آموزش کشاورزی
نقش حمایت اجتماعی ادراک‏شده در رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی: جستجوی رابطه‏ های پیش بینی کننده خطی و غیر خطی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 فروردین 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368590.2052

چکیده
  شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته ‏های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکز‏های آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه‏ ی رشته‏ های کشاورزی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تأثیر مهار ت های نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارت های نرم هوش هیجانی در دانشجویان کشاورزی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 3-18

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365850.2014

چکیده
  کاوش در ادبیات اشتغال‏ پذیری نشان می‏‏ دهد که شواهد تجربی در زمینه بر هم کنش مهارت‏ های نرم اندک بوده و به همین سبب بررسی این موضوع دارای اهمیت است؛ زیرا، می‏ تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه مهارت‏ های نرم داشته باشد. در این پژوهش علّی ارتباطی با دیدمان کمّی، تأثیر مهارت‏ های‌ نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارت‌های نرم هوش هیجانی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نقش ناهمگونی مهار ت آموزی فنی بر اشتغا ل پذیری درک شده دانشجویان کشاورزی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 15، شماره 67 ، اسفند 1402، ، صفحه 76-93

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.364375.1987

چکیده
  بر پایه ادبیات، بررسی نقش مهارت‏های فنّی در اشتغال‏ پذیری درک شده دانشجویان کشاورزی، از دید محقّقان، مغفول مانده است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش مهارت‌های فنّی در اشتغال‌پذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش کاربردی، دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته‏ های مختلف کشاورزی در دانشگاه‌های ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
مقایسه جنسیتی اثر خطی و غیر خطی پیش‌آیندهای الگوی قصد کارآفرینی در دانشجویان کشاورزی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، ، صفحه 139-163

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362536.1949

چکیده
  گر چه پژوهش ‏ها نشان می‏ دهند که شکل‌گیری قصد کارآفرینی بر اساس سرمایه‏ های اجتماعی و روان‌شناختی صورت می‏گیرد؛ اما روابط خطی و همچنین نادیده گرفتن جنسیت در این باره، ممکن است به روشنی شکل گیری ساز و کار قصد کارآفرینی را توضیح ندهد. بر این پایه، هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر خطی و غیرخطی (اثر درجه دوم) سرمایه‏ اجتماعی بر ...  بیشتر

تأثیر باور به خودکارآمدی و نگرش کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل

عبدالرحیم غیاثی

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، ، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109268

چکیده
  بنا بر ادبیات کارآفرینی، قصد کارآفرینی نقش تأثیرگذاری در رفتار کارآفرینی دارد. بدین‌جهت شناسایی عامل‏های مؤثر بر آن دارای اهمیت بسیاری است. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه‏ی باور به خودکارآمدی و قصد کارآفرینی دانشجویان با میانجیگری نگرش کارآفرینی آنان بود. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، ...  بیشتر

رابطه‏ ی هوش هیجانی و گرایش به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل

عبدالرحیم غیاثی؛ مهدیه طیاری؛ هادی صبوری

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، ، صفحه 82-93

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106349

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی رابطه‏ی هوش هیجانی و گرایش به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل بود. جامعه‏ی آماری پژوهش، کلیه‏ی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 94 - 1393 بودند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه‌گیری تصادفی 178 تن تعیین شدند. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامه‏ای ...  بیشتر

رابطه ‏ی عزت‌نفس و سبک‏ های حل مساله با باورهای خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل

عبدالرحیم غیاثی

دوره 7، شماره 34 ، آذر 1394، ، صفحه 53-64

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106004

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی رابطه‏ ی سبک‌های حل مساله و عزت‌نفس با باور به خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه ‏ی آماری تحقیق، شامل تمام دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 92 - 93، بود (3000 = N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 210 نفر تعیین شد که با روش نمونه‌گیری طبقه‏ ای تصادفی با انتساب متناسب ...  بیشتر

سبک‌های یادگیری پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

عبدالرحیم غیاثی

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، ، صفحه 29-36

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101380

چکیده
  هدف کلی این تحقیق، بررسی ارتباط سبک یادگیری با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه آماری این پژوهش، همه‏ی دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بودند (3859=N)، که 265 نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران با روش نمونه‏گیری طبقه‏ای با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری گزینش شدند. برای گردآوری اطلاعات ...  بیشتر