وحید علی آبادی؛ رضا موحدی؛ احمد یعقوبی فرانی؛ عبدالحمید پاپ زن
چکیده
طراحی و توسعه اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی به یکی از موضوعات نوین و مهم پژوهشی در حوزههای آموزش عالی و اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی تبدیل شده است.از این رو تغییر رویکرد دانشگاهها از برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی صرف به رویکرد ایجاد اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی مورد توجه دانشگاههای مطرح دنیا قرار گرفته است نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی ...
بیشتر
طراحی و توسعه اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی به یکی از موضوعات نوین و مهم پژوهشی در حوزههای آموزش عالی و اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی تبدیل شده است.از این رو تغییر رویکرد دانشگاهها از برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی صرف به رویکرد ایجاد اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی مورد توجه دانشگاههای مطرح دنیا قرار گرفته است نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی کشور برای ایجاد چنین بوم سامانهای باید با استفاده از آموزه های بخشهای پیشگام کارآفرینی، اجزای بوم سامانه ی کسب و کارهای نوپای کشاورزی را شناسایی کرد. این تحقیق با هدف اریهی مدل سرعت بخش رشد بوم سامانهی کارآفرینی دانشگاهی بر پایه مدل آیزنبرگ و با تأکید بر آموزش عالی کشاورزی کشور از دیدگاه خبرگان کسب و کارهای نوپا انجام شد که به لحاظ هدف، کاربردی بود و با استفاده از پرسشنامه اجرا شد..جامعه آماری تحقیق شامل1550 دانشجویان تحصیلات تکمیلی پنج دانشگاه ایلام،کردستان،رازی،لرستان و بوعلی سینا بود، که با استفاد از جدول بارتلت، 315 تن از آنان به روش خوشه ای با انتساب متناسب نمونه گیریانجام شد. برای سنجش روایی ابزار تحقیق از روش روایی تشخیصی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر از 0.5 AVE ≥ و قابل قبول بود. به منظور تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر از0.6 CR ≥0.6 و قابل قبول بود. مقدار ضریب تتای ترتیبی نیز برای سازهها بالاتر از0.7≤θمحاسبه شد. به منظور پردازش دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیلعاملی تاییدی استفاده شد. سپس مدل اندازهگیری نشان داد که عاملهای الگویی مفهومی اقلیم کارآفرینی دانشگاهی در دانشکده های کشاورزی غرب ایران شامل عامل های حمایتی پشتیبانی،مالی اقتصادی، حاکمیتی سیاسی، فرهنگی اجتماعی،تعاملات ،شبکه سازی و سرمایه انسانی بیشترین نقش را در شکل گیری یک اکوسیستم کارآفرینی میتنی بر دانشگاه در دانشکده های کشاورزی دارند.
وحید علی آبادی؛ رضا موحدی؛ عبدالحمید پاپ زن
چکیده
از آنجا که امروزه یکی از شاخص های اصلی سنجش توسعه یافتگی کشورها، سهم یک جامعه در تولید دانش است، ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی و به تبع آن ارتقای کارایی آنها اهمیت دو چندان یافته است. توسعه علمی یک منظومه دانشگاهی، نیازمند توسعه اکوسیستم و فضای کارافرینی به صورت بنیان های نظری، تبیین و تدوین چارچوب های مفهومی و الگوهای تجربی، و بهره ...
بیشتر
از آنجا که امروزه یکی از شاخص های اصلی سنجش توسعه یافتگی کشورها، سهم یک جامعه در تولید دانش است، ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی و به تبع آن ارتقای کارایی آنها اهمیت دو چندان یافته است. توسعه علمی یک منظومه دانشگاهی، نیازمند توسعه اکوسیستم و فضای کارافرینی به صورت بنیان های نظری، تبیین و تدوین چارچوب های مفهومی و الگوهای تجربی، و بهره گیری از روش شناسی های پژوهش علمی مقتضی است تا از رهگذر آن، سنت و هنجارها، بنیان ها، فرآیندها و مرزهای آن منظومه نهادینه شودو به تولید دانش نوین کارافرینی منجرشود از آنجا که موفقیت در هر دانشکده ی نیازمند اندازه گیری عملکرد و برنامه ریزی برای بهبود آن است، در این تحقیق هدف اندازه گیری کارایی نسبی و رتبه بندی گروه آموزشی ترویج و آموزش کشاورزی ایران که شامل 12 گروه است با استفاده روش تحقیق تحلیلی کاربردی و روش تحلیل پوششی داده ها از جمله مدلهای مضربی BCC و CCR وتحلیل رابطة خاکستری به کمک نرم افزار WinQSB و Deap 2.1 است برای تعیین ضریب کارایی نسبی ازرویکرد خروجی محور و برای مقایسه و رتبه بندی گروه آموزشی ترویج و آموزش کشاورزی کارا از تحلیل رابطة خاکستری استفاده شده است. یافته ها نشان داد که 34 درصد از گروه آموزشی ترویج و آموزش کشاورزی مورد بررسی، براساس مدل CCR و 48 درصد براساس مدل BCC ، دارای کارایی در تولید دانش کارافرینی و سایره گروهای آموزشی از کارایی نسبی در تولید دانش کارافرینی برخوردارهستند. براساس تحلیل رابطه خاکستری گروه های ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه گرگان،رازی،اهواز،زنجان ،بوعلی سینا ،تهران و تربیت مدری به ترتیب در تولید دانش کارافرینی کارا هستند.
