آموزش کشاورزی
سیده بهار همایون؛ مسعود یزدان پناه؛ سعید محمدزاده؛ طاهره زبیدی؛ الکسا لام
چکیده
در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیری شگرف بر کارایی نظام آموزشی دارد و استفاده از آن با هدف آموزش مستمر بهرهبرداران در برنامه های آموزشی قرار گرفته است. تدوام این آموزش به تمایل آموزشگران به ادامه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط ...
بیشتر
در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیری شگرف بر کارایی نظام آموزشی دارد و استفاده از آن با هدف آموزش مستمر بهرهبرداران در برنامه های آموزشی قرار گرفته است. تدوام این آموزش به تمایل آموزشگران به ادامه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط آموزشگران در زمستان 1401 انجام شده است. برای این منظور از مدل عمومی توسعه یافته پذیرش فناوری برای تبیین عوامل پیش بینی کننده رفتار آموزشگران سازمان جهاد کشاورزی استفاده شد. در این مدل سازه های لذت، هنجارذهنی، خوداثربخشی و اضطراب به عنوان عوامل خارجی موثر بر سازه های سودمندی درک شده و سهولت درک شده از نظریه پذیرش فناوری هستند. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان جهاد کشاورزی استان فارس که آموزشگران دوره های آموزشی بودند و با استفاده از روش نمونه گیری روش چند مرحله ای خوشه ای تصادفی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که روایی محتوایی آن توسط پنل متخصصان، پایایی آن به وسیله ضریب تتا ترتیبی تأیید شد (θ˃0.8 ). داده ها با استفاده از فراوانی، میانگین، مدل بندی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS24 و Smart-PLS3 مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند. مدل عمومی توسعه یافته پذیرش فناوری 64 درصد از واریانس رفتار استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را پیش بینی کرده است. علاوه برآن، یافته ها نشان داد که سودمندی درک شده اثری مستقیم بر خود اثربخشی، لذت و هنجارذهنی دارد، سهولت درک شده نیز اثری مستقیم بر هنجارذهنی و اثری معکوس بر اضطراب دارد. یافته های این پژوهش می تواند برای تدوین سیاست هایی برای حفظ انگیزه آموزشگران برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش کشاورزی ارزشمند باشد.
آموزش کشاورزی
زهرا کرانی
چکیده
پیچیدگی زندگی بشر در دنیای امروز برخورداری از توانایی و قدرت ناشی از دانایی را منوط به بهرهبرداری از ابزارهای نوین انتقال به منظور دسترسی در این عرصه زمانی کرده است. پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به واسطه نقش ...
بیشتر
پیچیدگی زندگی بشر در دنیای امروز برخورداری از توانایی و قدرت ناشی از دانایی را منوط به بهرهبرداری از ابزارهای نوین انتقال به منظور دسترسی در این عرصه زمانی کرده است. پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به واسطه نقش میانجی چابکی سازمانی انجام شد. افراد مشارکتکننده در این پژوهش آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به شمار 267 نفر بودند (N=267)که با توجه به تعداد آنها سرشماری شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات محمودی (1392)؛ پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1990) و پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2002) استفاده شد. روایی صوری و ظاهری ابزار پژوهش به تأیید 7 نفر از اعضای هیأت علمی که دارای تجربه در زمینه موضوع بودند، رسید و اصلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال شد. روایی همگرای پرسشنامه نیز از طریق محاسبه (AVE) انجام شد که معادل 78/0 به دست آمد. پایایی ابزار پژوهش از طریق ضریب تتای ترتیبی (87/0-83/0Ө= ) با استفاده از نرامافزار R بررسی شد که برای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات 83/0، قسمت عملکرد شغلی 86/0، چابکی سازمانی 85/0 و به صورت کلی 87/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSSwin22 و Smart PLSwin3 استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسن نشان داد که بین توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و چابکی سازمانی، همچنین بین چابکی سازمانی و عملکرد شغلی آموزشگران کشاورزی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان متغیر مستقل بر روی دو متغیر وابسته یعنی عملکرد شغلی و چابکی سازمان به صورت معنیداری تأثیرگذار بود. به طوریکه فناوری اطلاعات و ارتباطات 57 درصد از کل واریانس عملکرد شغلی و 34 درصد از کل واریانس چابکی سازمانی را تبیین نمود.
آموزش کشاورزی
نصیبه پورفاتح؛ علی رضا سید اسحاقی؛ نرگس عظیمی
چکیده
رسانه های ترویجی باعث توسعه فعالیتهای ترویجی و تاثیرگذاری بالا بر مخاطبان در گروههای مختلف هدف میشود. رسانه ها می توانند متناسب با سطح سواد، سن، ویژگی های اقلیمی، ویژگی های محصول و همچنین فرهنگ و ارزش های دینی و اعتقادی در ساختارهای مختلف تولید و مورد استفاده جمعی و انبوهی و انفرادی قرارگیرند با توجه به این ویژگی ها پس از استقرار ...
