زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ اسماعیل اخبار
چکیده
نگرشهای افراد در زمینه محیط زیست نقش مهمی در شکل گیری رفتارهای زیست محیطی مطلوب آناندارد و برای جهت دهی نگرش افراد بررسی عاملهای مؤثر بر آن اهمیت دارد. لذا این تحقیق علی- ارتباطی باهدف سنجش تأثیر عاملهای مؤثر بر نگرش زیست محیطی هنرجویان کشاورزی صورت گرفت. ابزار تحقیقپرسشنامه ای سه بخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تائید و ...
بیشتر
نگرشهای افراد در زمینه محیط زیست نقش مهمی در شکل گیری رفتارهای زیست محیطی مطلوب آناندارد و برای جهت دهی نگرش افراد بررسی عاملهای مؤثر بر آن اهمیت دارد. لذا این تحقیق علی- ارتباطی باهدف سنجش تأثیر عاملهای مؤثر بر نگرش زیست محیطی هنرجویان کشاورزی صورت گرفت. ابزار تحقیقپرسشنامه ای سه بخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تائید و با انجام بررسی مقدماتی با 033 برای بخشهای مختلف پایایی آن به دست آمد. جامعه ی / هنرجو و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 8آماری تحقیق را همه ی هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان در سال 1031 تشکیل میدادند181 نفر( که بر مبنای جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای (تصادفی متناسب، 101 نفر گزینش و بررسی شدند. تحلیل دادها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی51 درصد( دارای نگرش / صورت گرفت. نتایج نشان داد که اکثریت هنرجویان ) 3 SPSS بهوسیله نرمافزار 2081 درصد( نیز متوسط به / متوسطی در زمینه محیط زیست بوده و سطح دانش زیست محیطی اکثریت آنان ) 1بالا بود. برپایه تحلیل رگرسیون ترتیبی، سه متغیر دانش زیست محیطی، مطالعه مجله درباره محیط زیست وسطح تحصیلات پدر سطح نگرش زیست محیطی هنرجویان را تحت تأثیر قرار میدهند.
محمود رساییان؛ علی شمس؛ حسن بیات؛ حلیمه رزمی؛ زهرا هوشمندان مقدم فرد
چکیده
یکی از راههای توانمندسازی باغداران و ارتقای بهرهوری بخش باغی کشور، طراحی و اجرای آموزشهای موردنیاز باغداران این بخش میباشد و برای این کار شناسایی نیازهای آموزشی آنها ضرورت دارد. هدف این تحقیق علی- رابطهای سنجش نیازهای آموزشی باغداران و عاملهای اثرگذار بر آن بود. جامعهی آماری تحقیق را 1575 نفر از باغداران شهرستان شازند ...
بیشتر
یکی از راههای توانمندسازی باغداران و ارتقای بهرهوری بخش باغی کشور، طراحی و اجرای آموزشهای موردنیاز باغداران این بخش میباشد و برای این کار شناسایی نیازهای آموزشی آنها ضرورت دارد. هدف این تحقیق علی- رابطهای سنجش نیازهای آموزشی باغداران و عاملهای اثرگذار بر آن بود. جامعهی آماری تحقیق را 1575 نفر از باغداران شهرستان شازند به عنوان یکی از قطبهای تولیدات باغی در استان مرکزی در سال 1395 تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی، 150 باغدار گزینش و بررسی شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای چندبخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تأیید شد و با انجام آزمون پیشآهنگ با ۳۰ باغدار و محاسبه ضریب تتای ترتیبی (9/0=Ө) برای بخش سنجش نیاز پایایی آن تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 پردازش شدند و از آمار توصیفی و تحلیلی برای دستیابی به هدفهای تحقیق استفاده شد. نتیجه نشان داد که سطح نیاز آموزشی 7/86 درصد از باغداران در حد زیاد بود و تشخیص زمان مناسب مبارزه شیمیایی با آفات و بیماریها، تشخیص نوع سم مناسب برای مدیریت مبارزه با آفات و بیماریها و شناخت انواع آفات و حشرات زیانآور و غیر زیانآور باغی به ترتیب اهمیت در رتبههای اول تا سوم نیازهای آنان قرار داشتند. متغیرهای تحصیلات، شمار کارگاههای شرکت کرده، شمار درختان باغ (سیب، هلو و انگور)، ویژگیهای اجتماعی (میزان مشارکت، اعتماد و رهبری اجتماعی)، میزان دریافت اطلاعات از منبعهای اطلاعاتی و از رسانههای ارتباطی دارای همبستگی منفی معنیدار و متغیرهای سن و اندازه خانوار دارای همبستگی مثبت معنیدار با نیاز آموزشی بودند. برپایه تحلیل رگرسیون ترتیبی، سه متغیر تحصیلات، میزان دریافت اطلاعات از منابع اطلاعاتی و میزان دریافت اطلاعات از رسانههای ارتباطی سطح احتمال نیاز آموزشی باغداران را تحت تأثیر قرار میدهند.
زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس؛ اسماعیل اخبار
چکیده
عاملهای چندی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان کشاورزی تاثیرگذارند که با شناخت و استفاده از آنها، برنامهریزی آموزشی اثربخشتر میشوند. هدف این تحقیق علی- ارتباطی سنجش تاثیر خلاقیت، انگیزه کامیابی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان هنرستان کشاورزی بود. جامعهی آماری تحقیق را 187 تن هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان در ...
بیشتر
عاملهای چندی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان کشاورزی تاثیرگذارند که با شناخت و استفاده از آنها، برنامهریزی آموزشی اثربخشتر میشوند. هدف این تحقیق علی- ارتباطی سنجش تاثیر خلاقیت، انگیزه کامیابی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان هنرستان کشاورزی بود. جامعهی آماری تحقیق را 187 تن هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان در سال ۱۳۹۴ تشکیل دادند که برمبنای جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب، ۱۳۵ تن گزینش و بررسی شدند. ابزار تحقیق مشتمل بر پرسشنامهای چهاربخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تایید شد و با انجام آزمون پیشآهنگ با ۳۰ هنرجو و محاسبه ضریب تتای ترتیبی (82/0-79/0=Ө) برای بخشهای مختلف پایایی آن تایید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 پردازش شدند و از آمار توصیفی و تحلیلی برای دستیابی به هدفهای تحقیق استفاده شد. نتیجه نشان داد که متغیرهای تحصیلات مادر، شمار ساعتهای مطالعه، میزان علاقه به گرایش، خلاقیت، هوش هیجانی و انگیزه کامیابی، دارای همبستگی مثبت و معنیداری با پیشرفت تحصیلی هنرجویان بود و از نظر پیشرفت تحصیلی تفاوت معنیداری بین هنرجویان گرایشهای مختلف تحصیلی در هنرستانهای کشاورزی استان زنجان مشاهده شد. هنرجویان گرایش کشت گیاهان دارویی وضعیت بهتری نسبت به هنرجویان گرایشهای دیگر داشتند. نتیجهی رگرسیون لجستیک نیز نشان دادند که متغیرهای میزان علاقه به گرایش، انگیزه کامیابی و خلاقیت مهمترین عاملهای متمایزکننده دو گروه هنرجویان با پیشرفت تحصیلی خوب و ضعیف هستند و در مجموع نشان داده شد که مدل ارایه شده تا 7/80 درصد قادر به تفکیک دو گروه هنرجویان مزبور میباشد.
زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ اسماعیل اخبار؛ علی شمس
چکیده
حفاظت از محیطزیست تحت تأثیر سطح آگاهی افراد بوده و خود آگاهی زیستمحیطی نیز متأثر از عاملهای بسیاری است. با توجه به نقش مهم هنرجویان کشاورزی به عنوان یکی از کنشگران مهم در آینده بخش کشاورزی و منابع طبیعی این تحقیق علی ارتباطی با هدف سنجش سطح آگاهی هنرجویان کشاورزی درباره محیطزیست و مؤلفههای اثرگذار بر آن صورت گرفت. ابزار تحقیق ...
