آموزش کشاورزی
بهمن خسروی پور؛ سهیلا پورجاوید؛ زینت درویشی
چکیده
سواد محیط زیستی، از نظر مفهومی، شناخت و سواد لازم دربارهی مفهومهای کلیدی، مسئلههای محیط زیستی و آشنایی با مهارتهای لازم برای رویارویی با آنهاست. از اینرو با توجه به اهمیت سواد محیط زیستی افراد در حفاظت از محیط زیست به عنوان میراثی گرانبها برای نسلهای آینده، تحقیقحاضر با هدف واکاوی عاملهای تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی ...
بیشتر
سواد محیط زیستی، از نظر مفهومی، شناخت و سواد لازم دربارهی مفهومهای کلیدی، مسئلههای محیط زیستی و آشنایی با مهارتهای لازم برای رویارویی با آنهاست. از اینرو با توجه به اهمیت سواد محیط زیستی افراد در حفاظت از محیط زیست به عنوان میراثی گرانبها برای نسلهای آینده، تحقیقحاضر با هدف واکاوی عاملهای تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی دانشجویان دورهی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، انجام شد. جامعه-آماری تحقیق را همهی دانشجویان دورهی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در سال 1402، تشکیل میدهند (488=N). حجم نمونه با استفاده از جدولBartlett et al. (2001) ، 213 نفر تعیین و برای نمونهگیری از روش تصادفیطبقهای با انتساب متناسب (بر حسب گرایش تحصیلی دانشجویان) استفاده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه توزیعی گردآوری شدند. روایی و پایایی پرسشنامه، توسط گروه متخصصان و محاسبه میانگین واریانس استخراجشده (AVE)، پایاییمرکب (CR) و تتای ترتیبی تأیید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم-افزارهای آماریSPSS22 و SMART PLS3انجام شد. بنابر یافتهها، دانش (میانگین 54/4 از 5 و انحراف معیار= 92/0)، نگرش (میانگین= 24/4 از 5 و انحراف معیار= 91/0)، رفتار (میانگین= 34/4 از 5 و انحراف معیار= 94/0) و سواد (میانگین= 37/4 از 5 و انحراف معیار= 90/0) محیط زیستی دانشجویان علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در سطح مطلوب ارزیابی میشود. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد در مجموع متغیرهای دانش، نگرش و رفتار محیط زیستی دانشجویان علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، 58 درصد احتمال تغییر سواد محیط زیستی دانشجویان یادشده را تبیین میکنند. نتایج حاصل از رویکرد مدلسازی معادلههای ساختاری، گویای آن است که دانش محیط زیستی(625/0=β)، نگرش محیط زیستی (593/0=β) و رفتار محیط زیستی دانشجویان علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان (619/0=β)، تأثیر مثبت و معناداری بر سواد محیط زیستی دانشجویان یادشده، دارد. لذا یافتههای این پژوهش میتواند به منظور ارتقای سواد محیط زیستی دانشجویان علوم کشاورزی و منابع طبیعی توسط سیاستگذاران، برنامهریزان و مدیران آموزش عالی کشاورزی مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
امیر نعیمی؛ بهزاد رنجبر؛ فرنوش نهاوندیان
چکیده
با توجه به دگرگونیهای سریع در این قرن، نظام آموزش کشاورزی، علاوه بر جنبههای آموزشی و تخصصی بایستی دانشجویان و سایر ذینفعان را در راستای دستیابی به مهارتها و قابلیتهای فرهنگی و اجتماعی یاری نماید. بنابراین، هدف این تحقیق کاربردی ، تحلیل اثر قابلیت فرهنگی بر سرمایه فرهنگی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان بود. این تحقیق کمی ...
بیشتر
با توجه به دگرگونیهای سریع در این قرن، نظام آموزش کشاورزی، علاوه بر جنبههای آموزشی و تخصصی بایستی دانشجویان و سایر ذینفعان را در راستای دستیابی به مهارتها و قابلیتهای فرهنگی و اجتماعی یاری نماید. بنابراین، هدف این تحقیق کاربردی ، تحلیل اثر قابلیت فرهنگی بر سرمایه فرهنگی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان بود. این تحقیق کمی به لحاظ گردآوری و تحلیل داده ها، میدانی و از نظر امکان و توان کنترل متغیرها، علی - ارتباطی است. جامعه آماری تحقیق 1023 تن از دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 98-1397 بودند (1023N=). حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی- مورگان 284 نفر به دست آمد (284n=). برای نمونهگیری از روش طبقهای تناسبی استفاده شد. روایی شکلی و محتوایی پرسشنامه از طریق چند تن از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تایید شد. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریبهای تتای ترتیبی بین 74/0تا 94/0 و پایایی ترکیبی بین 72/0 و 97/0 تعیین شد. برای پردازش دادهها از نرمافزار SPSS و روش مدل-سازی معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS استفاده شد. یافتههای آمار توصیفی نشان داد میزان قابلیت فرهنگی دانشجویان مورد بررسی در سطح متوسط (18/3 از 5) و سرمایهی فرهنگی آنان پایینتر از سطح متوسط (85/2 از 5) است. یافتههای مدل ساختاری نشان داد که به نظر دانشجویان، متغیر قابلیت فرهنگی بر متغیر سرمایهی فرهنگی، اثر مثبت و معنیداری دارد. همچنین مولفههای هوش و مهارت فرهنگی بر سرمایهی فرهنگی دانشجویان اثر مثبت و معنیداری دارند و متغیر قابلیت فرهنگی توان تبیین 28 درصد از تغییرات سرمایه فرهنگی دانشجویان را دارد.
