آموزش کشاورزی
الهام منزه؛ احمد رضوانفر؛ سیدحمید موحد محمدی
چکیده
کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است که نیاز به بررسی تجارت الکترونیکی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت آموزش و آگاهی تولیدکنندگان از ضرورتهای به کارگیری مدلهای تجارت الکترونیکی، این پژوهش با هدف تحلیل نیاز آموزشی معماریهای تجارت الکترونیکی در بین تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسانرضوی انجام ...
بیشتر
کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است که نیاز به بررسی تجارت الکترونیکی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت آموزش و آگاهی تولیدکنندگان از ضرورتهای به کارگیری مدلهای تجارت الکترونیکی، این پژوهش با هدف تحلیل نیاز آموزشی معماریهای تجارت الکترونیکی در بین تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسانرضوی انجام شد. این استان به دلیل تولید بالای گیلاس در کشور و صادرات آن به سایر کشورها نیز انتخاب شد. در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته تشخیصی استفاده شد. در فاز کیفی، مرور اسنادی و ادبیات مرتبط انجام و مدلهای موجود تحلیل گردید. سپس، مدل نظری پژوهش بر اساس نتایج تحلیلهای کیفی ارائه شد. در فاز کمی، دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته که روایی آن از طریق پنل متخصصان و پایایی آن با شاخص پایایی ترکیبی تأیید شده بود جمعآوری و تحلیل آماری با نرمافزارهایSPSS و AMOS صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش 1365 باغ دار گیلاس در سال 1400 بودند که از میان آنها 300 تن به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان داد که معماریهای حراجیهای الکترونیکی، ارایهدهندگان خدمات زنجیره ارزش و بازارهای شخص ثالث بیشترین همخوانی را با نظام اجتماعی مورد بررسی داشتند. بر اساس این یافتهها، پیشنهاد میشود که سازمان جهاد کشاورزی با برگزاری آموزشهای ترویجی، آگاهی باغداران را در مورد مزایای این مدلها افزایش دهد و با فراهم کردن امکانات ارتباطی، کارایی و درآمد آنها را ارتقاء دهد. همچنین، برگزاری گردهماییها و دورههای آموزشی برای اعتمادسازی و اجرای این مدلها در استان تأکید میشود.
حمید موحد محمدی؛ فاطمه اسکوهی؛ امیر علم بیگی؛ محمد رضا پارسا نژاد؛ احمد رضوانفر
چکیده
انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با ماهیت تجاری سازی یافته های پژوهش های دانشگاهی به عنوانیک راهبرد توسعه اقتصادی مطرح است و بر پیوند هم افزای علم، فناوری و بهره برداری از آن ها استواراست. استفاده ی صحیح از فناوری و انتقال مؤثر آن از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی،می تواند سبب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع، ...
بیشتر
انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با ماهیت تجاری سازی یافته های پژوهش های دانشگاهی به عنوانیک راهبرد توسعه اقتصادی مطرح است و بر پیوند هم افزای علم، فناوری و بهره برداری از آن ها استواراست. استفاده ی صحیح از فناوری و انتقال مؤثر آن از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی،می تواند سبب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع، افزایش تنوع تولیدات، کاهش هزینه های تولید ازطریق افزایش نوآوری و خلاقیت در انجام امور و افزایش توان رقابتی شود و امکانات و منابع مالی بیشتری رادر اختیار پژوهشگران دانشگاهی قرار داده و فرآیند انتقال فناوری را بهبود بخشد. در این مطالعه با استفاده ازنرم افزار MAXQDA10 فرآیند کدگذاری صورت گرفت و مقوله های اصلی و فرعی استخراج شدند. سپس وظایف وکارکردهای مشترک و دارای اهمیت بیشتر از میان پژوهش ها گزینش شد. در مجموع، 24 وظیفه و کارکرد برایدفاتر و مراکز انتقال فناوری در قالب پنج وظیفه اصلی شامل: ثبت و مدیریت مالکیت فکری، توانمندسازیپژوهشگران، شبکه سازی و ارتباط با جامعه، ترویج و جامعه نگری، امکان سنجی و خدمات مالی شناسایی شدند.این تعامل، سبب شناخت نیازهای صنعت، انطباق مباحث درسی و پژوهش ها با نیازهای صنعت، ایجاد دوره هایکارآموزی برای دانشجویان، شناسایی توانایی ها و ایده های برتر و در نهایت، افزایش انگیزه و توانایی ایجاد کسبوکار جدید در دانشجویان و عدم وابستگی آن ها به کارهای دولتی می شود.
