آموزش کشاورزی
علی پیرامون؛ مسعود برادران؛ مسلم سواری
چکیده
هدف آموزش فنون کشاورزی در هنرستان های کشاورزی تربیت نیروی فنی کشاورزی و ایجاد علاقه در آن ها برای تولید محصولات کشاورزی میباشد. اما، در این مسیر هنرستانهای کشاورزی در مقایسه با دبیرستانهای دیگر از وضعیت آموزشی مطلوبی برخوردار نیستند و در تعلیم و تربیت با مشکلهای پرشماری روبرو هستند. عمده این چالش ها و مسالهها در سویگان آموزشی، ...
بیشتر
هدف آموزش فنون کشاورزی در هنرستان های کشاورزی تربیت نیروی فنی کشاورزی و ایجاد علاقه در آن ها برای تولید محصولات کشاورزی میباشد. اما، در این مسیر هنرستانهای کشاورزی در مقایسه با دبیرستانهای دیگر از وضعیت آموزشی مطلوبی برخوردار نیستند و در تعلیم و تربیت با مشکلهای پرشماری روبرو هستند. عمده این چالش ها و مسالهها در سویگان آموزشی، پژوهشی، نهادی و ساختاری است. هدف این پژوهش طراحی مدل افرازش کیفیت هنرستانهای کشاورزی استان خوزستان بود. این پژوهش از جنبه ماهیتی کاربردی و از جهت گردآوری دادهها میدانی بوده است. برای دستیابی به هدفهای تحقیق از تلفیق تحلیل شبکه و مدل تعالی کیفیت بنیاد اروپایی استفاده گردید. سپس، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 28 نفر هنرآموز از پنج هنرستان کشاورزی استان خوزستان در گرایشهای کشاورزی انتخاب شدند. پردازش دادهها با استفاده از نرم افزار سوپردسیژن انجام شد. یافتهها گویای آن بود که از دیدگاه هنرآموزان جهت دستیابی به تعالی کیفیت آموزشی به ترتیب معیارهای منابع و شرکا(وزن نرمال شده 267/0)، منابع انسانی(وزن نرمال شده 241/0) و رهبری(وزن نرمال شده 172/0) بالاترین اولویت را دارا میباشند. همچنین، از دیدگاه هنرآموزان در زیرمعیارهای رهبری؛ راهکار نظارت بر پذیرش هنرجویان با کیفیت علمی بالا؛ خطمشی و راهبرد، راهکار تمرکززدایی و اعطای اختیارات به مدیران؛ منابع انسانی، راهکار استخدام نیروی انسانی کارآمد در بخشهای آموزشی، حراست و تکنسینهای کشاورزی؛ منابع و شرکا، راهکار توجه به عوامل معیشتی هنرآموزان و کارکنان و در زیرمعیارهای فرآیندها، راهکار بالا بردن کیفیت کارگاههای آموزشی بیشترین اهمیت را دارند.
آمنه سواری ممبنی؛ بهمن خسروی پور؛ مسعود برادران؛ مسعود یزدان پناه
چکیده
کشاورزی از جمله مهمترین بخشهای اقتصادی کشور است و نقش آن در توسعه و ثبات اقتصادی و سیاسی انکار ناشدنی است. هدف از این پژوهش بررسی گرایش جوانان روستایی شهرستان باغملک نسبت به اشتغال در بخش کشاورزی میباشد. برای دستیابی به هدف این پژوهش از نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده، بهعنوان چارچوب پژوهش استفاده شد. پژوهش از نظر ماهیت ...
