سعید کریمی؛ فاطمه سپهوند؛ احمد سلمان مکریت
چکیده
برای درک بهتر قصد و رفتار کارآفرینانه، عوامل محیطی باید مد نظر قرار گیرند؛ اما در ادبیات تحقیق تاثیر این عوامل بر رفتار فردی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، بر پایهی نظریهی رفتار برنامهریزی شده، رابطه حمایت دانشگاهی با قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در دو کشور همسایه و فارسی زبان ایران و افغانستان بررسی شد. جامعه ...
بیشتر
برای درک بهتر قصد و رفتار کارآفرینانه، عوامل محیطی باید مد نظر قرار گیرند؛ اما در ادبیات تحقیق تاثیر این عوامل بر رفتار فردی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، بر پایهی نظریهی رفتار برنامهریزی شده، رابطه حمایت دانشگاهی با قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در دو کشور همسایه و فارسی زبان ایران و افغانستان بررسی شد. جامعه مورد مطالعه شامل 1250 دانشجوی کارشناسی کشاورزی در دانشگاه بوعلی سینا (650 تن) و دانشگاه سمنگان افغانستان (600 تن) بود که با استفاده از جدول بارتلت و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب، 452 تن از آنها (231 نفر از دانشگاه بوعلی سینا در ایران و 221 نفر از دانشگاه سمنگان در افغانستان) برگزیده شدند و دادههای مطالعه با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده از آنها گردآوری شد. روایی شکلی پرسشنامه با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تأیید شد. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه (در دامنه بین 81/0تا 92/0) ارزیابی و تایید شد. دادههای پژوهش با استفاده از مدلیابی معادلههای ساختاری و روش حداقل مربع جزیی تحلیل شد. نتایج نشان داد که حمایت دانشگاهی رابطه مثبت و معنیداری با نگرش و کنترل رفتار درک شده دارد و از سوی دیگر، نگرش و کنترل رفتار درک شده هر دو به طور مثبتی بر قصد کارآفرینانه تاثیر دارند. نتایج این مطالعه به درک تاثیر حمایت دانشگاهی بر قصد کارآفرینانه و پیشآیندهای آن در دو کشور فارسی زبان و در حال توسعه کمک میکند. نتایج همچنین نشان میدهند که اهمیت نسبی عوامل انگیزشی (یعنی نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده) و پیشایند آنها (یعنی حمایت دانشگاهی) در دو کشور بسیار شبیه هستند و از کاربرد موفق نظریه رفتار برنامهریزی شده در پیش بینی قصد کارآفرینانه در کشورهای غیرغربی حمایت میکنند.
روح اله رضائی؛ لیلا شرفی؛ پریسا نجفلو؛ شیرین گلباز
چکیده
هدف این تحقیق بررسی عاملهای تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان با تأکید بر اثر میانجی نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه بود. جامعه آماری این تحقیق را 489 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، 220 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی عاملهای تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان با تأکید بر اثر میانجی نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه بود. جامعه آماری این تحقیق را 489 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، 220 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد (پس از متناسبسازی پرسشها با زمینه مرتبط با پژوهش) استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از راه برآورد مدل اندازهگیری و پس از انجام اصلاحهای لازم به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش چند متغیره مدلسازی معادلههای ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به منظور آزمون اثر میانجی، از روش چندمنظوره خودگردانسازی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دو متغیر کنترل رفتاری درک شده (001/0=ρ-value، 808/0=β) و هنجارهای ذهنی (001/0=ρ-value، 374/0=β) اثر مثبت و معنیداری بر قصد کارآفرینانه دانشجویان داشتند. همچنین، نتایج گویای آن بود که مجموع اثر غیرمستقیم متغیرهای کنترل رفتاری درک شده (001/0=ρ-value، 237/0=β) و هنجارهای ذهنی (001/0=ρ-value، 210/0=β) بر قصد کارآفرینانه از راه متغیر نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه معنیدار بود و در مجموع، سه متغیر هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک شده و نگرش 64 درصد از واریانس متغیر قصد کارآفرینانه را تبیین کردند.