نازنین ورامینی؛ احمد رضوانفر؛ حمید موحد محمدی؛ سید احمدرضا پیش بین
چکیده
چکیدهدر فضای فناورانه امروزی، نوآوری برای سازمانها الزامی بوده و راز بقای آنها محسوب می گردد. کاربرد نوآوریها (نوآوری در بازار، نوآوری تولیدی، نوآوری فرآیندی، نوآوری در رفتار، نوآوری در راهبرد) به ویژه در زمینه روشهای تولید و توزیع محصولات کشاورزی در تعاونیهای کشاورزی کمک میکند، تا در بازارهای پویا در مقابل نوسانات محیط ...
بیشتر
چکیدهدر فضای فناورانه امروزی، نوآوری برای سازمانها الزامی بوده و راز بقای آنها محسوب می گردد. کاربرد نوآوریها (نوآوری در بازار، نوآوری تولیدی، نوآوری فرآیندی، نوآوری در رفتار، نوآوری در راهبرد) به ویژه در زمینه روشهای تولید و توزیع محصولات کشاورزی در تعاونیهای کشاورزی کمک میکند، تا در بازارهای پویا در مقابل نوسانات محیط خارجی، انعطاف داشته و به اهداف بلند مدت خود دست یابند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر یادگیری گروهی در دوره های آموزشی ارائه شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر کاربرد نوآوریها و این که آیا مولفههای یادگیری گروهی(پیش برنده ها) میتوانند نقش موثری در افزایش کاربرد نوآوریها در تعاونیهای کشاورزی داشته باشند، میباشد. روش پژوهش علی- مقایسهای و جامعه آماری پژوهش شامل اعضاء تعاونیهای کشاورزی استان تهران در گرایشهای زراعت و باغداری (10180N =) بود. حجم نمونه مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران 335 نفر تعیین شد. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخت مشتمل بر چند بخش، با طیف لیکرت استفاده شده که این پرسشنامهها به روش طبقهای با انتساب متناسب در بین 335 نفر از اعضاء تعاونیهای کشاورزی مذکور، توزیع شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط پنل متخصصان اعضای هیات مدیره تعاونیهای کشاورزی و کارشناسان تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن نیز توسط تتای ترتیبی و پایایی ترکیبی تأیید شد. نتایج پژوهش با روش معادلات ساختاری نشان داد که از دیدگاه اعضای تعاونی های کشاورزی، یادگیری گروهی تأثیر مثبت، مستقیم و معنی داری بر کاربرد نوآوری دارد و میتواند نقش موثری در افزایش کاربرد نوآوری در تعاونیهای کشاورزی داشته باشد.
حمید موحد محمدی؛ زهره معتمدی نیا؛ احمد رضوانفر؛ امیر علم بیگی؛ حسین مهدی زاده
چکیده
اهمیت کسب و کارهای نوپا در بخش کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مشخص است. لیکن، برای رسیدن به این مهم فراهم ساختن محیط و شرایط مناسب یا بوم سامانه کسب و کارهای نوپا مورد نیاز است. نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی کشور برای ایجاد چنین بوم سامانهای باید با استفاده از آموزههای بخشهای پیشگام کارآفرینی، اجزای بوم سامانهی کسب و کارهای نوپای ...
