آموزش کشاورزی
سیده بهار همایون؛ مسعود یزدان پناه؛ سعید محمدزاده؛ طاهره زبیدی؛ الکسا لام
چکیده
در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیری شگرف بر کارایی نظام آموزشی دارد و استفاده از آن با هدف آموزش مستمر بهرهبرداران در برنامه های آموزشی قرار گرفته است. تدوام این آموزش به تمایل آموزشگران به ادامه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط ...
بیشتر
در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیری شگرف بر کارایی نظام آموزشی دارد و استفاده از آن با هدف آموزش مستمر بهرهبرداران در برنامه های آموزشی قرار گرفته است. تدوام این آموزش به تمایل آموزشگران به ادامه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط آموزشگران در زمستان 1401 انجام شده است. برای این منظور از مدل عمومی توسعه یافته پذیرش فناوری برای تبیین عوامل پیش بینی کننده رفتار آموزشگران سازمان جهاد کشاورزی استفاده شد. در این مدل سازه های لذت، هنجارذهنی، خوداثربخشی و اضطراب به عنوان عوامل خارجی موثر بر سازه های سودمندی درک شده و سهولت درک شده از نظریه پذیرش فناوری هستند. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان جهاد کشاورزی استان فارس که آموزشگران دوره های آموزشی بودند و با استفاده از روش نمونه گیری روش چند مرحله ای خوشه ای تصادفی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که روایی محتوایی آن توسط پنل متخصصان، پایایی آن به وسیله ضریب تتا ترتیبی تأیید شد (θ˃0.8 ). داده ها با استفاده از فراوانی، میانگین، مدل بندی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS24 و Smart-PLS3 مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند. مدل عمومی توسعه یافته پذیرش فناوری 64 درصد از واریانس رفتار استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را پیش بینی کرده است. علاوه برآن، یافته ها نشان داد که سودمندی درک شده اثری مستقیم بر خود اثربخشی، لذت و هنجارذهنی دارد، سهولت درک شده نیز اثری مستقیم بر هنجارذهنی و اثری معکوس بر اضطراب دارد. یافته های این پژوهش می تواند برای تدوین سیاست هایی برای حفظ انگیزه آموزشگران برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش کشاورزی ارزشمند باشد.
آموزش کشاورزی
مریم غیاثوند؛ عنایت عباسی؛ مهسا سعدوندی
چکیده
هدف این تحقیق، تحلیل مقایسهای تابآوری آموزشگران نظام آموزش عالی کشاورزی در بحران همهگیری کووید 19 بود. این تحقیق به لحاظ دیدمان کمی و از جهت هدف کاربردی است. به لحاظ روش انجام کار تحقیق پیمایشی و از نوع علی و مقایسه ای است. جامعه آماری تحقیق، آموزشگران دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی سراسر کشور به شمار 3640 نفر بود ...
بیشتر
هدف این تحقیق، تحلیل مقایسهای تابآوری آموزشگران نظام آموزش عالی کشاورزی در بحران همهگیری کووید 19 بود. این تحقیق به لحاظ دیدمان کمی و از جهت هدف کاربردی است. به لحاظ روش انجام کار تحقیق پیمایشی و از نوع علی و مقایسه ای است. جامعه آماری تحقیق، آموزشگران دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی سراسر کشور به شمار 3640 نفر بود (3640 = N). با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب شمار 347 نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب شدند (347=n) که از این شمار 288 نفر پرسشنامه تحقیق را تکمیل کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامة پژوهشگرساخته بود که به دو صورت حضوری و برخط گردآوری شد که روایی شکلی و محتوایی آن با نظرسنجی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید شد. روایی همگرا نیز با مقدارهای 90/0-80/0=CR و 83/0-50/0=AVE تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه تتای ترتیبی مورد تأیید قرار گرفت (90/0-71/0= θ). بهمنظور پردازش دادهها با بهرهگیری از نرمافزار SPSS26 افزون بر آمارهای توصیفی، از آزمون مقایسه میانگین (t مستقل) و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه (One Way Anova) استفاده شد. نتایج گویای وجود تفاوت معنیدار بین رفتار تاب آورانه آموزشگران در دانشگاههای با تراز کارکردی مختلف (بین المللی، ملی، منطق های و محلی) بود. بین رفتار تاب آورانه آموزشگران با سطحهای مختلف سابقه خدمتی، سطحهای مختلف سنی، جنسیت و مرتبه علمی مختلف تفاوت معنی داری وجود نداشت. بر اساس یافته های تحقیق پیشنهادهایی در راستای ارتقای رفتار تاب آوری آموزشگران ارائه شده است.
