آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ی رشته های کشاورزی ...
بیشتر
شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ی رشته های کشاورزی در دانشگاههای دولتی، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. 384 دانشجو، از ده دانشگاه، با روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری دو مرحله ای به عنوان نمونه آماری پژوهش، گزینش شدند. پرسشنامه پژوهش، پس از طراحی و تأیید روایی صوری، روایی سازه (79/0-54/0= AVE)، پایایی (90/0- 79/0=θ) و پایایی ترکیبی(92/0- 88/0CR=)، در بین پاسخگویان توزیع شد. روش غالب آماری، مدلسازی معادلههای ساختاری بود. نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر بهبود رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی، تأثیر حمایت اجتماعی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان را میانجیگری(جزئی) می کند. با این حال، بنا بر نتایج به دست آمده، نقش حمایتی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی در تقویت سرمایه روانشناختی دانشجویان غیر خطی است. برای بهبود رفتار جستجوی شغل و سرمایه روانشناختی دانشجویان کشاورزی، حمایت اجتماعی بیشتر از سوی اعضای هیأت علمی پیشنهاد و تاکید می شود.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
کاوش در ادبیات اشتغال پذیری نشان می دهد که شواهد تجربی در زمینه بر هم کنش مهارت های نرم اندک بوده و به همین سبب بررسی این موضوع دارای اهمیت است؛ زیرا، می تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه مهارت های نرم داشته باشد. در این پژوهش علّی ارتباطی با دیدمان کمّی، تأثیر مهارت های نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارتهای نرم هوش هیجانی ...
بیشتر
کاوش در ادبیات اشتغال پذیری نشان می دهد که شواهد تجربی در زمینه بر هم کنش مهارت های نرم اندک بوده و به همین سبب بررسی این موضوع دارای اهمیت است؛ زیرا، می تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه مهارت های نرم داشته باشد. در این پژوهش علّی ارتباطی با دیدمان کمّی، تأثیر مهارت های نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارتهای نرم هوش هیجانی در دانشجویان کشاورزی بررسی شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی همه ی گرایش های کشاورزی در دانشگاه های دولتی، تشکیل دادند. نمونه آماری پژوهش مشتمل بر 384 تن است که با بهره گیری از روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابـزار تحقیق پرسشـنامه ای با مقیـاس لیکـرت پنـج سـطحی بـود که روایی شکلی آن بــا نظرخواهــی از متخصصــان و نیز سنجش بار عاملی و انجـام آزمون های روایی تشـخیصی و روایی واگرا و پایایی آن نیز با سنجش تتای ترتیبی و پایایی ترکیبی بررسـی و تایید شـد(61/0- 53/0= AVEو 84/0- 78/0= CR). داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های کروسکال والیس، من ویتنی و مدل بندی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM)، در نرم افزارهای SPSS و Smart Pls پردازش شدند. یافته های مدلبندی معادله های ساختاری نشان دادند که مهارت های نرم ارتباطی و مهارت های نرم یادگیری اثر قابل توجهی در پیش بینی مهارت های نرم هوش هیجانی دانشجویان دارند. این یافته، بخشی از معمّای (پازل) اثرگذاری مهارت های نرم بر دیگر مهارت های نرم دانشجویان کشاورزی را روشن می کند. آشکارسازی سازوکار اثرگذاری مهارت های نرم ارتباطی و یادگیری بر مهارت های نرم هوش هیجانی، به سبب آنکه دلیلی منطقی را برای تمرکز بر روی معدودی از مهارت های نرم ارائه می دهد، می تواند توسعه مهارت های نرم را در آموزش عالی کشاورزی آسان کند.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
بر پایه ادبیات، بررسی نقش مهارتهای فنّی در اشتغال پذیری درک شده دانشجویان کشاورزی، از دید محقّقان، مغفول مانده است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش مهارتهای فنّی در اشتغالپذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش کاربردی، دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته های مختلف کشاورزی در دانشگاههای ...
