آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ی رشته های کشاورزی ...
بیشتر
شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ی رشته های کشاورزی در دانشگاههای دولتی، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. 384 دانشجو، از ده دانشگاه، با روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری دو مرحله ای به عنوان نمونه آماری پژوهش، گزینش شدند. پرسشنامه پژوهش، پس از طراحی و تأیید روایی صوری، روایی سازه (79/0-54/0= AVE)، پایایی (90/0- 79/0=θ) و پایایی ترکیبی(92/0- 88/0CR=)، در بین پاسخگویان توزیع شد. روش غالب آماری، مدلسازی معادلههای ساختاری بود. نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر بهبود رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی، تأثیر حمایت اجتماعی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان را میانجیگری(جزئی) می کند. با این حال، بنا بر نتایج به دست آمده، نقش حمایتی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی در تقویت سرمایه روانشناختی دانشجویان غیر خطی است. برای بهبود رفتار جستجوی شغل و سرمایه روانشناختی دانشجویان کشاورزی، حمایت اجتماعی بیشتر از سوی اعضای هیأت علمی پیشنهاد و تاکید می شود.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
کاوش در ادبیات اشتغال پذیری نشان می دهد که شواهد تجربی در زمینه بر هم کنش مهارت های نرم اندک بوده و به همین سبب بررسی این موضوع دارای اهمیت است؛ زیرا، می تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه مهارت های نرم داشته باشد. در این پژوهش علّی ارتباطی با دیدمان کمّی، تأثیر مهارت های نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارتهای نرم هوش هیجانی ...
بیشتر
کاوش در ادبیات اشتغال پذیری نشان می دهد که شواهد تجربی در زمینه بر هم کنش مهارت های نرم اندک بوده و به همین سبب بررسی این موضوع دارای اهمیت است؛ زیرا، می تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه مهارت های نرم داشته باشد. در این پژوهش علّی ارتباطی با دیدمان کمّی، تأثیر مهارت های نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارتهای نرم هوش هیجانی در دانشجویان کشاورزی بررسی شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی همه ی گرایش های کشاورزی در دانشگاه های دولتی، تشکیل دادند. نمونه آماری پژوهش مشتمل بر 384 تن است که با بهره گیری از روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابـزار تحقیق پرسشـنامه ای با مقیـاس لیکـرت پنـج سـطحی بـود که روایی شکلی آن بــا نظرخواهــی از متخصصــان و نیز سنجش بار عاملی و انجـام آزمون های روایی تشـخیصی و روایی واگرا و پایایی آن نیز با سنجش تتای ترتیبی و پایایی ترکیبی بررسـی و تایید شـد(61/0- 53/0= AVEو 84/0- 78/0= CR). داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های کروسکال والیس، من ویتنی و مدل بندی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM)، در نرم افزارهای SPSS و Smart Pls پردازش شدند. یافته های مدلبندی معادله های ساختاری نشان دادند که مهارت های نرم ارتباطی و مهارت های نرم یادگیری اثر قابل توجهی در پیش بینی مهارت های نرم هوش هیجانی دانشجویان دارند. این یافته، بخشی از معمّای (پازل) اثرگذاری مهارت های نرم بر دیگر مهارت های نرم دانشجویان کشاورزی را روشن می کند. آشکارسازی سازوکار اثرگذاری مهارت های نرم ارتباطی و یادگیری بر مهارت های نرم هوش هیجانی، به سبب آنکه دلیلی منطقی را برای تمرکز بر روی معدودی از مهارت های نرم ارائه می دهد، می تواند توسعه مهارت های نرم را در آموزش عالی کشاورزی آسان کند.
آموزش کشاورزی
محسن ملک لی؛ امیر علم بیگی؛ یوسف حجازی؛ سید محمود حسینی
چکیده
ترویج کشاورزی به دلیل ماهیت حیاتی که در فقرزدایی و افزایش امنیت غذایی دارد، ضروری است تا طی رویکرد تکثرگرایی در ترویج کشاورزی ورود و مانایی کنشگران جدید را به جد مورد توجه قرار دهد. یکی از این کنشگران بخش خصوصی است که موضوع کیفیت ارائه خدمات آموزشی به این بخش توسط ارائهدهندگان خدمات فنی کشاورزی اهمیتی مضاعف دارد. در این رابطه کارایی ...
