مقاله پژوهشی آموزش کشاورزی
ارائه مدل‏ ‏برنامه ریزی آموزشی زنجیره‏ ‏ارزش کشاورزی برای باغات مرکبات شمال کشور

بنت الهدی رمضان زاده؛ حمید رضا آراسته؛ کامران محمد خانی؛ عباسعلی مطلبی

دوره 17، شماره 73 ، مهر 1404، صفحه 6-29

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.369535.2065

چکیده
  هدف پژوهش طراحی مدل برنامه‌ریزی آموزشی زنجیره ارزش کشاورزی در باغات مرکبات شمال کشور با روش آمیخته (کیفی-کمی) و رویکرد داده ‌بنیاد بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و در بخش کمی، مدیران، کارکنان و ذینفعان باغات مرکبات شمال کشور بود. در بخش کمی از نمونه‌گیری در دسترس و فرمول کوکران برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش کشاورزی
تأثیر مهارت‌های فردی، خودکارآمدی و محیط یادگیری بر تمایل به کارآفرینی هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان خوزستان

حیدر سوادی پور؛ سید محمد جواد سبحانی؛ مسعود برادران

دوره 17، شماره 73 ، مهر 1404، صفحه 30-48

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.370424.2071

چکیده
  با وجود اهمیت کشاورزی در تأمین امنیت غذایی و توسعه پایدار، نگرانی شایانی در پرورش نگرش کارآفرینانه در میان نسل جوان فعال در این بخش، به ویژه در مناطقی با شرایط اقتصادی-اجتماعی خاص مانند استان خوزستان، وجود دارد. به همین سبب در این پژوهش علی-ارتباطی با دیدمان دیدمان آمیخته، به بررسی روابط بین مهارت‌های فردی (جامعه‌پذیری، برنامه‌ریزی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش کشاورزی
جذب دانشجویان بین‌المللی در آموزش عالی کشاورزی: یک مورد کاوی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبداله زاده؛ الهام میهنی

دوره 17، شماره 73 ، مهر 1404، صفحه 49-72

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.370439.2072

چکیده
  چکیده این تحقیق کاربردی با هدف تحلیل وضعیت راهبردی جذب دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به انجام رسید. در مرحله نخست، اسناد بالادستی فرادانشگاهی و درون‌دانشگاهی بررسی شد. بدین ترتیب، تعداد 34 عامل خارجی (16 فرصت‌ و 18 تهدید) و 41 عامل داخلی (18 قوت و 23 مورد ضعف‌) شناسایی شد. در مرحله دوم نسبت به تدوین یافته‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش کشاورزی
شناسایی و تحلیل پیشران‌های توسعه آموزش تغییرات اقلیمی در آموزش عالی کشاورزی (مطالعه موردی: دانشگاه‌های منتخب ایران)

بهمن خسروی پور؛ مسلم سواری؛ سید جعفر نجات

دوره 17، شماره 73 ، مهر 1404، صفحه 73-93

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.370511.2073

چکیده
  در مواجهه با چالش‌های بی‌سابقه تغییرات اقلیمی، این پژوهش به شناسایی و اولویت‌بندی پیشران‌های توسعه آموزش تغییرات اقلیمی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران پرداخته است. دیدمـان تحقیـق آمیختـه و بـه لحاظ هـدف کاربردی با رویکرد اکتشـافی بـود. با بهره‌گیری از یک رویکرد ترکیبی (کیفی-کمی) و در چارچوب آینده‌پژوهی، داده‌ها از طریق مصاحبه‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش کشاورزی
نگاشت شناختی مدل افرازش آموزش مهندسی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیات علمی

مسلم آقایی؛ صادق ملکی آوارسین؛ جهانگیر یاری حاج

دوره 17، شماره 73 ، مهر 1404، صفحه 94-113

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.370722.2076

چکیده
  مساله‌ی اصلی این پژوهش، وجود شکاف میان آموزش دانشگاهی و نیازهای واقعی بخش کشاورزی است؛ شکافی که در قالب ضعف ارتباط دانشگاه با صنعت و ناهماهنگی در برنامه‌ریزی درسی نمود یافته است. این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدلی برای افرازش آموزش مهندسی کشاورزی انجام شد. مطالعه حاضر از نظر دیدمان آمیخته اکتشافی (کیفی–کمی) است. در مرحله‌ی کیفی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش کشاورزی
معیارهای شایستگی حرفه‌ای کاروران ماشین‌های متحرک کشاورزی و جنگل‌داری

احمد صادقی؛ هادی حسینی

دوره 17، شماره 73 ، مهر 1404، صفحه 114-127

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.370855.2079

چکیده
  توسعه آموزش‌های مهارتی در حوزه‌های مختلف شغلی نیازمند استانداردسازی بر مبنای معیارهای ملی و بین‌المللی است. آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر در بکارگیری ماشین‌ها و تجهیزات کشاورزی از اهمیت زیادی در ارتقای بهره‌وری عوامل تولید برخوردار است. شناسایی و تدوین استانداردهای شایستگی مورد نیاز کاروران و سنجش توانمندی آنها نخستین گام ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش کشاورزی
مدل نهادینه سازی فراشناخت در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران

معصومه تقی بیگی؛ مسعود برادران؛ امیرحسین علی بیگی

دوره 17، شماره 73 ، مهر 1404، صفحه 128-147

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.370947.2080

چکیده
  فراشناخت سبب ماندگاری یادگیری در دانشجویان و ایجاد اثرات بلند مدت می شود که بعدها در محیط بیرون از دانشگاه نیز در وجود فراگیر باقی می ماند. با توجه به این مهم، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای نهادینه شدن فراشناخت در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران با استفاده از سه فاز روش دلفی انجام گرفت. دیدمان تحقیق کیفی و به لحاظ هدف کاربردی و با ...  بیشتر