بیشتر
حفاظت از محیطزیست تحت تأثیر سطح آگاهی افراد بوده و خود آگاهی زیستمحیطی نیز متأثر از عاملهای بسیاری است. با توجه به نقش مهم هنرجویان کشاورزی به عنوان یکی از کنشگران مهم در آینده بخش کشاورزی و منابع طبیعی این تحقیق علی ارتباطی با هدف سنجش سطح آگاهی هنرجویان کشاورزی درباره محیطزیست و مؤلفههای اثرگذار بر آن صورت گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامهای دوبخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تائید و با انجام بررسی مقدماتی با 30 هنرجو و محاسبه ضریب پایایی تتا (8/0=Ө) برای شاخص سنجش آگاهی زیستمحیطی، پایایی آن بهدست آمد. جامعهی آماری تحقیق را 187 تن هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان در سال 1394 تشکیل میدادند که بر مبنای جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب، 135 تن گزینش و بررسی شدند. نتایج نشان داد که سطح آگاهی زیستمحیطی اکثریت هنرجویان (7/66 درصد) بالا بود. تحلیل همبستگی نشان داد که آگاهی زیستمحیطی هنرجویان با معدل، سطح تحصیلات پدر، بررسی کتاب، مجله و تماشای برنامههای تلویزیونی درباره محیطزیست ارتباط مثبت و معنیداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نیز نشان داد که دو متغیر تماشای برنامههای تلویزیونی درباره محیطزیست و محل سکونت هنرجویان در مجموع 6/66 درصد از احتمال قرار گرفتن هنرجویان در گروه با آگاهی زیاد را برآورد می کنند.
زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس
چکیده
پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری و نیز میزان خلاقیت آنها میباشد. با شناخت نوع سبک یادگیری، توانایی خلاقیت دانشجویان و ارتباط آنها با پیشرفت تحصیلی زمینه حرکت به سوی یادگیری هدفمند فراهم میشود که هدف این تحقیق توصیفی همبستگی را شامل میشد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و پرسشنامه ...
بیشتر
پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری و نیز میزان خلاقیت آنها میباشد. با شناخت نوع سبک یادگیری، توانایی خلاقیت دانشجویان و ارتباط آنها با پیشرفت تحصیلی زمینه حرکت به سوی یادگیری هدفمند فراهم میشود که هدف این تحقیق توصیفی همبستگی را شامل میشد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و پرسشنامه سبک یادگیری کلب بود. باور به استفاده پرشمار این دو پرسشنامه در تحقیقهای پیشین، روایی آنها مورد تائید و با انجام بررسی مقدماتی 30 دانشجو و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی بزرگتر از 85/0 برای بخشهای مختلف پایایی آن تائید شد. جامعهی آماری همهی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان در مقطع کارشناسی بودند (724 تن) که از طریق فرمول کوکران، حجم نمونهای به شمار 217 دانشجو و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی گزینش و بررسی شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 تحلیل و از آمار توصیفی و تحلیلی برای گزارش استفاده شد. نتایج نشان دادند که بیشتر دانشجویان (6/81 درصد) از نظر خلاقیت، در سطح متوسط به پایین بودند. سبک یادگیری جذبکننده با بیشترین فراوانی (6/39 درصد) در رتبه اول بود و سبکهای یادگیری انطباق یابنده (6/34 درصد)، واگرا (5/14 درصد) و همگرا (5/11 درصد) در رتبههای بعدی قرار داشتند. آزمون نامشخصهای کروسکال والیس نشان داد دانشجویان با سبکهای یادگیری چهارگانه از نظر خلاقیت تفاوت معنیداری با همدیگر نداشتند. نتایج رگرسیون لجستیک نیز نشان داد که از بین متغیرهای خلاقیت و سبک یادگیری تنها متغیر خلاقیت به عنوان مهمترین عامل متمایزکننده دو گروه دانشجویان با پیشرفت تحصیلی خوب و ضعیف درمجموع توانست 9/77 درصد از کل پاسخگویان را بهدرستی جداسازی کند.
زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس
چکیده
با توجه به نرخ بالای بیکاری دانشآموختگان کشاورزی، ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان نقش مهمی در حل این چالش اجتماعی و توسعهی اقتصادی جامعه خواهد داشت. این تحقیق علی- ارتباطی با هدف بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد و عاملهای آموزشی مرتبط با آن انجام شد. جامعهی آماری تحقیق همهی دانشجویان کارشناسی ارشد (482 ...
