آموزش کشاورزی
خدیجه سلیمانی؛ بهمن خسروی پور؛ مسعود یزدان پناه؛ کاترین لوهر؛ اشتفان سیبر؛ مسلم سواری
چکیده
شبکههای پیامرسان از جمله دستاوردهای عصر پرشتاب پیشرفتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، پسندیدهترین رسانه اجتماعی تلقی شده و به طور چشمگیری مورد اقبال واقع شدهاند. شبکههای پیامرسان با پراکنش گسترده و شتاب بالا ابزار مناسبی برای این هدف بویژه دستیابی به هدفهای آموزشی ـ ترویجی برای کشاورزان هستند. این پژوهش با هدف بررسی ...
بیشتر
شبکههای پیامرسان از جمله دستاوردهای عصر پرشتاب پیشرفتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، پسندیدهترین رسانه اجتماعی تلقی شده و به طور چشمگیری مورد اقبال واقع شدهاند. شبکههای پیامرسان با پراکنش گسترده و شتاب بالا ابزار مناسبی برای این هدف بویژه دستیابی به هدفهای آموزشی ـ ترویجی برای کشاورزان هستند. این پژوهش با هدف بررسی این موضوع در سال 1401 در استان خوزستان انجام گرفت. در راستای افزایش توان و کارایی شاخص آمادگی فناوری، متغیر نفوذ اجتماعی نیز به شاخص اضافه شد. دادههای مورد نیاز این تحقیق بوسیله یک پرسشنامه محقق ساخت که روایی آن با نظر کارشناسان آموزش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی و استادان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی خوزستان و پایایی آن با ضریب تتای ترتیبی تأیید شده بود، گردآوری شد. از میان کشاورزان کل استان خوزستان (165703)، شمار پرسشنامه تکمیل شده قابل استفاده که از طریق نمونهگیری تصادفی از 377 کشاورز به عنوان نمونه تحقیق گردآوری شد، تحلیل انجام گرفت. دادههای گردآوری شده نیز با نرم افزار Smart PLSv3 و SPSSv26 تحلیل شد. نتایج مدل معادلههای ساختاری نشان داد متغیرهای خوش بینی و نوآور بودن اثر مثبت و معنی دار بر آمادگی پذیرش فناوری کشاورزان در رابطه با استفاده از شبکههای پیام رسان برای فعالیتهای آموزشی ترویجی داشتهاند. در حالی که متغیرهای ناراحتی و ناامنی اثر معنی داری بر آمادگی پذیرش فناوری نداشتند. همچنین متغیر نفوذ اجتماعی به عنوان متغیر افزوده شده به این شاخص اثر معنی داری بر آمادگی پذیرش فناوری کشاورزان داشت. نتایج این پژوهش راهگشای برنامهریزان و کارشناسان بخش کشاورزی برای استفاده از این شبکههای پیامرسان برای گسترش سریع و آسان فعالیتهای آموزشی ـ ترویجی خواهد بود.
آموزش کشاورزی
سیده بهار همایون؛ مسعود یزدان پناه؛ سعید محمدزاده؛ طاهره زبیدی؛ الکسا لام
چکیده
در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیری شگرف بر کارایی نظام آموزشی دارد و استفاده از آن با هدف آموزش مستمر بهرهبرداران در برنامه های آموزشی قرار گرفته است. تدوام این آموزش به تمایل آموزشگران به ادامه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط ...