بیشتر
ترویج کشاورزی به دلیل ماهیت حیاتی که در فقرزدایی و افزایش امنیت غذایی دارد، ضروری است تا طی رویکرد تکثرگرایی در ترویج کشاورزی ورود و مانایی کنشگران جدید را به جد مورد توجه قرار دهد. یکی از این کنشگران بخش خصوصی است که موضوع کیفیت ارائه خدمات آموزشی به این بخش توسط ارائهدهندگان خدمات فنی کشاورزی اهمیتی مضاعف دارد. در این رابطه کارایی مدل سروکوال در قالب یک مدل علّی در ساختار شرکتهای ارائهدهنده خدمات مشاورهای فنی و مهندسی کشاورزی به شیوه مدل بندی معادله ساختاری مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش 422 کشاورز بودند که تجربه استفاده از مشاوره شرکتهای خدمات، فنی و مهندسی کشاورزی استان تهران را طی 5 سال گذشته داشتند که از بین آنها از جامعه آماری تحقیق 201 تن به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که برای تعیین روایی آن، از مقدار میانگین واریانس استخراج شده(82/0= AVE) و به منظور تعیین پایایی ابزار پژوهش نیز از مقدار پایایی ترکیبی(95/0= CR) استفاده شد.یافتههای کاربرد مدل سوکوال نشان دادند که شاخصهای مدل با عنوان:کیفیت پاسخگویی(84/0)، ملموس بودن(79/0)، تضمین(77/0)، قابلیت اطمینان(56/0)، همدلی(74/0)، وفاداری(65/0)، سازمان شرکت(65/0)، خدمات مشتریان(55/0) و کنترل درونی(44/0) قابل مدلسازی است. بر این پایه، مشخص شد مدل سوکوال برای کیفی سنجی خدمات ارائهشده به کشاورزان و ارائه خدمات با سطح کیفیت بالاتر توسط شرکتهای مشاورهای خدمات فنی و مهندسی کشاورزی، از اعتبار لازم برخوردار است.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
بر پایه ادبیات، بررسی نقش مهارتهای فنّی در اشتغال پذیری درک شده دانشجویان کشاورزی، از دید محقّقان، مغفول مانده است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش مهارتهای فنّی در اشتغالپذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش کاربردی، دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته های مختلف کشاورزی در دانشگاههای ...
بیشتر
بر پایه ادبیات، بررسی نقش مهارتهای فنّی در اشتغال پذیری درک شده دانشجویان کشاورزی، از دید محقّقان، مغفول مانده است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش مهارتهای فنّی در اشتغالپذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش کاربردی، دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته های مختلف کشاورزی در دانشگاههای دولتی در سال تحصیلی1401-1400 بودند. نمونه آماری تحقیق با استفاده از روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند(384 تن). ابزار پژوهش پرسشنامهای در مقیاس لیکرت پنج سطحی بود که روایی محتوایی آن بـا نظرخواهـی از متخصصـان و نیز محاسبه بار عاملی و انجام آزمون های روایی واگرا و روایی تشخیصی و پایایی آن نیز از طریق محاسبه تتای ترتیبی و پایایی ترکیبی بررسی و تایید شد (7/0<θ). در تجزیـه و تحلیـل داده ها از مدل بندی معادله های ساختاری و فرایند مبنایی بخشبندی ترکیب محدود استفاده شد. نتایج یافته ها نشان دادند که مهارت های فنّی، رابطه ی معنی دار آماری با اشتغال پذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی دارد. همچنین، با کشف کلاس های ناهمگونی پنهان در بافت داده های پژوهش، مشخص شد، قدرت تبیین اشتغالپذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی توسط مهارتهای فنّی برای 2/79 درصد دانشجویان مورد مطالعه، بسیار ناچیز و برای 8/20 درصد آنان، بسیار بالاست. تحلیل داده ها نشان داد که دو گروه بر پایه میزان علاقه به رشته تحصیلی از یکدیگر متمایزند. نتایج به دست آمده، می تواند در برنامه ریزی برای حرکت آموزش عالی کشاورزی به سوی پرورش دانشجویان اشتغال پذیر به کار گرفته شود.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
گر چه پژوهش ها نشان می دهند که شکلگیری قصد کارآفرینی بر اساس سرمایه های اجتماعی و روانشناختی صورت میگیرد؛ اما روابط خطی و همچنین نادیده گرفتن جنسیت در این باره، ممکن است به روشنی شکل گیری ساز و کار قصد کارآفرینی را توضیح ندهد. بر این پایه، هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر خطی و غیرخطی (اثر درجه دوم) سرمایه اجتماعی بر ...