بیشتر
کشاورزی از جمله مهمترین بخشهای اقتصادی کشور است و نقش آن در توسعه و ثبات اقتصادی و سیاسی انکار ناشدنی است. هدف از این پژوهش بررسی گرایش جوانان روستایی شهرستان باغملک نسبت به اشتغال در بخش کشاورزی میباشد. برای دستیابی به هدف این پژوهش از نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده، بهعنوان چارچوب پژوهش استفاده شد. پژوهش از نظر ماهیت کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها میدانی بود. جامعه آماری این پژوهش جوانان روستایی 15 تا 29 سال این شهرستان بوده که در مرحله اول با نمونهگیری تصادفی سه دهستان میداوود، منگشت و هپرو از توابع شهرستان باغملک انتخاب شدند. در مرحله دوم از میان این سه دهستان با جمعیت 900 نفر جوان روستایی، نمونه مورد نظر به حجم 270 نفر بر مبنای جدول مورگان انتخاب شد. بنابراین، روش نمونهگیری چند مرحلهای خوشهای بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای بود که روایی شکلی آن توسط شش نفر از اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تایید شد. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از پیش آزمون و محاسبه ضریب تتا ترتیبی استفاده شد که بین 73/0 و 91/0 بود. نتایج به دست آمده از مدل معادلههای ساختاری تحلیل مسیر نشان داد، دو متغیر هویت خود و هنجار توصیفی نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده بهصورت مستقیم و مثبت گرایش جوانان را برای اشتغال در بخش کشاورزی تحت تأثیر قرار داده اند. همچنین نتایج گویای افزایش توان پیش بیینی کنندگی نظریه توسعه یافته رفتار برنامهریزی شده نسبت به نظریه اصلی رفتار برنامهریزی شده میباشد.
نعیمه زلالی؛ سعید محمدزاده؛ مسعود برادران؛ شهرام مقدس فریمانی
چکیده
یکی از دلایل کارآیی پایین دانشآموختگان دانشگاهها در بازار کار، ارائهی آموزشهای نظری بدون توجه به نیاز بازار کار در آموزش عالی است. به منظور رفع این مشکل، دانشگاه جامع علمی- کاربردی و در پی آن مراکز آموزش جهاد کشاورزی با هدف تربیت مهارتآموختگان شایسته مورد نیاز بازارکار ایجاد شد. لذا پژوهش حاضر، با هدف بررسی تطبیقی شایستگیهای ...
بیشتر
یکی از دلایل کارآیی پایین دانشآموختگان دانشگاهها در بازار کار، ارائهی آموزشهای نظری بدون توجه به نیاز بازار کار در آموزش عالی است. به منظور رفع این مشکل، دانشگاه جامع علمی- کاربردی و در پی آن مراکز آموزش جهاد کشاورزی با هدف تربیت مهارتآموختگان شایسته مورد نیاز بازارکار ایجاد شد. لذا پژوهش حاضر، با هدف بررسی تطبیقی شایستگیهای حرفهای دانشآموختگان علمی-کاربردی گیاهان دارویی مرکز آموزش عالی امام خمینی با نیاز بازارکار به صورت آمیخته متوالی(کیفی-کمی) در سال1397 انجام شد. برای دستیابی به هدف تحقیق، ابتدا از روش دلفی برای استخراج شایستگیهای بازارکار بهره گرفته شد. جامعه آماری این بخش شامل فعالان بخش گیاهان دارویی و اعضای هیأت علمی و مدرسان مراکز آموزش عالی علمی کاربردی بودند(27 تن) که به روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند انتخاب شدند. پس از چهار مرحله پردازش، 11 شایستگی فردی(با 49 گویه)، 15 شایستگی کسب و کار(با 79 گویه) و 15 شایستگی تخصصی(با 48 گویه)، مورد تأیید نهایی قرار گرفتند. در مرحله دوم وضعیت موجود دانشآموختگان با دیدگاه خبرگان از لحاظ این سه شایستگی مقایسه شد. جامعهی آماری این مرحله از پژوهش شامل 380 تن از دانش-آموختگان گیاهان دارویی مرکز آموزش عالی امام خمینی در بازهی زمانی سال 1388 تا 1395 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 181 تن از آنها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد سطح شایستگیهای بازارکار دانشآموختگان از سطح انتظارات کارفرمایان پایینتر بود. لذا پیشنهاد میگردد به منظور همسو شدن شایستگی-های دانشآموختگان با نیاز بازار کار و افزایش اشتغال آنان، هنگام طراحی و تدوین سرفصلهای دورههای این مراکز، با تعامل موثر با کارفرمایان، انتظارات و نیازهای آنان نیز لحاظ گردد.