بیشتر
در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیری شگرف بر کارایی نظام آموزشی دارد و استفاده از آن با هدف آموزش مستمر بهرهبرداران در برنامه های آموزشی قرار گرفته است. تدوام این آموزش به تمایل آموزشگران به ادامه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط آموزشگران در زمستان 1401 انجام شده است. برای این منظور از مدل عمومی توسعه یافته پذیرش فناوری برای تبیین عوامل پیش بینی کننده رفتار آموزشگران سازمان جهاد کشاورزی استفاده شد. در این مدل سازه های لذت، هنجارذهنی، خوداثربخشی و اضطراب به عنوان عوامل خارجی موثر بر سازه های سودمندی درک شده و سهولت درک شده از نظریه پذیرش فناوری هستند. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان جهاد کشاورزی استان فارس که آموزشگران دوره های آموزشی بودند و با استفاده از روش نمونه گیری روش چند مرحله ای خوشه ای تصادفی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که روایی محتوایی آن توسط پنل متخصصان، پایایی آن به وسیله ضریب تتا ترتیبی تأیید شد (θ˃0.8 ). داده ها با استفاده از فراوانی، میانگین، مدل بندی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS24 و Smart-PLS3 مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند. مدل عمومی توسعه یافته پذیرش فناوری 64 درصد از واریانس رفتار استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را پیش بینی کرده است. علاوه برآن، یافته ها نشان داد که سودمندی درک شده اثری مستقیم بر خود اثربخشی، لذت و هنجارذهنی دارد، سهولت درک شده نیز اثری مستقیم بر هنجارذهنی و اثری معکوس بر اضطراب دارد. یافته های این پژوهش می تواند برای تدوین سیاست هایی برای حفظ انگیزه آموزشگران برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش کشاورزی ارزشمند باشد.
مسعود یزدان پناه؛ بهمن خسروی پور؛ یوسف آزادی
چکیده
بیکاری و افزایش شمار دانشآموختگان دانشگاهی از جمله مهمترین چالشهایی است که ایران با آن روبهرو است. به طوری که این مسئله جزء بزرگترین درگیریهای ذهنی برنامهریزان، سیاستگذاران، والدین و جوانان، بهویژه دانشآموختگان دانشگاهی شده است. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه توانایی پیشبینی دو نظریه رفتار برنامهریزی شده ...
بیشتر
بیکاری و افزایش شمار دانشآموختگان دانشگاهی از جمله مهمترین چالشهایی است که ایران با آن روبهرو است. به طوری که این مسئله جزء بزرگترین درگیریهای ذهنی برنامهریزان، سیاستگذاران، والدین و جوانان، بهویژه دانشآموختگان دانشگاهی شده است. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه توانایی پیشبینی دو نظریه رفتار برنامهریزی شده توسعهیافته و نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی در تبیین گرایش به خوداشتغالی در بین دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به شمار 2233 نفر بود که 327 نفر از آنان بر پایه جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و از روش نمونهگیری تصادفی برای انتخاب نمونه مورد بررسی بهره گرفته شد. با توجه به کمبود اطلاعات 23 پرسشنامه، در نهایت 304 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخت بود که روایی صوری آن به کمک صاحبنظران و متخصصان تأیید شد. به منظور تأیید پایایی پرسشنامه ضریبهای تتا محاسبه شد (70/0 تا 90/0). نتایج به دست آمده از مدل معادلههای ساختاری نشان داد، نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی با پیشبینی 85 درصدی متغیر گرایش نسبت به خوداشتغالی، توانمندتر از نظریه رفتار برنامهریزی شده توسعهیافته در پیشبینی گرایش نسبت به خوداشتغالی بود.
مجتبی دهقانپور؛ مسعود یزدان پناه؛ معصومه فروزانی؛ غلامحسین عبدالله زاده
چکیده
این تحقیق، به بررسی تأثیر روشهای مختلف آموزشی ترویجی در برنامههای سازگاری با تغییر پذیریهای اقلیمی پرداخته است. برای این منظور روشهای آموزشی ترویجی انفرادی، گروهی و انبوهی مشتمل بر 26 گزینه با شش معیار اثربخشی، کارآیی، پذیرش، مشارکت، تناسب جنسیتی و سودمندی و 12 ریز معیار با روش و فن تصمیمگیری چند معیاره پرامتی (PROMETHEE) مورد بررسی ...