بیشتر
گر چه پژوهش ها نشان می دهند که شکلگیری قصد کارآفرینی بر اساس سرمایه های اجتماعی و روانشناختی صورت میگیرد؛ اما روابط خطی و همچنین نادیده گرفتن جنسیت در این باره، ممکن است به روشنی شکل گیری ساز و کار قصد کارآفرینی را توضیح ندهد. بر این پایه، هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر خطی و غیرخطی (اثر درجه دوم) سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی با میانجیگری سرمایه روانشناختی بود که به جهت درک عمیقتر، به تفکیک جنسیت صورت گرفت. بدین منظور از رویکرد کمی به روش میدانی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته های کشاورزی مشغول به تحصیل در دانشگاه های دولتی(تهران، کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، فردوسی مشهد، بیرجند، بوعلی سینا، رازی، شهرکرد، علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین، شیراز و یاسوج) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. در این راستا، 384 پرسشنامه، طراحیشده با بازه ی لیکرت پنج گزینه ای و گردآوری شده با روش نمونه گیری چند مرحله ای، با استفاده از حساب رقومی PLS-SEM در نرمافزار Smart Pls4 مورد تحلیل قرار گرفت. پایایـی و روایـی محتوایی ابزار تحقیق از طریق محاسبه ی ضریـب تتـای ترتیبـی(87/0-79/0 = θ ) تایید شد. نتایج بوت استراپینگ و معیار BIC نشان داد که در دانشجویان دختر، الگوی غیرخطی اثر سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینی با میانجیگری سرمایه روانشناختی، نسبت به مدل خطی برتری دارد. اما در دانشجویان پسر، مدل فقط خطی است. علاوه بر این، یافته های این پژوهش، آشکار ساخت که ساز و کار اثر سازه های مورد مطالعه در دانشجویان دختر و پسر از برخی جهت ها تفاوت دارد. یافته های این تحقیق میتواند به مسئولان و برنامه ریزان آموزشی یاری رساند تا سیاستها و شیوههایی را برای دانشجویان دختر و پسر اتخاذ کنند که قصد کارآفرینی آنان ارتقا یابد.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر؛ سید محمود حسینی؛ سید احمدرضا پیش بین
چکیده
هدف این تحقیق ارائه الگوی ساختاری توسعه مهارت های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی بود. در این راستا، از رویکردی آمیخته (کیفی- کمی) استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، دادهها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 19 تن از اعضای هیئت علمی رشتههای کشاورزی خبره در موضوع پژوهش با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی گردآوری شد. در این ...
بیشتر
هدف این تحقیق ارائه الگوی ساختاری توسعه مهارت های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی بود. در این راستا، از رویکردی آمیخته (کیفی- کمی) استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، دادهها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 19 تن از اعضای هیئت علمی رشتههای کشاورزی خبره در موضوع پژوهش با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی گردآوری شد. در این فاز، از رویکرد نظریه داده بنیان جهت طراحی الگوی اولیه پژوهش استفاده گردید. جهت آزمون الگوی حاصلشده، در بخش کمی پژوهش، پس از تأیید پایایی و روایی پرسشنامه تحقیق، دادهها از 384 تن از دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته های کشاورزی گردآوری شد. جهت ارزیابی الگوی پژوهش، از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج پژوهش، الگوی پژوهش را تایید کرد. بر اساس این مدل، عوامل موثر بر مهارت های نرم و پیامد های مهارت های نرم بایسته برای دانشجویان کشاورزی روشن گردید.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر؛ سید محمود حسینی؛ سید احمدرضا پیش بین
چکیده
هدف این تحقیق تبیین رابطه های ساختاری بین مؤلفههای مهارتهای نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی (9 مهارت نرم) بود. در این راستا، از دانش خبرگان دانشگاهی بر مبنای فن دیمتل فازی استفاده شد. بر این مبنا، دیدگاههای 11 نفر از خبرگان دانشگاهی از طریق پرسشنامه ای پنج گزینهای، مبتنی بر طیف لیکرت، احصاء شد. نتایج تحقیق نشان داد که مهارتهای ...
