آموزش کشاورزی
غفار قنبری؛ امیرحسین علی بیگی؛ اسماعیل کرمی دهکردی
چکیده
طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و پهنهبندی عرصههای تولید در مرکزهای جهاد کشاورزی بهمنظور افزایش ضریب نفوذ دانش و پوشش خدمات ترویج کشاورزی از سال 1395 در سطح پهنههای تولیدی انجام شد. اما با وجود مزایای این طرح، همچنان ایرادهایی از سویگان گوناگون از جمله عدم دسترسی به آمار دقیق در خصوص پهنهها، غیر بومی بودن و تک تخصصی بودن برخی ...
بیشتر
طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و پهنهبندی عرصههای تولید در مرکزهای جهاد کشاورزی بهمنظور افزایش ضریب نفوذ دانش و پوشش خدمات ترویج کشاورزی از سال 1395 در سطح پهنههای تولیدی انجام شد. اما با وجود مزایای این طرح، همچنان ایرادهایی از سویگان گوناگون از جمله عدم دسترسی به آمار دقیق در خصوص پهنهها، غیر بومی بودن و تک تخصصی بودن برخی کارشناسان، کمبود بودجه و امکانات، تأمین نشدن زیرساختهای مورد نیاز مرکزهای جهاد کشاورزی، بوروکراسی اداری در اجرای طرحها و برنامهها و نیز نگرانی در خصوص نحوهی استمرار این طرح در سالهای آینده، به آن وارد است. از این روست که لازم است خدمات ترویج کشاورزی با ژرف نگری به شکل همه جانبه بررسی و تحلیل شوند تا مشخص شود که نظام نوین ترویج تا چه حد در افزایش ضریب نفوذ دانش و تحقق پوشش خدمات ترویجی موفق بوده است. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت پوشش خدمات ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه و عوامل مؤثر بر ضریب نفوذ دانش در سال 1403 با دیدمان آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) انجام شد. پژوهش از جنبه ماهیتی (هدف)، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، میدانی بود که به روش علی-ارتباطی انجام شد. در ابتدا شاخصهای مربوط به پوشش خدمات ترویج کشاورزی و عوامل مؤثر بر آن به صورت کیفی و با استفاده از فن دلفی شناسایی شدند. تجزیه و تحلیل پرسشهای باز- پاسخ با تحلیل محتوای متعارف که بررسی متن مصاحبهها توسط محقق میباشد، انجام شد. جامعه پژوهش در بخش کیفی و آماری که به منظور شناسایی شاخصها انجام شد، اعضای هیأتعلمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی (چهار تن)، کارشناسان مدیریت هماهنگی ترویج استان کرمانشاه (شش تن)، مسئولان ترویج شهرستانهای استان (پنج تن) و مروجان مسئول پهنهی استان کرمانشاه به شمار هفت تن (درمجموع 22 تن) بودند که بهصورت هدفمند و از نوع گلوله برفی یا زنجیرهای انتخاب شدند. حاصل این مرحله شناسایی 25 شاخص مربوط به پوشش خدمات ترویج کشاورزی و 40 شاخص در ارتباط با عاملهای مؤثر در گسترش خدمات ترویج و افزایش ضریب نفوذ دانش کشاورزی بود. شاخصهای شناسایی شده در قالب پرسشنامه طراحی شدند. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی، کارشناسان مروج مسئول پهنهی استان کرمانشاه به شمار 711 تن بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 252 تن به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب بر مبنای سطحبندی مرکزهای انتخاب شدند. پس از نرمالسازی و وزندهی به شاخصها، وضعیت پوشش خدمات ترویج کشاورزی بر اساس طبقات پنجگانه پرسکات-آلن مشخص شد. برای پردازش دادهها از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار استفاده شد. عوامل مؤثر بر میزان پوشش خدمات ترویج کشاورزی نیز با استفاده از رگرسیون چندگانه تعیین گردید. یافتهها نشان دادند که سطح پوشش خدمات ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه در سطح نامناسب بوده است. مقایسهی بین سطحهای چهارگانه مرکزهای جهاد کشاورزی از لحاظ پوشش خدمات نشان داد که در مرکزهای سطح یک جهاد کشاورزی دهستان پوشش خدمات ترویج کشاورزی نسبت به سایر سطحها مناسبتر و در مرکزهای جهاد کشاورزی دهستان سطح سه نسبت به سایر سطحها در شرایط نامناسبتری قرار دارد. بر مبنای یافتههای رگرسیون چندگانه هفت عامل شامل شمار بهره برداران تحت پوشش، وضعیت ریختشناسی منطقه، وجود تعاونیهای کشاورزی و روستایی و شرکتهای خدمات مشاورهای فنّی و مهندسی کشاورزی، گوناگونی نظام بهرهبرداری، پراکندگی روستاها و وجود راه آسفالته تا مرکز بر بهبود پوشش خدمات ترویج کشاورزی تأثیر داشتند.