شهرام مقدس فریمانی
چکیده
انگیزه اساس رفتار آگاهانه افراد بوده و برای انتخاب رشته تحصیلی، نوع دوره آموزشی و دانشگاه محل تحصیل انگیزههای گوناگونی وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی انگیزه دانشجویان در ورود به دورهی کاردانی علمی کاربری کشاورزی انجام شد. جامعه آماری 1020 نفر از دانشجویان مقطع کاردانی علمی کاربردی مراکز آموزش جهادکشاورزی ورودی سال تحصیلی 95-94 ...
بیشتر
انگیزه اساس رفتار آگاهانه افراد بوده و برای انتخاب رشته تحصیلی، نوع دوره آموزشی و دانشگاه محل تحصیل انگیزههای گوناگونی وجود دارد. این پژوهش با هدف بررسی انگیزه دانشجویان در ورود به دورهی کاردانی علمی کاربری کشاورزی انجام شد. جامعه آماری 1020 نفر از دانشجویان مقطع کاردانی علمی کاربردی مراکز آموزش جهادکشاورزی ورودی سال تحصیلی 95-94 بودند که 346 نفر از آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن به وسیله گروهی از متخصصان مربوطه بررسی و تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از پیش آزمون و ضریب تتای ترتیبی (0.94=Ө) تایید شد. تحلیل عاملی نشان داد که انگیزههای دانشجویان در شش عامل شغلی و فردی، آموزشی – موسسهای، جبر محیط و تبلیغات رسانهای، اصرار و توصیه دوستان و والدین، ورود به دانشگاه و کسب مدرک تحصیلی و محدودیت مالی و شهریه مناسب تحصیلی دستهبندی شدند و عامل شغلی و فردی به عنوان مهمترین عامل تعیین گردید. مقایسه میانگین بین انگیزههای دانشجویان و جنسیت نشان داد که دانشجویان دختر و پسر در عامل اول با هم تفاوت معنی داری دارد. مقایسه میانگین بین عوامل انگیزنده و وضعیت شغلی دانشجویان در زمان تحصیل نشان داد که دانشجویان شاغل و دانشجویان فاقد شغل از نظر انگیزههای شغلی و فردی و آموزشی موسسهای با یکدیگر تفاوت معنیداری داشتند. بین سن دانشجویان و عوامل فردی و شغلی و جبر محیط و تبلیغات رسانهای رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. از این رو توجه به ارتقای دانش و مهارتهای شغلی و رفع نیازهای فردی دانشجویان در اصلاح و بازبینی برنامه درسی این دوره پیشنهاد گردید.
حجت شکیبا؛ سید یوسف حجازی؛ سید محمود حسینی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر ابعاد مختلف سرمایة اجتماعی بر نیت کارآفرینانة دانشجویان کشاورزی و توسعة مدلی در جهت تقویت آن انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر امکان کنترل متغیرها شبه آزمایشی، است. جامعه آماری تمام دانشجویان سال آخر کارشناسی کشاورزی پردیس کرج و پردیس ابوریحان دانشگاه تهران به تعداد (N=420) بود. نمونه ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر ابعاد مختلف سرمایة اجتماعی بر نیت کارآفرینانة دانشجویان کشاورزی و توسعة مدلی در جهت تقویت آن انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر امکان کنترل متغیرها شبه آزمایشی، است. جامعه آماری تمام دانشجویان سال آخر کارشناسی کشاورزی پردیس کرج و پردیس ابوریحان دانشگاه تهران به تعداد (N=420) بود. نمونه آماری به تعداد 201 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. برای آزمون فرضیات پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که از بین ابعاد ساختاری، رابطهای و شناختی سرمایة اجتماعی، سرمایة اجتماعی ساختاری از طریق متغیر میانجی امکانپذیری درک شده تأثیر مثبت و معنیداری بر قصد کارآفرینی دانشجویان دارد. همچنین مقدار ضریب تبیین (R2) برای متغیر قصد کارآفرینی 42/0 بود. در پایان پیشنهاداتی با توجه به نتایج تحقیق بیان شده است. همچنین مقدار ضریب تبیین (R2) برای متغیر قصد کارآفرینی 42/0 بود. در پایان پیشنهاداتی با توجه به نتایج تحقیق بیان شده است.