بهمن خسروی پور؛ مسعود برادران؛ فاطمه رحیمی فیض آباد
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رضامندی آموزشی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای کشاورزی از فرایند تدریس-یادگیری دانشگاه انجام شد. برای دست یابی به این هدف از مدل رضامندی اروپایی مشتری استفاده شد که یکی از متداولترین مدلهای مورد استفاده برای بررسی رابطهی بین کیفیت، ارزش و رضامندی درک شده میباشد. این مطالعه به روش پیمایش مقطعی انجام ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی رضامندی آموزشی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای کشاورزی از فرایند تدریس-یادگیری دانشگاه انجام شد. برای دست یابی به این هدف از مدل رضامندی اروپایی مشتری استفاده شد که یکی از متداولترین مدلهای مورد استفاده برای بررسی رابطهی بین کیفیت، ارزش و رضامندی درک شده میباشد. این مطالعه به روش پیمایش مقطعی انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش 320 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای 175 نفری از آنها از طریق نمونهگیری تصادفی ساده گزینش شدند. گردآوری اطلاعات در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت انجام شد. روایی پرسشنامه مورد استفاده از سوی گروهی از متخصصان موضوعی بررسی و تایید شد. علاوه براین، برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از ضریب پایایی تتا استفاده شد (95%- 87% =θ). تجزیه و تحلیل بخش توصیفی نشان داد، میزان رضامندی دانشجویان از فرایند تدریس-یادگیری دانشگاه در حد متوسط به بالا بود. مدل معادلههای ساختاری با استفاده از نرم افزار اموس 24 نشان داد، متغیر ارزش درک شده مهمترین پیشبینی کنندهی رضامندی دانشجویان است، درحالیکه انتظارهای درک شده دارای بالاترین تأثیر غیرمستقیم بر رضامندی دانشجویان میباشد، یافتههای مذکور، ارایه کنندهی سیاستهای آموزشی و پیشنهاداتی برای ارتقاء کیفیت آموزشی در بین دانشگاهها میباشند.
مسعود برادران؛ فیض الله منوری فرد؛ لاله صالحی
چکیده
پرورش خلاقیت در بین دانشجویان به عنوان رکن اساسی توسعه دانش بنیان و افزایش شایستگیهای آنان بسیار ضروری است. از سوی دیگر، صاحبنظران حوزه خلاقیت بر کنشهای بین مردم و ترکیب دانش، ایدهها و اطلاعات، و بهطور کلیتر جنبه اجتماعی خلاقیت برای پرورش آن، در میان دانشجویان تأکید دارند. بر این پایه، هدف کلی این پژوهش تبیین نقش سرمایه ...
بیشتر
پرورش خلاقیت در بین دانشجویان به عنوان رکن اساسی توسعه دانش بنیان و افزایش شایستگیهای آنان بسیار ضروری است. از سوی دیگر، صاحبنظران حوزه خلاقیت بر کنشهای بین مردم و ترکیب دانش، ایدهها و اطلاعات، و بهطور کلیتر جنبه اجتماعی خلاقیت برای پرورش آن، در میان دانشجویان تأکید دارند. بر این پایه، هدف کلی این پژوهش تبیین نقش سرمایه اجتماعی (به عنوان جنبه اجتماعی خلاقیت) بر خلاقیت دانشجویان رشتههای کشاورزی بود. جامعهی آماری پژوهش را 1400 تن از دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و در نظر گرفتن انحراف معیار نمره کل خلاقیت، 91 تن تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود. بررسی روایی، پایایی، برازش متغیرهای پنهان و آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلههای ساختاری و بهکارگیری نرمافزار LISREL8.8 انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی روایی، پایایی و برازش متغیرهای پنهان پژوهش را تأیید کرد. یافتههای به دست آمده از مدل معادله ساختاری بیانگر آن بود که سه سازه سرمایه اجتماعی ساختاری، سرمایه اجتماعی شناختی و تسهیم دانش دارای تأثیر مستقیم و معنیداری بر خلاقیت دانشجویان هستند، این در حالی است که سرمایه اجتماعی ارتباطی دارای تأثیر مستقیمی بر خلاقیت نبود و از راه میانجیگری سازه تسهیم دانش و به صورت غیر مستقیم بر خلاقیت دانشجویان اثر میگذاشت.