بیشتر
اهمیت کسب و کارهای نوپا در بخش کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مشخص است. لیکن، برای رسیدن به این مهم فراهم ساختن محیط و شرایط مناسب یا بوم سامانه کسب و کارهای نوپا مورد نیاز است. نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی کشور برای ایجاد چنین بوم سامانهای باید با استفاده از آموزههای بخشهای پیشگام کارآفرینی، اجزای بوم سامانهی کسب و کارهای نوپای کشاورزی را شناسایی کرد. این تحقیق با هدف اریهی مدل سرعت بخش رشد بوم سامانهی کارآفرینی دانشگاهی بر پایه مدل آیزنبرگ و با تأکید بر آموزش عالی کشاورزی کشور از دیدگاه خبرگان کسب و کارهای نوپا انجام شد که به لحاظ هدف، کاربردی بود و با استفاده از پرسشنامه اجرا شد. جامعهی آماری مورد بررسی 1800 تن خبرگان کسب و کارهای نوپای کشور بودند. با استفاده از فرمول کوکران نمونهای به حجم 286 تن به صورت تصادفی انتخاب شد. برای سنجش روایی ابزار تحقیق از روش روایی تشخیصی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر از 5/0 ≤ AVE و قابل قبول بود. به منظور تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر از 6/0 ≤ CR و قابل قبول بود. مقدار ضریب تتای ترتیبی نیز برای سازهها بالاتر از 7/0 ≤ θ محاسبه شد. به منظور پردازش دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. سپس مدل اندازهگیری نشان داد که عاملهای مدل سرعت بخش رشد بوم سامانه کارآفرینی دانشگاهی آموزش عالی کشاورزی کشور، شامل تقویت بخش خصوصی، حمایت از کارآفرینی مولد، توسعه فرهنگ کارآفرینی، تفکر کارآفرینانه، توجه به نقش مشاوران، تأمین فضای فیزیکی، بوم سامانه آموزش مهارتهای کسب و کار کشاورزی، شبکه سازی، چهره سیاسی بازار کشور و دسترسی به منبعهای مالی میشود.
مونا بابایی؛ حمید موحد محمدی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر
چکیده
در سالهای اخیر شمار چندی از گونههای زیستی در ایران منقرض شدهاند و شمار زیادی از آنها نیز در معرض انقراض هستند این در حالی است که تنوع زیستی نقش مهمی در حیات و سلامت محیط زیست دارد. این موضوع شامل شمار زیادی از گونههای زراعی و باغی نیز میشود. دانشگاهها میتوانند نقش مهم و اساسی در حفظ و بهبود تنوع زیستی ایفا کنند. براین مبنا، ...
بیشتر
در سالهای اخیر شمار چندی از گونههای زیستی در ایران منقرض شدهاند و شمار زیادی از آنها نیز در معرض انقراض هستند این در حالی است که تنوع زیستی نقش مهمی در حیات و سلامت محیط زیست دارد. این موضوع شامل شمار زیادی از گونههای زراعی و باغی نیز میشود. دانشگاهها میتوانند نقش مهم و اساسی در حفظ و بهبود تنوع زیستی ایفا کنند. براین مبنا، مؤسسههای آموزش عالی در سراسر جهان تغییر ماموریتها، هدفها و چشم اندازهای خود برای توجه و تلفیق چالشهای مربوط به حفظ تنوع زیستی را در کارکردهای خود آغازکردهاند. ایجاد چنین ساختار آموزشی به سادگی رخ نخواهد داد و نیازمند تحقیق، تفکر دوباره و باز بینی مؤلفههای دانشگاه است. مؤلفه انسانی نظام آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی یکی از ارکان این نظام به شمار میرود که درپیوندی پویا و هماهنگ با دیگر مؤلفهها نقش محوری را در پیشبرد هدفهای نظام ایفا میکند. لذا این تحقیق به منظور شناسایی مؤلفههای شایستگیهای حرفهای اعضای هیئت علمی برای آموزش تنوع زیستی انجام گرفت. این پژوهش با دیدمان کیفی و با روش تحلیل محتوای استقرایی انجام پذیرفت. دادههای مورد نیاز با انجام مصاحبه نیمه ساختارمند با 24 تن از متخصصان حوزه آموزش محیط زیست و تنوع زیستی که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شده بودند، گردآوری شد. تحلیل محتوای استقرایی را با مشخص کردن جنبههای معنادار بودن و آن گاه نمادگذاری آنها در قالب شناسههای کیفی آغاز کرده و با مقولهبندی شناسهها و ایجاد ارتباط بین مقولهها ادامه یافت. این فرآیند به کمک نرمافزار MAXQDA اجرا شد. برای اعتبار بخشی یافتههای کیفی، از راهبردهای بازبینی مشارکت کنندگان و بازبینی متخصصان استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که شایستگیهای حرفهای اعضای هیئت علمی برای آموزش تنوع زیستی شامل شایستگیهای مهارتی، شایستگیهای دانشی، شایستگیهای ارزشی و اخلاقی بود که هر کدام دارای نشانگرهایی هستند.
