آموزش کشاورزی
مسعود سامیان؛ موسی اعظمی؛ رضا بهراملو
چکیده
بهینهسازی الگوی کشت یکی از مهمترین ضرورتهای بخش کشاورزی کشور در جهت دستیابی به توسعه پایدار است که از سوی محققان، کارشناسان و فعالان این بخش تأکید شده است، البته پذیرش الگوی کشت جدید و بهینه از سوی کشاورزان به عاملهای پرشماری بستگی دارد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عاملهای موثر در پذیرش الگوی کشت بهینه است. دیدمان تحقیق آمیخته ...
بیشتر
بهینهسازی الگوی کشت یکی از مهمترین ضرورتهای بخش کشاورزی کشور در جهت دستیابی به توسعه پایدار است که از سوی محققان، کارشناسان و فعالان این بخش تأکید شده است، البته پذیرش الگوی کشت جدید و بهینه از سوی کشاورزان به عاملهای پرشماری بستگی دارد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عاملهای موثر در پذیرش الگوی کشت بهینه است. دیدمان تحقیق آمیخته و به لحاظ هدف کاربردی با رویکرد اکتشافی بود. روش تحقیق در دو مرحله طراحی شد، در مرحله نخست، به منظور شناسایی و استخراج عاملهای موثر در پذیرش الگوی کشت بهینه در توسعه پایدار بخش کشاورزی با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند 18 مصاحبه نیمهساختارمند با خبرگان شامل اعضای هیاتعلمی، مدیران سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان خبره در استان همدان انجام شد. پس از انجام مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل محتوا طی مرحلههای کدگذاری باز، محوری و گزینشی پنج عامل اقتصادی، اجتماعی، سیاستی و نهادی، محیطزیستی و ترویجی و آموزشی شناسایی شدند. در مرحله دوم، از روش تحلیل عاملی تاییدی جهت روایی ابزار تحقیق و تایید مدل نظری تحقیق استفاده شد. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی شامل سیبزمینی کاران استان همدان بود که با استفاده از فرمول کوکران 350 از بین 5000 تن کشاورزان استان به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتههای تحقیق حاضر نشان داد که، عاملهای موثر در پذیرش الگوی کشت بهینه در توسعه پایدار بخش کشاورزی در قالب پنج مؤلفه کلی طبقه بندی شدند. تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نیز نشان داد که بار عاملی پنج مؤلفه نام برده روی سازه اصلی (عاملهای موثر در پذیرش الگوی کشت بهینه در توسعه پایدار بخش کشاورزی) به ترتیب عبارتنداز عامل سیاستی و نهادی با بارعاملی 87/0 بیشترین تاثیر، و سپس به ترتیب عاملهای اقتصادی 82/0 ترویجی و آموزشی 81/0، اجتماعی 60/0 و محیطزیستی 56/0 کمترین تاثیر را روی سازه اصلی دارند.
آموزش کشاورزی
خلیل میرزایی؛ مسعود سامیان؛ اعظم شکوری؛ مرجان سپه پناه
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، بررسی بازدارنده ها آموزش الکترونیکی )غیرحضوری( در دانشکده کشاورزی دانشگاهبوعلی سینا از دیدگاه اعضاء هیئت علمی است. محدوده این مطالعه، دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا می باشد.داده های مورد نیاز پژوهش، با استفاده از روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. به منظورتعیین پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، بررسی بازدارنده ها آموزش الکترونیکی )غیرحضوری( در دانشکده کشاورزی دانشگاهبوعلی سینا از دیدگاه اعضاء هیئت علمی است. محدوده این مطالعه، دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا می باشد.داده های مورد نیاز پژوهش، با استفاده از روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. به منظورتعیین پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ترتیبی استفاده شده که میزان آن برای 46 پرسش 82 درصد می باشد.جامعه نمونه تحقیق اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا شامل 81 تن می باشند، که 63تن از اعضاء هیأت علمی دانشکده به شیوه نمونه گیری تصادفی در چند مرحله انتخاب شده اند. جهت شناساییبازدارند ه های آموزش الکترونیکی از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافینشان می دهد که موانع اجرائی همچون، پایین بودن امکانات برای ارزیابی پیشرفت یادگیری در دور ه ها، پایینبودن امکانات نظام آموزش الکترونیکی برای تداو م بخشی فعالیت های یادگیری توسط اعضاء هیأت علمی، پایینبودن امکانات سیستم آموزش الکترونیکی از نظر فراهم کردن امکان بازخورد توسط اعضاء هیأت علمی، در پایینبودن میزان اجازه به یادگیرنده یا آموزش دهنده برای تغییر در نحوه ارائه درس، پایین بودن میزان تشویق سیستمآموزش الکترونیکی در ارتباط بین یادگیرنده و یاددهنده، بیشترین تأثیر را در ایجاد موانع داشته در نتیجه برطرفنمودن این موانع، موجب توسعه آموزش الکترونیکی خواهد شد.
رضا موحدی؛ مسعود سامیان؛ نسیم ایزدی؛ مرجان سپه پناه
چکیده
شبکههای اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم بشر در بهروزرسانی اطلاعات هستند که فرصت زیادی را در اختیار جوامع علمی بهخصوص دانشجویان قرار میدهند. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1396 با حجم 523 نفر تشکیل میدهند، که از این تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه با استفاده ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم بشر در بهروزرسانی اطلاعات هستند که فرصت زیادی را در اختیار جوامع علمی بهخصوص دانشجویان قرار میدهند. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1396 با حجم 523 نفر تشکیل میدهند، که از این تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای معتبر سازی پرسشنامه و استخراج متغیرهای مورداندازهگیری تحقیق، هم از روش پانل متخصصان و هم پیش آزمون از سوالات استفاده شد. روایی سوالات پرسشنامه با استفاده از پانل متخصصان دانشگاه بوعلی سینا تایید و پایایی آن نیز از طریق آزمون تتای ترتیبی محاسبه و به میزان 88/. به دست آمد. نتایج نشان داد که بیش از نیمی از دانشجویان کشاورزی (4/52 درصد) به استفاده از شبکههای اجتماعی نگرش مثبتی دارند. همچنین دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و با جنسیت زن بیشتر از این شبکه ها استفاده میکنند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی در بهبود یادگیری دانشجویان نشان داد که تبادل اطلاعات با همکلاسیها و اساتید، بهبود فرهنگ مطالعه و یادگیری، بهبود ارتباطات فردی و اجتماعی و افزایش احتمال شغل یابی مهمترین عامل های شناسایی شد می باشند که این عوامل در مجموع 61 درصد واریانس کل متغیرها را تبیین می کنند. همچنین نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان کشاورزی با نگرش آنها نسبت به استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معنیدار در سطح 99 درصد وجود دارد و نیز نتایج آزمون کروسکال والیس نیز بیانگر این موضوع بود که بین نگرش دانشجویان زن و مرد نسبت به شبکههای اجتماعی تفاوت معناداری در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان علاقه به شبکه های اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری در سطح 95 درصد وجود دارد.