بیشتر
این تحقیق، به بررسی تأثیر روشهای مختلف آموزشی ترویجی در برنامههای سازگاری با تغییر پذیریهای اقلیمی پرداخته است. برای این منظور روشهای آموزشی ترویجی انفرادی، گروهی و انبوهی مشتمل بر 26 گزینه با شش معیار اثربخشی، کارآیی، پذیرش، مشارکت، تناسب جنسیتی و سودمندی و 12 ریز معیار با روش و فن تصمیمگیری چند معیاره پرامتی (PROMETHEE) مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از کارشناسان آموزش و ترویج ستاد مرکزی وزارت جهاد کشاورزی (6 تن)، کارشناسان آموزش و ترویج سازمان جهاد کشاورزی (10 تن) و کشاورزان (10 تن) استان فارس انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخت بود و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای رتبهبندی جزئی و کامل با استفاده از نرم افزار پرامتی بهره گرفته شد. بنا بر یافتههای حاصل از AHP، ریز معیار سودمندی در تغییر رفتار کشاورزان دارای بیشترین درصد وزنی و اهمیت است. همچنین نتایج رتبهبندی روشهای آموزشی ترویجی نشان داد که از نظر کشاورزان و کارشناسان کشاورزی از میان روشهای انفرادی دیدار با کشاورزان برتر و دیدار با کارشناسان و مروجان رتبههای بالاتری داشتهاند. همچنین از میان روشهای آموزشی ترویجی گروهی، برگزاری کارگاههای تخصصی آموزشی از شیوههای مؤثر آموزشی-ترویجی در بهبود سازگاری با تغییر پذیریهای اقلیم بودهاند. افزون بر این، رسانههای انبوهی به ویژه رادیو و تلویزیون موثرترین روش از میان روشهای آموزش انبوهی در آموزش روشهای سازگاری بوده است.
آمنه سواری ممبنی؛ بهمن خسروی پور؛ مسعود برادران؛ مسعود یزدان پناه
چکیده
کشاورزی از جمله مهمترین بخشهای اقتصادی کشور است و نقش آن در توسعه و ثبات اقتصادی و سیاسی انکار ناشدنی است. هدف از این پژوهش بررسی گرایش جوانان روستایی شهرستان باغملک نسبت به اشتغال در بخش کشاورزی میباشد. برای دستیابی به هدف این پژوهش از نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده، بهعنوان چارچوب پژوهش استفاده شد. پژوهش از نظر ماهیت ...
بیشتر
کشاورزی از جمله مهمترین بخشهای اقتصادی کشور است و نقش آن در توسعه و ثبات اقتصادی و سیاسی انکار ناشدنی است. هدف از این پژوهش بررسی گرایش جوانان روستایی شهرستان باغملک نسبت به اشتغال در بخش کشاورزی میباشد. برای دستیابی به هدف این پژوهش از نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده، بهعنوان چارچوب پژوهش استفاده شد. پژوهش از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها میدانی بود. جامعه آماری این پژوهش جوانان روستایی 15 تا 29 سال این شهرستان بوده که در مرحله اول با نمونهگیری تصادفی سه دهستان میداوود، منگشت و هپرو از توابع شهرستان باغملک انتخاب شدند. در مرحله دوم از میان این سه دهستان با جمعیت 900 نفر جوان روستایی، نمونه مورد نظر به حجم 270 نفر بر مبنای جدول مورگان انتخاب شد. بنابراین، روش نمونهگیری چند مرحلهای خوشهای بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای بود که روایی شکلی آن توسط شش نفر از اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تایید شد. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از پیش آزمون و محاسبه ضریب تتا ترتیبی استفاده شد که بین 73/0 و 91/0 بود. نتایج به دست آمده از مدل معادلههای ساختاری تحلیل مسیر نشان داد، دو متغیر هویت خود و هنجار توصیفی نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده بهصورت مستقیم و مثبت گرایش جوانان را برای اشتغال در بخش کشاورزی تحت تأثیر قرار داده اند. همچنین نتایج گویای افزایش توان پیش بیینی کنندگی نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده نسبت به نظریه اصلی رفتار برنامهریزی شده میباشد.
طاهره زبیدی؛ هاجر زائری؛ مسعود یزدان پناه
چکیده
دانش به عنوان عاملی ضروری برای رفتار موفقیتآمیز گروههای مختلف از جمله کارشناسان و محققان کشاورزی به شمار میآید. با توجه به نقش ویژه کارشناسان و محققان کشاورزی در آموزش رویارویی با تغییرات اقلیم به کشاورزان، تحلیل دانش آنان در مورد وجود تغییرات آب و هوا، علل، پیامدها و راه-کارهای سازگاری با آن، در مرکز مداخلههای در راستای ...