بیشتر
هدف این تحقیق تبیین رابطه های ساختاری بین مؤلفههای مهارتهای نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی (9 مهارت نرم) بود. در این راستا، از دانش خبرگان دانشگاهی بر مبنای فن دیمتل فازی استفاده شد. بر این مبنا، دیدگاههای 11 نفر از خبرگان دانشگاهی از طریق پرسشنامه ای پنج گزینهای، مبتنی بر طیف لیکرت، احصاء شد. نتایج تحقیق نشان داد که مهارتهای ارتباطی، مهارتهای یادگیری و مهارتهای رهبری به ترتیب از بیشترین تأثیرگذاری و مهارتهای انطباقپذیری از بیشترین تأثیرپذیری برخوردارند و مهارتهای یادگیری نیز بیشترین تعامل را با دیگر مهارتهای نرم بایسته دارد. همچنین نتایج به دست آمده، گویای آن است که پنج مؤلفه (مهارتهای ارتباطی، مهارتهای هوش هیجانی، مهارتهای رهبری، مهارتهای یادگیری، مهارتهای اخلاقی) علّت بوده و چهار مؤلفه (مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری، مهارتهای مدیریت زمان، مهارتهای کار گروهی، مهارتهای انطباقپذیری) معلول به شمار میروند. بنـابراین بایسته است در آموزش عالی کشاورزی، ضمن توجه به توسعه ی همه ی مهارتهای نرم بایسته، تمرکز و سرمایهگذاری بیشتری به ترتیب بر توسعه ی مهارتهای ارتباطی، مهارتهای یادگیری و مهارتهای رهبری صورت گیرد.
حمید موحد محمدی؛ فاطمه اسکوهی؛ امیر علم بیگی؛ محمد رضا پارسا نژاد؛ احمد رضوانفر
چکیده
انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با ماهیت تجاری سازی یافته های پژوهش های دانشگاهی به عنوانیک راهبرد توسعه اقتصادی مطرح است و بر پیوند هم افزای علم، فناوری و بهره برداری از آن ها استواراست. استفاده ی صحیح از فناوری و انتقال مؤثر آن از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی،می تواند سبب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع، ...
بیشتر
انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با ماهیت تجاری سازی یافته های پژوهش های دانشگاهی به عنوانیک راهبرد توسعه اقتصادی مطرح است و بر پیوند هم افزای علم، فناوری و بهره برداری از آن ها استواراست. استفاده ی صحیح از فناوری و انتقال مؤثر آن از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی،می تواند سبب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع، افزایش تنوع تولیدات، کاهش هزینه های تولید ازطریق افزایش نوآوری و خلاقیت در انجام امور و افزایش توان رقابتی شود و امکانات و منابع مالی بیشتری رادر اختیار پژوهشگران دانشگاهی قرار داده و فرآیند انتقال فناوری را بهبود بخشد. در این مطالعه با استفاده ازنرم افزار MAXQDA10 فرآیند کدگذاری صورت گرفت و مقوله های اصلی و فرعی استخراج شدند. سپس وظایف وکارکردهای مشترک و دارای اهمیت بیشتر از میان پژوهش ها گزینش شد. در مجموع، 24 وظیفه و کارکرد برایدفاتر و مراکز انتقال فناوری در قالب پنج وظیفه اصلی شامل: ثبت و مدیریت مالکیت فکری، توانمندسازیپژوهشگران، شبکه سازی و ارتباط با جامعه، ترویج و جامعه نگری، امکان سنجی و خدمات مالی شناسایی شدند.این تعامل، سبب شناخت نیازهای صنعت، انطباق مباحث درسی و پژوهش ها با نیازهای صنعت، ایجاد دوره هایکارآموزی برای دانشجویان، شناسایی توانایی ها و ایده های برتر و در نهایت، افزایش انگیزه و توانایی ایجاد کسبوکار جدید در دانشجویان و عدم وابستگی آن ها به کارهای دولتی می شود.
حمید موحد محمدی؛ زهره معتمدی نیا؛ احمد رضوانفر؛ امیر علم بیگی؛ حسین مهدی زاده
چکیده
اهمیت کسب و کارهای نوپا در بخش کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مشخص است. لیکن، برای رسیدن به این مهم فراهم ساختن محیط و شرایط مناسب یا بوم سامانه کسب و کارهای نوپا مورد نیاز است. نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی کشور برای ایجاد چنین بوم سامانهای باید با استفاده از آموزههای بخشهای پیشگام کارآفرینی، اجزای بوم سامانهی کسب و کارهای نوپای ...
