آموزش کشاورزی
خلیل میرزایی؛ مسعود سامیان؛ اعظم شکوری؛ مرجان سپه پناه
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، بررسی بازدارنده ها آموزش الکترونیکی )غیرحضوری( در دانشکده کشاورزی دانشگاهبوعلی سینا از دیدگاه اعضاء هیئت علمی است. محدوده این مطالعه، دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا می باشد.داده های مورد نیاز پژوهش، با استفاده از روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. به منظورتعیین پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، بررسی بازدارنده ها آموزش الکترونیکی )غیرحضوری( در دانشکده کشاورزی دانشگاهبوعلی سینا از دیدگاه اعضاء هیئت علمی است. محدوده این مطالعه، دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا می باشد.داده های مورد نیاز پژوهش، با استفاده از روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. به منظورتعیین پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ترتیبی استفاده شده که میزان آن برای 46 پرسش 82 درصد می باشد.جامعه نمونه تحقیق اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا شامل 81 تن می باشند، که 63تن از اعضاء هیأت علمی دانشکده به شیوه نمونه گیری تصادفی در چند مرحله انتخاب شده اند. جهت شناساییبازدارند ه های آموزش الکترونیکی از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافینشان می دهد که موانع اجرائی همچون، پایین بودن امکانات برای ارزیابی پیشرفت یادگیری در دور ه ها، پایینبودن امکانات نظام آموزش الکترونیکی برای تداو م بخشی فعالیت های یادگیری توسط اعضاء هیأت علمی، پایینبودن امکانات سیستم آموزش الکترونیکی از نظر فراهم کردن امکان بازخورد توسط اعضاء هیأت علمی، در پایینبودن میزان اجازه به یادگیرنده یا آموزش دهنده برای تغییر در نحوه ارائه درس، پایین بودن میزان تشویق سیستمآموزش الکترونیکی در ارتباط بین یادگیرنده و یاددهنده، بیشترین تأثیر را در ایجاد موانع داشته در نتیجه برطرفنمودن این موانع، موجب توسعه آموزش الکترونیکی خواهد شد.
خلیل میرزائی؛ مرجان سپه پناه؛ اعظم شکوری
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی مؤلفههای مدیریت آشوبگونه در نظامهای مبتنی بر کشت مخلوط (چندکشتی) و نظام سنتی با رویکردی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل 925 نفر از زنان روستایی دهستان مفتح از شهرستان فامنین بودند که به طور مداوم مشغول به فعالیت در بخش کشاورزی بودند. با استفاده از فرمول کوکران، 272 نفر از آنها به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی مؤلفههای مدیریت آشوبگونه در نظامهای مبتنی بر کشت مخلوط (چندکشتی) و نظام سنتی با رویکردی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل 925 نفر از زنان روستایی دهستان مفتح از شهرستان فامنین بودند که به طور مداوم مشغول به فعالیت در بخش کشاورزی بودند. با استفاده از فرمول کوکران، 272 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه سازمانیافته بود. تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS/22 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که اختلاف معنیداری بین میانگین مؤلفههای مدیریت آشوبگونه میان دو نظام کشت مخلوط (چندکشتی) و نظام سنتی (تککشتی) وجود دارد. بهگونهای که میتوان گفت مدیریت آشوبگونه در نظامهای کشت مخلوط نسبت به نظام سنتی (تککشتی)، دارای میانگین بیشتری است. به عبارت دیگر، اثرات چهارگانه مؤلفههای مدیریت آشوبگونه که عبارتند از: اثرپروانهای، خودمانایی، جاذبههای عجیب و سازگاری پویا، در نظامهای چندکشتی (کشت مخلوط)، بیشتر از نظام کشت سنتی میباشد.