بیشتر
دانش به عنوان عاملی ضروری برای رفتار موفقیتآمیز گروههای مختلف از جمله کارشناسان و محققان کشاورزی به شمار میآید. با توجه به نقش ویژه کارشناسان و محققان کشاورزی در آموزش رویارویی با تغییرات اقلیم به کشاورزان، تحلیل دانش آنان در مورد وجود تغییرات آب و هوا، علل، پیامدها و راه-کارهای سازگاری با آن، در مرکز مداخلههای در راستای حمایت از سازگاری با این پدیده قرار دارد. بنابراین، هدف این پژوهش، بررسی عاملهای تأثیرگذار و تاثیرپذیر از دانش در میان کارشناسان و محققان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 520 نفر از کارشناسان و محققان کشاورزی استان خوزستان بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 320 نفر تعیین و نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از نظرسنجی اعضای هیئتعلمی دانشگاه کشاورزی رامین و پایایی متغیرها با استفاده از پیشآزمون و محاسبه ضریب تتا (87/0- 71/0) تائید شد. نتایج تحلیلها نشان داد شمار شایان توجهی از متخصصان کشاورزی (6/66 درصد) براین باورند، در حال حاضر اثرات تغییرات اقلیمی قابل مشاهده است. بیشترین نگرانیهای زیست محیطی متخصصان به ترتیب در مورد مسئلههای آلودگی هوا، آلودگی آب و استفاده از کودها و سموم شیمیایی در کشاورزی بوده است. برخی از مهمترین نتایج مدل معادلههای ساختاری نشان داد، اعتماد به دولت، اثر مستقیم و مثبت بر فاصله روانی و خودکارآمدی درک شده و اثر غیرمستقیم بر دانش عمومی، دانش اثرات و دانش سازگاری دارد. فاصله روانی، اثر منفی و مستقیم بر دانش عمومی دارد. متغیر برجستگی خطر پیشبینی کننده قوی متغیر باور به وجود تغییرات آب و هوایی بوده است و باور به وجود تغییرات آب و هوایی به نوبه خود تأثیر مستقیم و مثبتی بر درک خطر و نیت کاهش خطر دارد. در نتیجه برجستگی خطر بهطور غیرمستقیم ادراک خطر و نیت کاهش را تحت تأثیر قرار داد.
یوسف آزادی؛ مسعود یزدان پناه؛ بهمن خسروی پور
چکیده
امروزه بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی از مهمترین چالشهای اجتماعی کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران است که در همه رشتههای دانشگاهی به ویژه رشته کشاورزی وجود دارد. هدف این پژوهش شناسایی سازههای مؤثر بر گرایش دانشجویان کشاورزی نسبت به خوداشتغالی میباشد. این بررسی به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ کنترل متغیرها ...
بیشتر
امروزه بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی از مهمترین چالشهای اجتماعی کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران است که در همه رشتههای دانشگاهی به ویژه رشته کشاورزی وجود دارد. هدف این پژوهش شناسایی سازههای مؤثر بر گرایش دانشجویان کشاورزی نسبت به خوداشتغالی میباشد. این بررسی به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ کنترل متغیرها از نوع توصیفیـ همبستگی بوده که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری این پژوهش، همهی دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی سالهای 1391 تا 1394 به شمار 942 نفر بودند که 304 نفر از آنان بر پایه جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و از روش نمونهگیری تصادفی برای انتخاب نمونه بهره گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای محقق ساخت بود که روایی صوری آن توسط متخصصان تأیید شد. پایایی پرسشنامهها با ضریبهای تتا بررسی شد که بین 70/0 و 90/0 بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS24 و AMOS22 بهره برده شد. نتایج پژوهش گویای همبستگی مثبت و معنیدار بین متغیرهای انتظارهای نتیجه، خودکارآمدی، درک رفتار دیگران و عاملهای ساختار اجتماعی (حمایتها و بازدارندهها) با متغیر گرایش نسبت به خوداشتغالی در بخش کشاورزی بود. همچنین نتایج مدل معادلههای ساختاری نشان داد، متغیرهای انتظارهای نتیجه، خودکارآمدی، درک رفتار دیگران و عاملهای ساختار اجتماعی (حمایتها و بازدارندهها) دارای تأثیر مستقیم مثبت و معنیداری بر متغیر گرایش نسبت به خوداشتغالی میباشند. در مجموع این متغیرها میتوانند، 85 درصد از تغییرپذیری متغیر گرایش نسبت به خوداشتغالی در بخش کشاورزی را پیشبینی کنند.
