آموزش کشاورزی
نصیبه پورفاتح؛ بهمن خسروی پور
چکیده
این تحقیق با هدف توافق سنجی وضعیت موجود و مطلوب مولفههای مدیریت دانش در نظام ترویج کشاورزی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل سه گروه مدیران و مسئولان گروه های موسسه آموزش و ترویج کشاورزی(67 تن)، پژوهشگر مروجان ارشد(100 تن) و مدیران و مسئولان ادارههای جهاد کشاورزی استان ها (192 تن) بود. که از هرکدام به ترتیب 58 تن، 36 تن و 108 تن به روش نمونه ...
بیشتر
این تحقیق با هدف توافق سنجی وضعیت موجود و مطلوب مولفههای مدیریت دانش در نظام ترویج کشاورزی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل سه گروه مدیران و مسئولان گروه های موسسه آموزش و ترویج کشاورزی(67 تن)، پژوهشگر مروجان ارشد(100 تن) و مدیران و مسئولان ادارههای جهاد کشاورزی استان ها (192 تن) بود. که از هرکدام به ترتیب 58 تن، 36 تن و 108 تن به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برای داده ها (92/0= (θ تعیین شد. روایی شکلی پرسشنامه توسط گروهی از اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تائید شد برای بررسی توافق گروه های آزمودنی طرف بررسی ازنرم افزار Spss 20از آزمون فراسنجهای(پارامتریک) تحلیل واریانس یکطرفه )آزمون F مستقل( بهره گرفته شده است. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد که گروه های پاسخگوی مورد بررسی پیرامون وضعیت موجود و مطلوب درباره مولفههای تشخیص نیاز شاخص تشکیل جلسات، کنفرانس ها و غیره در سطح استان ها برای دریافت نیازهای دانشی در زمینه مولفه ممیزی دانش بومی و صریح شاخص استفاده از مصاحبه و یا برگزاری نشستها هم اندیشی برای استخراج و اکتساب دانش ضمنی کارکنان کلیدی، در خصوص مولفه اشتراک دانش شاخص ایجاد فضای های مجازی میتنی بر اینترنت برای ارتباط مستقیم کشاورزان با تولید کنندگان دانش، در زمینه ثبت و مستندسازی دانش شاخص وجود گروه های محلی برای ثبت و مستند سازی دانش بومی در رویارویی با بحران های کشاورزی و در زمینه بازخورد و ارزیابی دانش شاخص ایجاد سامانه های الکترونیکی برای ثبت نظرهای حاصل از استفاده دانش توسط کشاورزان و مروجان کشاورزی با یکدیگر توافق داشته اند.
آموزش کشاورزی
نصیبه پورفاتح؛ علی رضا سید اسحاقی؛ نرگس عظیمی
چکیده
رسانه های ترویجی باعث توسعه فعالیتهای ترویجی و تاثیرگذاری بالا بر مخاطبان در گروههای مختلف هدف میشود. رسانه ها می توانند متناسب با سطح سواد، سن، ویژگی های اقلیمی، ویژگی های محصول و همچنین فرهنگ و ارزش های دینی و اعتقادی در ساختارهای مختلف تولید و مورد استفاده جمعی و انبوهی و انفرادی قرارگیرند با توجه به این ویژگی ها پس از استقرار ...
