آموزش کشاورزی
احمد یعقوبی فرانی؛ فاطمه علی توکلی؛ آذر صفری نوید
چکیده
رسانههای الکترونیکی و شبکههای اجتماعی مجازی به بخش جدایی ناپذیری از زندگی بشر تبدیل شده و نقش آنها در بهبود یادگیری و تغییر رفتار افرد، مورد توجه محققان میباشد. این موضوع بویژه در دوره همهگیری کووید 19 و برای جبران محدودیت حضور فیزیکی فراگیران در محیطهای آموزشی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. بر همین پایه در این تحقیق با استفاده ...
بیشتر
رسانههای الکترونیکی و شبکههای اجتماعی مجازی به بخش جدایی ناپذیری از زندگی بشر تبدیل شده و نقش آنها در بهبود یادگیری و تغییر رفتار افرد، مورد توجه محققان میباشد. این موضوع بویژه در دوره همهگیری کووید 19 و برای جبران محدودیت حضور فیزیکی فراگیران در محیطهای آموزشی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. بر همین پایه در این تحقیق با استفاده از مدل پذیرش فناوری، به تحلیل کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی بعنوان مکمل برنامههای آموزش مجازی در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلیسینا در این دوره پرداخته شد. برای گردآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامه استاندارد پارک (2009) پس از ترجمه و بررسی روایی و پایایی آن، به شکل الکترونیکی استفاده شد. از بین 780 تن دانشجوی دوره کارشناسی، تعداد 160 دانشجو بعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از دو نرمافزار SPSS و Smart PLS پردازش شدند. همبستگی بین متغیرها نشان داد رابطه مثبت و معناداری (P < 0.05) بین دو متغیر سودمندی استفاده از شبکههای اجتماعی و هنجار ذهنی با متغیرهای نگرش دانشجویان و قصد استفاده از آنها از شبکه های اجتماعی مجازی وجود دارد. همچنین بین نگرش دانشجویان نسبت به شبکههای اجتماعی و قصد بکارگیری آنها نیز رابطه مثبت و معنیدار (P < 0.05) مشاهده شد. این در حالی است که بین دو متغیر «سهولت درک شده» و «دسترسی به شبکهها» با متغیرهای نگرش و قصد بکارگیری رابطه معنیداری وجود نداشت. ارزیابی مدل پژوهش با نرم افزار Smart PLS نیز نشان داد که مدل بکار رفته در پژوهش، از برازش کلی نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده و مدل پژوهش 42درصد واریانس قصد بکارگیری شبکههای اجتماعی و 32درصد واریانس نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را تبیین میکند.
آموزش کشاورزی
ریحانه شاقلی؛ جواد قاسمی؛ حسین نوری؛ احمد صادقی
چکیده
شبکه آموزش کشاورزی (شاک)، یک شبکه آموزشی مبتنی بر وب زیرنظر راهبری مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی است که با هدف افرازش دانش و مهارتها و رفتار مطلوب کاربران بخش کشاورزی ایجاد شده است. متغیرهای پرشمار موثر در یادگیری الکترونیکی، لزوم توجه به کیفیت خدمات آموزشی در این سامانه را ضروری میسازد. بر این مبنا، هدف کلی این تحقیق پیمایشی که به ...
بیشتر
شبکه آموزش کشاورزی (شاک)، یک شبکه آموزشی مبتنی بر وب زیرنظر راهبری مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی است که با هدف افرازش دانش و مهارتها و رفتار مطلوب کاربران بخش کشاورزی ایجاد شده است. متغیرهای پرشمار موثر در یادگیری الکترونیکی، لزوم توجه به کیفیت خدمات آموزشی در این سامانه را ضروری میسازد. بر این مبنا، هدف کلی این تحقیق پیمایشی که به روش میدانی انجام شد، تحلیل مولفههای مدل افرازش کیفیت خدمات شبکه آموزش کشاورزی (شاک) از دیدگاه فراگیران در سال 1401 بود. جامعه آماری آن شامل فراگیران این شبکه (19310 نفر) بود و حجم نمونه بنابر فرمول کوکران، 388 تن برآورد شد که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزیده شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخت بود که روایی آن با نظرخواهی از متخصصان (روایی شکلی) و روایی سازهای (AVE≥0.96) و پایایی آن با تتای ترتیبی (θ≥0.93) و پایایی ترکیبی (CR≥0.87) تایید شد. پردازش دادهها در بخش توصیفی با SPSSWin22 و برازش مدل تحقیق توسط نرمافزار LISREL انجام شد. رتبهبندی کلی مولفههای کیفیت خدمات شاک نشان داد که از دیدگاه فراگیران، مولفههای «آموزشگر» و «محتوا» در بالاترین و «برنامهریزی و اجرا» و «زیرساختی - پشتیبانی» در پایینترین رتبهها قرار گرفتند. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل کیفیت خدمات شبکه آموزش کشاورزی دارای شش مولفه اصلی زیرساختی - پشتیبانی، برنامهریزی و اجرا، محتوا، آموزشگر، فراگیر و پیآمدها بود. بر این مبنا، بهمنظور بهبود کیفیت خدمات شاک پیشنهادهایی در زمینه بهبود اطلاعرسانی دورهها، ارتقاء سامانه، برنامهریزی، تناسب دورهها با نیازهای فراگیران، جدید و بهروز بودن محتوای دورهها، بهبود مهارتهای تدریس آموزشگران و ایجاد انگیزه در فراگیران ارائه شد.
آموزش کشاورزی
خلیل میرزایی؛ مسعود سامیان؛ اعظم شکوری؛ مرجان سپه پناه
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، بررسی بازدارنده ها آموزش الکترونیکی )غیرحضوری( در دانشکده کشاورزی دانشگاهبوعلی سینا از دیدگاه اعضاء هیئت علمی است. محدوده این مطالعه، دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا می باشد.داده های مورد نیاز پژوهش، با استفاده از روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. به منظورتعیین پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، بررسی بازدارنده ها آموزش الکترونیکی )غیرحضوری( در دانشکده کشاورزی دانشگاهبوعلی سینا از دیدگاه اعضاء هیئت علمی است. محدوده این مطالعه، دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا می باشد.داده های مورد نیاز پژوهش، با استفاده از روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. به منظورتعیین پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ترتیبی استفاده شده که میزان آن برای 46 پرسش 82 درصد می باشد.جامعه نمونه تحقیق اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا شامل 81 تن می باشند، که 63تن از اعضاء هیأت علمی دانشکده به شیوه نمونه گیری تصادفی در چند مرحله انتخاب شده اند. جهت شناساییبازدارند ه های آموزش الکترونیکی از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافینشان می دهد که موانع اجرائی همچون، پایین بودن امکانات برای ارزیابی پیشرفت یادگیری در دور ه ها، پایینبودن امکانات نظام آموزش الکترونیکی برای تداو م بخشی فعالیت های یادگیری توسط اعضاء هیأت علمی، پایینبودن امکانات سیستم آموزش الکترونیکی از نظر فراهم کردن امکان بازخورد توسط اعضاء هیأت علمی، در پایینبودن میزان اجازه به یادگیرنده یا آموزش دهنده برای تغییر در نحوه ارائه درس، پایین بودن میزان تشویق سیستمآموزش الکترونیکی در ارتباط بین یادگیرنده و یاددهنده، بیشترین تأثیر را در ایجاد موانع داشته در نتیجه برطرفنمودن این موانع، موجب توسعه آموزش الکترونیکی خواهد شد.