بیشتر
اهمیت کسب و کارهای نوپا در بخش کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مشخص است. لیکن، برای رسیدن به این مهم فراهم ساختن محیط و شرایط مناسب یا بوم سامانه کسب و کارهای نوپا مورد نیاز است. نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی کشور برای ایجاد چنین بوم سامانهای باید با استفاده از آموزههای بخشهای پیشگام کارآفرینی، اجزای بوم سامانهی کسب و کارهای نوپای کشاورزی را شناسایی کرد. این تحقیق با هدف اریهی مدل سرعت بخش رشد بوم سامانهی کارآفرینی دانشگاهی بر پایه مدل آیزنبرگ و با تأکید بر آموزش عالی کشاورزی کشور از دیدگاه خبرگان کسب و کارهای نوپا انجام شد که به لحاظ هدف، کاربردی بود و با استفاده از پرسشنامه اجرا شد. جامعهی آماری مورد بررسی 1800 تن خبرگان کسب و کارهای نوپای کشور بودند. با استفاده از فرمول کوکران نمونهای به حجم 286 تن به صورت تصادفی انتخاب شد. برای سنجش روایی ابزار تحقیق از روش روایی تشخیصی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر از 5/0 ≤ AVE و قابل قبول بود. به منظور تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر از 6/0 ≤ CR و قابل قبول بود. مقدار ضریب تتای ترتیبی نیز برای سازهها بالاتر از 7/0 ≤ θ محاسبه شد. به منظور پردازش دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. سپس مدل اندازهگیری نشان داد که عاملهای مدل سرعت بخش رشد بوم سامانه کارآفرینی دانشگاهی آموزش عالی کشاورزی کشور، شامل تقویت بخش خصوصی، حمایت از کارآفرینی مولد، توسعه فرهنگ کارآفرینی، تفکر کارآفرینانه، توجه به نقش مشاوران، تأمین فضای فیزیکی، بوم سامانه آموزش مهارتهای کسب و کار کشاورزی، شبکه سازی، چهره سیاسی بازار کشور و دسترسی به منبعهای مالی میشود.
مونا بابایی؛ حمید موحد محمدی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر
چکیده
در سالهای اخیر شمار چندی از گونههای زیستی در ایران منقرض شدهاند و شمار زیادی از آنها نیز در معرض انقراض هستند این در حالی است که تنوع زیستی نقش مهمی در حیات و سلامت محیط زیست دارد. این موضوع شامل شمار زیادی از گونههای زراعی و باغی نیز میشود. دانشگاهها میتوانند نقش مهم و اساسی در حفظ و بهبود تنوع زیستی ایفا کنند. براین مبنا، ...
بیشتر
در سالهای اخیر شمار چندی از گونههای زیستی در ایران منقرض شدهاند و شمار زیادی از آنها نیز در معرض انقراض هستند این در حالی است که تنوع زیستی نقش مهمی در حیات و سلامت محیط زیست دارد. این موضوع شامل شمار زیادی از گونههای زراعی و باغی نیز میشود. دانشگاهها میتوانند نقش مهم و اساسی در حفظ و بهبود تنوع زیستی ایفا کنند. براین مبنا، مؤسسههای آموزش عالی در سراسر جهان تغییر ماموریتها، هدفها و چشم اندازهای خود برای توجه و تلفیق چالشهای مربوط به حفظ تنوع زیستی را در کارکردهای خود آغازکردهاند. ایجاد چنین ساختار آموزشی به سادگی رخ نخواهد داد و نیازمند تحقیق، تفکر دوباره و باز بینی مؤلفههای دانشگاه است. مؤلفه انسانی نظام آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی یکی از ارکان این نظام به شمار میرود که درپیوندی پویا و هماهنگ با دیگر مؤلفهها نقش محوری را در پیشبرد هدفهای نظام ایفا میکند. لذا این تحقیق به منظور شناسایی مؤلفههای شایستگیهای حرفهای اعضای هیئت علمی برای آموزش تنوع زیستی انجام گرفت. این پژوهش با دیدمان کیفی و با روش تحلیل محتوای استقرایی انجام پذیرفت. دادههای مورد نیاز با انجام مصاحبه نیمه ساختارمند با 24 تن از متخصصان حوزه آموزش محیط زیست و تنوع زیستی که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شده بودند، گردآوری شد. تحلیل محتوای استقرایی را با مشخص کردن جنبههای معنادار بودن و آن گاه نمادگذاری آنها در قالب شناسههای کیفی آغاز کرده و با مقولهبندی شناسهها و ایجاد ارتباط بین مقولهها ادامه یافت. این فرآیند به کمک نرمافزار MAXQDA اجرا شد. برای اعتبار بخشی یافتههای کیفی، از راهبردهای بازبینی مشارکت کنندگان و بازبینی متخصصان استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که شایستگیهای حرفهای اعضای هیئت علمی برای آموزش تنوع زیستی شامل شایستگیهای مهارتی، شایستگیهای دانشی، شایستگیهای ارزشی و اخلاقی بود که هر کدام دارای نشانگرهایی هستند.