بهمن خسروی پور؛ مسعود برادران؛ بهاره عابدی
چکیده
لازمهی توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی بهبود روحیهی کارآفرینی در بین دانشجویان است، هدف این پژوهش تبیین رابطهی ویژگیهای روانشناختی کارآفرینانه با روحیهی کارآفرینی دانشجویان کشاورزی میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری 182 تن دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی سال تحصیلی 93-1392 بود که بر پایهی روش نمونهگیری ...
بیشتر
لازمهی توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی بهبود روحیهی کارآفرینی در بین دانشجویان است، هدف این پژوهش تبیین رابطهی ویژگیهای روانشناختی کارآفرینانه با روحیهی کارآفرینی دانشجویان کشاورزی میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری 182 تن دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی سال تحصیلی 93-1392 بود که بر پایهی روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم طبقه، 123 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخت با طیف عددی صفر تا ده، و آزمون استاندارد شدهی سنجش روحیه کارآفرینی مرکز کارآفرینی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزارهای 20spss و5/8LISREL انجام شد. از آزمونهای آماری همبستگی و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دادند که میانگین همهی ویژگیهای روانشناختی به جز استقلال طلبی بالاتر از میانگین آزمون استاندارد بوده است. بین روحیه کارآفرینی دانشجویان تنها با سه ویژگی کانون کنترل درونی، تحمل ابهام و مسئولیتپذیری رابطه آماری معنیداری وجود داشت. روحیهی کارآفرینی دانشجویان نیز بالاتر از حد میانگین آزمون استاندارد میباشد. تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان داد که به ترتیب بیشترین بار عاملی مربوط به ویژگیهای توفیق طلبی، مسؤلیتپذیری، کانون کنترل درونی و اراده و پشتکار میباشد. این ویژگیها مهمترین ویژگیها برای تشکیل روحیه کارآفرینی دانشجویان هستند. به میانگین بالاتر از میانگین آزمون استاندارد روحیه کارآفرینی نمایانگر آمادگی بالقوه دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در جهت کارآفرین شدن از جنبه روانشناختی میباشد.
فیض اله منوری فرد؛ مسعود برادران؛ لاله صالحی؛ بهنام همتی؛ میثم رافع
چکیده
ادراک دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی، یکی از مهمترین بنیانهای بهبود فعالیتهای آموزشی و پیشرفت تحصیلی آنان در موسسههای آموزش عالی در سراسر جهان است. با این وجود، هنوز سازوکار اثرگذاری ادراک از کیفیت خدمات آموزشی بر پیشرفت تحصیلی از سوی پژوهشگران بهطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. لذا، هدف کلی این پژوهش که از لحاظ روش گردآوری ...
