آموزش کشاورزی
زهرا کرانی
چکیده
پیچیدگی زندگی بشر در دنیای امروز برخورداری از توانایی و قدرت ناشی از دانایی را منوط به بهرهبرداری از ابزارهای نوین انتقال به منظور دسترسی در این عرصه زمانی کرده است. پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به واسطه نقش ...
بیشتر
پیچیدگی زندگی بشر در دنیای امروز برخورداری از توانایی و قدرت ناشی از دانایی را منوط به بهرهبرداری از ابزارهای نوین انتقال به منظور دسترسی در این عرصه زمانی کرده است. پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به واسطه نقش میانجی چابکی سازمانی انجام شد. افراد مشارکتکننده در این پژوهش آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به شمار 267 نفر بودند (N=267)که با توجه به تعداد آنها سرشماری شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات محمودی (1392)؛ پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1990) و پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2002) استفاده شد. روایی صوری و ظاهری ابزار پژوهش به تأیید 7 نفر از اعضای هیأت علمی که دارای تجربه در زمینه موضوع بودند، رسید و اصلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال شد. روایی همگرای پرسشنامه نیز از طریق محاسبه (AVE) انجام شد که معادل 78/0 به دست آمد. پایایی ابزار پژوهش از طریق ضریب تتای ترتیبی (87/0-83/0Ө= ) با استفاده از نرامافزار R بررسی شد که برای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات 83/0، قسمت عملکرد شغلی 86/0، چابکی سازمانی 85/0 و به صورت کلی 87/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSSwin22 و Smart PLSwin3 استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسن نشان داد که بین توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و چابکی سازمانی، همچنین بین چابکی سازمانی و عملکرد شغلی آموزشگران کشاورزی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان متغیر مستقل بر روی دو متغیر وابسته یعنی عملکرد شغلی و چابکی سازمان به صورت معنیداری تأثیرگذار بود. به طوریکه فناوری اطلاعات و ارتباطات 57 درصد از کل واریانس عملکرد شغلی و 34 درصد از کل واریانس چابکی سازمانی را تبیین نمود.
سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور؛ امیرحسین علی بیگی
چکیده
این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی تبیین سازوکارهای قابلیتها و پیامدهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران انجام شد. جامعهآماری این تحقیق را همهی اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی دولتی کشور (خوزستان، گرگان و ساری) تشکیل دادند(305=N). حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری بارتلت و همکاران، 130 نفر تعیین شد ...
بیشتر
این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی تبیین سازوکارهای قابلیتها و پیامدهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران انجام شد. جامعهآماری این تحقیق را همهی اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی دولتی کشور (خوزستان، گرگان و ساری) تشکیل دادند(305=N). حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری بارتلت و همکاران، 130 نفر تعیین شد و برای نمونهگیری از روش تصادفی طبقه-ای (بنا بر دانشگاه محل خدمت اعضای هیئت علمی) استفاده شد. بنا بر یافتهها، دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی کشاورزی ایران در حد متوسطی از قابلیتهای چابکی برخوردارند. یافتههای تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS23، نشان دادند که متغیر پیش برندههای چابکی(000/0=p ,67/0=β)، بیشترین تأثیر را بر ارتقای قابلیتهای چابکی دانشگاه داشتهاند. پس از آن نیز به ترتیب، متغیرهایی چون بازدارندههای چابکی(000/0=p ,63/0=β) و آسان کنندههای چابکی(000/0=p ,40/0=β)، بیشترین تأثیر را بر ارتقای قابلیتهای چابکی دانشگاه میگذارند. در نهایت چابکی دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی کشاورزی ایران، پیامدهای زیادی برای ذینفعان آنها به دنبال خواهد داشت(000/0=p ,65/0=β). از این رو، توجه به تعیین کنندههای چابکی یاد شده برای دست یابی به توانایی کسب اطلاعات لازم برای تصمیم گیری مدیران در مؤسسههای آموزش عالی کشاورزی ضروری است.
سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور؛ امیرحسین علی بیگی
چکیده
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی به مثابه نهادهای عمده تولید دانش کشاورزی به دلیل تغییر در ماهیت تولید علم و تولید اقتصادی، علاوه بر پژوهش و آموزش، نقش و رسالت جدیدی در توسعه اقتصادی و منطقهای یافتهاند و لذا به فرمهایی از چابکی نیاز دارند. هدف این پژوهش کیفی تبیین ساز و کارهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران بود. ...
بیشتر
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی به مثابه نهادهای عمده تولید دانش کشاورزی به دلیل تغییر در ماهیت تولید علم و تولید اقتصادی، علاوه بر پژوهش و آموزش، نقش و رسالت جدیدی در توسعه اقتصادی و منطقهای یافتهاند و لذا به فرمهایی از چابکی نیاز دارند. هدف این پژوهش کیفی تبیین ساز و کارهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران بود. اطلاعات از طریق مصاحبههای عمیق و نیمه ساختارمند با متخصصین و صاحب نظران آموزش عالی کشاورزی جمعآوری و با استفاده از نرم افزار MAXqda11 تحلیل شدند. کدهای استخراجی به دستههای محرکها و قابلیتها و عوامل پیشبرنده و بازدارندهی چابکی تقسیم شدند. براساس یافتهها مؤلفههای شناسایی شده در ابعاد محرکهای چابکی شامل تغییرات در انتظارات مشتریان و دولت، تغییرات تکنولوژیکی و رقابت پذیری دانشگاهها(4مؤلفه)، قابلیتهای چابکی شامل شایستگی دانشگاه کشاورزی، سرعت و انعطاف پذیری دانشگاه در مواجهه با تغییرات و تحولات، پاسخگویی، دانش بنیان و یادگیرنده و نوآور بودن دانشگاهها(6مؤلفه)، در بعد تسهیل کنندههای چابکی شامل ساختار منعطف، نیروی کار چابک، بهبود مستمر در تفکر و عمل، فرهنگ تغییر، استفاده از فناوری اطلاعات توسط دانشگاه و برقراری روابط، تعاملات و همکاری مؤثر دانشگاه کشاورزی با محیط(6مؤلفه) و در بعد بازدارندههای چابکی شامل موانع درون و برون سازمانی(2مؤلفه). توجه به شاخصها و مؤلفههای چابکی یاد شده برای دستیابی به توانایی کسب اطلاعات لازم برای تصمیم گیری مدیران در موسسات آموزش عالی کشاورزی ضروری است.