آموزش کشاورزی
امیرحسین علی بیگی؛ نگین میری جعفرآبادی؛ فاطمه پورقاسم
چکیده
بر پایه تجارب و مشاهدات، برنامه های آموزش کشاورزی تلویزیونی چنان که انتظار می رود مورد اقبال کشاورزان نیستند. این پژوهش با دیدمان آمیخته با هدف شناسایی و اعتباریابی شاخصهای یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی برای کشاورزان انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی افراد خبره در زمینه تدوین برنامه و آشنا به محیط روستا در سازمان صدا و ...
بیشتر
بر پایه تجارب و مشاهدات، برنامه های آموزش کشاورزی تلویزیونی چنان که انتظار می رود مورد اقبال کشاورزان نیستند. این پژوهش با دیدمان آمیخته با هدف شناسایی و اعتباریابی شاخصهای یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی برای کشاورزان انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی افراد خبره در زمینه تدوین برنامه و آشنا به محیط روستا در سازمان صدا و سیما (چهار تن)، کارشناسان سازمان چهاد کشاورزی (بخش ترویج و آموزش کشاورزی شش تن)، اعضای هیأت علمی در دانشگاه با تخصص های رسانه، ارتباطات و ترویج و آموزش کشاورزی(چهار تن) و مددکاران ترویجی(22 تن) بودند که برای انتخاب آنان از روش نمونهگیری هدفمند-گلولهبرفی استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند گردآوری شد. برای محاسبه پایایی مصاحبهها از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد که مقدار 36/84 به دست آمد و با توجه به اینکه بیشتر از 60 درصد است، قابلیت پایایی کدگذاریها موردتأیید است. برای تعیین میزان توافق و ارزیابی روایی هر شاخص از نگاه خبرگان و پیش از تدوین مدل، از دو ضریب نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Maxqdq انجام گرفت. جامعه آماری بخش کمی کشاورزان شهرستان کرمانشاه (24391N=) بودند که به روش نمونهگیری چندمرحلهای با انتساب متناسب شمار 378 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش روایی همگرا، و پایایی ترکیبی تایید شد. پردازش دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS انجام شد. نتایج بخش کیفی به شناسایی 38 مفهوم در قالب شش شاخص، عامل استمرار در پخش برنامه، ارائه برنامه در قالبهای متفاوت مبتنی بر تعامل و بازخورد، استفاده از شیوههای مناسب جذب مخاطب، تأکید بر محتوای متناسب در برنامههای تلویزیونی آموزشی کشاورزی، توجه به عناصر مؤثر فرآیند آموزشی و برنامهریزی و سرمایهگذاری در تولید برنامه آموزشی انجامید. یافتههای تحلیل پرسشنامهها نشان داد که شاخصهای معرفی شده، مورد تأیید کشاورزان میباشد و از نظر آنان مهمترین شاخص های یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی به ترتیب شامل محتوا و زمان مناسب پخش، توجه به عناصر مؤثر فرآیند آموزش، استفاده از شیوه مناسب جذب مخاطب و ارائه برنامه در قالب تعامل و بازخورد میباشد.
