سید ابوالقاسم برآبادی؛ علی شمس؛ نیکلایس وایس
چکیده
شناسایی عاملهای محدودکننده سطح استفاده ذینفعان نظام آموزشی از شبکههای اجتماعی در آموزش و یادگیری، میتواند به تصمیمگیری و برنامهریزیهای آگاهانه در این زمینه کمک کند. این پژوهش با هدف شناسایی بازدارندههای استفاده از شبکههای اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی و دانشجویان انجام شد. جامعه آماری شامل ...
بیشتر
شناسایی عاملهای محدودکننده سطح استفاده ذینفعان نظام آموزشی از شبکههای اجتماعی در آموزش و یادگیری، میتواند به تصمیمگیری و برنامهریزیهای آگاهانه در این زمینه کمک کند. این پژوهش با هدف شناسایی بازدارندههای استفاده از شبکههای اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی و دانشجویان انجام شد. جامعه آماری شامل 3984 تن عضو هیئتعلمی و 111528 تن دانشجوی دانشکدههای کشاورزی دولتی کل کشور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی 211 تن از اعضای هیئتعلمی و 400 تن از دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاههای مختلف کشور انتخاب و بررسی شدند. دادهها به وسیله پرسشنامه برگرفته از یافتههای بررسیهای پیشین و با طیف لیکرت پنج سطحی گردآوردی شد. روایی پرسشنامه به صورت تشخیصی و پایایی با ضریب پایایی ترکیبی تأیید شد. دادهها با آزمونهای t، من ویتنی، و مدلسازی معادلههای ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد که میزان استفاده آموزشی از شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان بیشتر از اعضای هیئتعلمی و نگرش آنان نسبت به استفاده از این شبکهها در آموزش و یادگیری نیز مثبتتر از اعضای هیئتعلمی است. یافتههای مدلسازی نیز بیانگر این است که عاملهای مربوط به دانشجویان، نوع درسها، و ویژگیهای شبکههای اجتماعی با استفاده آموزشی اعضای هیئتعلمی از این شبکهها رابطه منفی و معنیداری دارند. همچنین عاملهای مربوط به اعضای هیئتعلمی، سازمان آموزشی، و بازدارندههای نرمافزاری و سختافزاری با استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی در آموزش رابطه منفی و معنیداری نشان میدهد.