بیشتر
بر پایه ادبیات، بررسی نقش مهارتهای فنّی در اشتغال پذیری درک شده دانشجویان کشاورزی، از دید محقّقان، مغفول مانده است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش مهارتهای فنّی در اشتغالپذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش کاربردی، دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته های مختلف کشاورزی در دانشگاههای دولتی در سال تحصیلی1401-1400 بودند. نمونه آماری تحقیق با استفاده از روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند(384 تن). ابزار پژوهش پرسشنامهای در مقیاس لیکرت پنج سطحی بود که روایی محتوایی آن بـا نظرخواهـی از متخصصـان و نیز محاسبه بار عاملی و انجام آزمون های روایی واگرا و روایی تشخیصی و پایایی آن نیز از طریق محاسبه تتای ترتیبی و پایایی ترکیبی بررسی و تایید شد (7/0<θ). در تجزیـه و تحلیـل داده ها از مدل بندی معادله های ساختاری و فرایند مبنایی بخشبندی ترکیب محدود استفاده شد. نتایج یافته ها نشان دادند که مهارت های فنّی، رابطه ی معنی دار آماری با اشتغال پذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی دارد. همچنین، با کشف کلاس های ناهمگونی پنهان در بافت داده های پژوهش، مشخص شد، قدرت تبیین اشتغالپذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی توسط مهارتهای فنّی برای 2/79 درصد دانشجویان مورد مطالعه، بسیار ناچیز و برای 8/20 درصد آنان، بسیار بالاست. تحلیل داده ها نشان داد که دو گروه بر پایه میزان علاقه به رشته تحصیلی از یکدیگر متمایزند. نتایج به دست آمده، می تواند در برنامه ریزی برای حرکت آموزش عالی کشاورزی به سوی پرورش دانشجویان اشتغال پذیر به کار گرفته شود.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
گر چه پژوهش ها نشان می دهند که شکلگیری قصد کارآفرینی بر اساس سرمایه های اجتماعی و روانشناختی صورت میگیرد؛ اما روابط خطی و همچنین نادیده گرفتن جنسیت در این باره، ممکن است به روشنی شکل گیری ساز و کار قصد کارآفرینی را توضیح ندهد. بر این پایه، هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر خطی و غیرخطی (اثر درجه دوم) سرمایه اجتماعی بر ...
بیشتر
گر چه پژوهش ها نشان می دهند که شکلگیری قصد کارآفرینی بر اساس سرمایه های اجتماعی و روانشناختی صورت میگیرد؛ اما روابط خطی و همچنین نادیده گرفتن جنسیت در این باره، ممکن است به روشنی شکل گیری ساز و کار قصد کارآفرینی را توضیح ندهد. بر این پایه، هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر خطی و غیرخطی (اثر درجه دوم) سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی با میانجیگری سرمایه روانشناختی بود که به جهت درک عمیقتر، به تفکیک جنسیت صورت گرفت. بدین منظور از رویکرد کمی به روش میدانی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته های کشاورزی مشغول به تحصیل در دانشگاه های دولتی(تهران، کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، فردوسی مشهد، بیرجند، بوعلی سینا، رازی، شهرکرد، علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین، شیراز و یاسوج) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. در این راستا، 384 پرسشنامه، طراحیشده با بازه ی لیکرت پنج گزینه ای و گردآوری شده با روش نمونه گیری چند مرحله ای، با استفاده از حساب رقومی PLS-SEM در نرمافزار Smart Pls4 مورد تحلیل قرار گرفت. پایایـی و روایـی محتوایی ابزار تحقیق از طریق محاسبه ی ضریـب تتـای ترتیبـی(87/0-79/0 = θ ) تایید شد. نتایج بوت استراپینگ و معیار BIC نشان داد که در دانشجویان دختر، الگوی غیرخطی اثر سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینی با میانجیگری سرمایه روانشناختی، نسبت به مدل خطی برتری دارد. اما در دانشجویان پسر، مدل فقط خطی است. علاوه بر این، یافته های این پژوهش، آشکار ساخت که ساز و کار اثر سازه های مورد مطالعه در دانشجویان دختر و پسر از برخی جهت ها تفاوت دارد. یافته های این تحقیق میتواند به مسئولان و برنامه ریزان آموزشی یاری رساند تا سیاستها و شیوههایی را برای دانشجویان دختر و پسر اتخاذ کنند که قصد کارآفرینی آنان ارتقا یابد.
عبدالرحیم غیاثی
چکیده
بنا بر ادبیات کارآفرینی، قصد کارآفرینی نقش تأثیرگذاری در رفتار کارآفرینی دارد. بدینجهت شناسایی عاملهای مؤثر بر آن دارای اهمیت بسیاری است. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطهی باور به خودکارآمدی و قصد کارآفرینی دانشجویان با میانجیگری نگرش کارآفرینی آنان بود. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، ...
بیشتر
بنا بر ادبیات کارآفرینی، قصد کارآفرینی نقش تأثیرگذاری در رفتار کارآفرینی دارد. بدینجهت شناسایی عاملهای مؤثر بر آن دارای اهمیت بسیاری است. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطهی باور به خودکارآمدی و قصد کارآفرینی دانشجویان با میانجیگری نگرش کارآفرینی آنان بود. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی بوده و در سال تحصیلی 1392-1393 در دانشگاه زابل انجام گرفت. جامعهی آماری این پژوهش همهی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای کشاورزی و منابع طبیعی این دانشگاه بود (2000=N). حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 145 نفر تعیین شد که نمونهها به روش تصادفی ساده گزینش شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه بود که روایی ظاهری آن توسط تنی چند از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران مورد بررسی و تایید قرار گرفت. پایایی ابزار اندازهگیری نیز با استفاده از آلفای ترتیبی و پایایی ترکیبی اندازه گیری شد (906/0- 702/0= α و 904/0- 801/0= CR). دادههای به دست آمده از ابزار اندازه گیری، با معادلههای ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرمافزار آماری Smart PLS تجزیه و تحلیل شدند. نتیجهی پژوهش نشان داد که باور به خودکارآمدی با قصد کارآفرینی دانشجویان دارای رابطهی معنیدار مثبتی بوده و به طور مستقیم بر آن اثر میگذارد؛ همچنین نقش میانجیگری نگرش کارآفرینی در رابطهی باور به خودکارآمدی و قصد کارآفرینی تائید شد.