روح اله رضائی؛ شیرین گلباز؛ لیلا شرفی؛ پریسا نجفلو
چکیده
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر گرایش به یادگیری و اشتیاق به کار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان رشتههای کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق 489 تن دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95- 1394 بود که حجم نمونه با توجه به جدول بارتلت، 220 تن تعیین شد و با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر گرایش به یادگیری و اشتیاق به کار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان رشتههای کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق 489 تن دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95- 1394 بود که حجم نمونه با توجه به جدول بارتلت، 220 تن تعیین شد و با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد (پس از متناسبسازی پرسشها با زمینه مرتبط با پژوهش) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر کارشناسان و متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی (CR) ابزار تحقیق نیز با برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال اصلاحهای لازم تأمین شد. دادههای گردآوری شده با استفاده SPSSWin20 و AMOS20 پردازش و از مدلسازی معادلههای ساختاری برای تجزیه و تحلیل آنها بهره گرفته شد. نتایج تحقیق گویای آن بودند که قصد کارآفرینانه بیشتر دانشجویان مورد بررسی در حد پایین و متوسط بود و دو متغیر گرایش به یادگیری و اشتیاق به کار تأثیر مثبت و معنیداری بر قصد کارآفرینانه دانشجویان داشته و 61 درصد از واریانس آن را تبیین کردند.
سعید کریمی؛ فرشید ملامیرزایی؛ رضا موحدی
چکیده
آموزش کارآفرینی یک موضوع مهم و مورد توجه در دانشگاههای کشورهای مختلف جهان میباشد و سودمندیهای آن مورد ستایش محققان و آموزشگران قرار گرفته است، ولی اثربخشی واقعی این نوع آموزش به طور جامع بررسی نشده است. بنابراین هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، تاثیر آموزش کارآفرینی مشخص شود و سودمندیهای ...
بیشتر
آموزش کارآفرینی یک موضوع مهم و مورد توجه در دانشگاههای کشورهای مختلف جهان میباشد و سودمندیهای آن مورد ستایش محققان و آموزشگران قرار گرفته است، ولی اثربخشی واقعی این نوع آموزش به طور جامع بررسی نشده است. بنابراین هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، تاثیر آموزش کارآفرینی مشخص شود و سودمندیهای ناشی از این گونه برنامهها تعیین گردد. روش پژوهش، شبه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون میباشد. به منظور انجام این پژوهش، 109 تن دانشجویان کشاورزی شرکت کننده در درسهای آموزش کارآفرینی در چهار دانشگاه غرب کشور (بوعلی سینا، کردستان، شهرکرد و ایلام) به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه در آغاز و پس از پایان درسهای کارآفرینی تکمیل و گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی تایید شد (71/0 تا 88/0). بنا بر نتایج، تاثیر آموزش کارآفرینی بر عاملهای انگیزشی (نگرش، کنترل رفتاری درک شده، هنجارهای ذهنی) و قصد کارآفرینانهی دانشجویان مثبت و معنیداری بود. همچنین نتایج بیانگر آن بودند که در بخش سودمندیهای برنامه (یادگیری، الهامبخش بودن و منابع رشد)، تنها یادگیری با تغییر نگرش و قصد کارآفرینانه رابطه مثبت و معنیداری داشت. در مجموع، یافتههای این پژوهش نشان داد که "نظریه رفتار برنامه ریزی شده" میتواند چارچوب مناسبی برای بررسی اثربخشی برنامههای آموزش کارآفرینی فراهم کند.
سعید کریمی
چکیده
بررسی و تعیین عاملهای موثر بر قصد و رفتار کارآفرینی از جمله موضوعهای مهم در ادبیات کارآفرینی است. اگرچه بیشتر از خلاقیت به عنوان جزو جداییناپذیر کارآفرینی یاد شده است، اما آن چنان که باید نقش و جایگاه این ویژگی با استفاده از یک چارچوب نظری معتبر بررسی نشده است. هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، ...
بیشتر
بررسی و تعیین عاملهای موثر بر قصد و رفتار کارآفرینی از جمله موضوعهای مهم در ادبیات کارآفرینی است. اگرچه بیشتر از خلاقیت به عنوان جزو جداییناپذیر کارآفرینی یاد شده است، اما آن چنان که باید نقش و جایگاه این ویژگی با استفاده از یک چارچوب نظری معتبر بررسی نشده است. هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، نقش خلاقیت در توسعه و شکلگیری قصد کارآفرینانه و پیشآیندهای آن را بررسی کند. جامعه آماری این تحقیق 1450 نفر دانشجوی کشاورزی سال آخر در چهار دانشگاه غرب کشور (همدان، کردستان، کرمانشاه و لرستان) بود که بر پایه فرمول تصحیح جامعه محدود دانیل حجم نمونه 300 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی تایید شد (87/0 - 81/0=θ). نتایج به دست آمده از مدلیابی معادلههای ساختاری نشان داد که دو متغیر انگیزشی یعنی نگرش و کنترل رفتاری درک شده رابطهی مثبت و معناداری با قصد کارآفرینانه دارند در حالی که رابطهی هنجارهای ذهنی معنی دار نبود. همچنین، خلاقیت رابطه مثبت و معنیداری با نگرش و کنترل رفتاری داشت. البته خلاقیت به صورت غیرمستقیم و به واسطهی کنترل رفتاری درک شده و نگرش نسبت به کارآفرینی با قصد کارآفرینانه ارتباط داشت. یافتههای این پژوهش بر اهمیت نقش خلاقیت در توسعه قصد کارآفرینی تاکید دارند، به نظریهی رفتار برنامهریزی شده کمک میکنند و کاربردهایی برای آموزش کارآفرینی پیشنهاد میدهند.
