آموزش کشاورزی
محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ فاطمه رجبیان غریب
چکیده
چکیده این پژوهش با بهرهگیری از دو روش تحقیق در قالب یک طرح تحقیق متوالی به انجام رسید. در ابتدا، با تشکیل گروه کانونی متشکل از گروهی از دستاندرکاران زیستبوم کارآفرینی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان (N=22)، نسبت به عارضهیابی کارآفرینی دانشجویی به عنوان یک موقعیت مسئلهمند اقدام شد. در گام تحلیلی از رویکرد توسعه و تحلیل ...
بیشتر
چکیده این پژوهش با بهرهگیری از دو روش تحقیق در قالب یک طرح تحقیق متوالی به انجام رسید. در ابتدا، با تشکیل گروه کانونی متشکل از گروهی از دستاندرکاران زیستبوم کارآفرینی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان (N=22)، نسبت به عارضهیابی کارآفرینی دانشجویی به عنوان یک موقعیت مسئلهمند اقدام شد. در گام تحلیلی از رویکرد توسعه و تحلیل گزینههای راهبردی با رویکرد ساختدهی مسئله و تحقیق عملیات نرم به منظور نگاشت شناختی ابعاد زیستبوم کارآفرینی دانشجویی بهره گرفته شد. در این مرحله، بهبود زیستبوم کارآفرینی دانشجویی به عنوان هدف کلی تحلیل راهبردی تعریف شد. در نتیجهی نگاشت شناختی و تحلیلهای مرکزی و دامنهای با کمک نرمافزار Decision Explorer سه نقشه راهبردی برای هر یک از ابعاد سهگانه زیستبوم کارآفرینی دانشجویی ترسیم شد. با توجه به نتایج پژوهش در نگاشت شناختی غنابخشی محتوایی فعالیتهای کارآفرینی دانشجویی، ضعف محتوایی و ساختاری طرح کسبوکار مبتنی بر الگوها/ بومهای کسبوکار جدید با امتیاز دامنهای 10 و مرکزی ۲۱/۱۵، در نگاشت شناختی بهبود ساختار فرآیندی کارآفرینی دانشجویی، نقشآفرینی ناکارآمد مشاوران کارآفرینی با امتیاز دامنهای 15 و مرکزی ۲۱/۱۸ و در نگاشت شناختی ساماندهی محیط توانمندساز برای کارآفرینی دانشجویی، عدم تکامل ماموریت کارآفرینی دانشگاه همپای آموزش و پژوهش با امتیاز دامنهای 13 و مرکزی ۲۲/۱۶، به عنوان موضوعات مهم و کلیدی در نظر گرفته میشوند.
آموزش کشاورزی
محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ فاطمه رجبیان غریب
چکیده
در حال حاضر، توسعه رهیافتهای آموزش کارآفرینی با هدف تسهیل یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی ضرورتی آشکار به نظر میرسد. این تحقیق با هدف تدوین چارچوب مفهومی چندلایه کسبوکارآفرینی دانشجویی مبتنی بر پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. گروه هدف این تحقیق، مطلعان کلیدی شامل ذینفعان و دستاندرکاران طرحهای کسبوکار دانشجویی در دانشگاه ...
بیشتر
در حال حاضر، توسعه رهیافتهای آموزش کارآفرینی با هدف تسهیل یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی ضرورتی آشکار به نظر میرسد. این تحقیق با هدف تدوین چارچوب مفهومی چندلایه کسبوکارآفرینی دانشجویی مبتنی بر پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. گروه هدف این تحقیق، مطلعان کلیدی شامل ذینفعان و دستاندرکاران طرحهای کسبوکار دانشجویی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. نمونهگیری به صورت هدفمند، به شیوه نظری انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته بود (n=30). در نتیجه، چهار طبقه یا لایه مفهومی شکل گرفت. درونیترین لایه به بهبود و ارتقای یادگیری دانشجویان از مجرای کسبوکارآفرینی از هفت شناسه مفهومی و۱۰ برچسب مفهومی شکل گرفت. دومین لایه شناسایی شده بازتاب بهبود کیفیت آموزشی دانشجویان کشاورزی در نتیجه مشارکت در چرخه کسبوکارآفرینی حین تحصیل از ۲۰ شناسه مفهومی و ۲۰ برچسب مفهومی متناظر آن پدیدار شد. لایه سوم، یعنی دستاوردهای توسعه کسبوکارهای دانشجویی در سطح فردی از ۱۲ گزاره با ۱۹ کد مفهومی تشکیل شد. آخرین لایه مفهومی، یعنی توسعه دانشگاهی تبلور ثمرات توسعه دانشگاهی در نتیجه حمایت از کسبوکارآفرینی دانشجویی است و از همآیی ۱۹ گزاره با ۲۲ کد مفهومی پدیدار شد. بر اساس الگوی مفهومی برآمده از یافتههای این تحقیق، حمایت از مشارکت دانشجویان در فعالیتهای کارآفرینی و کسبوکار حین تحصیل در بومسامانه دانشگاه، در ابتدا، منجر به بهبود یادگیری آنها میشود. این بهبود، به ارتقای کیفیت آموزشی و بهبود تجربه تحصیلی آنها از طریق دستیابی به تجربههای غنی و متنوع خواهد انجامید. بهبود آموزش و ارتقای یادگیری دارای دستاوردهای معنیداری برای خود دانشجویان (توسعه فردی) و نیز، دانشگاه و جامعه در سطح وسیعتر است.
