پرسشنامه با استفاده از پانل متخصصان دانشگاه بوعلی سینا تایید و پایایی آن نیز از طریق آزمون تتای ترتیبی محاسبه و به میزان 88/. به دست آمد. نتایج نشان داد که بیش از نیمی از دانشجویان کشاورزی (4/52 درصد) به استفاده از شبکههای اجتماعی نگرش مثبتی دارند. همچنین دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و با جنسیت زن بیشتر از این شبکه ها استفاده میکنند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی در بهبود یادگیری دانشجویان نشان داد که تبادل اطلاعات با همکلاسیها و اساتید، بهبود فرهنگ مطالعه و یادگیری، بهبود ارتباطات فردی و اجتماعی و افزایش احتمال شغل یابی مهمترین عامل های شناسایی شد می باشند که این عوامل در مجموع 61 درصد واریانس کل متغیرها را تبیین می کنند. همچنین نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان کشاورزی با نگرش آنها نسبت به استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معنیدار در سطح 99 درصد وجود دارد و نیز نتایج آزمون کروسکال والیس نیز بیانگر این موضوع بود که بین نگرش دانشجویان زن و مرد نسبت به شبکههای اجتماعی تفاوت معناداری در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان علاقه به شبکه های اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری در سطح 95 درصد وجود دارد.