حمید موحد محمدی؛ فرشته شاعری؛ امیر علم بیگی
چکیده
آموزش کارآفرینانه زمینه رشد متوازن شایستگیهای آموزشگیرندگان را در فرآیند یاددهی-یادگیری فراهم میسازد. در این رابطه تعدد راهبردهای پیشنهادی بسترسازی تحقق آموزش کارآفرینانه، ایجاب میکند راهبردی انتخاب شود که بیشترین سازگاری را با نظام آموزشی کشور داشته باشد. با این رویکرد هدف پژوهش کاربردی حاضر رتبهبندی راهبردهای استقرار ...
بیشتر
آموزش کارآفرینانه زمینه رشد متوازن شایستگیهای آموزشگیرندگان را در فرآیند یاددهی-یادگیری فراهم میسازد. در این رابطه تعدد راهبردهای پیشنهادی بسترسازی تحقق آموزش کارآفرینانه، ایجاب میکند راهبردی انتخاب شود که بیشترین سازگاری را با نظام آموزشی کشور داشته باشد. با این رویکرد هدف پژوهش کاربردی حاضر رتبهبندی راهبردهای استقرار آموزش کارآفرینانه در نظام آموزش عالی کشاورزی بود. بر اساس مرور ادبیات صورت گرفته مولفههای آموزش کارآفرینانه استخراج و به شکل شبکهای از مفاهیم به هم مرتبط مورد توجه قرار گرفت. نظر به اینکه بهبود عملکرد نوعی از مسائل تصمیم گیری چندمعیاره، برای حل صورت مسئله شبکهای ایجاد شده و به منظور رتبهبندی راهبردهای آموزش کارآفرینانه، از جامعهای از صاحب نظران آموزش کارآفرینی کشور به شمار 21 تن نظرخواهی شد. بر اساس فرآیند تحلیل شبکهای که تئوری عمومی سنجش نسبی است و به منظور استنتاج مقیاسهاس نسبی تقدمی مرکب، تکتک عناصر تشکیل دهنده شبکه روابط بین معیارها و راهبردهای تشکیل دهنده آموزش کارآفرینانه در یک فضای تصمیم مورد سنجش قرار گرفت. حل اَبرماتریس مربوطه به کمک نرم افزار Super Decision نشان داد که تعامل بین صنعت و دانشگاه در یک ساختار شبکهای به عنوان راهبرد مناسبتر در تحقق معیارهای آموزش کارآفرینانه کشاورزی نقش آفرینی میکند. نتیجه تحلیل حساسیت نیز نشان داد ساختار شبکهای پیشنهادی میتواند قابلیت تکرار داشته باشد.
امیر علم بیگی؛ پروین حاجی آقا؛ سارا جلیلیان
چکیده
یکی از مهمترین نقشهای آموزشی مروجان کشاورزی، کمک به مسالهیابی است که این امر نیازمند توسعه خلاقیت های فردی است. بر اساس نظریه تبادل اجتماعی و نظریه انتظار - تایید می توان نشان داد خلاقیت فردی در تعاملات سازمانی شکل میگیرد و تایید این امر به قضاوت های شخصی ارتباط پیدا خواهد نمود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر خلاقیت سازمانی ...
بیشتر
یکی از مهمترین نقشهای آموزشی مروجان کشاورزی، کمک به مسالهیابی است که این امر نیازمند توسعه خلاقیت های فردی است. بر اساس نظریه تبادل اجتماعی و نظریه انتظار - تایید می توان نشان داد خلاقیت فردی در تعاملات سازمانی شکل میگیرد و تایید این امر به قضاوت های شخصی ارتباط پیدا خواهد نمود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر خلاقیت سازمانی در توسعة خلاقیت فردی مروجان کشاورزی استان اصفهان با حضور متغیر میانجی پیوند شبکه اجتماعی انجام شد. جامعة آماری این تحقیق مروجان کشاورزی استان اصفهان بهشمار 170 تن میباشد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد با طیف لیکرت پنج گزینهای بود که پایایی آن به کمک ضرایب پایایی ترکیبی (CR) و تتای ترتیبی تایید شد. اطلاعات گردآوری شده از طریق مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (PLS-SEM) و با استفاده از نرمافزار Smart PLS تجزیه و تحلیل شد. یافتههای این تحقیق نشان داد پیوند شبکه اجتماعی با ایفای نقش میانجیگری میتواند اثر خلاقیت سازمانی بر خلاقیت فردی را بهتر توضیح دهد. مهمترین یافته تحقیق نشان داد خلاقیت پدیدهای سرایتی است که با ایجاد فضای پیوند شبکه اجتماعی در سازمان شکل میگیرد. در نهایت نتایج تحقیق نشان داد که نقش میانجیگری متغیر پیوند شبکه اجتماعی در فرآیند تبدیل خلاقیت سازمانی و فردی قابل مشاهده است.