آموزش کشاورزی
امیرحسین علی بیگی؛ معصومه تقی بیگی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارایهی مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئت علمی رشته های کشاورزی در دانشگاههای دولتی غرب کشور با دیدمان آمیخته (کمّی - کیفی) اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از نظریه پایهور استفاده شد که به شناسایی مولفههای مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئتعلمی انجامید. روش پژوهش در بخش کمّی علّی-ارتباطی بود. جامعهی آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارایهی مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئت علمی رشته های کشاورزی در دانشگاههای دولتی غرب کشور با دیدمان آمیخته (کمّی - کیفی) اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از نظریه پایهور استفاده شد که به شناسایی مولفههای مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئتعلمی انجامید. روش پژوهش در بخش کمّی علّی-ارتباطی بود. جامعهی آماری بخش کیفی پژوهش، اعضای هیئت علمی دارای سابقه مدیریتی و آشنا به مباحث انگیزشی بودند. پس از مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند با 19 تن از آنان آستانه سودمندی به دست آمد. جامعه آماری بخش کمّی پژوهش نیز اعضای هیئت علمی دانشکده های کشاورزی دانشگاههای دولتی غرب کشور به شمار 486 تن بودند که بر مبنای جدول کرجسی و مورگان شمار 215 تن به عنوان نمونه به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی تناسبی انتخاب شدند. دادههای بخش کمّی نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای یافتههای بخش کیفی گردآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از طریق سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم-افزار MAXQDA انجام شد، در بخش کمّی نیز از نرم افزار SPSS18و SmartPLS3 استفاده شد. یافتههای پژوهش در بخش کیفی به شناسایی 50 نشانگر در قالب هفت دسته عامل ساختاری، حرفهای، روانشناختی، محیطی، اجتماعی، مدیریتی و علمی انجامید. یافتههای بخش کمّی پژوهش نشان داد که همهی هفت فرضیه پژوهش مورد تأیید میباشند.
مصیب غلامی؛ امیرحسین علی بیگی؛ عبدالحمید پاپ زن
چکیده
امروزه پرداختن به کشاورزی حفاظتی ضرورتی انکارناپذیر است و دانش، نگرش و مهارتهای کشاورزان در این زمینه میتواند به توسعه آن کمک کند. هدف این پژوهش، بررسی میزان دانش، نگرش و رفتارهای کشاورزان استان کرمانشاه در زمینه کشاورزی حفاظتی بود. جامعه آماری این تحقیق کشاورزان استان کرمانشاه به شمار 54476 نفر بودند. حجم نمونه توسط جدول بارتلت ...
بیشتر
امروزه پرداختن به کشاورزی حفاظتی ضرورتی انکارناپذیر است و دانش، نگرش و مهارتهای کشاورزان در این زمینه میتواند به توسعه آن کمک کند. هدف این پژوهش، بررسی میزان دانش، نگرش و رفتارهای کشاورزان استان کرمانشاه در زمینه کشاورزی حفاظتی بود. جامعه آماری این تحقیق کشاورزان استان کرمانشاه به شمار 54476 نفر بودند. حجم نمونه توسط جدول بارتلت و همکاران (2001) 370 نفر تعیین شد و نمونهگیری به صورت چندمرحله-ای انجام شد. روایی محتوایی پرسشتامه به تأیید گروه متخصصان رسید و روایی همگرا انجام شد که معادل 76/0 AVE=به دست آمد (88/0 Ɵ= ). به منظور سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ترتیبی استفاده شد که مقدار قابل قبولی به دست آمد. بر پایهی نتایج رگرسیون چندگانه، تأثیر متغیر پیشینه کار، میزان درآمد سالیانه، سطح تحصیلات، شرکت در کلاسهای آموزشی – ترویجی، میزان اراضی، نگرش و دانش در زمینه کشاورزی بر رفتارهای کشاورزی حفاظتی معنیدار بود. همراه با افزایش مقدار این متغیرها میزان استفاده از عملیات کشاورزی حفاظتی نیز افزایش مییابد. کشاورزان مورد بررسی نگرش مناسب و مثبتی به کشاورزی حفاظتی داشتند. دانش کشاورزان در زمینه کشاورزی حفاظتی نیز در حد مناسبی بود (نمره 45/15 از 20)، اما میزان بهکارگیری فعالیتهای کشاورزی حفاظتی در حد مناسب نبود. بنابرین به منظور توسعه کشاورزی حفاظتی در استان کرمانشاه پیشنهاد میشود که برنامهریزان ترویج کشاورزی بیشتر تلاش خود را در زمینه تغییر رفتارکشاورزان در زمینه اجرای کشاورزی حفاظتی با برنامهریزی و برگزاری دورههای ترویجی، کشتزارهای نمایشی و بهرهمندی از فضای مجازی چون اپلیکیشن تاک بهکار گیرند.