حمید موحد محمدی؛ فرشته شاعری؛ امیر علم بیگی
چکیده
آموزش کارآفرینانه زمینه رشد متوازن شایستگیهای آموزشگیرندگان را در فرآیند یاددهی-یادگیری فراهم میسازد. در این رابطه تعدد راهبردهای پیشنهادی بسترسازی تحقق آموزش کارآفرینانه، ایجاب میکند راهبردی انتخاب شود که بیشترین سازگاری را با نظام آموزشی کشور داشته باشد. با این رویکرد هدف پژوهش کاربردی حاضر رتبهبندی راهبردهای استقرار ...
بیشتر
آموزش کارآفرینانه زمینه رشد متوازن شایستگیهای آموزشگیرندگان را در فرآیند یاددهی-یادگیری فراهم میسازد. در این رابطه تعدد راهبردهای پیشنهادی بسترسازی تحقق آموزش کارآفرینانه، ایجاب میکند راهبردی انتخاب شود که بیشترین سازگاری را با نظام آموزشی کشور داشته باشد. با این رویکرد هدف پژوهش کاربردی حاضر رتبهبندی راهبردهای استقرار آموزش کارآفرینانه در نظام آموزش عالی کشاورزی بود. بر اساس مرور ادبیات صورت گرفته مولفههای آموزش کارآفرینانه استخراج و به شکل شبکهای از مفاهیم به هم مرتبط مورد توجه قرار گرفت. نظر به اینکه بهبود عملکرد نوعی از مسائل تصمیم گیری چندمعیاره، برای حل صورت مسئله شبکهای ایجاد شده و به منظور رتبهبندی راهبردهای آموزش کارآفرینانه، از جامعهای از صاحب نظران آموزش کارآفرینی کشور به شمار 21 تن نظرخواهی شد. بر اساس فرآیند تحلیل شبکهای که تئوری عمومی سنجش نسبی است و به منظور استنتاج مقیاسهاس نسبی تقدمی مرکب، تکتک عناصر تشکیل دهنده شبکه روابط بین معیارها و راهبردهای تشکیل دهنده آموزش کارآفرینانه در یک فضای تصمیم مورد سنجش قرار گرفت. حل اَبرماتریس مربوطه به کمک نرم افزار Super Decision نشان داد که تعامل بین صنعت و دانشگاه در یک ساختار شبکهای به عنوان راهبرد مناسبتر در تحقق معیارهای آموزش کارآفرینانه کشاورزی نقش آفرینی میکند. نتیجه تحلیل حساسیت نیز نشان داد ساختار شبکهای پیشنهادی میتواند قابلیت تکرار داشته باشد.
زینب موذن؛ حمید موحد محمدی؛ احمد رضوانفر؛ یوسف حجازی
چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی مولفههای عناصر برنامه درسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی براساس رویکرد آموزش میان رشتهای بود. جامعه آماری را 302 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی سالهای تحصیلی 1396-1393 مقطع کارشناسی ارشد و 1396-1391 مقطع دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاههای تهران، شیراز، رامین اهواز، کرمانشاه و زنجان تشکیل داد و تعداد 170 دانشجو ...
