نسرین رحمتی؛ ارسلان ایرجی راد؛ محمود منسوب بصیری
چکیده
از آنجاکه زنان روستایی به واسطه محدودیتهای موجود از فرصتهای کمتری در رشد و توسعه کارآفرینی برخوردار هستند، این تحقیق به بررسی اثربخشی برنامههای آموزش کشاورزی زنان روستایی سالهای 96-95 در ایجاد کارآفرینی در بین زنان روستایی پرداخته است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ روش جمعآوری اطلاعات میدانی و از لحاظ کنترل متغیرها ...
بیشتر
از آنجاکه زنان روستایی به واسطه محدودیتهای موجود از فرصتهای کمتری در رشد و توسعه کارآفرینی برخوردار هستند، این تحقیق به بررسی اثربخشی برنامههای آموزش کشاورزی زنان روستایی سالهای 96-95 در ایجاد کارآفرینی در بین زنان روستایی پرداخته است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ روش جمعآوری اطلاعات میدانی و از لحاظ کنترل متغیرها شبه آزمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه میباشد. جامعه آماری 970 تن از زنان روستایی عضو تعاونی زنان روستایی ساکن استان البرز است که سابقه شرکت در دورههای آموزشی و ترویجی مرتبط با اشتغال و کسب و کار کشاورزی را داشتند. با استفاده از فرمول کوکران 135 تن از آنان تعیین و برای افزایش دقت دادهها 140 تن، به روش نمونهگیری سهمیهای جمعآوری شد. به منظور ایجاد امکان مقایسه یک گروه 140 تن از زنان روستایی بدون سابقه شرکت در دورههای آموزشی نیز استفاده گردید. روایی ابزار تحقیق با استفاده از نظر متخصصین و پایایی با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (91/0 - 79/0 = θ) مورد تایید قرار گرفت. نتایج آزمون فراسنجهای من ویتنی حاکی از تفاوت معنیدار آماری از لحاظ ویژگیهای کارآفرینانگی بین دو گروه آزمایش و کنترل بود. همچنین افرادی که در دورههای کارآفرینانگی شرکت کرده بودند در دو مؤلفه موفقیتطلبی و تحمل ابهام نسبت به گروه کنترل نمره بالاتری کسب نمودند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که 6 متغیر نگرش به کار، سن، وضعیت اقتصادی، میزان درآمد، شرکت در دورهها و رفتار اطلاع یابی در مجموع 33 درصد از احتمال تغییر سطح متغیر وابسته ویژگیهای کارآفرینانگی را تبیین میکنند (33/0=R2).
ارسلان ایرجی راد؛ ماه منیر تیمورزاده نمینی
چکیده
د
دانشگاهها نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر اقتصاد دانش محور ایفا میکنند و برای دستیابی به این منظور، استفاده از همه ظرفیتها از جمله سرمایههای فکری به عنوان داراییهای نامشهود، دارای اهمیت است. هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین سرمایه انسانی و اندازهگیری عملکرد مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی با تأکید بر اثر ...
بیشتر
د
دانشگاهها نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر اقتصاد دانش محور ایفا میکنند و برای دستیابی به این منظور، استفاده از همه ظرفیتها از جمله سرمایههای فکری به عنوان داراییهای نامشهود، دارای اهمیت است. هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین سرمایه انسانی و اندازهگیری عملکرد مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی با تأکید بر اثر میانجی سرمایه ارتباطی میباشد. این تحقیق، از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع میدانی است. جامعه آماری این تحقیق را 220 تن از اعضای هیئت علمی و مدرسان مرکزهای آموزش عالی جهاد کشاورزی در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند که با توجه به جدول بارتلت 140 تن از آنان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد نیتی و راوی، استفاده شد. روایی محتوایی، همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی 831/0 و تتای ترتیبی 772/0 ابزار تحقیق تأمین شد. مدلسازی معادلههای ساختاری تعاملی در نرمافزار SMART-PLS3 نشان داد که هر دو متغیر سرمایه انسانی و سرمایه ارتباطی، تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد این مرکزها دارند. افزون بر این، متغیر سرمایه ارتباطی، اثر میانجی بر رابطه بین سرمایه انسانی و عملکرد ایفا میکند.