آموزش کشاورزی
محمد رضا محبوبی؛ سیما کاظمی؛ غلامحسین عبدالله زاده
چکیده
مدیریت عملیات داشت نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد محصول مرکبات دارد و آموزشهای ترویجی از جمله راهکارهای مهم برای آشنایی باغداران با این عملیات است. در این راستا، این پژوهش با هدف تعیین نقش عوامل مختلف در نگرش، مهارت و دانش باغداران ساری در زمینة عملیات داشت مرکبات با تأکید بر آموزشهای ترویجی و در سال 1399 انجام شد. دیدمان تحقیق از ...
بیشتر
مدیریت عملیات داشت نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد محصول مرکبات دارد و آموزشهای ترویجی از جمله راهکارهای مهم برای آشنایی باغداران با این عملیات است. در این راستا، این پژوهش با هدف تعیین نقش عوامل مختلف در نگرش، مهارت و دانش باغداران ساری در زمینة عملیات داشت مرکبات با تأکید بر آموزشهای ترویجی و در سال 1399 انجام شد. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع، کمّی بوده، نوع تحقیق توصیفی و از نوع علّی- مقایسهای و از نظر شیوه گردآوری دادهها، میدانی بود. جامعه آماری شامل دو گروه باغداران آموزش دیده و آموزش ندیده بودند. با روش نمونهگیری تصادفی ساده و استفاده از جدول مورگان، 120 تن باغداران آموزش دیده و با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و استفاده از فرمول کوکران 120 تن باغداران آموزش ندیده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که روایی محتوایی با نظرخواهی از اعضای هیات علمی دانشگاه و کارشناسان جهاد کشاورزی و پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی سنجیده شد (دامنة 704/0 تا 920/0). نتایج آزمون میانه نشان داد بین دو گروه از نظر سویههای نگرش در مورد تغذیه و هرس، مهارت تغذیه و مدیریت تلفیقی آفات و دانش تغذیه، هرس، مدیریت تلفیقی آفات و آبیاری، تفاوت معنیدار وجود دارد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد آموزشهای ترویجی بیشترین نقش را در سویه نگرشی و کمترین نقش را در سویه مهارتی در زمینة عملیات داشت مرکبات داشته است. نتیجة تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که متغیرهای سن، رضایت از شغل باغداری، میزان دسترسی به اطلاعات سایر منابع آموزشی در زمینة مدیریت داشت و در اختیار داشتن ادوات و تجهیزات عملیات داشت، نقش منفی و متغیرهای تعداد اعضای خانواده شاغل در کار باغداری و میزان پیگیری شخصی در زمینة کسب اطلاعات مدیریت داشت، نقش مثبت بر نگرش، مهارت و دانش باغداران در زمینة عملیات داشت مرکبات داشتهاند.