آرزو رشیدی؛ امیرحسین علی بیگی؛ علی اصغر میرک زاده
چکیده
چکیدههدف کلی این پژوهش توصیفی همبستگی بررسی تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفهای آموزشگران کشاورزی استان تهران میباشد. جامعه آماری شامل آموزشگران (تخصصی و عمومی) کشاورزی هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان تهران بود (170=N)،که 118 نفر از آنها از طریق جدول گرجسی و مورگان به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ...
بیشتر
چکیدههدف کلی این پژوهش توصیفی همبستگی بررسی تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفهای آموزشگران کشاورزی استان تهران میباشد. جامعه آماری شامل آموزشگران (تخصصی و عمومی) کشاورزی هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان تهران بود (170=N)،که 118 نفر از آنها از طریق جدول گرجسی و مورگان به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با محل خدمت انتخاب شدند. ابزار سنجش تعادل بین کار و زندگی، مقیاس ونگ و کو، ابزار سنجش رضایت شغلی، مقیاس رضایت شغلی مینه سوتا و ابزار سنجش تعهد حرفهای، مقیاس تعهد شغلی یلاو بود. نتایج نشان داد بین تعادل کار و زندگی با رضایت شغلی و تعهد حرفهای آموزشگران کشاورزی همبستگی معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون ترتیبی نشان داد تعادل کار و زندگی حدود 38 درصد تغییرات رضایت شغلی و 42 درصد تغییرات تعهد حرفهای را تبیین میکند. از بین مؤلفههای تعادل کار و زندگی جهتگیری زندگی و نگهداری کار و حرفه به ترتیب بر رضایت شغلی و مؤلفههای وفاداری به کار، نگهداری کار و حرفه و انعطافپذیری برنامه کاری بر تعهد حرفهای مؤثر هستند. آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی از نظر میزان تعادل کار و زندگی تفاوت معنی-داری نداشتند اما از لحاظ رضایت شغلی و تعهد حرفهای تفاوت داشتند
مهدی چرمچیان لنگرودی؛ سیدحسین مهدوی درواری
چکیده
مهارتهای کارآفرینی به دلیل تاثیری که بر زندگی اقتصادی، فردی و اجتماعی مردم دارند، به عنوان اولویت جامعه شناخته میشوند. این تحقیق به منظور بررسی عاملهای مؤثر بر مهارتهای کارآفرینی آموزشگران آموزشکدههای فنی و کشاورزی شهرستان ساری انجام گرفته است. این تحقیق از نوع علّی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری 531 آموزشگرکشاورزی ...
بیشتر
مهارتهای کارآفرینی به دلیل تاثیری که بر زندگی اقتصادی، فردی و اجتماعی مردم دارند، به عنوان اولویت جامعه شناخته میشوند. این تحقیق به منظور بررسی عاملهای مؤثر بر مهارتهای کارآفرینی آموزشگران آموزشکدههای فنی و کشاورزی شهرستان ساری انجام گرفته است. این تحقیق از نوع علّی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری 531 آموزشگرکشاورزی در آموزشکدههای فنی و کشاورزی شهرستان ساری بود که بر پایهی فرمول کوکران 250 نفر از آنان به روش نمونهگیری طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی شکلی آن بنابر نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برابر با 0.90=θمحاسبه شد. به منظور پردازش دادهها از نرمافزار SPSSWin16 استفاده شد. نتیجهی تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق گویای آن بود که حدود 63.5 درصد از آموزشگران میزان مهارتهای کارآفرینی خود را در حد زیاد، و 13 درصد در حد متوسط، گزارش کردند. با توجه به دستآوردهای تحقیق، بین شمار دورهی ضمن خدمت، شمار اعضا خانواده، عامل شخصیتی، عامل مدیریتی، عامل آموزشی و روحیه کارآفرینی با میزان مهارتهای کارآفرینی در سطح 1 درصد خطا همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. نیز بین میزان مهارتهای کارآفرینی افراد مورد بررسی در رابطه با عامل اقتصادی در سطح 5 درصد خطا، همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که پنج متغیر؛ شمار دوره آموزشی، شمار اعضای خانواده، عامل شخصیتی، عامل مدیریتی و روحیه کارآفرینی سنجش احتمال مهارتهای کارآفرینی آموزشگران را تحت تاثیر قرار میدهد.
