برآورد نیروی انسانی دانش آموخته دانشگاهی برای جذب در رشته های اقتصاد، ترویج و آموزش، توسعه کشاورزی و روستایی

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی رشته زراعت و اصلاح نباتات، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، تهران ، ایران

2 استادیار موسسه آموزش وترویج کشاورزی ،سازمان تحقیقات ، آموزش وترویج کشاورزی، تهران ، ایران

10.22092/jaear.2023.362332.1943

چکیده

منابع انسانی به عنوان مهمترین عامل تولید، باید از ذهن توسعه یافته و تفکر کارافرین برخوردار باشد. حمایت از ایجاد و راه‌اندازی اجزای پیشین و پسین زنجیره‌های تولید، از الزامات توسعه و در گرو به کار گیری نیروهای متخصص است. این مقاله با هدف بررسی وضعیت موجود و تعداد ثبت نام کنندگان، دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته های اقتصاد، ترویج و آموزش، توسعه کشاورزی و روستایی در سال تحصیلی 1403-1402انجام است. این پژوهش به لحاظ جهت گیری و هدف کلی در شمار تحقیقات مروری قرار دارد. به لحاظ امکان و توان کنترل متغیرها مورد بررسی و شرایط زمینه ای تحقیق نیز در زمره تحقیقات غیرآزمایشی و از نوع تحلیلی است. همچنین به لحاظ دیدمان کیفی است که به روش روایتی انجام شده است لذا ازمصاحبه با افراد کلیدی و مطلع و جمع آوری مستندات درحوزه استفاده شده است. جامعه آماری 9 تن خبرگان موضوعی شامل (کارشناسان و محققان و افراد مطلع ، موسسه پژوهش های اقتصادی وتوسعه روستایی ، سازمان تحقیقات ،آموزش و ترویج کشاورزی ، بخش خصوصی) بود که به روش گروه کانونی از آن ها استفاده شد. روش آماری توصیفی مشتمل بر میانگین، نما، میانه، واریانس وانحراف معیار وضریب تغییرات است. با وجود محدودیت‌های دسترسی به بعضی آمار، بررسی در مورد تعداد دانش آموختگان، ثبت نام شدگان و دانشجویان گروه‌های مذکور به تفکیک رشته طی 4 سال منتهی به سال تحصیلی 1399 انجام شد. برای نیازسنجی نیروی انسانی تحصیلکرده موردنیازبخش، از روش چگالی نسبت‌ها استفاده و با بهره‌‌مندی از تجارب و نظرات خبرگان (عضو و یا مدعو کمیته) و کاربرد روش دلفی، نیاز هریک از بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاون بر اساس شاخص‌ها برآورد و نهایتاً پیش بینی نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جهت ارائه به وزارت "عتف" به تفکیک رشته های ذیربط تهیه و نهایی گردید مجموع پذیرش در کلیه مقاطع 2464نفر پیشنهاد شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Estimating university-educated human resources for recruitment in the fields of economics, extension and education, agricultural and rural development

نویسندگان [English]

  • Naser Norozi 1
  • majidreza khodaverdian 2
1 Bachelor's degree in agriculture and plant breeding, Agricultural Education and Extension Institute, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Institute of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Tehran, Iran
چکیده [English]

