آموزش کشاورزی
نقش حمایت اجتماعی ادراک‏شده در رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی: جستجوی رابطه‏ های پیش بینی کننده خطی و غیر خطی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 فروردین 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368590.2052

چکیده
  شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته ‏های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکز‏های آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه‏ ی رشته‏ های کشاورزی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تأثیر مهار ت های نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارت های نرم هوش هیجانی در دانشجویان کشاورزی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 3-18

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365850.2014

چکیده
  کاوش در ادبیات اشتغال‏ پذیری نشان می‏‏ دهد که شواهد تجربی در زمینه بر هم کنش مهارت‏ های نرم اندک بوده و به همین سبب بررسی این موضوع دارای اهمیت است؛ زیرا، می‏ تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه مهارت‏ های نرم داشته باشد. در این پژوهش علّی ارتباطی با دیدمان کمّی، تأثیر مهارت‏ های‌ نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارت‌های نرم هوش هیجانی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
کیفیت سنجی خدمات آموزشی و فنی شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی استان‌تهران

محسن ملک لی؛ امیر علم بیگی؛ یوسف حجازی؛ سید محمود حسینی

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 135-159

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365885.2015

چکیده
  ترویج کشاورزی به دلیل ماهیت حیاتی که در فقرزدایی و افزایش امنیت غذایی دارد، ضروری است تا طی رویکرد تکثرگرایی در ترویج کشاورزی ورود و مانایی کنشگران جدید را به جد مورد توجه قرار دهد. یکی از این کنشگران بخش خصوصی است که موضوع کیفیت ارائه خدمات آموزشی به این بخش توسط ارائه‌دهندگان خدمات فنی کشاورزی اهمیتی مضاعف دارد. در این رابطه کارایی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نقش ناهمگونی مهار ت آموزی فنی بر اشتغا ل پذیری درک شده دانشجویان کشاورزی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 15، شماره 67 ، اسفند 1402، ، صفحه 76-93

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.364375.1987

چکیده
  بر پایه ادبیات، بررسی نقش مهارت‏های فنّی در اشتغال‏ پذیری درک شده دانشجویان کشاورزی، از دید محقّقان، مغفول مانده است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش مهارت‌های فنّی در اشتغال‌پذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش کاربردی، دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته‏ های مختلف کشاورزی در دانشگاه‌های ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
مقایسه جنسیتی اثر خطی و غیر خطی پیش‌آیندهای الگوی قصد کارآفرینی در دانشجویان کشاورزی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، ، صفحه 139-163

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362536.1949

چکیده
  گر چه پژوهش ‏ها نشان می‏ دهند که شکل‌گیری قصد کارآفرینی بر اساس سرمایه‏ های اجتماعی و روان‌شناختی صورت می‏گیرد؛ اما روابط خطی و همچنین نادیده گرفتن جنسیت در این باره، ممکن است به روشنی شکل گیری ساز و کار قصد کارآفرینی را توضیح ندهد. بر این پایه، هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر خطی و غیرخطی (اثر درجه دوم) سرمایه‏ اجتماعی بر ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
ارائه یک الگوی ساختاری توسعه مهارت‌های نرم بایسته در میان دانشجویان کشاورزی: یک رویکرد آمیخته

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر؛ سید محمود حسینی؛ سید احمدرضا پیش بین

دوره 14، شماره 61 ، مهر 1401، ، صفحه 81-99

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.360278.1913

چکیده
  هدف این تحقیق ارائه الگوی ساختاری توسعه مهارت‌ های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی بود. در این راستا، از رویکردی آمیخته (کیفی- کمی) استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، داده‌ها از طریق مصاحبه‌ های نیمه ساختاریافته با 19 تن از اعضای هیئت‌ علمی رشته‌های کشاورزی خبره در موضوع پژوهش با روش نمونه‌ گیری هدفمند و گلوله برفی گردآوری شد. در این ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تبیین روابط ساختاری بین مؤلفه‌های مهارت‌های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی: کاربردی از تحلیل دیمتل فازی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر؛ سید محمود حسینی؛ سید احمدرضا پیش بین

