آموزش کشاورزی
عامل های مؤثر برتوانایی زنان روستایی اسلام آباد غرب در انجام کشاورزی پایدار

رضا موحدی؛ ثریا مرادی؛ ترانه صرامی فروشانی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 3-21

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.366727.2029

چکیده
  زنان روستایی، به عنوان گروهی تأثیرگذار در توسعه جوامع روستایی می باشند که نیازمند توانمندسازی در ابعاد گوناگون هستند. در تحقیق حاضر هدف بررسی توانمندسازی آموزشی زنان روستایی و عوامل آموزشی_ترویجی، اقتصادی، اجتماعی مؤثر بر آن در زمینه کشاورزی پایدار می‌باشد که در سال 1402 انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شمار 2054 تن از زنان روستایی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
بررسی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزش در دانشکده کشاورزی دانشگاه هرات، افغانستان

رضا موحدی؛ حفیظه جعفری

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، ، صفحه 73-94

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362205.1942

چکیده
  کیفیت، هزینه و بهره‌وری سه عامل اساسی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هستند، اگر کیفیت بهبود یابد، هزینه ها کاهش یافته و بهره‌وری افزایش می‌یابد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزش در دانشکده کشاورزی دانشگاه هرات می‌باشد. اطلاعات مورد نیاز پژوهش با روش پیمایشی و با استفاده از ‌پرسشنامه در سال 1400 گردآوری ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده های کشاورزی دانشگا ه های بوعلی سینا و رازی

رامین طاهری؛ رضا موحدی؛ سعید کریمی؛ مهرداد پویا

دوره 14، شماره 61 ، مهر 1401، ، صفحه 125-140

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.128418

چکیده
  تحقیق کاربردی حاضر در راستای شناسایی شاخصهای تدریس اثربخش، با استفاده از روش پیمایشی و پرسشنامه انجام شده است. پرسشنامه در مجموع شامل 105 سوال بود که 7 سوال مربوط به ویژگی ­های فردی و بقیه سوالات مربوط به سه بخش مهارت­های حرفه ای (26 سوال)، مهارت­های عمومی تدریس (36 سوال) و مهارت­های فنی (25 سوال) بودند. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید ...  بیشتر

نقش مهارت‌های شناختی و ناشناختی در شکل گیری اراده کارآفرینانه هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان کرمانشاه

سعید کریمی؛ سپیده علیزمانی سردارآبادی؛ رضا موحدی

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، ، صفحه 56-72

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354302.1817

چکیده
  عامل‌های چندی بر بهبود اراده و آمادگی کارآفرینانه هنرجویان کشاوری تاثیر می‌گذارند که با شناخت و استفاده از آنها، آموزش کارآفرینی اثربخش‌تر می‌شود. از جمله این عامل‌ها، مهارت‌های شناختی و ناشناختی هستند که کمتر مورد توجه و بررسی قرار گرفته‌اند. هدف اصلی از انجام این پژوهش علّی-ارتباطی، بررسی سطح مهارت‌های شناختی و ناشناختی و ...  بیشتر

تاثیر دانش، نگرش و قصد رفتاری بر رفتار مصرف کودهای شیمیایی سیب زمینی کاران شهرستان همدان

محبوبه عطایی اسد؛ رضا موحدی

دوره 12، شماره 55 ، اسفند 1399، ، صفحه 38-54

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.352989.1783

چکیده
  آمار کاربرد کودهای شیمیایی در شهرستان همدان نشان می‌دهد که کشاورزان از کود‌های شیمیایی به صورت غیر اصولی و بی‌رویه استفاده می‌کنند که در بلند مدت شاهد پی‌آمدهای زیانبار آن بر محیط‌زیست و سلامت انسان خواهیم بود. از سوی دیگر، رفتار کشاورزان به عنوان استفاده کنندگان کود شیمیایی، تحت تاثیر عامل‌های مختلفی قرار دارد. بر همین مبنا، ...  بیشتر

