آموزش کشاورزی
چارچوب مفهومی خبرگانی کسب‌وکارآفرینی دانشجویی در آموزش عالی کشاورزی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ فاطمه رجبیان غریب

دوره 15، شماره 66 ، آذر 1402، ، صفحه 171-194

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.364234.1982

چکیده
  در حال حاضر، توسعه رهیافت‌های آموزش کارآفرینی با هدف تسهیل‌ یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی ضرورتی آشکار به نظر می‌رسد. این تحقیق با هدف تدوین چارچوب مفهومی چندلایه کسب‌وکارآفرینی دانشجویی مبتنی بر پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. گروه هدف این تحقیق، مطلعان کلیدی شامل ذینفعان و دست‌اندرکاران طرح‌های کسب‌وکار دانشجویی در دانشگاه ...  بیشتر

عامل های مؤثر بر مهارت های کارآفرینی دانشجویان کشاورزی مرکزهای آموزش کشاورزی

عباس نوروزی

دوره 12، شماره 55 ، اسفند 1399، ، صفحه 122-136

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.124316

چکیده
  امروزه توسعه برنامه­های آموزش کارآفرینی در دانشگاه­ها و مرکزهای آموزش عالی بر این پیش­فرض مبتنی است که مهارت­های کارآفرینی اکتسابی هستند. هدف این تحقیق استخراج عامل­های مؤثر بر مهارت­های کارآفرینی دانشجویان مرکزهای آموزش کشاورزی استان­های فارس، خراسان رضوی و البرز بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و دیدمان پژوهش از نوع ...  بیشتر

چارچوب کاربست آموزش کارآفرینی کشاورزی در روستاهای استان ایلام

روناک عالیپور؛ اردشیر شیری؛ همایون مرادنژادی

دوره 11، شماره 49 ، شهریور 1398، ، صفحه 112-127

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.127339.1637

چکیده
  این پژوهش با هدف تدوین چارچوبی برای کاربست آموزش کارآفرینی کشاورزی در منطقه‌های روستایی استان ایلام انجام شد. دیدمان پژوهش به گونه آمیخته کمی و کیفی انجام گرفته است. در مرحله اول بر مبنای دیدگاه 9 نفر مشارکت‌کننده گروه کانونی از اعضای هیات علمی دانشگاه ایلام، چارچوب مؤلفه‌های آموزش کارآفرینی شناسایی شد. در مرحله دوم با مشارکت 15 ...  بیشتر

تأثیر آموزش کارآفرینی بر نگرش هنرجویان به کسب وکار در هنرستان‌های کاردانش شهرستان کرمانشاه

نادر نادری؛ صبا امیری

دوره 10، شماره 47 ، اسفند 1397، ، صفحه 108-127

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.123467.1552

چکیده
  آموزش‌ کارآفرینی نقش کلیدی در توسعه‌ی نگرش‌ کارآفرینانه دارد. هدف این پژوهش علّی- ارتباطی، بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی بر نگرش هنرجویان به کسب وکار در هنرستان‌های کشاورزی شهرستان کرمانشاه بود. جامعه‌ی آماری، هنرجویان هفت هنرستان‌ کشاورزی شهرستان کرمانشاه به شمار 175 تن بودند که بر مبنای جدول کرجسی و مورگان، با استفاده از روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

الگوی مفهومی تشخیص فرصت کارآفرینان نوپای فناور دانشگاهی کشاورزی

محمد اخلی؛ حسین دیده خانی؛ محمدشریف شریف زاده؛ سیدمحمدرضا حسینی

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، ، صفحه 139-157

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.122687.1529

چکیده
  این تحقیق با هدف طراحی کیفی الگویی برای آموزش‌ تشخیص فرصت‌ به کارآفرینان نوپای فناور دانشگاهی در کشاورزی در استان گلستان صورت گرفته است. دیدمان این تحقیق از نوع آمیخته بوده و در دو مرحله در سال 1397 انجام شده است. مرحله‌ی نخست، از نوع کیفی بود و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌ی ژرفانگر نیمه‌ساختارمند ...  بیشتر