پریسا پای خسته؛ امیر علم بیگی؛ سیده سمیه بطحایی
چکیده
امروزه موضوع پایداری کارآفرینی به اندازه خود موضوع کارآفرینی اهمیت یافته است. در واقع در آموزش های کارآفرینی با انتقال صلاحیت هایی در قالب چارچوب کارآفرینی پایدار می توان به اثر بخشی کسب و کارها به ویژه برای کارآفرینان نوپا کمک شایان توجهی نمود. از اینرو تحقیق حاضر به بررسی و تحلیل شایستگی های ضروری دانشجویان در خصوص توسعه کارآفرینی ...
بیشتر
امروزه موضوع پایداری کارآفرینی به اندازه خود موضوع کارآفرینی اهمیت یافته است. در واقع در آموزش های کارآفرینی با انتقال صلاحیت هایی در قالب چارچوب کارآفرینی پایدار می توان به اثر بخشی کسب و کارها به ویژه برای کارآفرینان نوپا کمک شایان توجهی نمود. از اینرو تحقیق حاضر به بررسی و تحلیل شایستگی های ضروری دانشجویان در خصوص توسعه کارآفرینی پایدار پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و برای گردآوری دادههای آن از روش پیمایشی استفاده شده است. به لحاظ تحلیل دادهها نیز پژوهش علّی - ارتباطی بهشمار میآید. هدف کلی پژوهش بررسی ابعاد شایستگی های مرتبط با توسعه پایدار کارآفرینانه در بین دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان سال سوم و چهارم مقطع کارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به تعداد 730 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر120 نفر تعیین شد و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. برای بررسی روایی ابزار تحقیق از روشهای صوری، سازه و تشخیصی استفاده و برای بررسی پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. روش غالب دادهپردازی مدلسازی معادلات ساختاری به روش تحلیل عاملی تأییدی بود که نتایج آن نشان داد در شکل گیری شایستگی های توسعه پایدار کارآفرینانه، هفت بعد کلیدی نقش آفرینی می کنند. این ابعاد شامل، شایستگی تفکر سیستمی، شایستگی نگاه تلفیقی متنوع سازی و تفکر بین رشته ای، شایستگی تفکر بصیرت گرا، شایستگی هنجاری، شایستگی اقدام، شایستگی بین فردی و شایستگی مدیریت استراتژیک می باشد. از اینرو تمرکز بر این شایستگیها در آموزشهای کشاورزی و با هدف تربیت کارآفرینان نوپا، به کارآفرینی پایدار در نظام آموزش عالی کشاورزی منجر شود.
امیر علم بیگی؛ رومینا امیری؛ سینا صاحبدل
چکیده
انگیزه تحصیلی دانشجویان و نگرانیهای مربوط به آینده شغلی آنها بسیار مهم و قابل توجه بوده و موسسات آموزش عالی در این زمینه نقش مهمّی را ایفا میکنند. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی نقش قابلیت اشتغال، به عنوان یک محرک درونی در پیش بینی سطح انگیزه تحصیلی دانشجویان کشاورزی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 230 تن از دانشجویان کاردانی ...