وحید علی آبادی؛ سعید غلامرضایی
چکیده
با توجه به اهمیت بنگاههای کوچک و متوسط و نقش بی بدیل آن ها در توسعه ی اقتصادی، بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، ایجاد و حمایت از این بنگاهها را یکی از اولویت های اساسی خود قرار داده اند. برای پیدایش فعالیتهای کارآفرینانه، وجود زمینهها و شایستگیهای مناسب ضروری هستند. این تحقیق با هدف اصلی بررسی وشناسایی متغیرهای ...
بیشتر
با توجه به اهمیت بنگاههای کوچک و متوسط و نقش بی بدیل آن ها در توسعه ی اقتصادی، بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، ایجاد و حمایت از این بنگاهها را یکی از اولویت های اساسی خود قرار داده اند. برای پیدایش فعالیتهای کارآفرینانه، وجود زمینهها و شایستگیهای مناسب ضروری هستند. این تحقیق با هدف اصلی بررسی وشناسایی متغیرهای موثربر گرایش به راه اندازی بنگاههای کوچک و متوسط (SMEs)با تمرکز بر شایستگی های کارافرینانه مورد نیاز دانشجویان انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 198 تن از دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان بود، که با استفاده از جدول پتن، 164 تن از آنان به روش نمونه گیری سهمیه ای انجام شد. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بود، پایایی پرسشنامه با محاسبهیضریب آلفای ترتیبی به کمک نرم افزارR )88%=α) محاسبه شد. گردآوری شده با نرم افزارهای SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با استفاده از رگرسیون لجستیک مشخص شد 26 درصد از تغییرات گرایش به راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط را تبیین می کند مهم ترین متغیر اثرگذار بر گرایش دانشجویان به راه اندازی بنگاههای کوچک و متوسط، شایستگیهای راهبردی است. نتایج آزمون من ویت نی برای بررسی تاثیر جنس بر شایستگی های کارافرینانه نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر و پسر در شایستگی فرصتجویانه، شایستگی ارتباطی و شایستگی ذهنی وجود دارد وتنها 17درصد از دانشجویان دارای گرایش بالا در راه اندازی کسب و کارهای کوچک می باشند.
مهرناز خیاطی؛ وحید علی آبادی؛ حسن صدیقی
چکیده
برای دست یابی به کشاورزی پایدار و مناسب، باید بین عاملهای اقتصادی، اجتماعی، زیستی و فردی، غیر فردی و معنوی تعادل برقرار شود. این پژوهش با هدف تفکیک سطح دانشکشاورزان گندمکار استان تهران درزمینه کشاورزی پایدار، براساس متغیرهای اقتصادی اجتماعی بود. حجم جامعه آماری8532 گندمکار استان تهران بودند که براساس فرمول کوکران، حجم ...
بیشتر
برای دست یابی به کشاورزی پایدار و مناسب، باید بین عاملهای اقتصادی، اجتماعی، زیستی و فردی، غیر فردی و معنوی تعادل برقرار شود. این پژوهش با هدف تفکیک سطح دانشکشاورزان گندمکار استان تهران درزمینه کشاورزی پایدار، براساس متغیرهای اقتصادی اجتماعی بود. حجم جامعه آماری8532 گندمکار استان تهران بودند که براساس فرمول کوکران، حجم نمونه 130 تن تعیین شد و اطلاعات لازم از آنها گردآوری شد. این تحقیق علی-قیاسی به شیوه میدانی با ابزار پرسشنامه انجام شده است. روایی پرسشنامه را اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تأیید کردند و پایایی آن با انجام مطالعهی راهنما و محاسبه ضریب آلفای ترتیبی با استفاده از نرم افزارR محاسبه شد و مقدار آن برابر با (89=α) تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی(رگرسیون ترتیبی) با استفاده از نرم افزارهای SPSS19 انجام شد. یافتهها نشان دادند که دانش گندامکاران در حیطهی کشاورزی پایدار بیشتر گندم کاران در سطح متوسط است. متغیرهای (سن، عملکرد گندم، میزان زمین زیر کشت آبی و شمار دورههای ترویجی شرکت کرده) توان برآورد احتمال رشد دانش زیست محیطی گندم کاران را در حد24درصد دارند.
وحید علی آبادی؛ مهرناز خیاطی؛ رضا موحدی
چکیده
این تحقیق به روش توصیفی- همبستگی با هدف کلی واکاوی تاثیر مولفه های توانمند سازی روانشناختی بر اشتغال پذیری دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا ، انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 1227 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان، که با استفاد از جدول بارتلت 375 نفر از آنها به روش ن تصادفی برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه استاندارد ...
بیشتر
این تحقیق به روش توصیفی- همبستگی با هدف کلی واکاوی تاثیر مولفه های توانمند سازی روانشناختی بر اشتغال پذیری دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا ، انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 1227 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان، که با استفاد از جدول بارتلت 375 نفر از آنها به روش ن تصادفی برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه استاندارد و از پیش آزمون شده بود، که به وسیله نرم افزارهای SPSS، AMOSمورد تجزیه تحلیل قرار گرفت ،ضریب الفای کرونباخ برابر با 0.85 بود,در این پژوهش با توجه به نرمال بود جامعه از آزمون های آماری t ومعادلات ساختاری در کنار میانگین و ISDMاستفاده شد و نتایج گویای آن است که که در مجموع کاربیست مولفه های توانمند سازی0.71 درصد از تغیرات اشتغال پذیری را در جهت مثبت تبیین می نماید. نتایج آزمون t گویای آن است دختران از مهارت اشتغال پذیری بیشتری نسبت به پسران برخوردار هستند. خلاصه ی آزمون t برای مقایسه مولفه های توانمند سازی دربین ختران و پسران دانشجو نشان می دهد،که تفاوت معناداری بین مولفه های همچون احساس شایستگی،احساس معنادار بودن،احساس تاثیر گذاری و احساس داشتن اعتماد وجود داشته است