جعفر یعقوبی؛ صحرا اسعدی؛ مسعود یزدانپناه
چکیده
جوانان روستایی نقش عمدهای در توسعه بخش کشاورزی دارند. با توجه به اهمیت تعیینکننده ورود جوانان روستایی به شغل کشاورزی، این تحقیق با هدف شناسایی مشوقها و بازدارندههای اشتغال جوانان روستایی در کشاورزی قصرشیرین انجام شد. جامعه آماری این تحقیق علی- ارتباطی را4230 تن از جوانان روستاهای شهرستان قصرشیرین در دامنه سنی 15 تا 29 سال تشکیل ...
بیشتر
جوانان روستایی نقش عمدهای در توسعه بخش کشاورزی دارند. با توجه به اهمیت تعیینکننده ورود جوانان روستایی به شغل کشاورزی، این تحقیق با هدف شناسایی مشوقها و بازدارندههای اشتغال جوانان روستایی در کشاورزی قصرشیرین انجام شد. جامعه آماری این تحقیق علی- ارتباطی را4230 تن از جوانان روستاهای شهرستان قصرشیرین در دامنه سنی 15 تا 29 سال تشکیل دادند که 118 تن از آنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی شکلی و محتوایی آن با استفاده از نظرسنجی از اعضای هیئتعلمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان و پس از انجام اصلاحهای مورد نظر آنان تأیید شد. برای سنجش پایایی از پیشآزمون و محاسبه ضریب پایایی تتا استفاده شد (83/0=Ө). نتایج آزمون من وایتنی نشان داد که گرایش جوانان عضو شبکههای اجتماعی مجازی به شغل کشاورزی بهطور معنیداری پایینتر از افراد غیر عضو میباشد و گرایش جوانان از نظر جنس و وضعیت اشتغال تفاوت معنیداری نداشت. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی بازدارندههای گرایش جوانان به شغل کشاورزی در شش عامل شامل جذابیت پایین کشاورزی و نبود تسهیلات کافی اشتغال، سودمندی بالاتر مشاغل غیر کشاورزی و سختی کار کشاورزی، نگرش منفی به روستا و امکان کسب موقعیت بالاتر در شهر، نبود بستر مناسب برای کشاورزی، کمبود امکانات رفاهی، بهداشتی و تفریحی در روستا و سوددهی بالاتر سرمایه در شهر خلاصه شدند. این عاملها در مجموع 41/61 درصد از واریانس بازدارندهها را تبیین کردند. نتیجه رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که سه متغیر احساس ارزشمندی در روستا، سن و گرایش به روستانشینی نقش مثبت و سطح تحصیلات نقش منفی در گرایش جوانان روستایی به اشتغال در بخش کشاورزی داشتند.
مسعود برادران؛ بهاره عابدی؛ بهمن خسروی پور؛ جعفر یعقوبی؛ مسعود یزدان پناه
چکیده
لازمهی بهبود وضعیت اشتغال در میان دانشآموختگان کشاورزی کارآفرین شدن دانشگاهها و دانشکدههای ارائه دهندهی این آموزشهاست، بر همین اساس هدف پژوهش حاضر تدوین الگویی برای ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه مدیریت آموزش کشاورزی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر که در سال 1395 ...
