آموزش کشاورزی
نیاز آموزشی تولیدکنندگان گیلاس استان خراسان رضوی به تجارت الکترونیکی

الهام منزه؛ احمد رضوانفر؛ سیدحمید موحد محمدی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 44-63

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.367071.2032

چکیده
  کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است‌ که نیاز به بررسی تجارت الکترونیکی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت آموزش و آگاهی تولیدکنندگان از ضرورت‌های به‌ کارگیری مدل‌های تجارت الکترونیکی، این پژوهش با هدف تحلیل نیاز آموزشی معماری‌های تجارت الکترونیکی در بین تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسان‌رضوی انجام ...  بیشتر

انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی برای شرایط نظام آموزش عالی کشاورزی

حمید موحد محمدی؛ فاطمه اسکوهی؛ امیر علم بیگی؛ محمد رضا پارسا نژاد؛ احمد رضوانفر

دوره 12، شماره 54 ، آذر 1399، ، صفحه 86-105

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.124302

چکیده
  انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با ماهیت تجاری سازی یافته های پژوهش های دانشگاهی به عنوانیک راهبرد توسعه اقتصادی مطرح است و بر پیوند هم افزای علم، فناوری و بهره برداری از آن ها استواراست. استفاده ی صحیح از فناوری و انتقال مؤثر آن از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی،می تواند سبب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع، ...  بیشتر

تأثیر مؤلفه های یادگیری گروهی بر کاربرد نوآوری در تعاونی های کشاورزی استان تهران

نازنین ورامینی؛ احمد رضوانفر؛ حمید موحد محمدی؛ سید احمدرضا پیش بین

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، ، صفحه 94-117

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.342355.1706

چکیده
  چکیدهدر فضای فناورانه امروزی، نوآوری برای سازمان‌ها الزامی بوده و راز بقای آن‌ها محسوب می گردد. کاربرد نوآوری‌ها (نوآوری در بازار، نوآوری تولیدی، نوآوری فرآیندی، نوآوری در رفتار، نوآوری در راهبرد) به ویژه در زمینه روش‌های تولید و توزیع محصولات کشاورزی در تعاونی‌های کشاورزی کمک می‌کند، تا در بازارهای پویا در مقابل نوسانات محیط ...  بیشتر

مدل سرعت بخش رشد بوم سامانه کارآفرینی کشاورزی دانشگاهی از دیدگاه خبرگان کسب و کارهای نوپا

حمید موحد محمدی؛ زهره معتمدی نیا؛ احمد رضوانفر؛ امیر علم بیگی؛ حسین مهدی زاده

دوره 11، شماره 50 ، آذر 1398، ، صفحه 39-59

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.126679.1625

چکیده
  اهمیت کسب و کارهای نوپا در بخش کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مشخص است. لیکن، برای رسیدن به این مهم فراهم ساختن محیط و شرایط مناسب یا بوم سامانه کسب و کارهای نوپا مورد نیاز است. نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی کشور برای ایجاد چنین بوم سامانه‌ای باید با استفاده از آموزه‌های بخش‌های پیشگام کارآفرینی، اجزای بوم سامانه‌ی کسب و کارهای نوپای ...  بیشتر

شایستگی‌های حرفه‌ای اعضای هیات علمی کشاورزی و منابع طبیعی برای آموزش تنوع زیستی

مونا بابایی؛ حمید موحد محمدی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر

دوره 11، شماره 49 ، شهریور 1398، ، صفحه 59-70

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.126916.1630

چکیده
  در سال‌های اخیر شمار چندی از گونه‌های زیستی در ایران منقرض شده‌اند و شمار زیادی از آن‌ها نیز در معرض انقراض هستند این در حالی است که تنوع زیستی نقش مهمی در حیات و سلامت محیط زیست دارد. این موضوع شامل شمار زیادی از گونه‌های زراعی و باغی نیز می‌شود. دانشگاه‌ها می‌توانند نقش مهم و اساسی در حفظ و بهبود تنوع زیستی ایفا کنند. براین مبنا، ...  بیشتر