بیشتر
رسانه های ترویجی باعث توسعه فعالیتهای ترویجی و تاثیرگذاری بالا بر مخاطبان در گروههای مختلف هدف میشود. رسانه ها می توانند متناسب با سطح سواد، سن، ویژگی های اقلیمی، ویژگی های محصول و همچنین فرهنگ و ارزش های دینی و اعتقادی در ساختارهای مختلف تولید و مورد استفاده جمعی و انبوهی و انفرادی قرارگیرند با توجه به این ویژگی ها پس از استقرار نظام نوین ترویج کشاورزی، نگاهها به رسانه عمیق و کاربردیتر شد به گونهای که ضمن تلاش برای توسعه کمی و کیفی رسانه های موجود، حرکت به سمت بهره گیری از رسانه های جدید و فن آوری های نوین رسانه ای شتاب دو چندان گرفت. این مقاله مروری روایتی با هدف تبیین نقش نظام نوین ترویج در توسعه رسانههای ترویجی نگارش شد. در این مقاله به مرور و بررسی وضعیت رسانههای ترویجی قبل و بعد از پیادهسازی نظام نوین ترویج با تاکید بر عناصر سیستم مدیریت دانش در دفتر شبکه دانش و رسانه های ترویجی پرداخته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد پس از پیادهسازی نظام نوین ترویج تحولات مناسبی در تولید برخی از رسانه هایی که از قبل مورد استفاده قرار گرفتند ایجاد شد از این دسته رسانه ها میتوان به رسانه های نوشتاری و رسانههای دیداری شنیداری اشاره کرد علاوه بر آن رسانه های جدیدی مانند رسانه های مبتنی بر it و ict اپلیکیشن های کشاورزی، تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی، پیامرسان آموزش و ترویج کشاورزی، سامانه اپساز کشاورزی، شبکه برکت ملی و استانی به عنوان بزرگترین شبکه مجازی ترویجی شکل گرفتند.
نصیبه پورفاتح؛ بهمن خسروی پور؛ منصور غنیان
چکیده
مدیریت دانش در بخش کشاورزی برای دسترسی کشاورزان به دانش فنی و یافتههای تحقیقاتی یکی از دیدگاههای اصلی نظام ترویج کشاورزی است. با پایدار شدن مدیریت دانش همهی کارشناسان و محققان و کشاورزان توان دسترسی به دانش بخش کشاورزی و دیگر اطلاعات مورد نیاز را خواهند داشت. هدف از انجام این پژوهش تحلیل عاملهای موثر بر اجرای مدیریت دانش در ...
بیشتر
مدیریت دانش در بخش کشاورزی برای دسترسی کشاورزان به دانش فنی و یافتههای تحقیقاتی یکی از دیدگاههای اصلی نظام ترویج کشاورزی است. با پایدار شدن مدیریت دانش همهی کارشناسان و محققان و کشاورزان توان دسترسی به دانش بخش کشاورزی و دیگر اطلاعات مورد نیاز را خواهند داشت. هدف از انجام این پژوهش تحلیل عاملهای موثر بر اجرای مدیریت دانش در نظام ترویج کشاورزی ایران بود. دیدمان تحقیق آمیخته و از نوع اکتشافی میباشد. روش این تحقیق از نوع پژوهش های علی-ارتباطی است. جامعه آماری تحقیق 327 تن از شاغلان موثر در مدیریت دانش در ترویج کشاورزی می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، حدود202 نفر تعیین شد و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته با شش بخش مدیریت دانش، رهبری و مدیریت سازمانی، ابعاد سازمانی، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت منابع انسانی بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برای بیشتر سازهها 92/0تعیین شد. روایی شکلی و محتوای پرسشنامه توسط اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تائید شد. از تحلیل عاملی تائیدی برای بررسی روایی سازه پرسشنامه و از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS، برای ارائه مدل تحقیق استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد بین مولفههای عاملهای موثر بر اجرای مدیریت دانش با مدیریت دانش در سامانهی ترویج کشاورزی ارتباط معنی داری وجود دارد و نتایج ضریبهای مسیر نشان داد که برازش مدل با دادهها مناسب بود و ضریب تاثیر پنج عامل رهبری و مدیریت سازمانی(49/0)، ابعاد سازمانی(62/0)، فرهنگ سازمانی(56/0)، فناوری اطلاعات و ارتباطات(57/0) و مدیرت منابع انسانی(63/0) بر پیاده سازی مدیریت دانش از دیدگاه پاسخگویان نظام ترویج کشاورزی معنی دار بود و سازه مدیریت منابع انسانی بیشترین تاثیر را بر اجرای مدیریت دانش دارد.