,Human resources, as the most important production factor, must have a developed mind and entrepreneurial thinking. Supporting the creation and launch of the front and rear components of production chains is one of the requirements of development and depends on the employment of expert forces. This article aims to investigate the current situation and the number of registrants, students and graduates in the fields of economics, extenion and education, agricultural and rural development in the academic year 1403-1402. This research is one of the review researches in terms of orientation and general purpose. In terms of the possibility and ability to control the investigated variables and the background conditions of the research, it is also among non-experimental and analytical research. Also, in our view, it is qualitative that was done in a narrative method, therefore interviews with key and informed people and collecting documents in the field were used. The statistical population consisted of 9 subject matter experts (experts, researchers and informed people, who were used by the focus group method. Despite the limitations of access to some statistics, a survey was conducted on the number of graduates, registered students and students of the mentioned groups by field during the 4 years ending in the academic year of 2019., the forecast of the expert manpower required to be submitted to the Ministry of "Repentance" was prepared and finalized by the relevant fields. The total admission in all fields is proposed to be 2464person.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employment of graduates
  • expert manpower
  • needs assessment
  • economy and extension and development of agriculture
آمارنامه کشاورزی سال .(1400). جلد اول محصولات زراعی، معاونت امار مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دفتر فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی.(1400). سامانه جامع پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشور، پاسبان، ف. (1394). دانش‌آموختگان کشاورزی و بازار کار، خیرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، 25 فروردین 1394، کد خبر: 22146 ، زمان مشاهده در سایت اینترنتی: 10/8/1395 جمالی‌نژاد، م .(1400). معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزیر کشور 04/آذر/1400 ایسنا. رشد برنامه سوم توسعه در ایران، سمینار ارائه نتایج طرح نیازسنجی نیروی انسانی متخصص، 21 و 22 خرداد سال 1381. روزنامه رسمی کشور، .(1396). برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (١٤٠٠ ـ ١٣٩٦)، درج شده درسند مورخ (21/01/1396). زند، ا، .(1400). سخنرانی در آمفی‌تئاتر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. سازمان تحقیقات،آموزش وترویج کشاورزی،.(1401). دفتر ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج، بانک اطلاعات منابع و نیروی انسانی. سازمان مرکزی تعاون روستایی .(1401). سازمان جهاد کشاورزی استان همدان. (1393). سند برنامه بهبود ساختار منابع انسانی وزارت جهادکشاورزی (1396-1394). شورای انقلاب فرهنگی .(1389). ، سند نقشه جامع علمی کشور، فصل دوم صفحه 9 . صندوق بیمه محصولات کشاورزی .( 1401).گزارش آماری ازبیمه محصولات کشاورزی .تهران. فتحیان، م و منتظر، غ. (1387). پیش‌بینی منابع انسانی متخصص مورد نیاز ایران در عرصه مهندسی فناوری اطلاعات در برنامه چهارم توسعه کشور، سیاست علم و فناوری، سال اول شماره 1، از صفحه 83 تا 93 مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.(1392). سند نهایی چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 مجلس شورای اسلامی.(1389). قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، تهران. مجمع تشخیص مصلحت نظام.(1384). سند نهایی چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران در افق 1404. موسسه آموزش و ترویج کشاورزی .( 1401). https://iate.ir/fa-IR/ItvhePortal/1/page/ وزارت جهاد کشاورزی .(1396). گزارش آماری مرکز نوسازی و تحول اداری. تهران. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری .(1400). موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت "عتف".تهران. وزارت کشور(1400) . دفتر تشکیلات نیروی انسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، . موحدی، ر (1396). بازدارنده های اشتغال دانش‏‌آموختگان کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 41، صص 95-79. یعقوبی، ج؛ اسعدی، ص؛ یزدان پناه، م (1396). شناسایی عامل های مشوق و بازدارنده گرایش جوانان روستایی به شغل کشاورزی در روستاهای قصرشیرین. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 40، صص 14-3.
Agrawal, Rashmi, Nanda, S. K.; Rama Rao, D.; Rao, B. V. L. N. 2013. Integrated Approach to Human Resource Forecasting: An Exercise in Agricultural Sector, Agricultural Economics Research Review. Jul-Dec2013, Vol. 26 Issue 2, p173-184. 12p. Bednaříková, Z., Bavorová, M., & Ponkina, E. V. (2016). Migration motivation of agriculturally educated rural youth: the case of Russian Siberia. Journal of rural studies, 45, 99-111. Hällsten, M., Edling, C., & Rydgren, J. (2017). Social capital, friendship networks, and youth unemployment. Social science research, 61, 234-250. Katajavuori, N.; Lindblom,Y; Lanne, S. and Hirvonen, J. (2006).The significance of practical training in linking theoretical studies with practice. In: The International Journal of Higher Education and Educational Planning, 51(3): 439–464. Kumar, A., & Kumar, V. A. (2014). Pedagogy in higher education of agriculture. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 89-93. Manikandan, S. Sheik Abdullah, P.(2016).Human Resource Development for Agricultural Sector in India. International Journal of Environment Agriculture and Biotechnology (ISSN: 2456-1878).1(4), 0723-0728.10.22161/ijeab/1.4.15. Ramarao, D.; Agrawal, Rashmi; Rao, B. V. L. N.; Nanda, S. K.; Joshi, Girish P. (2014). Agri-Manpower Forecasting and Educational Planning, Journal of Agricultural Education and Extension, v20 n4 p397 412 Skivington, K., Benzeval, M., & Bond, L. (2014). Motivated for employment? A qualitative study of benefit recipients. The Lancet, 384, S72. Swanson, B. E., Barrick, R. K., & Samy, M. M. (2007). Transforming higher agricultural education in Egypt: Strategy, approach and results. In Proceedings of the 23th Annual Conference of AIAEE.