مهرداد نیک نامی؛ اعظم صدیق
چکیده
فرهنگ سازمانی نظامی از استنباط های مشترک اعضای یک سازمان است و بعنوان یکی از مولفه های مهم تاثیر گذار بر رفتار حرفه ای کارکنان در سازمان تلقی می گردد. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رفتار حرفه ای مدرسان مرکزهای آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی در منطقه چهار کشور بود. این تحقیق از نوع میدانی، جامعه آماری آن شامل 560 عضو هیأت ...
بیشتر
فرهنگ سازمانی نظامی از استنباط های مشترک اعضای یک سازمان است و بعنوان یکی از مولفه های مهم تاثیر گذار بر رفتار حرفه ای کارکنان در سازمان تلقی می گردد. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رفتار حرفه ای مدرسان مرکزهای آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی در منطقه چهار کشور بود. این تحقیق از نوع میدانی، جامعه آماری آن شامل 560 عضو هیأت علمی و مدرسانی بودند که در مرکزهای آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی منطقه چهار کشور در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تدریس بودند. بر اساس فرمول کوکران99 نفر به عنوان حجم نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روایی پرسشنامه بعنوان ابزار اصلی تحقیق مورد تایید اعضای هیات علمی قرار گرفت و پایایی آن نیز با انجام آزمون مقدماتی با تکمیل 30 پرسشنامه و محاسبه تتای ترتیبی در مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی امام خمینی البرز تایید شد(89/0- 84/)0θ=. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که مؤلفه های فرهنگ سازمانی از جمله خلاقیت فردی، خطر پذیری، رهبری، یکپارچگی، حمایت مدیریت، کنترل، هویت، نظام پاداش و انتقاد با رفتار حرفه ای مدرسان رابطه مثبت و معنی داری دارند. نتایج آزمون رگرسیون گویای آن بود که از بین متغیرهای معنی دار شده، تنها شش متغیر توانایی ورود به معادله رگرسیون را داشتند که در مجموع 5/64 درصد از تغییر پذیری متغیر وابسته تغییر رفتار حرفه ای را تبیین می کنند. سه متغیر نظام پاداش، هویت، و رهبری دارای تاثیر مثبت و سه متغیر انتقاد، کنترل و حمایت مدیریت دارای تاثیر منفی بودند.
امیر علم بیگی؛ پریسا پای خسته؛ سید یوسف حجازی
چکیده
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و دادهها به روش پیمایشی گردآوری شد. به لحاظ تحلیل دادهها نیز پژوهش علّی - ارتباطی بهشمار میآید. هدف این پژوهش پیش بینی سطح متغیر احساس مثبت از تدریس ناشی از ابعاد خودکارآمدی تدریس آموزشگران کشاورزی بود. جامعه آماری متشکل از 210 نفر از آموزشگران دو مرکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی واقع در استانهای ...
بیشتر
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و دادهها به روش پیمایشی گردآوری شد. به لحاظ تحلیل دادهها نیز پژوهش علّی - ارتباطی بهشمار میآید. هدف این پژوهش پیش بینی سطح متغیر احساس مثبت از تدریس ناشی از ابعاد خودکارآمدی تدریس آموزشگران کشاورزی بود. جامعه آماری متشکل از 210 نفر از آموزشگران دو مرکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی واقع در استانهای تهران و البرز بود که با استفاده از فرمول تصحیح جامعه معین 130 نفر به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی گزینش شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد بود که وضعیت روایی آن به سه صورت صوری، سازه و تشخیصی تأیید شد و وضعیت پایایی آن با محاسبه مقادیر پایایی ترکیبی و تتای ترتیبی صورت گرفت. روش غالب آماری مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی بود که نتایج نشان داد احساس مثبت از تدریس آموزشگران در هنگام تدریس و بیرون کلاس به دو بعد از احساس خودکارآمدی شامل انگیزش بخشی به فراگیران و حفظ منزلت آموزشگری وابسته است. این در حالی است که احساس خودکارآمدی در آموزش تنها سبب تقویت احساس مثبت در بیرون کلاس میشود.