محمدشریف شریف زاده؛ سارا پارسیانی؛ محمدرضا محبوبی؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ مهنوش شریفی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین کارکردها و قابلیتهای تسهیلگران برای پیشبرد کارآفرینی زنان روستایی انجام شد تا از نتایج بدستآمده، برای کاربست تسهیلگری در ترویج کشاورزی بهره گرفته شود. این تحقیق پیمایشی در شهرستان گالیکش، استان گلستان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تسهیلگران و زنان روستایی بودند و نمونهها به صورت تصادفی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین کارکردها و قابلیتهای تسهیلگران برای پیشبرد کارآفرینی زنان روستایی انجام شد تا از نتایج بدستآمده، برای کاربست تسهیلگری در ترویج کشاورزی بهره گرفته شود. این تحقیق پیمایشی در شهرستان گالیکش، استان گلستان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تسهیلگران و زنان روستایی بودند و نمونهها به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند (n= 204). ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته بود که بر حسب مرور پیشینه و نیز مصاحبه با گروهی از آگاهان کلیدی در قالب یک الگوی سه بعدی تدوین شد؛ روایی محتوایی آن برابر نظر و دید گروه خبرگان و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (۹۶۰/۰- ۹۶۴/۰) و پایایی ترکیبی (۹۶۲/۰- ۹۶۷/۰) تأیید شد. بنابر یافتهها، بیشتر پاسخگویان، کارکردهای تسهیلگران (06/47 درصد)، قابلیتهای تسهیلگران (94/52 درصد) و پیامدهای تسهیلگری برای کارآفرینی زنان روستایی (57/46) را در سطح متوسط ارزیابی کردهاند. طبق ضریب همبستگی اسپیرمن، رابطه مثبت و معنیداری بین سه مولفه کارکردهای تسهیلگری، قابلیتهای تسهیلگری و پیامدهای تسهیلگری وجود دارد. طبق آزمون مدل ساختاری، متغیرهای پژوهش، 75 درصد از واریانس متغیر وابسته پیامدهای تسهیلگری را تبیین میکنند و متغیر مستقل قابلیتها 9/58 درصد از واریانس متغیر میانجی کارکردها را تبیین میکند. با در نظر گرفتن این یافتهها، میتوان نتیجه گرفت شکلگیری جریان پایدار کارآفرینی در بین زنان روستایی نیازمند بهرهگیری از تسهیلگرانی است که از قابلیت لازم برخوردار بوده و کارکرد خود را برای حمایت از زنان در فرآیند کارآفرینی به صورت هدفمند به انجام برسانند.
مهشید صابری تنسوان؛ محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ محمدهادی پهلوانی
چکیده
یادگیری کانون اصلی فرآیندهای آموزشی با رویکرد توسعه قابلیت در آموزش عالی به شمار میرود. از اینرو پیشبینی می-شود آموزشی که متضمن دسترسی دانشجویان به فرصتهای یادگیری ژرفتر باشد میتواند موجبات رشد و توسعه فردی و حرفهای آنها را فراهم نماید. در این راستا، هدف از این تحقیق، ارزیابی تاثیر دسترسی به فرصتهای یادگیری ژرفتر ...
بیشتر
یادگیری کانون اصلی فرآیندهای آموزشی با رویکرد توسعه قابلیت در آموزش عالی به شمار میرود. از اینرو پیشبینی می-شود آموزشی که متضمن دسترسی دانشجویان به فرصتهای یادگیری ژرفتر باشد میتواند موجبات رشد و توسعه فردی و حرفهای آنها را فراهم نماید. در این راستا، هدف از این تحقیق، ارزیابی تاثیر دسترسی به فرصتهای یادگیری ژرفتر بر توسعه قابلیتهای کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. جامعه آماری این تحقیق 1000 نفر از دانشجویان فعال در دانشگاه بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب طبق جدول بارتلت و همکاران (2001)، 213 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق برای گردآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS26 و SAS انجام شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد به طور کلی دسترسی به فرصتهای یادگیری ژرفتر و قابلیتهای کارآفرینانه دانشجویان با هم ارتباط مثبت و معناداری دارند. همچنین تجزیه همبستگیهای کانونی ۸ سویهی دسترسی به فرصتهای یادگیری ژرفتر و ۱۱ سویهی قابلیتهای کارآفرینانه دانشجویان به دو جفت متغیر کانونی مهم توسعه فردی مبتنی بر خودآگاهی و رویکرد به یادگیری به ترتیبی با میزان همبستگی 67/0و 37/0منجرشد. نتایج نشان داد که فراهم کردن شرایط و زمینههای یادگیری ژرفتر برای دانشجویان باعث افزایش یا تقویت قابلیتهای کارآفرینانه در آنها میشود.
مجتبی دهقانپور؛ مسعود یزدان پناه؛ معصومه فروزانی؛ غلامحسین عبدالله زاده
چکیده
این تحقیق، به بررسی تأثیر روشهای مختلف آموزشی ترویجی در برنامههای سازگاری با تغییر پذیریهای اقلیمی پرداخته است. برای این منظور روشهای آموزشی ترویجی انفرادی، گروهی و انبوهی مشتمل بر 26 گزینه با شش معیار اثربخشی، کارآیی، پذیرش، مشارکت، تناسب جنسیتی و سودمندی و 12 ریز معیار با روش و فن تصمیمگیری چند معیاره پرامتی (PROMETHEE) مورد بررسی ...