نصیبه پورفاتح؛ علی رضا سید اسحقی
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر مؤلفههای ساختار برنامهسازی بر عملکرد شبکههای تلویزیونی کشاورزی از دیدگاه بهرهبرداران استانهای خراسان رضوی، مرکزی و کرمان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل بهرهبرداران از سه روستای سه استان خراسان رضوی (برخودار)، مرکزی (کم برخوردار) و کرمان (نابرخوردار) شامل 280 نفر میباشد که بر اساس جدول ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر مؤلفههای ساختار برنامهسازی بر عملکرد شبکههای تلویزیونی کشاورزی از دیدگاه بهرهبرداران استانهای خراسان رضوی، مرکزی و کرمان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل بهرهبرداران از سه روستای سه استان خراسان رضوی (برخودار)، مرکزی (کم برخوردار) و کرمان (نابرخوردار) شامل 280 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان221 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین شد. روش نمونهگیری در تحقیق، روش نمونهگیری تصادفی ساده بوده و گردآوری داده با پرسشنامه انجام گرفته است. روایی پرسشنامه مورد استفاده از سوی گروهی از متخصصان موضوعی بررسی و تائید شد. و پایایی متغییرها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (77/0 = α) تائید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار spss21 و ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون استفاده شد. تجزیه و تحلیل بخش توصیفی نشان داد که در استان مرکزی و خراسان رضوی ساختار و محتوا و در استان کرمان رعایت آداب، فرهنگ و سنن دارای بالاترین اولویت است. همچنین نتایج نشان دادند که بین همهی مؤلفههای ساختار برنامهسازی و عملکرد شبکه تلویزیونی رابطه مثبت و معنیداری در سطح یک درصد وجود دارد و سه مؤلفه زمان پخش برنامه، عاملهای برنامه ساز، ساختار و محتوا 41 درصد از واریانس متغیر وابسته عملکرد شبکههای تلویزیونی را تبیین میکنند. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون نشان داد، سه مؤلفه زمان پخش برنامه، عاملهای برنامه ساز، ساختار و محتوا قادربه تبیین 41 درصد از واریانس متغیر وابسته عملکرد شبکههای تلویزیونی میباشند. و همچنین متغیر" زمان بخش برنامه"با مقدار 394/0 بیش از دیگر متغیرها بر عملکرد شبکههای تلویزینی تأثیرگذار میباشد.
بهمن خسروی پور؛ زهرا تیموری کوهسار؛ نصیبه پورفاتح
چکیده
تفاوتهای فرهنگی بیش از آنچه تصور شود بر اثربخشی کسبوکار تأثیر دارند، لذا درک تاثیر زمینههای فرهنگی بر رفتار فرد در انجام فعالیتهای کارآفرینانه ضروری میباشد. هدف این پژوهش، مطالعه رابطه میان هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه کارشناسان مراکز خدمات مشاورهای کشاورزی استان گلستان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و روش آن از ...
بیشتر
تفاوتهای فرهنگی بیش از آنچه تصور شود بر اثربخشی کسبوکار تأثیر دارند، لذا درک تاثیر زمینههای فرهنگی بر رفتار فرد در انجام فعالیتهای کارآفرینانه ضروری میباشد. هدف این پژوهش، مطالعه رابطه میان هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه کارشناسان مراکز خدمات مشاورهای کشاورزی استان گلستان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و روش آن از نوع علی-ارتباطی است. دادهها با استفاده از توزیع دو پرسشنامه هوش فرهنگی و نیز گرایش کارآفرینانه در میان کارشناسان خدمات مشاورهای کشاورزی استان گلستان گردآوری شد. جامعه آماری به تعداد 150 نفر است که تعداد نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 110 نفرتعیین گردید. دادهها با بکارگیری روش مدلیابی معادلات ساختاری و نیز آزمون همبستگی اسپیرمن و با استفاده از نزم افزارهای LISREL و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مهمترین نتایج نشان داد که بین هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین بین بعد هوش رفتاری با گرایش کارآفرینانه رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.