بیشتر
لازمهی بهبود وضعیت اشتغال در میان دانشآموختگان کشاورزی کارآفرین شدن دانشگاهها و دانشکدههای ارائه دهندهی این آموزشهاست، بر همین اساس هدف پژوهش حاضر تدوین الگویی برای ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه مدیریت آموزش کشاورزی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر که در سال 1395 انجام شده 305 تن اعضای هیأت علمی دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی کشور بودند که بر پایهی روش نمونه گیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ، 170 تن به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابـزار پژوهش، پرسشنامهای محقـق ساخت با طیف عددی صفر تا ده، و آزمون دانشگاه کارآفرین گیب(2012) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزارهای AMOS20 و SPSS20 انجام شد. آزمونهای آماری مورد استفاده شامل همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بود. نتایج تحقیق نشان دادند که مدل گیب در جامعه مورد مطالعه تأیید شد. نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی نیز نشان داد که "ارتباطات سازمانی"، "تدریس-یادگیری"، "برنامهریزی درسی"، "تمایزات یک دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی با یک دانشگاه کارآفرین در سایر رشتهها" و "فعالیتهای فرآیندی" برخی از مؤلفههای تشکیل دهندهی یک دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی میباشند. علاوه بر این، مؤلفههای مورد مطالعه در دو بخش راهبردی و فرآیندی با یکدیگر رابطهی آماری معنی داری داشتند.
مسعود یزدان پناه؛ فاطمه رحیمی فیض آباد
چکیده
یکی از هدف های ترویج کشاورزی، آموزش غیررسمی کشاورزان برای بهبود شیوه های کشاورزی، رفع نیازهایکشاورزان و توانمندسازی آن ها با لاکس های آموزشی- ترویجی است. از این رو، لاکس های آموزشی- ترویجی جایگاهمهمی در تحقق هدف های ترویج دارند. این پژوهش با هدف بررسی عامل های موثر بر رضامندی کشاورزان شهرستانالشتر از شرکت در لاکس های آموزشی ترویجی ...
بیشتر
یکی از هدف های ترویج کشاورزی، آموزش غیررسمی کشاورزان برای بهبود شیوه های کشاورزی، رفع نیازهایکشاورزان و توانمندسازی آن ها با لاکس های آموزشی- ترویجی است. از این رو، لاکس های آموزشی- ترویجی جایگاهمهمی در تحقق هدف های ترویج دارند. این پژوهش با هدف بررسی عامل های موثر بر رضامندی کشاورزان شهرستانالشتر از شرکت در لاکس های آموزشی ترویجی به روش پیمایش انجام شد. جامعه ی آماری همه ی کشاورزان شرکتکننده در لاکس های آموزشی- ترویجی شهرستان الشتر به شمار 650 تن بود که با استفاده از روش نمون هگیری طبقه ایسهمیه ای تصادفی )به نسبت زن و مرد( و بر پایه جدول کرجسی و مورگان 240 تن از آنان به عنوان نمونه ای 240 تنیاز آن برای تحقیق گزینش شدند. گردآوری داده ها در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت انجام شد،که پس از تهیه پرسشنامه و تأیید روایی شکلی آن توسط متخصصان موضوعی تایید شد و پایایی آن از طریق محاسبهبرای تعیین عامل .)θ=0/78 -0/ ضریب پایایی تتای ترتیبی برای متغیرهای مختلف تحقیق مورد تایید قرار گرفت ) 95استفاده شد. یافته ها AMOS های موثر بر رضامندی کشاورزان از مدل معادله های ساختاری با استفاده از نرم افزار 20نشان دادند، متغیرهای کیفیت خدمات دریافتی، بالاترین تاثیر مستقیم را بر رضامندی کشاورزان از لاکس های ترویجیدارد و رضامندی دارای بالاترین تاثیر مستقیم بر وفاداری کشاورزان نسبت به لاکس های آموزشی ترویجی است. از سوییمتغیرهای انتظار کشاورزان از لاکس های آموزشی ترویجی و احساس کشاورزان نسبت به لاکس های آموزشی ترویجیبه ترتیب بالاترین تاثیر غیرمستقیم را روی رضامندی و وفاداری کشاورزان دارند. در مجموع احساس کشاورزان نسبتبه لاکس های آموزشی ترویجی دارای بالاترین تاثیر بر رضامندی کشاورزان از لاکس های ترویجی بود و رضامندی دارایبالاترین تاثیر بر وفاداری کشاورزان نسبت به لاکس های آموزشی ترویجی است