رابطه بین عملکرد پژوهشی و آموزشی اعضای هیات‌‌علمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان

مریم رخشانی؛ علی شمس

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، صفحه 3-17

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101377

چکیده
  آموزش و پژوهش دو کارکرد مهم اعضای هیات علمی در دانشگاه به شمار می‌آیند و چگونگی ارتباط این کارکردها با هم‌دیگر و با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد توجه محققان حوزه آموزش عالی می‌باشد. لذا این تحقیق توصیفی با هدف بررسی و سنجش ارتباط بین عملکرد آموزشی (کمیت و کیفیت تدریس) اعضای هیات علمی با عملکرد پژوهشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در ...  بیشتر

مدل یابی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج شرکت های خدمات مشاوره ای فنی مهندسی کشاورزی استان مازندران

علی اکبر عباسی رستمی؛ ناصر ذبیح اله نژاد؛ مهدی چرمچیان لنگرودی

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، صفحه 18-28

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101379

چکیده
  این تحقیق به منظور بررسی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج شرکت­های خدمات مشاوره­ای فنی مهندسی کشاورزی استان مازندران انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده که به روش علی - ارتباطی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 186 تن از مهندسان ناظر کشت و تولید برنج استان مازندران با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر بوده که بر اساس فرمول ...  بیشتر

سبک‌های یادگیری پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

عبدالرحیم غیاثی

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، صفحه 29-36

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101380

چکیده
  هدف کلی این تحقیق، بررسی ارتباط سبک یادگیری با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی بود. جامعه آماری این پژوهش، همه‏ی دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بودند (3859=N)، که 265 نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران با روش نمونه‏گیری طبقه‏ای با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری گزینش شدند. برای گردآوری اطلاعات ...  بیشتر

مقایسه دیدگاه هنر آموزان و هنر جویان هنرستان های کشاورزی آموزش و پرورش استان تهران نسبت به ضرورت ها و چالش های به کار گیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات

فرهاد لشگرآرا؛ مهدی جمعگی؛ سید مهدی میردامادی

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، صفحه 37-45

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101381

چکیده
  در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، هنرستان های کشاورزی مرکز تربیت نیروی انسانی ماهر به شمار می روند. از این رو شناخت هدف ها، رسالت ها و محتوای برنامه ها برای برنامه ریزی و دگرگونی در نظام آموزشی آن ها ضرروی می باشد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی ضرورت ها و چالش های بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات ICT)) در هنرستان های کشاورزی استان ...  بیشتر

عامل‌های موثر بر مشارکت پیوسته کشاورزان الشتر در کلاس‌های آموزشی ترویجی

فاطمه رحیمی فیض آباد؛ مسعود یزدان پناه

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، صفحه 46-57

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101382

چکیده
  آموزش ترویج هنگامی موثر خواهد بود که کشاورزان به صورت فعال و پیوسته در کلاس­های آموزشی ترویجی مشارکت نمایند. لذا، هدف کلی این پژوهش بررسی میزان مشارکت پیوسته کشاورزان در کلاس­های آموزشی- ترویجی شهرستان الشتر و عامل­های مؤثر بر پیوستگی شرکت کشاورزان در آن­ها می­باشد. برای دست­یابی به این هدف، در این تحقیق از فن پیمایش که ...  بیشتر

نقش تجربه‌ی پ‍ژوهشی بر خودکارآمدی دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد کشاورزی دانشگاه زنجان

مهدیه اسدالهی؛ علی شمس؛ مسعود رضایی

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، صفحه 58-70

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101383

چکیده
  دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد خودکارآمدی و تجربه­های پژوهشی متفاوتی در گذر تحصیل به دست می­آورند. این تحقیق علی- همبستگی با هدف بررسی تجربه‌ها و خودکارآمدی پژوهشی دانش‌آموختگان و میزان ارتباط این دو متغیر صورت گرفت. جامعه آماری شامل همه­ی 326 دانش‌آموخته سال­های 1390 و 1391 کارشناسی‌ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان بودند که ...  بیشتر

نگرش دانش آموختگان رشته های کشاورزی استان تهران نسبت به طرح کارورزی

رمضانعلی خدابنده لو؛ محمد چیذری

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، صفحه 71-80

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101384

چکیده
  این تحقیق با هدف بررسی نگرش دانش­آموختگان رشته های کشاورزی نسبت به طرح کارورزی اجرا شده است. جامعه آماری مورد بررسی، دانش آموختگان رشته­های کشاورزی بودند که با استفاده از فرمول کوکران 120 نفر مشخص شد و با روش نمونه­گیری تصادفی ساده نسبت به انتخاب نمونه اقدام شد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بود که به روش پیمایشی انجام شد. ابزار تحقیق ...  بیشتر

موقعیت و مطلوبیت آموزش مهارت‌های کشاورزی سازمان فنی و حرفه ای استان آذربایجان غربی از دیدگاه کارفرمایان، مربیان و کارآموزان

محمد حسنی؛ مریم شهودی؛ مریم سامری؛ سپیده شهودی

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، صفحه 81-93

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101385

چکیده
  این پژوهش با هدف ارزیابی آموزش­های مهارتی کشاورزی سازمان فنی و حرفه­ای استان آذربایجان غربی متناسب با وضعیت­ها و قابلیت‌های نسبی هر شهرستان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی؛ روش پژوهش تحلیلی بود. جامعه آماری همه کارفرمایان (95 نفر)، مربیان (40 نفر)، و کارآموزان (400 نفر)، سازمان فنی و حرفه­ای استان آذربایجان غربی در بخش ...  بیشتر

نقش مؤلفه‌های دانش سه‌گانه بر نیّت کارآفرینانه دانشجویان رشته‌های کشاورزی دانشگاه جیرفت

صالح شاهرخی ساردو؛ پیمان پدرام؛ شاپور ظریفیان؛ فرناز فکرت

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، صفحه 94-106

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101386

چکیده
  آماده‌ کردن دانشجویان کشاورزی برای داشتن روحیه کارآفرینی و کارآفرین شدن گام نخست در آموزش آنان است و در این میان دانش و مهارتی که در دانشگاه‌ها کسب کرده‌اند، می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. بر همین پایه در این پژوهش، به تحلیل تأثیر مؤلفه‌های دانش‌سه‌گانه (نظری، عملی و سازگاری) بر نیّت کارآفرینانه دانشجویان رشته‌های کشاورزی ...  بیشتر