بیشتر
هدف این پژوهش، شناسایی مولفههای عناصر برنامه درسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی براساس رویکرد آموزش میان رشتهای بود. جامعه آماری را 302 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی سالهای تحصیلی 1396-1393 مقطع کارشناسی ارشد و 1396-1391 مقطع دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاههای تهران، شیراز، رامین اهواز، کرمانشاه و زنجان تشکیل داد و تعداد 170 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتسابی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که روایی آن توسط اعضای هیأت علمی و دانشجویان و دانش آموختگان دکتری رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تایید شد و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (برای بخشهای مختلف پرسشنامه بیشتر از 95/0 بهدست آمد). دادهها با استفاده از نرمافزار SPSSتحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که عنصر هدف دارای سه مولفه کسب مهارتهای بالای شناختی، کسب مهارتهای حل مسئله، و کسب صلاحیتهای دنیای واقعی مهندسی بود. عنصر محتوای برنامه درسی دارای چهار مولفه انسجام و مسئله محوری محتوا؛ گستردگی و جامع بودن محتوا، بهرهگیری مناسب از محتوای رشتههای مرتبط؛ و ارایه دروس مکمل و مرتبط در ترمها و مقاطع تحصیلی بود. عنصر راهبردهای تدریس و یادگیری دارای سه مولفه روشهای تدریس مسئله محور و چالش برانگیز، تعامل و تشریک مساعی اعضای هیأت علمی در سطوح مختلف و بکارگیری دیدگاهها و همکاری رشتههای مختلف در فرآیند تدریس بود. عنصر تجارب و فعالیتهای یادگیری دارای سه مولفه تناسب تجارب با نیازهای رشته و علایق دانشجویان، تنظیم فعالیتها و تجارب یادگیری مبتنی بر کارگروهی درون و برون بخشی، و طراحی تجارب و فعالیتهای یادگیری چالش برانگیز بود. عنصر ارزشیابی دارای چهار مولفه روشهای ارزیابی مختلف، چند وجهی و چند معیاره؛ ارزیابی مهارتهای بالای شناختی و ارتباطی؛ طراحی سوالات ارزیابی پیچیده و باز پاسخ؛ و ارزشیابی تکوینی متناسب با ماهیت دروس بود.
زینب موذن؛ حمید موحد محمدی؛ یوسف حجازی؛ احمد رضوانفر
چکیده
در سیر دگرگونیهای آموزش عالی، ردپاهایی از رویکردها و مدلهای گوناگون برنامهریزی آموزشی و درسی مشاهده میشود و نگاه تحلیلی به رویکردها و زمینهها این نکته را نمایان میسازد که هر یک بنا به شرایط، نیازها و محدودیتها برخاستهاند، به این دلیل تفکر مداوم دربارهی برنامهدرسی ضروری است. هر برنامهدرسی از رشته علمی مربوط جدا ...
بیشتر
در سیر دگرگونیهای آموزش عالی، ردپاهایی از رویکردها و مدلهای گوناگون برنامهریزی آموزشی و درسی مشاهده میشود و نگاه تحلیلی به رویکردها و زمینهها این نکته را نمایان میسازد که هر یک بنا به شرایط، نیازها و محدودیتها برخاستهاند، به این دلیل تفکر مداوم دربارهی برنامهدرسی ضروری است. هر برنامهدرسی از رشته علمی مربوط جدا نبوده و در گستردهترین معنای خود آن چیزی است که به فراگیر آموخته میشود. محتوای برنامهدرسی دانش سازمان یافته و اندوخته شده، اصطلاحها، اطلاعات، واقعیتها، حقیقتها، اصول، روشها، مفهومها، تعمیمها، پدیدهها و مسئلههای مربوط به ماده درسی است. کشاورزی، علمی نظاممند است که به وسیله نظامهای اجتماعی و بومشناختی توصیف میشود و این در حالی است که محتوای برنامههای آموزش کشاورزی روی رشتههای جدا از هم (حشرهشناسی، گیاهشناسی و...) توجه دارند و دانشجویان را برای رفتار با نظامهای پیچیدهی کشاورزی آماده نمیکند. بنابراین، یک نیاز فوری در نظام آموزش کشاورزی و نیز رشته ترویج و آموزش کشاورزی به منظور تغییر جهتگیری برنامهدرسی بر پایه رویکرد آموزش میانرشتهای وجود دارد. در این باره، هدف این نوشتار بازاندیشی محتوای آموزشی برنامهدرسی مقطع کارشناسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی بر پایه مبانی و اصول حاکم بر رویکرد میانرشتهای است که با استفاده از روششناسی تحلیل محتوا کیفی و کمی و فن مصاحبه نیمهساختاریافته به بررسی و شناسایی زمینهها و موضوعها و محورهای آموزشی و مهارتها و رشتههای همجوار و مکمل و سازمانهای طرف همکاری از دیدگاه اعضای هیأت علمی و خبرگان رشته ترویج و آموزش کشاورزی پرداخته شده است.
