آموزش کشاورزی
ساخت پرسشنامه علل انتخاب رشته تحصیلی با تأکید بر رشته مهندسی کشاورزی

مریم باباپور واجاری؛ علی شمس؛ کورش فتحی واجارگاه

دوره 15، شماره 65 ، شهریور 1402، ، صفحه 69-90

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362657.1957

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور ساخت پرسشنامه علل انتخاب رشته مهندسی کشاورزی با روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی را پژوهش‌های مرتبط با انتخاب رشته و دانشجویان کارشناسی دانشکده-های کشاورزی تشکیل می‌دادند که 91 پژوهش به روش تمام‌شماری و 12 دانشجو با نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله‌برفی و با توجه به شاخص اشباع نظری انتخاب شدند. ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نگرشی به آموزش در هنرستا ن های کشاورزی

اسماعیل اخبار؛ علی شمس؛ غلام رضا مجردی؛ شادعلی توحیدلو؛ حلیمه رزمی

دوره 14، شماره 62 ، آذر 1401، ، صفحه 171-203

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.360764.1925

چکیده
  آمار سا لهای اخیر گویای کاهش انگیزه و گرایش دان شآموزان جهت ادامه تحصیل در رشت ههای متوسطه کشاورزی و نیز نبود زمین ههای یافتن شغل مناسب توسط دان شآموختگان این هنرستا نها در بخش کشاورزی است. شناخت وضعیت موجود نظام متوسطه کشاورزی پی شنیاز هرگونه سیاس تگذاری و برنام هریزی در این زمینه است و این تحقیق نیز باهدف، تحلیل وضعیت نظام آموزش ...  بیشتر

تأثیر آموزش با شبکه‌های اجتماعی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی.

سیدابوالقاسم برآبادی؛ علی شمس

دوره 12، شماره 54 ، آذر 1399، ، صفحه 106-119

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.124307

چکیده
  شبکه​های اجتماعی به عنوان ابزاری برای انتقال پیام​های آموزشی، جایگاه والایی در نظام آموزش کشاورزی دارند. استفاده از این شبکه​ها می​تواند به روش​های مختلف و بر جنبه​های مختلف نظام آموزشی تأثیرگذار باشد. تحقیقات زیادی نیز ارتباط بین استفاده از شبکه​های اجتماعی و متغیرهای مختلفی از بروندادهای نظام آموزشی را بررسی نموده​اند. با ...  بیشتر

بازدارنده‌های استفاده اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی

سید ابوالقاسم برآبادی؛ علی شمس؛ نیکلایس وایس

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، ، صفحه 184-204

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.351571.1750

چکیده
  شناسایی عامل‌های محدودکننده سطح استفاده ذینفعان نظام آموزشی از شبکه‌های اجتماعی در آموزش و یادگیری، می‌تواند به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های آگاهانه در این زمینه کمک کند. این پژوهش با هدف شناسایی بازدارنده‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان انجام شد. جامعه آماری شامل ...  بیشتر

سازه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی اثرگذار بر نیازهای آموزشی باغ‌داران شهرستان شازند

محمود رساییان؛ علی شمس؛ حسن بیات؛ حلیمه رزمی؛ زهرا هوشمندان مقدم فرد

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، ، صفحه 53-67

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.108934.1337

چکیده
  یکی از راه‌های توانمندسازی باغداران و ارتقای بهره‌وری بخش باغی کشور، طراحی و اجرای آموزش‌های موردنیاز باغداران این بخش می‌باشد و برای این کار شناسایی نیازهای آموزشی آن‌ها ضرورت دارد. هدف این تحقیق علی- رابطه‌ای سنجش نیازهای آموزشی باغ‌داران و عامل‌های اثرگذار بر آن بود. جامعه‏ی آماری تحقیق را 1575 نفر از باغ‌داران شهرستان شازند ...  بیشتر

تاثیر انگیزه کامیابی، هوش هیجانی و خلاقیت بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان زنجان

زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس؛ اسماعیل اخبار

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، ، صفحه 41-53

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109271

چکیده
  عامل‏های چندی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان کشاورزی تاثیرگذارند که با شناخت و استفاده از آن‌ها، برنامه‌ریزی آموزشی اثربخش‌تر می‌شوند. هدف این تحقیق علی- ارتباطی سنجش تاثیر خلاقیت، انگیزه کامیابی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان هنرستان کشاورزی بود. جامعه‏ی آماری تحقیق را 187 تن هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان زنجان در ...  بیشتر

