آموزش کشاورزی
زهرا کرانی
چکیده
پیچیدگی زندگی بشر در دنیای امروز برخورداری از توانایی و قدرت ناشی از دانایی را منوط به بهرهبرداری از ابزارهای نوین انتقال به منظور دسترسی در این عرصه زمانی کرده است. پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به واسطه نقش ...
بیشتر
پیچیدگی زندگی بشر در دنیای امروز برخورداری از توانایی و قدرت ناشی از دانایی را منوط به بهرهبرداری از ابزارهای نوین انتقال به منظور دسترسی در این عرصه زمانی کرده است. پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به واسطه نقش میانجی چابکی سازمانی انجام شد. افراد مشارکتکننده در این پژوهش آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به شمار 267 نفر بودند (N=267)که با توجه به تعداد آنها سرشماری شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات محمودی (1392)؛ پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1990) و پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2002) استفاده شد. روایی صوری و ظاهری ابزار پژوهش به تأیید 7 نفر از اعضای هیأت علمی که دارای تجربه در زمینه موضوع بودند، رسید و اصلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال شد. روایی همگرای پرسشنامه نیز از طریق محاسبه (AVE) انجام شد که معادل 78/0 به دست آمد. پایایی ابزار پژوهش از طریق ضریب تتای ترتیبی (87/0-83/0Ө= ) با استفاده از نرامافزار R بررسی شد که برای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات 83/0، قسمت عملکرد شغلی 86/0، چابکی سازمانی 85/0 و به صورت کلی 87/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSSwin22 و Smart PLSwin3 استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسن نشان داد که بین توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و چابکی سازمانی، همچنین بین چابکی سازمانی و عملکرد شغلی آموزشگران کشاورزی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان متغیر مستقل بر روی دو متغیر وابسته یعنی عملکرد شغلی و چابکی سازمان به صورت معنیداری تأثیرگذار بود. به طوریکه فناوری اطلاعات و ارتباطات 57 درصد از کل واریانس عملکرد شغلی و 34 درصد از کل واریانس چابکی سازمانی را تبیین نمود.
لیلا صفا؛ کریم آذرنژاد
چکیده
با توجه به اهمیت حیاتی عملکرد شغلی و نقش پر رنگ آموزشگران به منزله یکی از رکنهای اصلی آموزش، شناخت متغیرهای اثرگذار بر بهبود عملکرد شغلی آموزشگران به ویژه صلاحیتهای حرفهای امری ضروری به شمار میرود. از اینرو، هدف این تحقیق بررسی تأثیر مؤلفههای صلاحیت حرفهای بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استانهای شمال ...
بیشتر
با توجه به اهمیت حیاتی عملکرد شغلی و نقش پر رنگ آموزشگران به منزله یکی از رکنهای اصلی آموزش، شناخت متغیرهای اثرگذار بر بهبود عملکرد شغلی آموزشگران به ویژه صلاحیتهای حرفهای امری ضروری به شمار میرود. از اینرو، هدف این تحقیق بررسی تأثیر مؤلفههای صلاحیت حرفهای بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی استانهای شمال غرب کشور بود. جامعه آماری این تحقیق را 295 نفر از آموزشگران هنرستانهای کشاورزی در استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان تشکیل دادند که 210 نفر از آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان تأیید شد. همچنین، بر پایه مقادیر میانگین واریانس استخراج شده (807/0><AVE525/0) و پایایی ترکیبی (948/0><CR802/0)، پرسشنامه دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود. به همین منوال، با توجه به بزرگتر بودن مقادیر میانگین واریانس استخراج شده از میانگین مجذور واریانس مشترک و حداکثر مجذور واریانس مشترک، پرسشنامه روایی تشخیصی مناسبی داشت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک چند متغیره مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور نرمافزار Smart PLS به کار گرفته شد. نتایج تحقیق گویای آن بود که سه مؤلفه اصلی صلاحیتهای حرفهای شامل صلاحیت-های پایه (01/0=ρ ،208/0=β)، صلاحیتهای شخصی (01/0=ρ ، 297/0=β) و صلاحیتهای آموزشی (01/0=ρ، 434/0=β) دارای اثر مثبت و معنیداری بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانهای کشاورزی بوده و در حدود 53 درصد از واریانس آن را تبیین کردند.
علی اکبر عباسی رستمی؛ مهدی علیخانی دادوکلایی؛ مهدی چرمچیان
چکیده
سازمانها برای حفظ بقا و پیشرفت، به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند که حیاتیترین مسئله آنها بهبود عملکرد شغلی کارکنانشان میباشد. در همین راستا، تحقیق حاضر با استفاده از الگوی معادلات ساختاری در پی وارسی رابطه میان عملکرد شغلی مروجان کشاورزی توتونکاری با متغیرهای عاملهای سازمانی، آموزشی، انگیزش شغلی، رضایت شغلی، محیطی، ...
بیشتر
سازمانها برای حفظ بقا و پیشرفت، به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند که حیاتیترین مسئله آنها بهبود عملکرد شغلی کارکنانشان میباشد. در همین راستا، تحقیق حاضر با استفاده از الگوی معادلات ساختاری در پی وارسی رابطه میان عملکرد شغلی مروجان کشاورزی توتونکاری با متغیرهای عاملهای سازمانی، آموزشی، انگیزش شغلی، رضایت شغلی، محیطی، ماهیت کار و ویژگیهای حرفهای بوده است. تحقیق از نوع علّی- ارتباطی است. جامعه آماری پژوهش را 46 نفر از مروجان کشاورزی توتونکاری استانهای مازندران و گلستان تشکیل میدهند که از طریق سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن توسط صاحبنظران و پایایی آن با کمک اعتبار ترکیبی (CR) سازهها مورد تایید قرار گرفت. دامنه اعتبار ترکیبی سازهها از 83/0 تا 94/0 بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از نرمافزارهای SPSSWin21 و Smart PLS استفاده شد. نتایج ارائه شده در بخش یافتهها نشان داد که عملکرد شغلی 13درصد از مروجان کشاورزی عالی، 5/43 درصد خوب، 5/30 درصد متوسط و 13 درصد ضعیف است و مهمترین عامل موثر در عملکرد شغلی مروجان کشاورزی، متغیر رضایت شغلی با ضریب مسیر 638/0 بوده که به میزان 604/0 درصد از تغییرات مربوط به متغیر وابسته عملکرد شغلی مروجان را تبیین میکند. لذا ضرورت دارد سازمانهای متولی جهت بهبود مستمر عملکرد شغلی مروجان توسعه کشت توتون، رضایت شغلی آنها را با مواردی چون قرار دادن سرپرست شایسته در محل کار، پاداش متناسب با عملکرد و وجود سیستم ارتقا، افزایش دهند.