سبب روانشناختی دانش آموختگان رشته های کشاورزی دختر همدان

مهرناز خیاطی؛ رضا موحدی؛ الهه حجازی؛ سعید کریمی

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، ، صفحه 111-138

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.343460.1743

چکیده
  چکیدهروند افزایش پذیرش دختران در دانشگاه‌ها نسبت به پسران و محدودیت‌های فردی، اجتماعی و فرهنگی موجود برای آنان در دست‌یابی به شغل در رشته‌های کشاورزی، مسئله اشتغال دانش آموختگان دختر را نسبت به پسر پیچیده‌تر کرده است. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی مولفه‌های فردی و اجتماعی دختران و زنان دانش‌آموخته کشاورزی استان همدان برای ...  بیشتر

ارائه الگویی مفهومی اکوسیستم کارافرینی دانشگاهی در دانشکده های کشاورزی غرب ایران

وحید علی آبادی؛ رضا موحدی؛ احمد یعقوبی فرانی؛ عبدالحمید پاپ زن

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، ، صفحه 3-26

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.127528.1644

چکیده
  طراحی و توسعه اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی به یکی از موضوعات نوین و مهم پژوهشی در حوزههای آموزش عالی و اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی تبدیل شده است.از این رو تغییر رویکرد دانشگاهها از برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی صرف به رویکرد ایجاد اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی مورد توجه دانشگاههای مطرح دنیا قرار گرفته است نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی ...  بیشتر

تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی در بهبود یادگیری دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا

رضا موحدی؛ مسعود سامیان؛ نسیم ایزدی؛ مرجان سپه پناه

دوره 11، شماره 48 ، خرداد 1398، ، صفحه 3-16

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.121977.1510

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم بشر در به‌روزرسانی اطلاعات هستند که فرصت زیادی را در اختیار جوامع علمی به‌خصوص دانشجویان قرار می‌دهند. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1396 با حجم 523 نفر تشکیل می‌دهند، که از این تعداد 217 نفر به‌عنوان نمونه با استفاده ...  بیشتر

عامل های موثر بر مهارت کشاورزان در استفاده ی بهینه از منبع های آب کشاورزی شهرستان بهار، استان همدان

رضا موحدی؛ نسرین قادری مقتدر؛ حمید بلالی؛ مریم شیرخانی

دوره 10، شماره 47 ، اسفند 1397، ، صفحه 15-35

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.120483.1480

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی عامل‌های موثر بر مهارت کشاورزان در استفاده‌ی بهینه از منبع‌های آب کشاورزی انجام شده است. جامعه‌ی آماری این تحقیق شامل همه‌ی کشاورزان شهرستان بهار استان همدان می‌باشد (1931N=) که 271 تن از آنان بر پایه‌ی فرمول کوکران به صورت تصادفی به عنوان نمونه‌ی تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌های تحقیق، پرسشنامه بود ...  بیشتر

عامل‌های آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت آب کشاورزی در تولید سیب زمینی همدان

رضا موحدی؛ فائزه گلی؛ حمید بلالی

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.109843.1363

چکیده
  چکیده هدف این تحقیق نتیجه شناسی عامل‌های آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت بهینه آب مورد نیاز برای تولید سیب زمینی در شهرستان همدان می‌باشد. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری تحقیق 2341 کشاورز سیب زمینی کار شهرستان همدان بود که بر پایه فرمول کوکران و به وسیله روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

کارایی نسبی اکوسیستم کارافرینی گروه های ترویج وآموزش کشاورزی با رویکرد تولید دانش کارافرینی ( کاربرد تحلیل رابطه ی خاکستری)

وحید علی آبادی؛ رضا موحدی؛ عبدالحمید پاپ زن

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، ، صفحه 29-41

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.114656.1412

چکیده
  از آنجا که امروزه یکی از شاخص های اصلی سنجش توسعه یافتگی کشورها، سهم یک جامعه در تولید دانش است، ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی و به تبع آن ارتقای کارایی آنها اهمیت دو چندان یافته است. توسعه علمی یک منظومه دانشگاهی، نیازمند توسعه اکوسیستم و فضای کارافرینی به صورت بنیان های نظری، تبیین و تدوین چارچوب های مفهومی و الگوهای تجربی، و بهره ...  بیشتر