امیرحسین علی بیگی؛ سحر شمشیری
چکیده
تغییر اقلیم اکثر کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است. این پدیده در بخش کشاورزی ایران نیز تأثیرگذار است. به طور قطع، دانش و ادراک صحیح مروجان کشاورزی از این موضوع می تواند در ارتقای تاب آوری کشاورزان نسبت به آثار تغییر اقلیم موثر باشد. پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی دانش و ادراک مروجان امور کشاورزی از تغییرات اقلیمی و ...
بیشتر
تغییر اقلیم اکثر کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است. این پدیده در بخش کشاورزی ایران نیز تأثیرگذار است. به طور قطع، دانش و ادراک صحیح مروجان کشاورزی از این موضوع می تواند در ارتقای تاب آوری کشاورزان نسبت به آثار تغییر اقلیم موثر باشد. پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی دانش و ادراک مروجان امور کشاورزی از تغییرات اقلیمی و عوامل موثر بر آن در شهرستان کرمانشاه انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق تمامی مروجان امور کشاورزی شهرستان کرمانشاه (N= 180) بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 118 تن به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسشنامه مورد تأیید پانل متخصصان رشته های ترویج کشاورزی و سنجش و اندازه گیری قرار گرفت و به منظور سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ترتیبی استفاده شد که مقدار قابل قبولی به دست آمد. بر اساس نتایج، دانش تغییر اقلیم مروجان قابل قبول بود (میانگین83/12 از 20) و تحلیل رگرسیون نشان داد چهار متغیر سن، میزان استفاده از منابع اطلاعاتی، سابقه کار و آموزش تأثیر مثبت و معنیداری بر دانش آن ها دارد. به منظور بررسی تأثیر دانش تغییر اقلیم بر ادراک مروجان از تحلیل رگرسیون استفاده شد که نشان داد این متغیر تأثیر مثبت و معنیداری بر ادراک مروجان از تغییر اقلیم داشته است.
فاطمه جوانبخت؛ امیرحسین علی بیگی
چکیده
بزرگترین دغدغه دانشآموختگان رشتههای کشاورزی و دولت مردان کشور افزایش فرصتهای شغلی است. هدف این پژوهش، تحلیل عاملهای موثر در علاقهمندی دانشجویان کشاورزی به اشتغال در منطقههای روستایی از دیدگاه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی است. روش این تحقیق از نوع پژوهشهای علی- ارتباطی است. جامعه آماری آن، ۱۲۸۷ تن از دانشجویان ...
بیشتر
بزرگترین دغدغه دانشآموختگان رشتههای کشاورزی و دولت مردان کشور افزایش فرصتهای شغلی است. هدف این پژوهش، تحلیل عاملهای موثر در علاقهمندی دانشجویان کشاورزی به اشتغال در منطقههای روستایی از دیدگاه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی است. روش این تحقیق از نوع پژوهشهای علی- ارتباطی است. جامعه آماری آن، ۱۲۸۷ تن از دانشجویان همهی مقطعهای تحصیلی در گرایشهای کشاورزی دانشگاه رازی در سال تحصیلی ۱۳۹۷ بودند (۱۲۸۷=N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، ۱۱۴ نفر برآورد شد. نمونهگیری در این تحقیق به روش طبقهای – تصادفی از میان گروههای آموزشی اجرا شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه با پرسشهای بسته در قالب طیف لیکرت و ضریب تتای ترتیبی (88/0=Ө) نیز نشاندهنده ی پایایی ابزار تحقیق بود. برای پردازش دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. یافته های تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد چهار عامل آموزشی- سیاستی، انتخاب رشته، حمایتی و عامل نگرشی در حدود 06/51 درصد از واریانس متغیرهای علاقمندی به اشتغال دانشجویان در منطقههای روستایی را تبیین میکنند. تحلیل عاملی تأییدی نیز گویای برازش مطلوب با دادهها بود. بنابر نتایج، تناسب محتوای درسها، برگزاری برخی کلاسهای آموزشی در محیط روستا و حمایتهای مالی میتواند در علاقمندی دانشجویان کشاورزی به اشتغال در روستا مؤثر واقع شوند.
زهرا کرانی؛ کیومرث زرافشانی؛ امیرحسین علی بیگی؛ مریم حسینی لرگانی
چکیده
هدف کلی این پژوهش علی-ارتباطی بررسی نگرش دانشجویان رشته ی کشاورزی نسبت به وضع موجود دوره های کارآموزی و مشکلات احتمالی این دوره ها بود جامعه ی آماری پژوهش را دانشجویان رشته های کشاورزی در دانشکده های کشاورزی غرب کشور که واحدکارآموزی را گذراندند، تشکیل دادند(381=N )که با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 285 نفر برآورد گردید. گروه ...