بیشتر
انگیزه تحصیلی دانشجویان و نگرانیهای مربوط به آینده شغلی آنها بسیار مهم و قابل توجه بوده و موسسات آموزش عالی در این زمینه نقش مهمّی را ایفا میکنند. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی نقش قابلیت اشتغال، به عنوان یک محرک درونی در پیش بینی سطح انگیزه تحصیلی دانشجویان کشاورزی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 230 تن از دانشجویان کاردانی و کارشناسی کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی استان البرز در سال تحصیلی 94-1393 بود که 144 تن از آنان با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعیین و به شکل طبقهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای بود که روایی شکلی به وسیله گروهی از متخصصان مربوط بررسی و تایید شد. پایایی آن با محاسبه ضریب تتای ترتیبی تایید شد(91/0≥ ≥81/0). تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون لجستیک دو وجهی روشهای آماری اصلی بودند که با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 اجرا شدند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد انگیزه تحصیلی دانشجویان در شش بعد، انگیزه نوطلبی و نوآوری، انگیزه پایگاه حرفهای، انگیزه هیجانی، انگیزه مالی، انگیزه یادگیری و انگیزه کسب مدرک دسته بندی میشوند که در بین آنها انگیزه نوطلبی و نوآوری مهمترین بعد میباشد. نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد داشتن مهارت رهبری به عنوان یکی از ابعاد قابلیت اشتغال مهمترین متغیر اثر گذار بر افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان بوده و از اینرو تمرکز برنامه درسی بر ارتقای مهارتهای رهبری گامی موثر بر بهبود انگیزه تحصیلی دانشجویان خواهد بود.
امیر علم بیگی؛ پریسا پای خسته؛ سید یوسف حجازی
چکیده
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و دادهها به روش پیمایشی گردآوری شد. به لحاظ تحلیل دادهها نیز پژوهش علّی - ارتباطی بهشمار میآید. هدف این پژوهش پیش بینی سطح متغیر احساس مثبت از تدریس ناشی از ابعاد خودکارآمدی تدریس آموزشگران کشاورزی بود. جامعه آماری متشکل از 210 نفر از آموزشگران دو مرکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی واقع در استانهای ...
بیشتر
این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و دادهها به روش پیمایشی گردآوری شد. به لحاظ تحلیل دادهها نیز پژوهش علّی - ارتباطی بهشمار میآید. هدف این پژوهش پیش بینی سطح متغیر احساس مثبت از تدریس ناشی از ابعاد خودکارآمدی تدریس آموزشگران کشاورزی بود. جامعه آماری متشکل از 210 نفر از آموزشگران دو مرکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی واقع در استانهای تهران و البرز بود که با استفاده از فرمول تصحیح جامعه معین 130 نفر به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی گزینش شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای استاندارد بود که وضعیت روایی آن به سه صورت صوری، سازه و تشخیصی تأیید شد و وضعیت پایایی آن با محاسبه مقادیر پایایی ترکیبی و تتای ترتیبی صورت گرفت. روش غالب آماری مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی بود که نتایج نشان داد احساس مثبت از تدریس آموزشگران در هنگام تدریس و بیرون کلاس به دو بعد از احساس خودکارآمدی شامل انگیزش بخشی به فراگیران و حفظ منزلت آموزشگری وابسته است. این در حالی است که احساس خودکارآمدی در آموزش تنها سبب تقویت احساس مثبت در بیرون کلاس میشود.
امیر علم بیگی
چکیده
این تحقیق باهدف اصلی بررسی متغیرهای جداکننده دو سطح گرایش به راهاندازی یک کسبوکار با تمرکز بر ویژگی شور و شوق کارآفرینانه دانشجویان انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از 742 دانشجویان کارشناسی سالهای سوم و چهارم و 412 تن دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود(1154N=). نمونه موردنظر به شمار 205 نفر بر ...
بیشتر
این تحقیق باهدف اصلی بررسی متغیرهای جداکننده دو سطح گرایش به راهاندازی یک کسبوکار با تمرکز بر ویژگی شور و شوق کارآفرینانه دانشجویان انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از 742 دانشجویان کارشناسی سالهای سوم و چهارم و 412 تن دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود(1154N=). نمونه موردنظر به شمار 205 نفر بر پایه فرمول تصحیح جامعه محدود دانیل تعیین و به روش سهمیهای نمونهگیری انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت. روش آماری غالب تحلیل رگرسیون لجستیک دوجملهای بود. نتیجه کلی تحقیق گویای آن است شور و شوق کارآفرینانه متغیری مهم در پیشبینی گرایشهای کارآفرینی است. همچنین مشخص شد که تنها دانشجویانی که سطح بالاتری از شور و شوق کارآفرینانه را تجربه کردهاند دارای گرایش به راهاندازی کسبوکار هستند. نتیجه تحلیل حساسیت مدل لجیت نیز نشان داد که این تابع عملکرد قابل قبولی در جداسازی گرایشهای کارآفرینانه دارد. گذراندن دورههای آموزشهای کارآفرینی نیز در افزایش گرایش به راهاندازی کسبوکار در بین دانشجویان موثر بود، ولی جنس در این زمینه نقشی نداشت.