بازدارنده‌های اشتغال دانش آموختگان کشاورزی

رضا موحدی

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، ، صفحه 79-95

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109251.1346

چکیده
  این پژوهش از نوع کیفی بوده که در آن از رویکرد نظریه پایه ور بهره گرفته شده است. برای گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه به صورت عمیق استفاده شد. روش نمونه گیری تحقیق از نوع هدفمند نظری بوده که به شیوه گلوله برفی انجام پذیرفت. بر همین مبنا با انجام مصاحبه با 21 نفر از دانش‌آموختگان کشاورزی و 9 نفر از کارفرمایان و استادان بخش کشاورزی داده ها ...  بیشتر

تاثیر آموزش کارآفرینی و سودمندی آن بر قصد کارآفرینانه‌ی دانشجویان کشاورزی دانشگا‌ه‌های غرب کشور

سعید کریمی؛ فرشید ملامیرزایی؛ رضا موحدی

دوره 8، شماره 38 ، آذر 1395، ، صفحه 51-65

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.107203

چکیده
  آموزش کارآفرینی یک موضوع مهم و مورد توجه در دانشگاه‌های کشورهای مختلف جهان می‌باشد و سودمندی‌های آن مورد ستایش محققان و آموزشگران قرار گرفته است، ولی اثربخشی واقعی این نوع آموزش به طور جامع بررسی نشده است. بنابراین هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده، تاثیر آموزش‌ کارآفرینی مشخص شود و سودمندی‌های ...  بیشتر

تاثیر مولفه های توانمند سازی روانشناختی بر اشتغال پذیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا

وحید علی آبادی؛ مهرناز خیاطی؛ رضا موحدی

دوره 8، شماره 37 ، شهریور 1395، ، صفحه 21-31

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106882

چکیده
  این تحقیق به روش توصیفی- همبستگی با هدف کلی واکاوی تاثیر مولفه های توانمند سازی روانشناختی بر اشتغال پذیری دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا ، انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 1227 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان، که با استفاد از جدول بارتلت 375 نفر از آن‏ها به روش ن تصادفی برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه استاندارد ...  بیشتر

موقعیت برنامه درسی کارآفرینی در دانشکده کشاورزی دانشگاه‌های بو‌علی سینا، رازی و کردستان

رضا موحدی؛ خدیجه حیدری ترازک؛ حشمت اله سعدی

دوره 8، شماره 36 ، خرداد 1395، ، صفحه 64-76

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106616

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش بررسی و مقایسه نظر دانشجویان رشته‌های کشاورزی درباره وضعیت موجود و مناسب برنامه‌ی‌ درسی درس کارآفرینی بود. بنابراین، این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که با استفاده از روش میدانی انجام گرفته است. جامعه‌ی آماری این پژوهش را 122 تن دانشجویان رشته های مختلف کشاورزی در سه دانشگاه بو علی سینای همدان، رازی ...  بیشتر

نقش مولفه های فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه

رضا موحدی؛ فرشاد حمزه ای؛ علی اصغر میرک زاده؛ نادر نادری

دوره 7، شماره 34 ، آذر 1394، ، صفحه 16-27

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106001

چکیده
  هدف این پژوهش علی-ارتباطی تحلیل مولفه‏های فناوری اطلاعات در مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه می‏باشد. در این زمینه به منظور بررسی مدیریت دانش از مدل هفت مرحله‏ای بکوویتز و ویلیام (یافتن، به‏کارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد و نگهداری، حذف) بهره گرفته شد. جامعه آماری 899 تن کارکنان  بخش اداری سازمان ...  بیشتر

رابطه شخصیت پویا و قصد کارآفرینانه‌ دانشجویان کشاورزی

سعید کریمی؛ رضا موحدی؛ حشمت الله سعدی؛ احمد یعقوبی فرانی

دوره 7، شماره 34 ، آذر 1394، ، صفحه 117-134

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106011

چکیده
  اگرچه در گذشته پژوهش‌های زیادی درباره تاثیر مستقیم ویژگی‌های شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینانه انجام شده‌ ‌است اما به علت این‌که این ویژگی‌ها توان پیش بینی کننده خوبی نداشتند، مورد انتقاد جدی قرار گرفتند. اخیرا صاحب نظران پیشنهاد می‌کنند که تاثیر ویژگی‌های شخصیتی بر قصد و رفتار کارآفرینی بیشتر به صورت غیرمستقیم و از طریق عوامل ...  بیشتر