بیشتر
هدف کلی این پژوهش علی-ارتباطی بررسی نگرش دانشجویان رشته ی کشاورزی نسبت به وضع موجود دوره های کارآموزی و مشکلات احتمالی این دوره ها بود جامعه ی آماری پژوهش را دانشجویان رشته های کشاورزی در دانشکده های کشاورزی غرب کشور که واحدکارآموزی را گذراندند، تشکیل دادند(381=N )که با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 285 نفر برآورد گردید. گروه دوم شامل اعضای هیأت علمی بودند که درس کارآموزی را در دانشگاه های مذکور داشتند وباتوجه به محدود بودن آنها (N=34) از روش سرشماری استفاده شد و گروه سوم شامل کارفرمایان در سازمان ها بودند که کارآموزان برای گذراندن دوره کارآموزی به اداره آنان مراجعه کرده بودند که تعداد 63 تن از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته چهار قسمتی بود که قسمت اول پرسشنامه برای هر سه گروه استفاده شد. در قسمت دوم پرسشنامه به بررسی نگرش، رضایتمندی، مشکلات کارآموزی ویژگی های کارآموزی و مهارت شغلی دانشجویان از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. در قسمت سوم پرسشنامه عوامل بهبود دوره کارآموزی از کارفرمایان و اعضای هیأت علمی پرسیده شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از طریق پیش آزمون با استفاده از آزمون تتای ترتیبی و از طریق نرم افزارR برای بخش های مختلف محاسبه گردید(θ=./84تا0/95). میانگین ها نشان داد که رضایت دانشجویان از دوره های کارورزی کم است بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بهبود دهنده های دوره ی کارآموزی عوامل مشارکتی، مدیریتی، اقتصادی و دولتیحمایتی بودند که بر اساس نتایج رگرسیون خطی سه عامل مدیریتی، اقتصادی و دولتی حمایتی از قدرت تبیین کنندگی بیشتری نسبت به سایر عوامل در بهبود دوره های کارآموزی برخوردار بودند.
آرزو رشیدی؛ امیرحسین علی بیگی؛ علی اصغر میرک زاده
چکیده
چکیدههدف کلی این پژوهش توصیفی همبستگی بررسی تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفهای آموزشگران کشاورزی استان تهران میباشد. جامعه آماری شامل آموزشگران (تخصصی و عمومی) کشاورزی هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان تهران بود (170=N)،که 118 نفر از آنها از طریق جدول گرجسی و مورگان به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ...
بیشتر
چکیدههدف کلی این پژوهش توصیفی همبستگی بررسی تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفهای آموزشگران کشاورزی استان تهران میباشد. جامعه آماری شامل آموزشگران (تخصصی و عمومی) کشاورزی هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان تهران بود (170=N)،که 118 نفر از آنها از طریق جدول گرجسی و مورگان به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با محل خدمت انتخاب شدند. ابزار سنجش تعادل بین کار و زندگی، مقیاس ونگ و کو، ابزار سنجش رضایت شغلی، مقیاس رضایت شغلی مینه سوتا و ابزار سنجش تعهد حرفهای، مقیاس تعهد شغلی یلاو بود. نتایج نشان داد بین تعادل کار و زندگی با رضایت شغلی و تعهد حرفهای آموزشگران کشاورزی همبستگی معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون ترتیبی نشان داد تعادل کار و زندگی حدود 38 درصد تغییرات رضایت شغلی و 42 درصد تغییرات تعهد حرفهای را تبیین میکند. از بین مؤلفههای تعادل کار و زندگی جهتگیری زندگی و نگهداری کار و حرفه به ترتیب بر رضایت شغلی و مؤلفههای وفاداری به کار، نگهداری کار و حرفه و انعطافپذیری برنامه کاری بر تعهد حرفهای مؤثر هستند. آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی از نظر میزان تعادل کار و زندگی تفاوت معنی-داری نداشتند اما از لحاظ رضایت شغلی و تعهد حرفهای تفاوت داشتند
خدابخش داودی نصر؛ حسین آگهی؛ امیر حسین علی بیگی
چکیده
چکیدهشناخت مخاطبان و انتظارهای آنان از جمله متغیرهای لازم برای طراحی و ارایهی موثرتر و مطلوبتر برنامههای آموزشی رادیویی ترویج است. در این تحقیق علی - ارتباطی که میزان استفادهی روستاییان از برنامههای آموزشی رادیویی محلی ترویج کشاورزی (سلام هام ولاتی و صدای عشایر) در شهرستان ایلام را از زمستان سال 1393 تا تابستان سال بعد بررسی ...
