مهرناز خیاطی؛ رضا موحدی؛ الهه حجازی؛ سعید کریمی
چکیده
چکیدهروند افزایش پذیرش دختران در دانشگاهها نسبت به پسران و محدودیتهای فردی، اجتماعی و فرهنگی موجود برای آنان در دستیابی به شغل در رشتههای کشاورزی، مسئله اشتغال دانش آموختگان دختر را نسبت به پسر پیچیدهتر کرده است. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی مولفههای فردی و اجتماعی دختران و زنان دانشآموخته کشاورزی استان همدان برای ...
بیشتر
چکیدهروند افزایش پذیرش دختران در دانشگاهها نسبت به پسران و محدودیتهای فردی، اجتماعی و فرهنگی موجود برای آنان در دستیابی به شغل در رشتههای کشاورزی، مسئله اشتغال دانش آموختگان دختر را نسبت به پسر پیچیدهتر کرده است. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی مولفههای فردی و اجتماعی دختران و زنان دانشآموخته کشاورزی استان همدان برای اشتغالپذیری است که به روش کیفی انجام شده است. گزینش نمونهها با روش نمونهگیری گلوله برفی از میان عضوء هیئت علمی، کارفرمایان و متخصصان کشاورزی استان همدان اجرا شد که به گزینش 25 تن انجامید. برای گردآوری دادههای تحقیق از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. فرایند گردآوری دادهها تا سطح اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل کیفی دادهها با استفاده از نرم افزار مکسکیودا نسخه 12 انجام گرفت. شناسایی مقولهها و برقراری ارتباط میان مقولهها با استفاده از تعیین شرایط علی، مداخلهای، زمینهای، راهبردها و پیامدها بر پایهی نظریهی پایهور انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد، مهمترین مقولههای روانشناختی فردی موثر بر اشتغال زنان دانش آموخته، انگیزه شغلی با درصد تکرار 99/17، مهارت کارآفرینانه با درصد تکرار 97/16 و محدودیت فردی با درصد تکرار 44/15، همچنین مهمترین مقولههای روانشناختی اجتماعی، شامل هنجارها و باورهای فرهنگی با درصد تکرار 11/19 ، اعتماد و امنیت اجتماعی با درصد تکرار 99/13 و مشارکت اجتماعی با درصد تکرار 31/13می باشند. نتایج تحقیق گویای آن بود که اصلی ترین عاملهای تاثیر گذار برای بهبود شرایط اشتغال دانشآموختگان کشاورزی زن شامل بازنگری در سیاستهای دولت، اصلاح دیدگاهها و باورها، اصلاح الگوی رفتاری و آموزشهای کاربردی و آگاهی بخش می باشند
مهرناز خیاطی؛ وحید علی آبادی؛ حسن صدیقی
چکیده
برای دست یابی به کشاورزی پایدار و مناسب، باید بین عاملهای اقتصادی، اجتماعی، زیستی و فردی، غیر فردی و معنوی تعادل برقرار شود. این پژوهش با هدف تفکیک سطح دانشکشاورزان گندمکار استان تهران درزمینه کشاورزی پایدار، براساس متغیرهای اقتصادی اجتماعی بود. حجم جامعه آماری8532 گندمکار استان تهران بودند که براساس فرمول کوکران، حجم ...
بیشتر
برای دست یابی به کشاورزی پایدار و مناسب، باید بین عاملهای اقتصادی، اجتماعی، زیستی و فردی، غیر فردی و معنوی تعادل برقرار شود. این پژوهش با هدف تفکیک سطح دانشکشاورزان گندمکار استان تهران درزمینه کشاورزی پایدار، براساس متغیرهای اقتصادی اجتماعی بود. حجم جامعه آماری8532 گندمکار استان تهران بودند که براساس فرمول کوکران، حجم نمونه 130 تن تعیین شد و اطلاعات لازم از آنها گردآوری شد. این تحقیق علی-قیاسی به شیوه میدانی با ابزار پرسشنامه انجام شده است. روایی پرسشنامه را اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تأیید کردند و پایایی آن با انجام مطالعهی راهنما و محاسبه ضریب آلفای ترتیبی با استفاده از نرم افزارR محاسبه شد و مقدار آن برابر با (89=α) تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی(رگرسیون ترتیبی) با استفاده از نرم افزارهای SPSS19 انجام شد. یافتهها نشان دادند که دانش گندامکاران در حیطهی کشاورزی پایدار بیشتر گندم کاران در سطح متوسط است. متغیرهای (سن، عملکرد گندم، میزان زمین زیر کشت آبی و شمار دورههای ترویجی شرکت کرده) توان برآورد احتمال رشد دانش زیست محیطی گندم کاران را در حد24درصد دارند.
وحید علی آبادی؛ مهرناز خیاطی؛ رضا موحدی
چکیده
این تحقیق به روش توصیفی- همبستگی با هدف کلی واکاوی تاثیر مولفه های توانمند سازی روانشناختی بر اشتغال پذیری دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا ، انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 1227 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان، که با استفاد از جدول بارتلت 375 نفر از آنها به روش ن تصادفی برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه استاندارد ...
بیشتر
این تحقیق به روش توصیفی- همبستگی با هدف کلی واکاوی تاثیر مولفه های توانمند سازی روانشناختی بر اشتغال پذیری دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا ، انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 1227 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان، که با استفاد از جدول بارتلت 375 نفر از آنها به روش ن تصادفی برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه استاندارد و از پیش آزمون شده بود، که به وسیله نرم افزارهای SPSS، AMOSمورد تجزیه تحلیل قرار گرفت ،ضریب الفای کرونباخ برابر با 0.85 بود,در این پژوهش با توجه به نرمال بود جامعه از آزمون های آماری t ومعادلات ساختاری در کنار میانگین و ISDMاستفاده شد و نتایج گویای آن است که که در مجموع کاربیست مولفه های توانمند سازی0.71 درصد از تغیرات اشتغال پذیری را در جهت مثبت تبیین می نماید. نتایج آزمون t گویای آن است دختران از مهارت اشتغال پذیری بیشتری نسبت به پسران برخوردار هستند. خلاصه ی آزمون t برای مقایسه مولفه های توانمند سازی دربین ختران و پسران دانشجو نشان می دهد،که تفاوت معناداری بین مولفه های همچون احساس شایستگی،احساس معنادار بودن،احساس تاثیر گذاری و احساس داشتن اعتماد وجود داشته است