بیشتر
این تحقیق، به بررسی تأثیر روشهای مختلف آموزشی ترویجی در برنامههای سازگاری با تغییر پذیریهای اقلیمی پرداخته است. برای این منظور روشهای آموزشی ترویجی انفرادی، گروهی و انبوهی مشتمل بر 26 گزینه با شش معیار اثربخشی، کارآیی، پذیرش، مشارکت، تناسب جنسیتی و سودمندی و 12 ریز معیار با روش و فن تصمیمگیری چند معیاره پرامتی (PROMETHEE) مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از کارشناسان آموزش و ترویج ستاد مرکزی وزارت جهاد کشاورزی (6 تن)، کارشناسان آموزش و ترویج سازمان جهاد کشاورزی (10 تن) و کشاورزان (10 تن) استان فارس انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخت بود و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای رتبهبندی جزئی و کامل با استفاده از نرم افزار پرامتی بهره گرفته شد. بنا بر یافتههای حاصل از AHP، ریز معیار سودمندی در تغییر رفتار کشاورزان دارای بیشترین درصد وزنی و اهمیت است. همچنین نتایج رتبهبندی روشهای آموزشی ترویجی نشان داد که از نظر کشاورزان و کارشناسان کشاورزی از میان روشهای انفرادی دیدار با کشاورزان برتر و دیدار با کارشناسان و مروجان رتبههای بالاتری داشتهاند. همچنین از میان روشهای آموزشی ترویجی گروهی، برگزاری کارگاههای تخصصی آموزشی از شیوههای مؤثر آموزشی-ترویجی در بهبود سازگاری با تغییر پذیریهای اقلیم بودهاند. افزون بر این، رسانههای انبوهی به ویژه رادیو و تلویزیون موثرترین روش از میان روشهای آموزش انبوهی در آموزش روشهای سازگاری بوده است.
محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ لقمان عباسی؛ مهنوش شریفی
چکیده
این تحقیق با هدف تبیین کیفی الگویی مفهومی برای توسعه برند دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی صورت گرفت. مورد مطالعه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. این تحقیق کیفی به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه ژرفانگر نیمهساختارمند صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان، اعضای هیات علمی، ...
بیشتر
این تحقیق با هدف تبیین کیفی الگویی مفهومی برای توسعه برند دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی صورت گرفت. مورد مطالعه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. این تحقیق کیفی به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه ژرفانگر نیمهساختارمند صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان، اعضای هیات علمی، دانشآموختگان و کادر مدیریتی و اداری این دانشگاه بوده است. از طریق نمونهگیری هدفمند نظری، 20 نفر از بین جامعه مورد مطالعه انتخاب شد. فرآیند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانه سودمندی اطلاعات قابل دسترس ادامه یافت. از تحلیل محتوای کیفی مضمونی برای پردازش اطلاعات گردآوری شده از طریق مصاحبه اقدام شد. رویهمرفته یافته-های این تحقیق به شناسایی و تعریف ۱۱۶ نشانگر برای توسعه برند دانشگاهی منجر شد. این مجموعه نشانگر در چهار لایه مشتمل بر ۱۴ مولفه طبقهبندی شد. لایه اول یعنی تصویر برند دانشگاه (یا ارزش ویژه برند دانشگاه)؛ شش مولفه شامل؛ آگاهی برند (۵ نشانگر)، تداعی برند (۶ نشانگر)، برتری برند (۵ نشانگر)، پاسخ احساسی به برند (۶ نشانگر)، هویتسازی با برند (۶ نشانگر) و طنین برند در برگیرنده رسانش، وفاداری و پشتیبانی از برند (با ۹ نشانگر) شناسایی شده است. لایه دوم با عنوان تجربه دانشگاه دربرگیرنده سه طبقه یا مولفه شامل تجربه ارتباطی_ اجتماعی دانشگاهی (۸ نشانگر)، تجربه توسعه فردی_ شخصیتی دانشگاهی (۹ نشانگر) و تجربه احساسی (۳ نشانگر) است. لایه سوم یا درک از کیفیت دانشگاه؛ در برگیرنده سه مولفه کیفیت تحصیلی (۱۰ نشانگر)، کیفیت زندگی (۸ نشانگر)، کیفیت روابط انسانی و اجتماعی در دانشگاه یا اجتماع درون دانشگاه (۱۴ نشانگر) و اثرات و خروجیهای دانشگاه یا حضور اجتماعی دانشگاهی (۱۴ نشانگر) را شامل میشود. لایه چهارم، یعنی درک از کیفیت جامعه میزبان دانشگاه (برند مکانی دانشگاه) با ۱۰ نشانگر توصیف شده است.
محمدشریف شریف زاده؛ محمدهادی پهلوانی؛ غلامحسین عبدالله زاده
چکیده
هدف عمدهی این پژوهش بررسی رابطه بین مولفههای سرمایهی روانشناختی و ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی بود. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق 2265 تن دانشجویان کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در سال تحصیلی 1395-1394بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 225 نفر تعیین شد و نمونهها به ...
بیشتر
هدف عمدهی این پژوهش بررسی رابطه بین مولفههای سرمایهی روانشناختی و ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی بود. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق 2265 تن دانشجویان کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در سال تحصیلی 1395-1394بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 225 نفر تعیین شد و نمونهها به شیوهی نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. دادهها با یک پرسشنامه متشکل از مقیاس سنجش سرمایهی روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) و ابزار سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی (کردنائیچ و همکاران، 1386)، گردآوری و با استفاده از نرمافزارهایSAS و SPSS تحلیل شد. روایی شکلی پرسشنامه برابر نظر گروهی از متخصصان و پایایی با محاسبه ضریب تتای ترتیبی (82/.-86/0θ=) تایید شد. یافتههای تحقیق نشان دادند حدود 64 درصد پاسخگویان در سطح ضعیف و بسیار ضعیف دارای ویژگیهای کارآفرینی بودند. میزان بهرهمندی بیشتر پاسخگویان (46 درصد) از سرمایهی روانشناختی در حد متوسط، 24 درصد در حد کم و خیلی کم و نزدیک به 30 درصد در حد زیاد و خیلی زیاد بود. بر اساس ضریبهای همبستگی محاسبه شده و رابطهی معنیداری بین سویگان سرمایهی روانشناختی، ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی و نیز بین این دو مجموعه متغیر وجود دارد. همچنین تجزیه همبستگیهای کانونی سویگان سرمایهی روانشناختی و ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی به دو جفت متغیر کانونی مهم به ترتیب با میزان همبستگی 30/0 و51/0منجر شد.
محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده
چکیده
از آنجا که کارآفرینی دانشگاهی برای بسیاری از موسسههای آموزش عالی کشاورزی در ایران پدیده به نسبت جدیدی به شمار میآید، این فرآیند به خوبی برای آنها تبیین نشده است. این تحقیق در دو مرحله و با هدف شناسایی و اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی به انجام رسیده است. جامعهی آماری شامل 24 تن از خبرگان با تجربهی ...
بیشتر
از آنجا که کارآفرینی دانشگاهی برای بسیاری از موسسههای آموزش عالی کشاورزی در ایران پدیده به نسبت جدیدی به شمار میآید، این فرآیند به خوبی برای آنها تبیین نشده است. این تحقیق در دو مرحله و با هدف شناسایی و اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی به انجام رسیده است. جامعهی آماری شامل 24 تن از خبرگان با تجربهی عملی، تجربهی مدیریتی در سیاستگزاری و پشتیبانی نهادی و تجربهی حرفهای به شکل آموزش و پژوهش در زمینهی کارآفرینی دانشگاهی برای مشارکت در بررسی دلفی بود. بررسی دلفی در سه دور انجام شد و در نتیجه، 5 گزیدار و 7 معیار برای اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی شناسایی شدند. در مرحلهی دوم تحقیق، با استفاده از فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی، گزیدارها و معیارهای استخراج شده برای اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی اولویتبندی شدند. دادههای مورد نیاز از راه تکمیل 21 پرسشنامه توسط نمونهای از خبرگان بر مبنای مقایسههای زوجی، گردآوری و از نرمافزارExpert Choice برای تحلیل دادههای گردآوری شده بهره گرفته شد. در نتیجه، پنج شیوهی کارآفرینی دانشگاهی از منظر همهی هفت معیار مورد مطالعه رتبهبندی شدند. بر این پایه؛ تاسیس شرکتهای دانشبنیان، با وزن نسبی 264/0، بالاترین رتبه را احراز کرد. تاسیس شرکت تعاونی دانشگاهی، با وزن نسبی 242/0، و واگذاری یا فروش امتیاز اختراعها، با وزن نسبی 213/0، در رتبهی دوم و سوم و انجام طرح تحقیقاتی بروندانشگاهی، با وزن نسبی 182/0، در رتبه چهارم قرار گرفت. سرانجام، ارایه خدمات مشاورهای، با وزن نسبی 099/0، در رتبهی آخر قرار گرفتند. هر سازوکار پیامد و بایستههای ویژه خود را دارد. در نتیجهی این تحقیق، مجموعهای از ملزومات نهادی، حرفهای و زیرساختی مورد نیاز برای پرداختن موسسههای آموزش عالی کشاورزی به کارآفرینی دانشگاهی معرفی شده است.