بیشتر
ادراک دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی، یکی از مهمترین بنیانهای بهبود فعالیتهای آموزشی و پیشرفت تحصیلی آنان در موسسههای آموزش عالی در سراسر جهان است. با این وجود، هنوز سازوکار اثرگذاری ادراک از کیفیت خدمات آموزشی بر پیشرفت تحصیلی از سوی پژوهشگران بهطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. لذا، هدف کلی این پژوهش که از لحاظ روش گردآوری دادهها میدانی و از لحاظ آماری از نوع تحقیقات علی- ارتباطی و از گروه تحلیل ماتریس کواریانس است، بررسی سازوکار اثرگذاری ادراک دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان از کیفیت خدمات آموزشی بر پیشرفت تحصیلی آنان بود. جامعه آماری پژوهش 160 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه بودند که 110 تن از آنان، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و با بهرهگیری از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه برگزیده شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه بود. بررسی روایی، پایایی، برازش متغیرهای پنهان و آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلههای ساختاری و بهکارگیری نرمافزار LISREL 8.8انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی روایی، پایایی و برازش متغیرهای پنهان پژوهش را تایید کرد. نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار AMOS نشان داد که سازههای کیفیت تعامل و کیفیت فضا بیشترین تاثیر مستقیم بر ادراک از کیفیت خدمات آموزشی و بیشترین اثر غیر مستقیم را بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارند. از سوی دیگر، سازههای ادراک از کیفیت خدمات آموزشی و رضایتمندی در مجموع بیشترین اثرگذاری مستقیم را بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشتند. همچنین، ادراک از کیفیت خدمات آموزشی دارای اثر معنیداری بر میزان رضایتمندی دانشجویان بود
شیدا جهانگیری؛ مسعود برادران؛ بهمن خسروی پور؛ منصور غنیان
چکیده
این پژوهش که با هدف شناسایی برخی ویژگیهای روانشناختی و جامعهشناختی مرتبط با روحیه کارآفرینانه در دانشجویان انجام گرفته، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلاتتکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابعطبیعی رامین خوزستان به شمار 262تن تشکیل دادهاند. ...
بیشتر
این پژوهش که با هدف شناسایی برخی ویژگیهای روانشناختی و جامعهشناختی مرتبط با روحیه کارآفرینانه در دانشجویان انجام گرفته، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلاتتکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابعطبیعی رامین خوزستان به شمار 262تن تشکیل دادهاند. نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول مورگان و کرجسی به شمار 170تن برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها دو آزمون استاندارد تأیید شده توسط مرکز کارآفرینی دانشگاه شهید چمران اهواز (آزمون جامع کارآفرینی و آزمون کنترل درونی) و پرسشنامهای محققساخت بود. براساس یافتههای توصیفی سطح روحیهکارآفرینانه در جامعه مورد پژوهش درحد پایین بود و در بیشتر دانشجویان، ویژگیهای خلاقیت، عزمواراده، کنترلدرونی و توفیقطلبی درحد بالا و ویژگیهای خطرپذیری و استقلالطلبی درحد پایینی قرار داشتند. براساس یافتههای استنباطی پژوهش بااطمینان 95درصد با استفاده از آزمون من وایت نی روحیه کارآفرینی بر پایه مقطعتحصیلی تفاوت آماری معنیداری داشت. همچنین با اطمینان 95درصد با استفاده از آزمون کروسکال والیس خلاقیت دانشجویان در دانشکدهها و رشتههای تحصیلی تفاوت آماری معنیداری وجود داشت و دانشجویان دانشکده مهندسیزراعی و عمران روستایی و گروه آموزشی مکانیزاسیون در مقایسه با دیگر دانشکدهها و رشتهها دارای خلاقیت بیشتری بودهاند. در زمینه میزان تاثیر آموزشعالی در رشد ویژگیهای روانشناختی کارآفرینی دانشجویان، نتایج بیانگر آن است که از دیدگاه دانشجویان، آموزشعالی میتواند در رشد ویژگیهای توفیقطلبی و استقلالطلبی بیشترین تاثیر را داشته باشد. ویژگی سرمشق گرفتن از افراد کارآفرین بیشترین اهمیت را در بین ویژگی های جامعهشناختی دانشجویان داشت. در این رابطه دیدارونشست دانشجویان با افراد کارآفرین و بازدید از مؤسسههای کارافرین در حد بالایی برای دانشجویان اهمیت داشت.