لیلا صفا؛ کریم آذرنژاد
چکیده
با توجه به اهمیت حیاتی عملکرد شغلی و نقش پر رنگ آموزشگران به منزله یکی از رکنهای اصلی آموزش، شناخت متغیرهای اثرگذار بر بهبود عملکرد شغلی آموزشگران به ویژه صلاحیتهای حرفهای امری ضروری به شمار میرود. از اینرو، هدف این تحقیق بررسی تأثیر مؤلفههای صلاحیت حرفهای بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استانهای شمال ...
بیشتر
با توجه به اهمیت حیاتی عملکرد شغلی و نقش پر رنگ آموزشگران به منزله یکی از رکنهای اصلی آموزش، شناخت متغیرهای اثرگذار بر بهبود عملکرد شغلی آموزشگران به ویژه صلاحیتهای حرفهای امری ضروری به شمار میرود. از اینرو، هدف این تحقیق بررسی تأثیر مؤلفههای صلاحیت حرفهای بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استانهای شمال غرب کشور بود. جامعه آماری این تحقیق را 295 نفر از آموزشگران هنرستانهای کشاورزی در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان تشکیل دادند که 210 نفر از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان تأیید شد. همچنین، بر پایه مقادیر میانگین واریانس استخراج شده (807/0><AVE525/0) و پایایی ترکیبی (948/0><CR802/0)، پرسشنامه دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود. به همین منوال، با توجه به بزرگتر بودن مقادیر میانگین واریانس استخراج شده از میانگین مجذور واریانس مشترک و حداکثر مجذور واریانس مشترک، پرسشنامه روایی تشخیصی مناسبی داشت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک چند متغیره مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور نرمافزار Smart PLS به کار گرفته شد. نتایج تحقیق گویای آن بود که سه مؤلفه اصلی صلاحیتهای حرفهای شامل صلاحیت-های پایه (01/0=ρ ،208/0=β)، صلاحیتهای شخصی (01/0=ρ ، 297/0=β) و صلاحیتهای آموزشی (01/0=ρ، 434/0=β) دارای اثر مثبت و معنیداری بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی بوده و در حدود 53 درصد از واریانس آن را تبیین کردند.
لیلا صفا؛ نسرین منگلی
چکیده
با توجه به اهمیت کارآفرینی در ارایه فرصتهای شغلی جدید و کمک به ایجاد شغلهای پایدار از یک سوی و در نظر گرفتن اهمیت قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی به عنوان مهمترین عامل پیشبینی کننده رفتارهای کارآفرینانه آنان از سوی دیگر، بررسی عاملهای تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه امری ضروری به نظر میرسد. بر این پایه، هدف اصلی این ...
بیشتر
با توجه به اهمیت کارآفرینی در ارایه فرصتهای شغلی جدید و کمک به ایجاد شغلهای پایدار از یک سوی و در نظر گرفتن اهمیت قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی به عنوان مهمترین عامل پیشبینی کننده رفتارهای کارآفرینانه آنان از سوی دیگر، بررسی عاملهای تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه امری ضروری به نظر میرسد. بر این پایه، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه دانشجویان رشتههای کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق 469 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 94- 1393 بود که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، 285 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد دینابل و همکاران (1999) و مکگی و همکاران (2009) برای اندازهگیری قصد کارآفرینانه و لینان و چن (2009) و لورز (2011) برای سنجش خودکارآمدی کارآفرینانه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر کارشناسان و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز با برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال اصلاحهای لازم به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از مدلسازی معادلههای ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق گویای آن بود که قصد کارآفرینانه و خودکارآمدی کارآفرینانه بیشتر دانشجویان مورد بررسی در حد پایین و متوسط بود و خودکارآمدی کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنیداری بر متغیر وابسته قصد کارآفرینانه داشته و 40 درصد از واریانس آن را تبیین کرد.
محمد بادسار؛ لیلا صفا؛ سهیلا فتحی
چکیده
برخلاف روند رو به افزایش بیکاری در بین دانش آموختگان کشاورزی و اهمیت کار در روستا به عنوان یکی از مهمترین سیاستها در برنامههای آموزش عالی کشاورزی، شمار زیادی از دانشآموختگان کشاورزی گرایش چندانی به کار در روستا ندارند. با توجه به اهمیت مساله، هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر عاملهای فردی و زمینهای بر گرایش دانشجویان ...
بیشتر
برخلاف روند رو به افزایش بیکاری در بین دانش آموختگان کشاورزی و اهمیت کار در روستا به عنوان یکی از مهمترین سیاستها در برنامههای آموزش عالی کشاورزی، شمار زیادی از دانشآموختگان کشاورزی گرایش چندانی به کار در روستا ندارند. با توجه به اهمیت مساله، هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر عاملهای فردی و زمینهای بر گرایش دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به اشتغال در روستا بود. جامعه آماری تحقیق شامل 390 نفر دانشجویان کارشناسی سال آخر رشتههای کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 93-1392 بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 200 تن از آنان از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیات علمی دانشگاه زنجان مورد تایید قرار گرفت. به منظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق پیشآزمون انجام شد که مقدار ضریبهای پایایی ترکیبی محاسبه شده برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه در حد مناسب (در دامنه بین 805/0 تا 859/0) بود. دادههای گردآوری شده با استفاده از مدل رگرسیونی و بهرهگیری از برآورد بیزی با توجه به سطح اندازه گیری ترتیبی متغیرهای تحقیق تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده از برآورد بیزی مدل ساختاری مستقیم تحقیق نشان داد که بین متغیرهای زمینهای شامل جنس، سن، پیشینه کار در روستا، درآمد خانوادگی و پیشینه سکونت در روستا با متغیر وابسته میزان گرایش به اشتغال در روستا رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین، بنا بر نتایج مدل ساختاری میانجی مشخص شد که متغیر قابلیت کارآفرینی تنها در رابطه بین متغیر درآمد خانوادگی با گرایش به اشتغال در روستا دارای نقش میانجی جزیی بوده و در مورد دیگر متغیرها دارای نقش میانجی نبود.