آموزش کشاورزی
الگوی سویگانی نگاشتِ شناختی زیست‌بوم کارآفرینی دانشجویی در آموزش عالی کشاورزی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ فاطمه رجبیان غریب

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 22-47

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365320.2003

چکیده
  چکیده این پژوهش با بهره‌گیری از دو روش تحقیق در قالب یک طرح تحقیق متوالی به انجام رسید. در ابتدا، با تشکیل گروه کانونی متشکل از گروهی از دست‌اندرکاران زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان (N=22)، نسبت به عارضه‌یابی کارآفرینی دانشجویی به عنوان یک موقعیت مسئله‌مند اقدام شد. در گام تحلیلی از رویکرد توسعه و تحلیل ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
چارچوب مفهومی خبرگانی کسب‌وکارآفرینی دانشجویی در آموزش عالی کشاورزی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ فاطمه رجبیان غریب

دوره 15، شماره 66 ، آذر 1402، ، صفحه 171-194

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.364234.1982

چکیده
  در حال حاضر، توسعه رهیافت‌های آموزش کارآفرینی با هدف تسهیل‌ یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی ضرورتی آشکار به نظر می‌رسد. این تحقیق با هدف تدوین چارچوب مفهومی چندلایه کسب‌وکارآفرینی دانشجویی مبتنی بر پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. گروه هدف این تحقیق، مطلعان کلیدی شامل ذینفعان و دست‌اندرکاران طرح‌های کسب‌وکار دانشجویی در دانشگاه ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نقش عامل‌های مختلف در نگرش، مهارت و دانش باغداران ساری در زمینة عملیات داشت مرکبات با تأکید بر آموزش‌های ترویجی

محمد رضا محبوبی؛ سیما کاظمی؛ غلامحسین عبدالله زاده

دوره 14، شماره 60 ، خرداد 1401، ، صفحه 48-66

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.358167.1887

چکیده
  مدیریت عملیات داشت نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد محصول مرکبات دارد و آموزش‌های ترویجی از جمله راهکارهای مهم برای آشنایی باغداران با این عملیات است. در این راستا، این پژوهش با هدف تعیین نقش عوامل مختلف در نگرش، مهارت و دانش باغداران ساری در زمینة عملیات داشت مرکبات با تأکید بر آموزش‌های ترویجی و در سال 1399 انجام شد. دیدمان تحقیق از ...  بیشتر

نقش تسهیلگران در پیشبرد کارآفرینی زنان روستایی: دلالت‌هایی برای آموزش تسهیلگری

محمدشریف شریف زاده؛ سارا پارسیانی؛ محمدرضا محبوبی؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ مهنوش شریفی

دوره 13، شماره 57 ، آذر 1400، ، صفحه 28-53

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.355520.1847

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین کارکردها و قابلیت‌های تسهیلگران برای پیشبرد کارآفرینی زنان روستایی انجام شد تا از نتایج بدست‌آمده، برای کاربست تسهیلگری در ترویج کشاورزی بهره گرفته شود. این تحقیق پیمایشی در شهرستان گالیکش، استان گلستان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تسهیلگران و زنان روستایی بودند و نمونه‌‌ها به صورت تصادفی ...  بیشتر

نقش فرصت‌های یادگیری ژرفایی بر توسعه‌ی قابلیت‌های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

مهشید صابری تنسوان؛ محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ محمدهادی پهلوانی

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، ، صفحه 111-129

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354436.1824

چکیده
  یادگیری کانون اصلی فرآیندهای آموزشی با رویکرد توسعه قابلیت در آموزش عالی به شمار می‌رود. از این‌رو پیش‌بینی می-شود آموزشی که متضمن دسترسی دانشجویان به فرصت‌های یادگیری ژرف‌تر باشد می‌تواند موجبات رشد و توسعه فردی و حرفه‌ای آن‌ها را فراهم نماید. در این راستا، هدف از این تحقیق، ارزیابی تاثیر دسترسی به فرصت‌های یادگیری ژرف‌تر ...  بیشتر

اولویت‌بندی روش‌های آموزشی ترویجی مورد استفاده در برنامه‌های سازگاری با تغییر‌پذیری‌های اقلیم از دیدگاه کشاورزان و کارشناسان کشاورزی: کاربرد روش PROMETHEE

مجتبی دهقانپور؛ مسعود یزدان پناه؛ معصومه فروزانی؛ غلامحسین عبدالله زاده

دوره 11، شماره 50 ، آذر 1398، ، صفحه 126-144

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.128158.1659

چکیده
  این تحقیق، به بررسی تأثیر روش‌های مختلف آموزشی ترویجی در برنامه‌های سازگاری با تغییر پذیری‌های اقلیمی پرداخته است. برای این منظور روش‌های آموزشی ترویجی انفرادی، گروهی و انبوهی مشتمل بر 26 گزینه با شش معیار اثربخشی، کارآیی، پذیرش، مشارکت، تناسب جنسیتی و سودمندی و 12 ریز معیار با روش و فن تصمیم‌گیری چند معیاره پرامتی (PROMETHEE) مورد بررسی ...  بیشتر

الگوی مفهومی گسترش نمانام دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ لقمان عباسی؛ مهنوش شریفی

دوره 11، شماره 48 ، خرداد 1398، ، صفحه 104-123

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.125796.1612

چکیده
  این تحقیق با هدف تبیین کیفی الگویی مفهومی برای توسعه برند دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی صورت گرفت. مورد مطالعه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. این تحقیق کیفی به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه ژرفانگر نیمه‌ساختارمند صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان، اعضای هیات علمی، ...  بیشتر

رابطه‌ی مولفه‌های سرمایه‌ی‌ روان‌شناختی و ویژگی‌های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

محمدشریف شریف زاده؛ محمدهادی پهلوانی؛ غلامحسین عبدالله زاده

دوره 9، شماره 40 ، خرداد 1396، ، صفحه 68-83

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.107628.1283

چکیده
  هدف عمده‌ی این پژوهش بررسی رابطه بین مولفه‌های سرمایه‌ی روان‌شناختی و ویژگی‌های کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی بود. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق 2265 تن دانشجویان کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در سال تحصیلی 1395-1394بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 225 نفر تعیین شد و نمونه‌ها به ...  بیشتر

سازوکارها و معیارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه خبرگان کارآفرینی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده

دوره 8، شماره 38 ، آذر 1395، ، صفحه 3-17

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.107202

چکیده
  از آنجا که کارآفرینی دانشگاهی برای بسیاری از موسسه‌های آموزش عالی کشاورزی در ایران پدیده به نسبت جدیدی به شمار می‌آید، این فرآیند به خوبی برای آن‌ها تبیین نشده است. این تحقیق در دو مرحله‌ و با هدف شناسایی و اولویت‌بندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی به انجام رسیده است. جامعه‌ی آماری شامل 24 تن از خبرگان با تجربه‌ی ...  بیشتر