عبدالرحیم غیاثی؛ مهدیه طیاری؛ هادی صبوری
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطهی هوش هیجانی و گرایش به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل بود. جامعهی آماری پژوهش، کلیهی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 94 - 1393 بودند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی 178 تن تعیین شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی رابطهی هوش هیجانی و گرایش به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل بود. جامعهی آماری پژوهش، کلیهی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 94 - 1393 بودند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی 178 تن تعیین شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مشتمل بر دو بخش بود. بخش نخست، پرسشنامهی استاندارد هوش هیجانی وانگ و لاو (2002) و بخش دوم پرسشنامهی سنجش گرایش به کارآفرینی دانشجویان. روایی ابزار اندازهگیری بر پایهی نظر شماری از اعضای هیاتعلمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید شد و برای تعیین پایایی بخشهای مختلف پیش آزمون، از تتای ترتیبی استفاده شد (88/0-82/0= θ). دادهها با استفاده از نرمافزار SPSSwin21 تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین هوش هیجانی و همهی مؤلفههای آن (ارزیابی خود ادراکی، استفاده از احساسات، ارزیابی احساسات دیگران و تنظیم احساسات) با گرایش به کارآفرینی دانشجویان مورد نظر در سطح 001/0= p وجود دارد. نیز، بر پایهی تحلیل رگرسیون ترتیبی، دو مؤلفهی ارزیابی احساسات دیگران و استفاده از احساسات قادر به تبیین سطح احتمال گرایش به کارآفرینی هستند که سهم مؤلفهی ارزیابی احساسات دیگران بیش از مؤلفهی استفاده از احساسات است.
عبدالرحیم غیاثی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطه ی سبکهای حل مساله و عزتنفس با باور به خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه ی آماری تحقیق، شامل تمام دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 92 - 93، بود (3000 = N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 210 نفر تعیین شد که با روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی رابطه ی سبکهای حل مساله و عزتنفس با باور به خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه ی آماری تحقیق، شامل تمام دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 92 - 93، بود (3000 = N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 210 نفر تعیین شد که با روش نمونهگیری طبقه ای تصادفی با انتساب متناسب تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای بود که روایی آن بر پایه ی نظر شماری از اعضای هیئتعلمی ترویج و آموزش کشاورزی و صاحبنظران مربوط تأیید شد و برای تعیین پایایی بخشهای مختلف آن، از تتای ترتیبی استفاده شد (89/0- 76/0=θ ). نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که عزتنفس و سه سبک حل مساله ی خلاقیت، اعتماد و گرایش با باور به خودکارآمدی رابطه ی معنیدار مستقیم و دو سبک درماندگی و مهارگری رابطه ی معنیدار معکوس دارند. همچنین یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که عزتنفس و سبکهای حل مساله ی خلاقیت، گرایش و درماندگی قادرند 2/57 درصد از تغییرات واریانس باور به خودکارآمدی را در میان دانشجویان مورد مطالعه تبیین نمایند.
عبدالرحیم غیاثی
چکیده
هدف کلی این تحقیق، بررسی ارتباط سبک یادگیری با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه آماری این پژوهش، همهی دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بودند (3859=N)، که 265 نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری گزینش شدند. برای گردآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف کلی این تحقیق، بررسی ارتباط سبک یادگیری با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه آماری این پژوهش، همهی دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بودند (3859=N)، که 265 نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری گزینش شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامهای دو بخشی شامل ویژگیهای فردی و سیاههی سبکهای یادگیری کلب استفاده شد. روایی پرسشنامه بر پایه نظر شماری از اعضای هیئتعلمی ترویج و آموزش کشاورزی و صاحبنظران مربوط تأیید شد. برای تعیین پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه از تتای ترتیبی استفاده شدکه مقدار آن برای اجزای پرسشنامه بین 77/0- 86/0= θ بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، با توجه به ماهیت و سطح اندازهگیری اسمی سبکهای یادگیری، از روشهای آماری ناپارامتری کای اسکویر و کروسکال والیس استفاده شد. نتایج نشان دادند که سبک یادگیری بیشتر دانشجویان «جذبکننده» میباشد و بین سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی رابطهی معناداری وجود دارد و سبکهای یادگیری دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوتاند.