آموزش کشاورزی
رامین طاهری؛ رضا موحدی؛ سعید کریمی؛ مهرداد پویا
چکیده
تحقیق کاربردی حاضر در راستای شناسایی شاخصهای تدریس اثربخش، با استفاده از روش پیمایشی و پرسشنامه انجام شده است. پرسشنامه در مجموع شامل 105 سوال بود که 7 سوال مربوط به ویژگی های فردی و بقیه سوالات مربوط به سه بخش مهارتهای حرفه ای (26 سوال)، مهارتهای عمومی تدریس (36 سوال) و مهارتهای فنی (25 سوال) بودند. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید ...
بیشتر
تحقیق کاربردی حاضر در راستای شناسایی شاخصهای تدریس اثربخش، با استفاده از روش پیمایشی و پرسشنامه انجام شده است. پرسشنامه در مجموع شامل 105 سوال بود که 7 سوال مربوط به ویژگی های فردی و بقیه سوالات مربوط به سه بخش مهارتهای حرفه ای (26 سوال)، مهارتهای عمومی تدریس (36 سوال) و مهارتهای فنی (25 سوال) بودند. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید کشاورزی دانشگاه های بوعلی سینا (80 N=) و رازی (72N=) میباشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید که مجموعا 129 نفر از اساتید کشاورزی دانشگاههای بوعلی سینا (66 نفر) و رازی (63 نفر) به عنوان نمونه های تحقیق انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرم افزار SPSS22 و smartPLS3انجام گرفت. نتایج نشان داد مهمترین شاخصهای تدریس اثربخش در حیطه مولفه مهارتهای فنی تدریس شامل: داشتن طرح درس و برنامه برای تدریس و تعهد در قبال آن، رعایت نظم و پیوستگی در تنظیم مطالب درسی و ارائه آنها، مرتبط نمودن محتوای درس با نیازهای جامعه کشاورزی، در حیطه مولفه عمومی شامل: گشادهرویی استاد، انعطافپذیری نسبت به شرایط دانشجویان، برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجویان؛ و مهمترین شاخصهای تدریس اثربخش در حیطه مولفه خاص حرفه معلمی شامل: تعیین زمان، شرایط و موقعیت کلاس توسط استاد ، اعلام دستورالعملهای صریح و شفاف از سوی استاد، تسلط استاد بر مطالب درسی بوده است. در مدل ساختاری پژوهش، مولفه ی مهارتهای حرفه ای، مهارتهای فنی و مهارتهای عمومی به ترتیب با ضریب تاثیر 70/0، 27/0، 19/0 ارتباط مثبت و معنی داری با مولفه ی «تدریس اثربخش» داشتند.
سعید کریمی؛ سپیده علیزمانی سردارآبادی؛ رضا موحدی
چکیده
عاملهای چندی بر بهبود اراده و آمادگی کارآفرینانه هنرجویان کشاوری تاثیر میگذارند که با شناخت و استفاده از آنها، آموزش کارآفرینی اثربخشتر میشود. از جمله این عاملها، مهارتهای شناختی و ناشناختی هستند که کمتر مورد توجه و بررسی قرار گرفتهاند. هدف اصلی از انجام این پژوهش علّی-ارتباطی، بررسی سطح مهارتهای شناختی و ناشناختی و ...
بیشتر
عاملهای چندی بر بهبود اراده و آمادگی کارآفرینانه هنرجویان کشاوری تاثیر میگذارند که با شناخت و استفاده از آنها، آموزش کارآفرینی اثربخشتر میشود. از جمله این عاملها، مهارتهای شناختی و ناشناختی هستند که کمتر مورد توجه و بررسی قرار گرفتهاند. هدف اصلی از انجام این پژوهش علّی-ارتباطی، بررسی سطح مهارتهای شناختی و ناشناختی و نقش آنها در شکلگیری و بهبود اراده کارآفرینانه هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان کرمانشاه بود. جامعهی آماری پژوهش را هنرجویان پایهی دوم و سوم هنرستانهای کشاورزی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند (به شمار 300 تن) که بر پایهی جدول کرجسی و مورگان، 167 تن از آنان با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش و بررسی شدند. دادههای پژوهش با توزیع و تکمیل پرسشنامهی استاندارد گردآوری شدند. روایی شکلی پرسشنامه به کمک پنج نفر از اعضای هیات علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا بررسی و تایید شد. پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب پایایی ترکیبی تایید شد (81/0 تا 93/0). دادههای پژوهش با استفاده از مدلیابی معادلههای ساختاری و روش حداقل مربع جزیی و با کمک نرمافزار SmartPLS3.0 پردازش شدند. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که مهارتهای شناختی و ناشناختی هنرجویان در سطح مطلوبی قرار ندارند. یافتهها نشان دادند که نگرش نسبت به کارآفرینی و مهارتهای شناختی رابطه مثبت و معنیداری با اراده کارآفرینانهی هنرجویان دارند. بر پایهی یافتههای پژوهش، در بین مهارتهای ناشناختی، تنها پیشگام بودن با اراده کارآفرینانه به طور مستقیم رابطه مثبت و معنیداری داشت و نگرش نسبت به کارآفرینی رابطه بین مهارتهای شناختی، پیشگام بودن و خطرپذیری با اراده کارآفرینانه را میانجیگری میکند. بر پایهی این یافتهها، پیشنهادهایی برای تدوین آموزش کارآفرینی مناسب و بهبود مهارتهای شناختی و ناشناختی هنرجویان ارایه شده است.
سعید کریمی؛ فاطمه سپهوند؛ احمد سلمان مکریت
چکیده
برای درک بهتر قصد و رفتار کارآفرینانه، عوامل محیطی باید مد نظر قرار گیرند؛ اما در ادبیات تحقیق تاثیر این عوامل بر رفتار فردی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، بر پایهی نظریهی رفتار برنامهریزی شده، رابطه حمایت دانشگاهی با قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در دو کشور همسایه و فارسی زبان ایران و افغانستان بررسی شد. جامعه ...
بیشتر
برای درک بهتر قصد و رفتار کارآفرینانه، عوامل محیطی باید مد نظر قرار گیرند؛ اما در ادبیات تحقیق تاثیر این عوامل بر رفتار فردی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، بر پایهی نظریهی رفتار برنامهریزی شده، رابطه حمایت دانشگاهی با قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در دو کشور همسایه و فارسی زبان ایران و افغانستان بررسی شد. جامعه مورد مطالعه شامل 1250 دانشجوی کارشناسی کشاورزی در دانشگاه بوعلی سینا (650 تن) و دانشگاه سمنگان افغانستان (600 تن) بود که با استفاده از جدول بارتلت و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب، 452 تن از آنها (231 نفر از دانشگاه بوعلی سینا در ایران و 221 نفر از دانشگاه سمنگان در افغانستان) برگزیده شدند و دادههای مطالعه با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده از آنها گردآوری شد. روایی شکلی پرسشنامه با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تأیید شد. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه (در دامنه بین 81/0تا 92/0) ارزیابی و تایید شد. دادههای پژوهش با استفاده از مدلیابی معادلههای ساختاری و روش حداقل مربع جزیی تحلیل شد. نتایج نشان داد که حمایت دانشگاهی رابطه مثبت و معنیداری با نگرش و کنترل رفتار درک شده دارد و از سوی دیگر، نگرش و کنترل رفتار درک شده هر دو به طور مثبتی بر قصد کارآفرینانه تاثیر دارند. نتایج این مطالعه به درک تاثیر حمایت دانشگاهی بر قصد کارآفرینانه و پیشآیندهای آن در دو کشور فارسی زبان و در حال توسعه کمک میکند. نتایج همچنین نشان میدهند که اهمیت نسبی عوامل انگیزشی (یعنی نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده) و پیشایند آنها (یعنی حمایت دانشگاهی) در دو کشور بسیار شبیه هستند و از کاربرد موفق نظریه رفتار برنامهریزی شده در پیش بینی قصد کارآفرینانه در کشورهای غیرغربی حمایت میکنند.
سعید کریمی
چکیده
هدف این پژوهش توصیفی- همبستگی بررسی رابطهی مهارتهای استخدامپذیری و سازگاری مسیر شغلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 1300 تن از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاههای بوعلی سینا و اراک در سال تحصیلی 97 -1396 بود که بر پایهی جدول کرجسی و مورگان، 341 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش توصیفی- همبستگی بررسی رابطهی مهارتهای استخدامپذیری و سازگاری مسیر شغلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 1300 تن از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاههای بوعلی سینا و اراک در سال تحصیلی 97 -1396 بود که بر پایهی جدول کرجسی و مورگان، 341 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای متناسب به عنوان نمونهی تحقیق گزینش شدند. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تأیید شد. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از محاسبه آلفای ترتیبی برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه (در دامنه بین 80/0 تا 93/0) ارزیابی و تایید شد. دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی و مدلسازی معادلههای ساختاری با کمک نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که مجموعه مهارتهای استخدامپذیری با سازگاری مسیر شغلی رابطه مثبت و معنیداری دارند. همچنین نتایج بیانگر آن بود که مهارتهای حل مسئله قویترین ارتباط معنیدار را با چهار زیرمجموعه سازگاری مسیر شغلی یعنی نگرانی، کنترل، کنجکاوی و اعتماد مسیر شغلی دارد. نتایج این بررسی بر اهمیت توسعه مهارتهای استخدامپذیری دانشجویان به منظور تقویت سازگاری مسیر شغلی آنان تاکید میکند. بر مبنای نتایج، پیشنهادهایی برای سیاستگذاران و آموزشگران در زمینه توسعه مهارتهای استخدامپذیری و سازگاری مسیر شغلی ارایه میشود.
سعید کریمی؛ بهنوش ستوده
چکیده
هدف این پژوهش، تبیین و ارزیابی رابطهی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (خودپیروی، شایستگی و ارتباط) ، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاههای غرب کشور بود که در این زمینه نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطهی بین ارضای نیازهای بنادین روانشناختی و درگیری تحصیلی بررسی و ارزیابی شد. جامعه آماری این ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تبیین و ارزیابی رابطهی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (خودپیروی، شایستگی و ارتباط) ، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاههای غرب کشور بود که در این زمینه نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطهی بین ارضای نیازهای بنادین روانشناختی و درگیری تحصیلی بررسی و ارزیابی شد. جامعه آماری این پژوهش 6598 تن دانشجوی کارشناسی کشاورزی در پنج دانشگاه دولتی غرب کشور (همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان) بود که از میان آنان، بر پایه جدول بارتلت،365 تن با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد گردآوری و با استفاده از روش مدلسازی معادلههای ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی و با کمک نرم افزار SmartPLS 3 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادندکه ارضای هر سه نوع نیاز بنیادین روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی با درگیری تحصیلی رابطه مستقیم مثبت و معناداری دارند. همچنین، خودکارآمدی تحصیلی رابطهی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی را میانجیگری میکند. این نتایج اهمیت ارضای نیازهای بنیادین را بیان کرده و نشان میدهند که برای بهبود درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی به تنهایی کفایت نمیکند، بلکه دانشجویان باید احساس خودپیروی و شایستگی کنند و پیوند و ارتباط واقعی با دانشگاه، استادان و همکلاسیها را تجربه کنند.
سعید کریمی؛ فرشید ملامیرزایی؛ رضا موحدی
چکیده
آموزش کارآفرینی یک موضوع مهم و مورد توجه در دانشگاههای کشورهای مختلف جهان میباشد و سودمندیهای آن مورد ستایش محققان و آموزشگران قرار گرفته است، ولی اثربخشی واقعی این نوع آموزش به طور جامع بررسی نشده است. بنابراین هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، تاثیر آموزش کارآفرینی مشخص شود و سودمندیهای ...
بیشتر
آموزش کارآفرینی یک موضوع مهم و مورد توجه در دانشگاههای کشورهای مختلف جهان میباشد و سودمندیهای آن مورد ستایش محققان و آموزشگران قرار گرفته است، ولی اثربخشی واقعی این نوع آموزش به طور جامع بررسی نشده است. بنابراین هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، تاثیر آموزش کارآفرینی مشخص شود و سودمندیهای ناشی از این گونه برنامهها تعیین گردد. روش پژوهش، شبه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون میباشد. به منظور انجام این پژوهش، 109 تن دانشجویان کشاورزی شرکت کننده در درسهای آموزش کارآفرینی در چهار دانشگاه غرب کشور (بوعلی سینا، کردستان، شهرکرد و ایلام) به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه در آغاز و پس از پایان درسهای کارآفرینی تکمیل و گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی تایید شد (71/0 تا 88/0). بنا بر نتایج، تاثیر آموزش کارآفرینی بر عاملهای انگیزشی (نگرش، کنترل رفتاری درک شده، هنجارهای ذهنی) و قصد کارآفرینانهی دانشجویان مثبت و معنیداری بود. همچنین نتایج بیانگر آن بودند که در بخش سودمندیهای برنامه (یادگیری، الهامبخش بودن و منابع رشد)، تنها یادگیری با تغییر نگرش و قصد کارآفرینانه رابطه مثبت و معنیداری داشت. در مجموع، یافتههای این پژوهش نشان داد که "نظریه رفتار برنامه ریزی شده" میتواند چارچوب مناسبی برای بررسی اثربخشی برنامههای آموزش کارآفرینی فراهم کند.
سعید کریمی
چکیده
تحقیقات نشان میدهد که شخصیت یکی از عاملهای کلیدی موثر در نیکبودی گروههای مختلف شغلی است. اما بررسیهای بسیار کمی در این زمینه در بین دانشجویان انجام شده است. بنابراین هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه پنج عاملی شخصیت، روابط بین ویژگیهای شخصیتی و سه نوع مختلف نیکبودی تحصیلی (مشغولیت، دلزدگی و فرسودگی) دانشجویان ...
بیشتر
تحقیقات نشان میدهد که شخصیت یکی از عاملهای کلیدی موثر در نیکبودی گروههای مختلف شغلی است. اما بررسیهای بسیار کمی در این زمینه در بین دانشجویان انجام شده است. بنابراین هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه پنج عاملی شخصیت، روابط بین ویژگیهای شخصیتی و سه نوع مختلف نیکبودی تحصیلی (مشغولیت، دلزدگی و فرسودگی) دانشجویان کشاورزی را بررسی و تبیین کند. در این پژوهش علّی– رابطهای، دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا جامعه آماری را تشکیل دادند (1870=N) که از میان آنان، بر پایه جدول بارتلت،260 تن به روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از چهار مقیاس استاندارد شده شامل نسخه کوتاه 15 گویهای پنج عامل شخصیت، نسخه دانشجویی مقیاس مشغولیت کاری اوترخت، نسخه دانشجویی مقیاس دلزدگی اوترخت و مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش گردآوری شد. از آزمون همبستگی اسپیرمن و رگرسیون ترتیبی برای تحلیل دادهها استفاده شد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که وظیفهشناسی با مشغولیت تحصیلی رابطهی مثبت و معنیدار و با دلزدگی و فرسودگی تحصیلی رابطهی منفی و معنیدار داشت. اما روانرنجوری با مشغولیت تحصیلی رابطهی منفی و معنیدار و با دلزدگی و فرسودگی تحصیلی رابطهی مثبت و معنیدار داشت. همچنین توافقپذیری تنها با فرسودگی تحصیلی و تجربهپذیری هم تنها با دلزدگی تحصیلی رابطه منفی معنیدار داشتند. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که ویژگیهای شخصیتی میتوانند 5 تا 16 درصد از احتمال تغییرپذیری ابعاد نیکبودی دانشجویان را تبیین کنند.
سعید کریمی
چکیده
بررسی و تعیین عاملهای موثر بر قصد و رفتار کارآفرینی از جمله موضوعهای مهم در ادبیات کارآفرینی است. اگرچه بیشتر از خلاقیت به عنوان جزو جداییناپذیر کارآفرینی یاد شده است، اما آن چنان که باید نقش و جایگاه این ویژگی با استفاده از یک چارچوب نظری معتبر بررسی نشده است. هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، ...
بیشتر
بررسی و تعیین عاملهای موثر بر قصد و رفتار کارآفرینی از جمله موضوعهای مهم در ادبیات کارآفرینی است. اگرچه بیشتر از خلاقیت به عنوان جزو جداییناپذیر کارآفرینی یاد شده است، اما آن چنان که باید نقش و جایگاه این ویژگی با استفاده از یک چارچوب نظری معتبر بررسی نشده است. هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، نقش خلاقیت در توسعه و شکلگیری قصد کارآفرینانه و پیشآیندهای آن را بررسی کند. جامعه آماری این تحقیق 1450 نفر دانشجوی کشاورزی سال آخر در چهار دانشگاه غرب کشور (همدان، کردستان، کرمانشاه و لرستان) بود که بر پایه فرمول تصحیح جامعه محدود دانیل حجم نمونه 300 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی تایید شد (87/0 - 81/0=θ). نتایج به دست آمده از مدلیابی معادلههای ساختاری نشان داد که دو متغیر انگیزشی یعنی نگرش و کنترل رفتاری درک شده رابطهی مثبت و معناداری با قصد کارآفرینانه دارند در حالی که رابطهی هنجارهای ذهنی معنی دار نبود. همچنین، خلاقیت رابطه مثبت و معنیداری با نگرش و کنترل رفتاری داشت. البته خلاقیت به صورت غیرمستقیم و به واسطهی کنترل رفتاری درک شده و نگرش نسبت به کارآفرینی با قصد کارآفرینانه ارتباط داشت. یافتههای این پژوهش بر اهمیت نقش خلاقیت در توسعه قصد کارآفرینی تاکید دارند، به نظریهی رفتار برنامهریزی شده کمک میکنند و کاربردهایی برای آموزش کارآفرینی پیشنهاد میدهند.
سعید کریمی؛ رضا موحدی؛ حشمت الله سعدی؛ احمد یعقوبی فرانی
چکیده
اگرچه در گذشته پژوهشهای زیادی درباره تاثیر مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینانه انجام شده است اما به علت اینکه این ویژگیها توان پیش بینی کننده خوبی نداشتند، مورد انتقاد جدی قرار گرفتند. اخیرا صاحب نظران پیشنهاد میکنند که تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینی بیشتر به صورت غیرمستقیم و از طریق عوامل ...
بیشتر
اگرچه در گذشته پژوهشهای زیادی درباره تاثیر مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینانه انجام شده است اما به علت اینکه این ویژگیها توان پیش بینی کننده خوبی نداشتند، مورد انتقاد جدی قرار گرفتند. اخیرا صاحب نظران پیشنهاد میکنند که تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینی بیشتر به صورت غیرمستقیم و از طریق عوامل انگیزشی کارآفرینانه صورت میپذیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر هم آن بود که با ادغام یک ویژگی شخصیتی مهم (یعنی شخصیت پویا) درون تئوری رفتار برنامه ریزی شده، نقش واسطهای عوامل انگیزشی (یعنی نگرش نسبت به کارآفرینی و کنترل رفتاری درک شده) را در روابط بین این ویژگی شخصیتی و قصد کارآفرینانه مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه از نمونهای متشکل از 300 دانشجوی کشاورزی در چهار دانشگاه دولتی در غرب کشور، جمعآوری گردید. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی مورد تایید قرار گرفت (75/0 تا 82/0). نتایج حاصل از مدلیابی معادلات ساختاری و بوت استرپ نشان دادند که کنترل رفتاری و نگرش کارآفرینی در رابطه بین هنجارهای ذهنی و شخصیت پویا با قصد کارآفرینانه نقش واسطهای داشتند. هنجارهای ذهنی و شخصیت پویا از طریق کنترل رفتاری و نگرش کارآفرینی اثرغیرمستقیم و مثبت بر قصد کارآفرینانه داشتند. یافتههای به دست آمده بیانگر نقش مهم شخصیت پویا در فرایند کارآفرینی میباشد. کاربرد نتایج این پژوهش در ارتباط با توسعه قصد کارآفرینانه و آموزش کارآفرینی مورد بحث قرار میگیرند.