بررسی شایستگی های مورد نیاز توسعه کارآفرینی پایدار در آموزش عالی کشاورزی

پریسا پای خسته؛ امیر علم بیگی؛ سیده سمیه بطحایی

دوره 9، شماره 40 ، خرداد 1396، ، صفحه 32-43

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.107329.1271

چکیده
  امروزه موضوع پایداری کارآفرینی به اندازه خود موضوع کارآفرینی اهمیت یافته است. در واقع در آموزش های کارآفرینی با انتقال صلاحیت هایی در قالب چارچوب کارآفرینی پایدار می توان به اثر بخشی کسب و کارها به ویژه برای کارآفرینان نوپا کمک شایان توجهی نمود. از اینرو تحقیق حاضر به بررسی و تحلیل شایستگی های ضروری دانشجویان در خصوص توسعه کارآفرینی ...  بیشتر

تاثیر آموزش کارآفرینی و سودمندی آن بر قصد کارآفرینانه‌ی دانشجویان کشاورزی دانشگا‌ه‌های غرب کشور

سعید کریمی؛ فرشید ملامیرزایی؛ رضا موحدی

دوره 8، شماره 38 ، آذر 1395، ، صفحه 51-65

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.107203

چکیده
  آموزش کارآفرینی یک موضوع مهم و مورد توجه در دانشگاه‌های کشورهای مختلف جهان می‌باشد و سودمندی‌های آن مورد ستایش محققان و آموزشگران قرار گرفته است، ولی اثربخشی واقعی این نوع آموزش به طور جامع بررسی نشده است. بنابراین هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده، تاثیر آموزش‌ کارآفرینی مشخص شود و سودمندی‌های ...  بیشتر

مولفه‌های توسعه‌ی آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی

محمد شریف شریف زاده؛ غلامحسین عبداله زاده

دوره 7، شماره 32 ، خرداد 1394، ، صفحه 96-112

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.102960

چکیده
  کارآفرینی نیروی عمده‌ای برای پیشبرد توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به‌شمار می‌رود. نظام آموزش عالی می‌تواند به‌طور غیرمستقیم با آموزش کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی (تدریس کارآفرینی به دانشجویان)، نیز به‌طور مستقیم با کارآفرینی دانشگاهی و تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی کشاورزی (بهره‌برداری تجاری از دانش و فناوری دانشگاهی و ...  بیشتر

نیازهای آموزشی مدیریت کارآفرینی دانشجویان دانشکده های کشاورزی غرب ایران

خوشقدم خالدی؛ حسین آگهی؛ فرزاد اسکندری

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، ، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100981

چکیده
  مهارت ها و دانشی که توسط آموزش رسمی کشاورزی عرضه می شود برای عملکرد موفقیت آمیز در بازارکار ناکافی به نظر می رسد. یکی از تغییرات اساسی در برنامه آموزشی دانشکده های کشاورزی، گنجاندن برنامه آموزش کارآفرینی در بین واحد های درسی می باشد. به منظور آموزش کارآفرینی، بایستی تلاش نمود تا نیازهای آموزشی دانشجویان در زمینه کارآفرینی شناسایی ...  بیشتر

غربال گری فازی بازدارنده های آموزشی توسعه ی کارآفرینی روستایی در استان گیلان

مسعود گلدوست؛ محمد صادق اللهیاری؛ محمد عابدی

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، ، صفحه 31-43

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100984

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل بازدارنده­های آموزشی توسعه کارآفرینی روستایی در استان گیلان است. داده ­های این پژوهش با استفاده از روش دلفی در دو مرحله، به بررسی بازدارنده­ های آموزشی موجود در مسیر توسعه کارآفرینی روستایی در استان گیلان پرداخته است. در دور نخست از پرسشنامه با پرسش­های بازپاسخ استفاده شد. در دور دوم برپایه نتایج ...  بیشتر