آموزش کشاورزی
ناصر ناصری؛ شهپر گراوندی؛ فرحناز رستمی
چکیده
رفتار نامناسب با بقایای زراعی میتواند پیامدهای جبران ناپذیری بر محیط زیست به همراه داشته باشد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر مدیریت بقایای زراعی در گندمکاران شهرستان روانسر در سال زراعی 1401-1402 انجام شد. به منظور بررسی تصمیمات و رفتارهای کشاورزان در طی مراحل آموزش، از الگو فراتئوری تغییر (TTM ) به عنوان ...
بیشتر
رفتار نامناسب با بقایای زراعی میتواند پیامدهای جبران ناپذیری بر محیط زیست به همراه داشته باشد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر مدیریت بقایای زراعی در گندمکاران شهرستان روانسر در سال زراعی 1401-1402 انجام شد. به منظور بررسی تصمیمات و رفتارهای کشاورزان در طی مراحل آموزش، از الگو فراتئوری تغییر (TTM ) به عنوان الگویی جامع استفاده شد. هم چنین در این پژوهش از طرح شبه آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بهره گرفته شد. جامعه آماری 400 نفر از بهره برداران گندم کار شهرستان روانسر بودند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 180 نفر از آنها از طریق نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از جدول اعداد تصادفی انتخاب شدند و تحت سه گروه 60 نفره (دو گروه آزمودنی حضوری و غیرحضوری و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای بود که سازه های مورد سنجش در پرسشنامه عبارتند از: خودکارآمدی (16گویه)، مراحل تغییر (18 گویه)، تعادل تصمیم گیری (22گویه) و رفتار (6گویه) بودند. دادههای جمعآوری شده با نرم افزار18 SPSS و آزمون آماری t همبسته و مستقل، آزمون F , HSD و آزمون کولموگروف اسمیرونف تحلیل شدند. بر اساس یافته ها، آموزش غیرحضوری بر اساس الگوی فراتئوری تغییر در دو سازه خودکارآمدی و مراحل تغییر عمل بهتری داشته و در سازه تعادل تصمیم گیری، آموزش حضوری نتایج بهتری ارائه کرده است اما در خصوص سازه رفتار هر دو گروه نتایج مشابهی داشتند. بر اساس نتایج به دست آمده، روش آموزش غیرحضوری مدیریت بقایای زراعی در شرایط همه گیری می تواند به دلیل افزایش خودکارآمدی و ارتقای رفتار یادگیرندگان از حالت تئوری به عملی، راهکاری کارآمد برای کاهش رفتار آتش زدن بقایای زراعی در بین کشاورزان باشد.
فرحناز رستمی؛ وحید علی آبادی
چکیده
هدف این پژوهش، ارزیابی نقش و تاثیر راهبرد های یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 92-91 است. روش تحقیق علّی - ارتباطی و جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی کشاورزی (970=N) بود. حجم نمونه بنا بر جدول مورگان و کرجسی (1970)، تعیین شد ( 254=n) و با استفاده ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارزیابی نقش و تاثیر راهبرد های یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 92-91 است. روش تحقیق علّی - ارتباطی و جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی کشاورزی (970=N) بود. حجم نمونه بنا بر جدول مورگان و کرجسی (1970)، تعیین شد ( 254=n) و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای (بر حسب رشته تحصیلی )، از جامعه آماری انتخاب شد. ابزار گرد آوری داده ها برای سنجش انگیزه پیشرفت تحصیلی پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس (1990) و برای راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی پرسشنامه پنتریچ و دی گروت (1992)، بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی از نرمافزار SPSSWin15 استفاده شد. نتایج گویای آن بود که، انگیزه پیشرفت تحصیلی بیشتر دانشجویان کشاورزی مورد نظر پایینتر از حد متوسط بود. همچنین تحلیل مسیر نشان داد که از بین راهبردهای شناختی و فراشناختی تاثیرگذار بر انگیزهی پیشرفت تحصیلی؛ راهبردهای برنامه ریزی، سازماندهی و تکرار و تمرین در یادگیری بیشترین تاثیر و راهبرد کنترل و نظارت کمترین تاثیر را بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشته اند. دستاوردهای این تحقیق می توانند در راستای تقویت راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشجویان کشاورزی تاثیر به سزایی داشته باشد.