ارسلان ایرجی راد؛ فاطمه خوش کام
چکیده
هدف این تحقیق بررسی تاثیر شاخصهای اندازه تیم، هویتیابی از تیم و وابستگی متقابل به کار بر آموزش مبتنی بر شایستگی با توجه به نقش میانجی یادگیری تیمی است. جامعه آماری پژوهش 152 تن ازاعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال تحصیلی 96- 1395 بوده اند که تعداد 110 تن از آنان از طریق جدول مورگان و فرمول کوکران به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی تاثیر شاخصهای اندازه تیم، هویتیابی از تیم و وابستگی متقابل به کار بر آموزش مبتنی بر شایستگی با توجه به نقش میانجی یادگیری تیمی است. جامعه آماری پژوهش 152 تن ازاعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال تحصیلی 96- 1395 بوده اند که تعداد 110 تن از آنان از طریق جدول مورگان و فرمول کوکران به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و پرسشنامههای مربوطه را تکمیل نمودهاند. روایی صوری پرسشنامه به تایید خبرگان رسید و به وسیله تحلیل عاملی و برازش مدل، روایی سازه و پایایی ترکیبی آن نیز تایید شد. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده نیز به روش مدلسازی معادلات ساختاری به وسیله نرمافزار AMOS23 انجام شده است. بر اساس یافتههای پژوهش و مقادیر مربوط به ضریب مسیرها در مدل نهایی تحقیق و به صورت مستقیم، شاخصهای اندازه تیم 28/0- ، شناسایی تیم 33/0 و وابستگی به کار 32/0، بر آموزش مبتنی بر شایستگی تاثیر دارند. همچنین نتیجه تاثیر متغیر میانجی یادگیری تیمی بر روابط فوق نیز مؤید معنیدار بودن اثر غیرمستقیم متغیرهای اندازه تیم، شناسایی تیم و وابستگی به کار بر اجرای آموزش مبتنی بر شایستگی است؛ اگرچه که در هر سه مورد با توجه به معنادار باقی ماندن روابط مستقیم، میتوان گفت که متغیر یادگیری تیمی، اثر میانجیگر جزئی بر روابط مذکور دارد.
ارسلان ایرجی راد؛ الهه ملک زاده نصرآبادی
چکیده
امید به انتخاب شغل مناسب در بین دانش آموختگان، یکی از عاملهای مهم در تضمین سودمندی و موفقیت آینده آنان به شمار میآید. هدف از این پژوهش، تبیینتأثیر آرزوهای شغلی از طریق یادگیری فردی بر انتخاب شغلدانشجویان رشته کشاورزی پس از دانشآموختگیشان میباشد. جامعه آماری 180 تن از دانشجویان مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در هشت ...
بیشتر
امید به انتخاب شغل مناسب در بین دانش آموختگان، یکی از عاملهای مهم در تضمین سودمندی و موفقیت آینده آنان به شمار میآید. هدف از این پژوهش، تبیینتأثیر آرزوهای شغلی از طریق یادگیری فردی بر انتخاب شغلدانشجویان رشته کشاورزی پس از دانشآموختگیشان میباشد. جامعه آماری 180 تن از دانشجویان مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در هشت گرایش تحصیلی که در سال تحصیلی 1395-1394 مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از فرمول کوکران، 120 تن از آنان با روش انتخاب تصادفی، متناسب بر پایه گرایشها انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است و روایی محتوایی ابزار پژوهش با نظر کارشناسان و متخصصان تأیید شد. پایایی ابزار تحقیق با استفاده از ضریب تتای ترتیبی در دامنه (71/0 تا 91/0) به دست آمد. برای رابطه بین متغیّرها از ضریب رتبهای اسپیرمن، رگرسیون لجستیک و از ضریبهای مسیر و خطای استاندارد آنها برای اهمیت اثرگذاری مستقیم و غیر مستقیم از نرمافزار SPSS و AMOSاستفاده شده است.یافته تحقیق بیان میکند، اگر چه آرزوهای شغلی رابطه مثبت و معناداری با انتخاب شغل و یادگیری فردی دارد اما، نتایج تحلیل مسیر نشان داد که آرزوهای شغلی، تأثیر مستقیم و معناداری بر انتخاب شغل ندارد، ولی از راه یادگیری فردی با ضریب مسیر 49/0 تأثیر مثبت و معناداری بر انتخاب شغل دارد.