دوره 14، شماره 60 ، خرداد 1401، ، صفحه 33-47

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.357292.1873

چکیده
  هدف این تحقیق تبیین رابطه ‏های ساختاری بین مؤلفه‌های مهارت‌های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی (9 مهارت نرم) بود. در این راستا، از دانش خبرگان دانشگاهی بر مبنای فن دیمتل فازی استفاده شد. بر این مبنا، دیدگاه‌های 11 نفر از خبرگان دانشگاهی از طریق پرسشنامه‏ ای پنج گزینه‌ای، مبتنی بر طیف لیکرت، احصاء شد. نتایج تحقیق نشان داد که مهارت‌های ...  بیشتر

انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی برای شرایط نظام آموزش عالی کشاورزی

حمید موحد محمدی؛ فاطمه اسکوهی؛ امیر علم بیگی؛ محمد رضا پارسا نژاد؛ احمد رضوانفر

دوره 12، شماره 54 ، آذر 1399، ، صفحه 86-105

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.124302

چکیده
  انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با ماهیت تجاری سازی یافته های پژوهش های دانشگاهی به عنوانیک راهبرد توسعه اقتصادی مطرح است و بر پیوند هم افزای علم، فناوری و بهره برداری از آن ها استواراست. استفاده ی صحیح از فناوری و انتقال مؤثر آن از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی،می تواند سبب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع، ...  بیشتر

مدل سرعت بخش رشد بوم سامانه کارآفرینی کشاورزی دانشگاهی از دیدگاه خبرگان کسب و کارهای نوپا

حمید موحد محمدی؛ زهره معتمدی نیا؛ احمد رضوانفر؛ امیر علم بیگی؛ حسین مهدی زاده

دوره 11، شماره 50 ، آذر 1398، ، صفحه 39-59

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.126679.1625

چکیده
  اهمیت کسب و کارهای نوپا در بخش کشاورزی بیش از هر زمان دیگری مشخص است. لیکن، برای رسیدن به این مهم فراهم ساختن محیط و شرایط مناسب یا بوم سامانه کسب و کارهای نوپا مورد نیاز است. نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی کشور برای ایجاد چنین بوم سامانه‌ای باید با استفاده از آموزه‌های بخش‌های پیشگام کارآفرینی، اجزای بوم سامانه‌ی کسب و کارهای نوپای ...  بیشتر

شایستگی‌های حرفه‌ای اعضای هیات علمی کشاورزی و منابع طبیعی برای آموزش تنوع زیستی

مونا بابایی؛ حمید موحد محمدی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر

دوره 11، شماره 49 ، شهریور 1398، ، صفحه 59-70

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.126916.1630

چکیده
  در سال‌های اخیر شمار چندی از گونه‌های زیستی در ایران منقرض شده‌اند و شمار زیادی از آن‌ها نیز در معرض انقراض هستند این در حالی است که تنوع زیستی نقش مهمی در حیات و سلامت محیط زیست دارد. این موضوع شامل شمار زیادی از گونه‌های زراعی و باغی نیز می‌شود. دانشگاه‌ها می‌توانند نقش مهم و اساسی در حفظ و بهبود تنوع زیستی ایفا کنند. براین مبنا، ...  بیشتر

راهبردهای حمایتی آموزش کارآفرینانه کشاورزی از دیدگاه خبرگان

حمید موحد محمدی؛ فرشته شاعری؛ امیر علم بیگی

دوره 11، شماره 48 ، خرداد 1398، ، صفحه 17-29

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.122266.1518

چکیده
  آموزش کارآفرینانه زمینه رشد متوازن شایستگی‌های آموزش‌گیرندگان را در فرآیند یاددهی-یادگیری فراهم می‌سازد. در این رابطه تعدد راهبرد‌های پیشنهادی بستر‌سازی تحقق آموزش کارآفرینانه، ایجاب می‌کند راهبردی انتخاب شود که بیشترین سازگاری را با نظام آموزشی کشور داشته باشد. با این رویکرد هدف پژوهش کاربردی حاضر رتبه‌بندی راهبردهای استقرار ...  بیشتر

