آموزش کشاورزی
توازن میان فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در مدیریت آموزش عالی کشاورزی: یک تحلیل محتوای کیفی

فاطمه سلیمانی؛ مسعود بیژنی؛ فاطمه سپهوند

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 89-105

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365679.2010

چکیده
  یکی از چالش‌های اصلی در حوزه آموزش عالی کشاورزی، چگونگی تعادل میان دو عرصه آموزش و پژوهش است. هدف اصلی این مطالعه، تحلیل محتوای تعادل میان آموزش و پژوهش در عرصه کشاورزی بود. به منظور دستیابی به این هدف، از روش مرور نظام‌مند در قالب تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شد. پس از جستجو و ارزیابی مطالعات مرتبط، 125 مطالعه به عنوان نمونه ...  بیشتر

تأثیر کشتزارهای نمونه و الگو در بهینه‌سازی کاربرد نهاده‌های کشاورزی و افزایش عملکرد محصولات غالب در استان همدان

ملیحه صالحی؛ عنایت عباسی؛ مسعود بیژنی؛ محمدرضا شاه‌پسند

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، ، صفحه 53-76

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.342572.1716

چکیده
  یکی از فعالیت‌های ترویجی به منظور بالا بودن دانش علمی و توانمندسازی کشاورزان، اجرای برنامه‌های کشتزارهای نمونه (به عنوان پایگاه الگوی ترویجی) با هدف افزایش کمّی و کیفی و تولید پایدار محصولات کشاورزی است. این پژوهش به منظور مقایسه میزان کاربرد نهاده‌ها در پنج محصول زراعی گندم آبی، گندم دیم، کلزا، چغندرقند و سیب‌زمینی توسط کشاورزان ...  بیشتر

دیدگاه اعضای هیئت علمی کشاورزی یزد نسبت به تأثیر آموزش عالی کشاورزی بر توسعه انسانی

نگین فلاح‌حقیقی؛ مسعود بیژنی؛ مریم محمودی

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، ، صفحه 74-93

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.342218.1702

چکیده
  نظام آموزش عالی به عنوان بارزترین نمود سرمایه‌گذاری نیروی انسانی، نقش اصلی در تربیت و تأمین منابع انسانی اثربخش را بر عهده دارد. نظام آموزش عالی کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما پرسش این است که چنین نظامی برای تأثیرگذاری بهینه بر توسعه منابع انسانی، چگونه باید باشد؟ این پژوهش با هدف تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب عامل‌های ...  بیشتر

راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی آموزش باغبانی برای هنرجویان با نیازهای ویژه

مهدی علیخانی دادوکلایی؛ محمد چیذری؛ مسعود بیژنی؛ عنایت عباسی

دوره 11، شماره 50 ، آذر 1398، ، صفحه 3-18

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.116354.1452

چکیده
  این پژوهش، به دنبال شناسایی و ارزیابی راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی آموزش، توسط آموزشگران باغبانی، برای کار با هنرجویان با نیازهای ویژه در ایران بود. مرحله‌ی نخست این پژوهش، با استفاده از فن دلفی اصلاح شده انجام گرفت. جامعه آماری شامل 31 نفر از آموزشگران باغبانی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران بود. نتیجه این مرحله از مطالعه شناسایی ...  بیشتر

چالش‌‌ها و راهبردهای جذب دانشجویان خارجی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران

مهدی شجاعی‌میاندرق؛ مسعود بیژنی؛ مهناز امیر امینی خلف لو

دوره 10، شماره 47 ، اسفند 1397، ، صفحه 52-65

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.122761.1531

چکیده
  یکی از مهم‌ترین جنبه‌های کشاورزی فراسرزمینی جذب دانشجویان خارجی در نظام آموزش عالی کشاورزی است. امروزه، کشورهای پیشگام با تولید و توسعه علم در زمینه‌ی کشاورزی، دانشجویان را از دیگر کشورها جذب کرده و دانش و تجربه خود را به اشتراک می‌گذارند. بر این پایه، با توجه به پیشرفت‌های اخیر ایران در زمینه‌های مختلف علمی و فنآوری، این موضوع ...  بیشتر

آسیب‌شناسی نشر یافته‌های پژوهشی کشاورزی

مسعود بیژنی؛ فرشاد مجیدی؛ عنایت عباسی

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، ، صفحه 3-17

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117903

چکیده
  نشر یافته‌های پژوهشی یکی از نیازهای اساسی جامعه علمی است. بر این پایه، آسیب‌شناسی فرآیند نشر و حفظ کیفیت آن‌ها، اولویت می‌یابد. نبود زمینه‌ی نشر به‌هنگام یافته‌‌‌های پژوهشی، به ویژه در کشاورزی، سبب بی‌‌نتیجه ماندن یافته‌‌های پژوهشگران می‌‌شود. از سوی دیگر، کیفیت نشر مقاله‌‌ها اهمیت بسیاری دارد. در این راستا، هدف این مقاله، ...  بیشتر

آسیب­ شناسی کاربرد روش‌های آماری و داده ­پردازی در پژوهش ­های علمی کشاورزی

علی صادقی؛ مسعود بیژنی

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، ، صفحه 127-148

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.120280.1471

چکیده
  امروزه، آمار در همه‌ی عرصه‌های علمی برای دستیابی به نتایج ملموس و قابل اعتماد، به کار می رود و به ندرت می توان بدون کاربرد داده‌پردازی‌های آماری (به‌صورت کمّی و کیفی)، اقدام به تفسیر و تحلیل نتایج حاصل از پژوهش‌های علمی کرد. اما، چالش اصلی در این زمینه، شیوه کاربرد بهینه آمار در پژوهش هاست. پژوهش‌های کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی ...  بیشتر