بیشتر
چکیدهشناخت مخاطبان و انتظارهای آنان از جمله متغیرهای لازم برای طراحی و ارایهی موثرتر و مطلوبتر برنامههای آموزشی رادیویی ترویج است. در این تحقیق علی - ارتباطی که میزان استفادهی روستاییان از برنامههای آموزشی رادیویی محلی ترویج کشاورزی (سلام هام ولاتی و صدای عشایر) در شهرستان ایلام را از زمستان سال 1393 تا تابستان سال بعد بررسی کرده، متغیرهای موثر بر رضامندی روستاییان از این برنامهها نیز مورد مطالعه قرار گرفتهاند. جامعه آماری تحقیق 3546 تن سرپرست خانوار روستایی شهرستان ایلام بود که بر پایه جدول کرجسی _مورگان 346 تن از آنان با روش نمونهگیری خوشهای گزینش شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر سنجی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای ترتیبی، مورد تایید قرار گرفت. نتایج به دست آمده از رگرسیون ترتیبی نشان داد که چهار متغیر هم آهنگی و هم سویی برنامههای رادیویی با نیاز مخاطبان، ارتباط روستاییان با مرکز جهاد کشاورزی، وضعیت تاهل و کیفیت برنامهها، اصلیترین متغیرهای موثر بر متغیر وابسته (میزان استفاده از رادیو) بوده و توانستند 2/50 درصد از احتمال تغییرات متغیر وابسته را پیش بینی نمایند. واژههای کلیدی: نیاز آموزشی روستاییان، برنامهی رادیویی ترویج، ترویج کشاورزی
محبوبه خیراللهی؛ نسترن حیدری؛ امیر حسین علی بیگی
چکیده
نخود یکی از گیاهان زراعی است که در ایران سطح زیر کشت بالایی داشته و استان کرمانشاه نیز بالاترین سطح زیر کشت و تولید آن را به خود اختصاص داده است. ازآنجاکه آسیب و زیان آفات به کشتزارهای نخود، عملکرد این محصول را پایین میآورد و استفاده از سموم شیمیایی بههیچوجه تضمینکنندهی موفقیت کنترل آفات آن نیست، لذا کاربرد روشهای کنترل غیر ...
بیشتر
نخود یکی از گیاهان زراعی است که در ایران سطح زیر کشت بالایی داشته و استان کرمانشاه نیز بالاترین سطح زیر کشت و تولید آن را به خود اختصاص داده است. ازآنجاکه آسیب و زیان آفات به کشتزارهای نخود، عملکرد این محصول را پایین میآورد و استفاده از سموم شیمیایی بههیچوجه تضمینکنندهی موفقیت کنترل آفات آن نیست، لذا کاربرد روشهای کنترل غیر شیمیایی ازجمله کاربرد کنترل زیستی (بیولوژیک) توسط نخودکاران، عاقلانه به نظر میرسد. این بررسی بهصورت توصیفی- همبستگی و باهدف کلی تبیین عاملهای مؤثر بر پذیرش کنترل بیولوژیک کرم پیلهخوار نخود در شهرستان کرمانشاه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش نخودکاران دیم شهرستان کرمانشاه به شمار 3000 نفر بودند که 341 نفر آنان بر پایه جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای بود که با روش مصاحبه ساختارمند، اقدام به گردآوری اطلاعات موردنظر شد و با استفاده از نرمافزار Spss پردازش و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بنا بر یافتهها شمار اعضای خانوار، پیشینهی فعالیت کشاورزی و سطح زیر کشت نخود در دو گروه پذیرنده و نپذیرنده کنترل بیولوژیک کرم پیلهخوار نخود اختلاف معنادار داشت. بنا بر یافتههای بهدستآمده از رگرسیون لجستیک، نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراکشده بر پذیرش کنترل بیولوژیک کرم پیلهخوار نخود تأثیرگذار بودند که بیشترین تأثیرگذاری بر پذیرش کنترل بیولوژیک کرم پیلهخوار نخود توسط متغیر نگرش ایجادشده است.