جواد قاسمی؛ سید محمود حسینی؛ یوسف حجازی؛ حمید موحد محمدی
چکیده
یادگیری تجربی به عنوان یک الگوی بنیادی از آموزش و یادگیری در آموزش کشاورزی به شمار میرود. هدف این تحقیق پیمایشی، تحلیل عنصرهای یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی بود. جامعهی آماری آنرا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای کشاورزی ایران (20518 = N) تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران شمار 380 تن از آنان بهعنوان نمونه ...
بیشتر
یادگیری تجربی به عنوان یک الگوی بنیادی از آموزش و یادگیری در آموزش کشاورزی به شمار میرود. هدف این تحقیق پیمایشی، تحلیل عنصرهای یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی بود. جامعهی آماری آنرا دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای کشاورزی ایران (20518 = N) تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران شمار 380 تن از آنان بهعنوان نمونه و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری و توسط نرمافزارهای SPSS نسخه 19 و LISREL نسخه 5/8 پردازش شدند. بهمنظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی شکلی با نظرخواهی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و روایی سازه استفاده شد (96/0-84/0AVE=) و به منظور محاسبه ی پایایی پرسشنامه از دو روش آلفای ترتیبی و پایایی مرکب استفاده شد (98/0-96/0 CR=و 93/0-83/0α=). یافته های بهدست آمده از تحقیق در زمینهی رتبهبندی عنصرهای چهارگانهی برنامه ی درسی، ویژگیهای آموزشگران، ویژگیهای فراگیران و عاملهای سازمانی نشان دادند که در زمینهی برنامهی درسی، ارزشیابی آموزشی در بالاترین و نیازها و هدفهای آموزشی در پایینترین رتبهها قرار گرفتند. در زمینهی ویژگیهای آموزشگران، ویژگیهای مهارتی در بالاترین و انگیزشی - تعاملی در پایینترین رتبهها قرار گرفتند. در زمینهی ویژگیهای فراگیران، ویژگیهای انگیزشی در بالاترین و ویژگیهای تعاملی در پایینترین رتبهها قرار گرفتند و در زمینهی عاملهای سازمانی نیز سویگان زیرساختی در بالاترین و مالی در پایینترین رتبهها قرار گرفتند. یافتههای تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که نشانگرهای مورد استفاده برای اندازهگیری عنصرهای برنامهی درسی، ویژگیهای آموزشگران، ویژگیهای فراگیران و عاملهای سازمانی مناسب بودند و شاخصهای برازندگی مدلها نیز در حد مطلوبی قرار داشتند
فائزه هاشمی؛ ایرج ملک محمدی؛ حمید موحد محمدی
چکیده
هدف این تحقیق تبیین اثرگذاریهای خدمات آموزشی ترویج در تعاونیهای کشاورزی استانهای تهران و البرز است. این تحقیق از نوع علی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق 498 نفر از مدیران تعاونیهای کشاورزی استان تهران و البرز است که بر پایه فرمول کوکران 72 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب به عنوان ...
بیشتر
هدف این تحقیق تبیین اثرگذاریهای خدمات آموزشی ترویج در تعاونیهای کشاورزی استانهای تهران و البرز است. این تحقیق از نوع علی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق 498 نفر از مدیران تعاونیهای کشاورزی استان تهران و البرز است که بر پایه فرمول کوکران 72 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. روایی محتوایی پرسشنامه مورد استفاده برای گردآوری دادهها با کسب نظر اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و برخی از کارشناسان وزارت تعاون بررسی شد و اصلاحهای لازم صورت گرفت. برای تعیین پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار R ضریب آلفای ترتیبی محاسبه شد و مقدار آن 90/0 به دست آمد. نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی نشان داد که بین متغیر میزان بهرهمندی از خدمات آموزشیِ ترویج کشاورزی با متغیر آگاهی نسبت به بخش تعاون، انگیزه عضویت در تعاونیهای کشاورزی و میزان تحصیلات رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین یافتههای به دست آمده از آزمون منویتنی در این بررسی بیانگر آن بود که شرکت در دورههای آموزشی ترویج کشاورزی در انگیزه فعالیت در تعاونیهای کشاورزی و میزان آگاهی مدیران نسبت به بخش تعاون به لحاظ آماری اثر معنیداری داشته است.