بیشتر
با توجه به نرخ بالای بیکاری دانشآموختگان کشاورزی، ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان نقش مهمی در حل این چالش اجتماعی و توسعهی اقتصادی جامعه خواهد داشت. این تحقیق علی- ارتباطی با هدف بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد و عاملهای آموزشی مرتبط با آن انجام شد. جامعهی آماری تحقیق همهی دانشجویان کارشناسی ارشد (482 دانشجو) شاغل به تحصیل در دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال 1394 بودند که برپایه جدول کرجسی و مورگان 200 نفر از آنان به عنوان نمونه و با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. روایی ابزار تحقیق با نظرخواهی از متخصصان مورد تایید و پایایی آن نیز با انجام بررسی مقدماتی و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی (0/85 CR=) برای شاخص ظرفیت کارآفرینانه تایید شد. دادهها نیز با نرمافزار SPSS21 پردازش شدند. نتایج نشان داد که ظرفیت کارآفرینی بیشتر دانشجویان (76/5 درصد) در حد متوسط است. تحلیل همبستگی نشان داد بین معدل کارشناسی، معدل کارشناسی ارشد و میزان علاقه به رشته تحصیلی با ظرفیت کارآفرینی دانشجویان همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین از نظر ظرفیت کارآفرینی بین دانشجویان دختر و پسر، دانشجویان شاغل و غیر شاغل تفاوت معنیداری مشاهده شد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که علاقه به رشته تحصیلی 24/2 درصد از احتمال واریانس ظرفیت کارآفرینانه دانشجویان را تبیین میکند.
علی شمس؛ زهرا هوشمندان مقدم فرد
چکیده
گنجاندن موضوعهای مرتبط با کشاورزی و محیط زیست در متن درسهای دوره ابتدایی، ضمن ایجاد زمینه تجربه یادگیری واقعی زندگی برای دانشآموزان باعث شکلگیری نگرش مثبت در آنان راجع به کشاورزی و محیط زیست میشود. تصمیم و آمادگی آموزگاران برای تدریس موضوعهای کاربردی کشاورزی و محیط زیست، تحت تاثیر نگرش آنان و سیاستهای ...
بیشتر
گنجاندن موضوعهای مرتبط با کشاورزی و محیط زیست در متن درسهای دوره ابتدایی، ضمن ایجاد زمینه تجربه یادگیری واقعی زندگی برای دانشآموزان باعث شکلگیری نگرش مثبت در آنان راجع به کشاورزی و محیط زیست میشود. تصمیم و آمادگی آموزگاران برای تدریس موضوعهای کاربردی کشاورزی و محیط زیست، تحت تاثیر نگرش آنان و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش میباشد. هدف این تحقیق علی-ارتباطی سنجش عاملهای موثر بر نگرش آموزگاران در زمینهی گنجاندن موضوعهای کشاورزی و محیط زیست در برنامههای درسی میباشد. جامعهی آماری تحقیق را همهی آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در سال 1394 تشکیل میدادند (4359 نفر) که برمبنای جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب، 343 نفر گزینش و بررسی شدند. نگرش از طریق شاخص ترکیبی 18 گویهای سنجش شد و با انجام بررسی مقدماتی با 30 آموزگار و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی برابر با 87/0 CR= پایایی آن تایید شد. روایی محتوایی و سازهای ابزار تحقیق توسط اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی و محیط زیست حاصل شد. نتایج نشان دادند که بیشتر آموزگاران (4/78 درصد) دارای نگرش مساعدی در زمینهی گنجاندن موضوعهای کشاورزی و محیط زیست در برنامههای آموزشی هستند. آزمون منویتنی نشان داد که آموزگاران با تجربه پیشین کار کشاورزی نگرش مساعدتری در مقایسه با آموزگاران بدون تجربه کار کشاورزی داشتند، نیز آموزگاران مرد در مقایسه با آموزگاران زن نگرش مساعدتری در این زمینه داشتند. تحلیل همبستگی نیز نشان داد که پیشینهی تدریس در روستا رابطهی مثبت و معنیداری و در مقابل سن، پیشینهی تدریس کل و سطح تحصیلات با نگرش موردبحث رابطهی معنیداری نداشتند. تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد، سه متغیر جنس، تجربه کار کشاورزی پیشین و پیشینهی تدریس در روستا 8/30 درصد از احتمال نوع نگرش آموزگاران به گنجاندن موضوعهای کشاورزی و محیط زیست را تشخیص میدهند.