مؤلفه‌های اثرگذار بر آگاهی‌ زیست‌محیطی هنرجویان کشاورزی

زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ اسماعیل اخبار؛ علی شمس

دوره 8، شماره 37 ، شهریور 1395، ، صفحه 73-84

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106883

چکیده
  حفاظت از محیط‌زیست تحت تأثیر سطح آگاهی افراد بوده و خود آگاهی زیست‌محیطی نیز متأثر از عامل‌های بسیاری است. با توجه به نقش مهم هنرجویان کشاورزی به عنوان یکی از کنشگران مهم در آینده بخش کشاورزی و منابع طبیعی این تحقیق علی ارتباطی با هدف سنجش سطح آگاهی‌ هنرجویان کشاورزی درباره محیط‌زیست و مؤلفه‌های اثرگذار بر آن صورت گرفت. ابزار تحقیق ...  بیشتر

رابطه خلاقیت و سبک‌ یادگیری با پیشرفت‏ تحصیلی دانشجویان کارشناسی کشاورزی دانشگاه زنجان

زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس

دوره 8، شماره 36 ، خرداد 1395، ، صفحه 30-43

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106623

چکیده
  پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری و نیز میزان خلاقیت آن‌ها می‌باشد. با شناخت نوع سبک یادگیری، توانایی خلاقیت دانشجویان و ارتباط آن‌ها با پیشرفت تحصیلی زمینه حرکت به سوی یادگیری هدفمند فراهم می‌شود که هدف این تحقیق توصیفی همبستگی را شامل می‌شد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و پرسشنامه ...  بیشتر

عامل های آموزشی مرتبط با ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان

زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، ، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106341

چکیده
  با توجه به نرخ بالای بی‏کاری دانش‏آموختگان کشاورزی، ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان نقش مهمی در حل این چالش اجتماعی و توسعه‏ی اقتصادی جامعه خواهد داشت. این تحقیق علی- ارتباطی با هدف بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد و عامل‌های آموزشی مرتبط با آن انجام شد. جامعه‏ی آماری تحقیق همه‌ی دانشجویان کارشناسی ارشد (482 ...  بیشتر

عامل‌های موثر بر نگرش آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در گنجاندن آموزش‏های کشاورزی و محیط زیست در برنامه‌های درسی

علی شمس؛ زهرا هوشمندان مقدم فرد

دوره 7، شماره 34 ، آذر 1394، ، صفحه 40-52

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106013

چکیده
        گنجاندن موضوع‌های مرتبط با کشاورزی و محیط زیست در متن درس‌های دوره ابتدایی، ضمن ایجاد زمینه‌ تجربه یادگیری واقعی زندگی برای دانش‌آموزان باعث شکل‏گیری نگرش مثبت در آنان راجع به کشاورزی و محیط زیست می‏شود. تصمیم و آمادگی آموزگاران برای تدریس موضوع‌های کاربردی‌ کشاورزی و محیط زیست، تحت تاثیر نگرش آنان و سیاست‏های ...  بیشتر

رابطه بین عملکرد پژوهشی و آموزشی اعضای هیات‌‌علمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان

مریم رخشانی؛ علی شمس

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، ، صفحه 3-17

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101377

چکیده
  آموزش و پژوهش دو کارکرد مهم اعضای هیات علمی در دانشگاه به شمار می‌آیند و چگونگی ارتباط این کارکردها با هم‌دیگر و با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد توجه محققان حوزه آموزش عالی می‌باشد. لذا این تحقیق توصیفی با هدف بررسی و سنجش ارتباط بین عملکرد آموزشی (کمیت و کیفیت تدریس) اعضای هیات علمی با عملکرد پژوهشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در ...  بیشتر

نقش تجربه‌ی پ‍ژوهشی بر خودکارآمدی دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد کشاورزی دانشگاه زنجان

مهدیه اسدالهی؛ علی شمس؛ مسعود رضایی

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، ، صفحه 58-70

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101383

چکیده
  دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد خودکارآمدی و تجربه­های پژوهشی متفاوتی در گذر تحصیل به دست می­آورند. این تحقیق علی- همبستگی با هدف بررسی تجربه‌ها و خودکارآمدی پژوهشی دانش‌آموختگان و میزان ارتباط این دو متغیر صورت گرفت. جامعه آماری شامل همه­ی 326 دانش‌آموخته سال­های 1390 و 1391 کارشناسی‌ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان بودند که ...  بیشتر