بیشتر
رسانه های ترویجی باعث توسعه فعالیتهای ترویجی و تاثیرگذاری بالا بر مخاطبان در گروههای مختلف هدف میشود. رسانه ها می توانند متناسب با سطح سواد، سن، ویژگی های اقلیمی، ویژگی های محصول و همچنین فرهنگ و ارزش های دینی و اعتقادی در ساختارهای مختلف تولید و مورد استفاده جمعی و انبوهی و انفرادی قرارگیرند با توجه به این ویژگی ها پس از استقرار نظام نوین ترویج کشاورزی، نگاهها به رسانه عمیق و کاربردیتر شد به گونهای که ضمن تلاش برای توسعه کمی و کیفی رسانه های موجود، حرکت به سمت بهره گیری از رسانه های جدید و فن آوری های نوین رسانه ای شتاب دو چندان گرفت. این مقاله مروری روایتی با هدف تبیین نقش نظام نوین ترویج در توسعه رسانههای ترویجی نگارش شد. در این مقاله به مرور و بررسی وضعیت رسانههای ترویجی قبل و بعد از پیادهسازی نظام نوین ترویج با تاکید بر عناصر سیستم مدیریت دانش در دفتر شبکه دانش و رسانه های ترویجی پرداخته شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد پس از پیادهسازی نظام نوین ترویج تحولات مناسبی در تولید برخی از رسانه هایی که از قبل مورد استفاده قرار گرفتند ایجاد شد از این دسته رسانه ها میتوان به رسانه های نوشتاری و رسانههای دیداری شنیداری اشاره کرد علاوه بر آن رسانه های جدیدی مانند رسانه های مبتنی بر it و ict اپلیکیشن های کشاورزی، تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی، پیامرسان آموزش و ترویج کشاورزی، سامانه اپساز کشاورزی، شبکه برکت ملی و استانی به عنوان بزرگترین شبکه مجازی ترویجی شکل گرفتند.
سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور
چکیده
اگرچه فناوریهای اطلاعات دارای قابلیت لازم برای بهبود روشهای آموزشیاند، اما پذیرش آن در دانشگاهها بسیار ناچیز بوده است. لذا این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی بررسی عاملهای تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کشاورزی و منابع ...
بیشتر
اگرچه فناوریهای اطلاعات دارای قابلیت لازم برای بهبود روشهای آموزشیاند، اما پذیرش آن در دانشگاهها بسیار ناچیز بوده است. لذا این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی بررسی عاملهای تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند تشکیل دادند که 175 تن از آنان بر پایه انتساب متناسب، به عنوان حجم نمونه تعیین و نمونهها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی ظاهری و محتوایی آن، توسط گروه متخصصان تأیید و برآورد پایایی پرسشنامه نیز با محاسبهی آلفای ترتیبی تأمین شد(86/0= α). بنا بر یافتهها، دانشجویان کشاورزی نگرش متوسطی نسبت به پذیرش فناوری اطلاعات داشتند. تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS نشان داد که متغیر نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات (56/0=β)، بیشترین تأثیر را بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان داشته است. پس از آن نیز به ترتیب متغیرهایی چون تجربه کار با اینترنت و رایانه (53/0=β)، شرکت در کلاسها و دورههای آموزشی (46/0=β)، برداشت ذهنی دانشجویان از آسانی استفاده (39/0=β)، برداشت ذهنی از سودمند بودن (28/0=β) و میزان تسلط دانشجویان به زبان انگلیسی (20/0=β)، بیشترین تأثیر را بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط آنان داشته است. از این رو، پیشنهاد میشود با ارتقای دانش و تجربهی به کار گیری رایانه و دیگر فناوریهای اطلاعاتی در دانشجویان از طریق مشارکت آنان در کلاسها و دورههای آموزش رایانهای، شرایط لازم برای رشد نگرش مثبت و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات فراهم شود.
شعبانعلی نوروزی؛ حبیب اله نجفی هزارجریبی؛ مهران فرج الهی؛ محمد رضا سرمدی
چکیده
هدف اصلی پژوهش طراحی مدل مطلوب انتقال دانش مراکز تحقیقات کشاورزی از طریق اموزش از دور می باشد روش تحقیق ترکیبی است اطلاعات اولیه از روش دلفی توسط متخصصین انتقال دانش جمع آوری ،پس از استخراج شاخص های اصلی وتعیین روایی و پایایی آن، پرسش نامه در اختیار آزمون شوندگان قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات بصورت میدانی (پرسشنامه )و اسنادی است جامعه ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش طراحی مدل مطلوب انتقال دانش مراکز تحقیقات کشاورزی از طریق اموزش از دور می باشد روش تحقیق ترکیبی است اطلاعات اولیه از روش دلفی توسط متخصصین انتقال دانش جمع آوری ،پس از استخراج شاخص های اصلی وتعیین روایی و پایایی آن، پرسش نامه در اختیار آزمون شوندگان قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات بصورت میدانی (پرسشنامه )و اسنادی است جامعه آماری 1930نفر شامل اعضای هیئت علمی ،مروجان و مربیان اموزشی موسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی بوده اند . براساس جدول مورگان حجم نمونه به تفکیک گروه ها به نسبت جمعیت شان تعداد 641 نفر برآورد و بصورت طبقه ای تصادفی انتخاب شده اند. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق امار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی آزمون بارتلت و تائیدی نوع اول) با نرم افزار SPSS ،LISREL انجام گرفت . نتایج بدست آمده از واریانس هر یک از شاخص ها و میانگین واریانس37/61درصدی آنها نشان می دهد شاخص های خلق دانش، فناوری آموزش از راه دور، منابع مالی، تولید محتوا فناوری. اطلاعات و ارتباطات، روانشناختی، فرهنگ سازمانی و سیاستگذاری بر انتقال دانش تاثیر مثبت و معنادار دارند. و قابلیت تبیین کنندگی مدل انتقال دانش را دارند. تحلیل اولویت بندی عوامل نشان می دهد شاخص خلق دانش تاثیر بیشتری در انتقال دانش دارد. علاوه بر این نتایج بدست آمده از آزمون نیکویی برازش بیانگر برازش مدل می باشد