سعید کریمی؛ رضا موحدی؛ حشمت الله سعدی؛ احمد یعقوبی فرانی
چکیده
اگرچه در گذشته پژوهشهای زیادی درباره تاثیر مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینانه انجام شده است اما به علت اینکه این ویژگیها توان پیش بینی کننده خوبی نداشتند، مورد انتقاد جدی قرار گرفتند. اخیرا صاحب نظران پیشنهاد میکنند که تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینی بیشتر به صورت غیرمستقیم و از طریق عوامل ...
بیشتر
اگرچه در گذشته پژوهشهای زیادی درباره تاثیر مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینانه انجام شده است اما به علت اینکه این ویژگیها توان پیش بینی کننده خوبی نداشتند، مورد انتقاد جدی قرار گرفتند. اخیرا صاحب نظران پیشنهاد میکنند که تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینی بیشتر به صورت غیرمستقیم و از طریق عوامل انگیزشی کارآفرینانه صورت میپذیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر هم آن بود که با ادغام یک ویژگی شخصیتی مهم (یعنی شخصیت پویا) درون تئوری رفتار برنامه ریزی شده، نقش واسطهای عوامل انگیزشی (یعنی نگرش نسبت به کارآفرینی و کنترل رفتاری درک شده) را در روابط بین این ویژگی شخصیتی و قصد کارآفرینانه مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه از نمونهای متشکل از 300 دانشجوی کشاورزی در چهار دانشگاه دولتی در غرب کشور، جمعآوری گردید. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی مورد تایید قرار گرفت (75/0 تا 82/0). نتایج حاصل از مدلیابی معادلات ساختاری و بوت استرپ نشان دادند که کنترل رفتاری و نگرش کارآفرینی در رابطه بین هنجارهای ذهنی و شخصیت پویا با قصد کارآفرینانه نقش واسطهای داشتند. هنجارهای ذهنی و شخصیت پویا از طریق کنترل رفتاری و نگرش کارآفرینی اثرغیرمستقیم و مثبت بر قصد کارآفرینانه داشتند. یافتههای به دست آمده بیانگر نقش مهم شخصیت پویا در فرایند کارآفرینی میباشد. کاربرد نتایج این پژوهش در ارتباط با توسعه قصد کارآفرینانه و آموزش کارآفرینی مورد بحث قرار میگیرند.
لیلا صفا؛ نسرین منگلی
چکیده
با توجه به اهمیت کارآفرینی در ارایه فرصتهای شغلی جدید و کمک به ایجاد شغلهای پایدار از یک سوی و در نظر گرفتن اهمیت قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی به عنوان مهمترین عامل پیشبینی کننده رفتارهای کارآفرینانه آنان از سوی دیگر، بررسی عاملهای تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه امری ضروری به نظر میرسد. بر این پایه، هدف اصلی این ...
بیشتر
با توجه به اهمیت کارآفرینی در ارایه فرصتهای شغلی جدید و کمک به ایجاد شغلهای پایدار از یک سوی و در نظر گرفتن اهمیت قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی به عنوان مهمترین عامل پیشبینی کننده رفتارهای کارآفرینانه آنان از سوی دیگر، بررسی عاملهای تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه امری ضروری به نظر میرسد. بر این پایه، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه دانشجویان رشتههای کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق 469 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 94- 1393 بود که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، 285 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد دینابل و همکاران (1999) و مکگی و همکاران (2009) برای اندازهگیری قصد کارآفرینانه و لینان و چن (2009) و لورز (2011) برای سنجش خودکارآمدی کارآفرینانه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر کارشناسان و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز با برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال اصلاحهای لازم به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از مدلسازی معادلههای ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق گویای آن بود که قصد کارآفرینانه و خودکارآمدی کارآفرینانه بیشتر دانشجویان مورد بررسی در حد پایین و متوسط بود و خودکارآمدی کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنیداری بر متغیر وابسته قصد کارآفرینانه داشته و 40 درصد از واریانس آن را تبیین کرد.