راهبردهای حمایتی آموزش کارآفرینانه کشاورزی از دیدگاه خبرگان

حمید موحد محمدی؛ فرشته شاعری؛ امیر علم بیگی

دوره 11، شماره 48 ، خرداد 1398، ، صفحه 17-29

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.122266.1518

چکیده
  آموزش کارآفرینانه زمینه رشد متوازن شایستگی‌های آموزش‌گیرندگان را در فرآیند یاددهی-یادگیری فراهم می‌سازد. در این رابطه تعدد راهبرد‌های پیشنهادی بستر‌سازی تحقق آموزش کارآفرینانه، ایجاب می‌کند راهبردی انتخاب شود که بیشترین سازگاری را با نظام آموزشی کشور داشته باشد. با این رویکرد هدف پژوهش کاربردی حاضر رتبه‌بندی راهبردهای استقرار ...  بیشتر

مولفه‌های برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی براساس رویکرد آموزش میان رشته‌ای

زینب موذن؛ حمید موحد محمدی؛ احمد رضوانفر؛ یوسف حجازی

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، ، صفحه 125-144

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.122842.1536

چکیده
  هدف این پژوهش، شناسایی مولفه‌های عناصر برنامه درسی رشته ترویج و آموزش کشاورزی براساس رویکرد آموزش میان رشته‌ای بود. جامعه آماری را 302 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی سال‌های تحصیلی 1396-1393 مقطع کارشناسی ارشد و 1396-1391 مقطع دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه‌های تهران، شیراز، رامین اهواز، کرمانشاه و زنجان تشکیل داد و تعداد 170 دانشجو ...  بیشتر

بازاندیشی ماهیت میان‌رشته‌ای برنامه‌د‌رسی کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی از دیدگاه اعضای هیأت علمی و کارشناسان خبره آن

زینب موذن؛ حمید موحد محمدی؛ یوسف حجازی؛ احمد رضوانفر

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، ، صفحه 32-46

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117909

چکیده
  در سیر دگرگونی‌های آموزش عالی، ردپاهایی از رویکردها و مدل‌های گوناگون برنامه‌ریزی آموزشی و درسی مشاهده می‌شود و نگاه تحلیلی به رویکردها و زمینه‌ها این نکته را نمایان می‌سازد که هر یک بنا به شرایط، نیازها و محدودیت‎ها برخاسته‌اند، به این دلیل تفکر مداوم درباره‌ی برنامه‌درسی ضروری است. هر برنامه‌درسی از رشته علمی مربوط جدا ...  بیشتر

عنصرهای یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه دانشجویان

جواد قاسمی؛ سید محمود حسینی؛ یوسف حجازی؛ حمید موحد محمدی

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، ، صفحه 76-91

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117902

چکیده
  یادگیری تجربی به­ عنوان یک الگوی بنیادی از آموزش و یادگیری در آموزش کشاورزی به­ شمار می‌رود. هدف این تحقیق پیمایشی، تحلیل عنصرهای یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی بود. جامعه­ی آماری آن­را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده‌های کشاورزی ایران (20518 = N) تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران شمار 380 تن از آنان به‌عنوان نمونه ...  بیشتر

اثربخشی خدمات آموزشی ترویج در تعاونی‌های کشاورزی استانهای تهران و البرز

فائزه هاشمی؛ ایرج ملک محمدی؛ حمید موحد محمدی

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، ، صفحه 56-69

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102957

چکیده
  هدف این تحقیق تبیین اثرگذاری‌های خدمات آموزشی ترویج در تعاونی‌های کشاورزی استان‌های تهران و البرز است. این تحقیق از نوع علی-ارتباطی و به لحاظ هدف کاربردی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق 498 نفر از مدیران تعاونی‌های کشاورزی استان تهران و البرز است که بر پایه فرمول کوکران 72 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب به عنوان ...  بیشتر