ندا میرزایی؛ امیرحسین علی بیگی
چکیده
اعضای هیات علمی مهمترین عامل در ایجاد و گسترش نگرش پایداری کشاورزی در مجریان این بخش یعنی دانشجویان هستند. این پژوهش با هدف بررسی پسندههای دیدمانی اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی غرب کشور نسبت به کشاورزی انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعهی آماری شامل 288 تن اعضای هیات علمی دانشکدههای ...
بیشتر
اعضای هیات علمی مهمترین عامل در ایجاد و گسترش نگرش پایداری کشاورزی در مجریان این بخش یعنی دانشجویان هستند. این پژوهش با هدف بررسی پسندههای دیدمانی اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی غرب کشور نسبت به کشاورزی انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعهی آماری شامل 288 تن اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی غرب کشور (رازی، بوعلی سینا، لرستان، کردستان و ایلام) بود که با استفاده از جدول گرجسی و مورگان، 165 تن از آنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب (برحسب دانشکده محل تحصیل و گروهآموزشی) گزینش شدند. بر پایه یافتهها، نوع دیدمان کشاورزی اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی غرب کشور «میانه» با نمره پایداری 71/13 و بازه نمره پایداری 109-40 ارزیابی شد. آزمون t نشان داد که بین نمرهی پایداری اعضای هیات علمی زن و مرد و اعضای هیات علمی تحصیلکرده در مقطع دکتریِ دانشگاههای داخل کشور و خارج کشور تفاوت معناداری وجود داشت. بین سن و پیشینهی کار اعضای هیات علمی با نمرهی پایداری آنان رابطه منفی و معنیداری به دست آمد. تحلیل واریانس یک سویه نبود اختلاف معنادار بین نمرهی پایداری اعضای هیات علمی و وجود اختلاف معنادار بین نمرهی پایداری اعضای هیات علمی گروههای آموزشی مختلف را نشان داد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که شش متغیر جنس، اشتغال به کشاورزی، خارج کشور تحصیل کردن، سن، مرتبه علمی و پیشینه کار سنجش احتمال برآورد دیدمان کشاورزی اعضای هیأت علمی را تحت تأثیر قرار میدهد.
ندا میرزایی؛ امیر حسین علی بیگی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی وضعیّت مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از دیدگاه دانشجویان و تحلیل عاملهای مؤثر بر دیدگاه دانشجویان در این زمینه میباشد. جامعه آماری این پژوهش، 300 تن از دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشکده کشاورزی بود که 170 تن از آنها به عنوان نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی وضعیّت مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از دیدگاه دانشجویان و تحلیل عاملهای مؤثر بر دیدگاه دانشجویان در این زمینه میباشد. جامعه آماری این پژوهش، 300 تن از دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشکده کشاورزی بود که 170 تن از آنها به عنوان نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتوایی آن را جمعی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید کردند. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب تتای ترتیبی تأیید شد(0/87-0/76 =θ). تحلیل آمار توصیفی نشان داد که از بین مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی، تنها، وضعیّت مهارت ارتباطی آنان در حدّ متوسط بود و مهارتهای تدریس، فردی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات دارای وضعیّت نامناسبی بودند. نتایج آزمون کروسکال والیس، تفاوت معناداری بین میزان مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی گروههای مختلف کشاورزی را نشان داد که بر پایه این آزمون، وضعیّت مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی گروههای ترویج و آموزش کشاورزی، گیاهپزشکی و مهندسی آب از سایر گروهها بهتر بود. از طرفی بر پایه آزمون من ویت نی، بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر در زمینه مهارتهای تدریس و مهارتهای فردی اعضای هیأت علمی تفاوت معناداری وجود داشت و در ارزیابی سایر مهارتها چنین تفاوتی وجود نداشت. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که پنج متغیر معدل، شمار نیمسالهای مشروطی، شمار درسهای حذف شده به دلیل غیبت، شمار درسهای تجدید دوره شده و شمار درگیری لفظی دانشجو با استاد سنجش احتمال برآورد مهارتهای حرفهای اعضای هیأت علمی را از دیدگاه دانشجویان تحت تأثیر قرار میدهد.