نقش میانجی‌گری پیوند شبکه اجتماعی در رابطه بین خلاقیت سازمانی و خلاقیت فردی مروجان جهاد کشاورزی استان اصفهان

امیر علم بیگی؛ پروین حاجی آقا؛ سارا جلیلیان

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، ، صفحه 67-76

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.120560.1482

چکیده
  یکی از مهمترین نقش‌های آموزشی مروجان کشاورزی، کمک به مساله‌یابی است که این امر نیازمند توسعه خلاقیت های فردی است. بر اساس نظریه تبادل اجتماعی و نظریه انتظار - تایید می توان نشان داد خلاقیت فردی در تعاملات سازمانی شکل می‌گیرد و تایید این امر به قضاوت های شخصی ارتباط پیدا خواهد نمود. از این‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر خلاقیت سازمانی ...  بیشتر

بررسی شایستگی های مورد نیاز توسعه کارآفرینی پایدار در آموزش عالی کشاورزی

پریسا پای خسته؛ امیر علم بیگی؛ سیده سمیه بطحایی

دوره 9، شماره 40 ، خرداد 1396، ، صفحه 32-43

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.107329.1271

چکیده
  امروزه موضوع پایداری کارآفرینی به اندازه خود موضوع کارآفرینی اهمیت یافته است. در واقع در آموزش های کارآفرینی با انتقال صلاحیت هایی در قالب چارچوب کارآفرینی پایدار می توان به اثر بخشی کسب و کارها به ویژه برای کارآفرینان نوپا کمک شایان توجهی نمود. از اینرو تحقیق حاضر به بررسی و تحلیل شایستگی های ضروری دانشجویان در خصوص توسعه کارآفرینی ...  بیشتر

نقش مهارت های اشتغال در انگیزه تحصیلی دانشجویان کشاورزی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)

امیر علم بیگی؛ رومینا امیری؛ سینا صاحبدل

دوره 8، شماره 37 ، شهریور 1395، ، صفحه 49-62

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106878

چکیده
  انگیزه تحصیلی دانشجویان و نگرانی‏های مربوط به آینده شغلی آن‏ها بسیار مهم و قابل توجه بوده و موسسات آموزش عالی در این زمینه نقش مهمّی را ایفا می‏کنند. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی نقش قابلیت اشتغال، به عنوان یک محرک درونی در پیش بینی سطح انگیزه تحصیلی دانشجویان کشاورزی انجام شد. جامعه آماری پژوهش 230 تن از دانشجویان کاردانی ...  بیشتر

سطح احساس مثبت از تدریس آموزشگران کشاورزی بر پایه احساس خودکارآمدی تدریس آنها

امیر علم بیگی؛ پریسا پای خسته؛ سید یوسف حجازی

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، ، صفحه 107-124

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106342

چکیده
  این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و داده‌ها به روش پیمایشی گردآوری شد. به لحاظ تحلیل داده‌ها نیز پژوهش‌ علّی - ارتباطی به‌شمار می‌آید. هدف این پژوهش پیش بینی سطح متغیر احساس مثبت از تدریس ناشی از ابعاد خودکارآمدی تدریس آموزشگران کشاورزی بود. جامعه آماری متشکل از 210 نفر از آموزشگران دو مرکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی واقع در استانهای ...  بیشتر

گرایش به راه‌اندازی کسب ‌و کار شخصی بر پایه شور و شوق کارآفرینانه دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

امیر علم بیگی

دوره 7، شماره 34 ، آذر 1394، ، صفحه 79-89

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106006

چکیده
  این تحقیق باهدف اصلی بررسی متغیرهای جداکننده دو سطح گرایش به راه‌اندازی یک کسب‌وکار با تمرکز بر ویژگی شور و شوق کارآفرینانه دانشجویان انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از 742 دانشجویان کارشناسی سال‌های سوم و چهارم  و 412 تن دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود(1154N=). نمونه موردنظر به شمار 205 نفر بر ...  بیشتر