دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)

نشریه "پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی"، فصلنامه‌ای به زبان فارسی (به همراه چکیده به زبان انگلیسی) با دسترسی آزاد است که توسط موسسه آموزش و ترویج کشاورزی منـتشر می‌شود. این نشریه دستاوردهای علمی با کیفیت بالا در زمینه‌ آموزش های رسمی و یا ترویج کشاورزی آموزش‌های غیر رسمی و نیز پژوهش هایی که جنبه بین رشته‌ای داشته و نظام آموزش کشاورزی را مورد توجه قرار داده باشند، را منتشر می‌نماید.

  سیاست داوری تخصصی این نشریه در بررسی متن مقالات به صورت دو سوناشناس است. این نشریه در بررسی و انتشار مقالات علمی از اصول و معیارهای کمیته اخلاق نشر (COPE) پیروی می‌کند. تمامی مقالات ارسالی توسط نرم‌افزار تشخیصی سرقت ادبی مشابهت‌‌یاب  همانند جو (ایرانداک) بررسی می‌شوند تا از اصالت آن‌ها اطمینان حاصل شود و پس از آن توسط داوران معتبر و مجرب به دقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند (مطالعه بیشتر).


ویژگیهای نشریه

چارک در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (در سال 1401): علوم اجتماعی (علوم اجتماعی) (Q2), علوم زیستی (علوم کشاورزی و زیست شناختی) (Q1)

ضریب تأثیر در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (در سال 1401):  0.457

رتبه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (در سال 1402)ب

صاحب امتیاز: موسسه آموزش و ترویج کشاورزی 

نوبت انتشار: فصل نامه

نوع مقالات: مقاله پژوهشی- مقاله مروری

نوع داوریدوسو ناشناس

هزینه بررسی و انتشاردارد (چهار میلیون ریال)

سیاست انتشار CC-BY

نرمافزار بررسی سرقت ادبیمشابهت‌‌یاب  همانند جو (ایرانداک)

 

 

آموزش کشاورزی
تأثیر مهار ت های نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارت های نرم هوش هیجانی در دانشجویان کشاورزی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، صفحه 3-18

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365850.2014

چکیده
  کاوش در ادبیات اشتغال‏ پذیری نشان می‏‏ دهد که شواهد تجربی در زمینه بر هم کنش مهارت‏ های نرم اندک بوده و به همین سبب بررسی این موضوع دارای اهمیت است؛ زیرا، می‏ تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه مهارت‏ های نرم داشته باشد. در این پژوهش علّی ارتباطی با دیدمان کمّی، تأثیر مهارت‏ های‌ نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارت‌های نرم هوش هیجانی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
اثربخشی آموز ش های تخصصی مؤسسه تحقیقات واکسن و سر مسازی رازی همخوان با عملیات مطلوب تولید در بهبود فرآورده های زیستی

شهرام مقدس فریمانی؛ سید سهیل قائم مقامی؛ محمدرضا اسدی

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، صفحه 20-43

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365997.2018

چکیده
  دوره‌های آموزشی تخصصی کارکنان شاغل در بخش های تولیدی در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بر مبنای دستورکار عملیات مطلوب تولید (GMP) در جهت بهبود فرآیند تولید فرآورده‌های زیستی برگزار می شوند. هدف این تحقیق ارزشیابی اثربخشی آموزش های تخصصی ضمن خدمت کارکنان شاغل در بخش های تولیدی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در جهت بهبود فرآیند ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل های تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

بهمن خسروی پور؛ سهیلا پورجاوید؛ زینت درویشی

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، صفحه 44-68

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366175.2022

چکیده
  سواد محیط زیستی، از نظر مفهومی، شناخت و سواد لازم درباره‌ی مفهوم‌های کلیدی، مسئله‌های محیط زیستی و آشنایی با مهارت‌های لازم برای رویارویی با آنهاست. از این‌رو با توجه به اهمیت سواد محیط زیستی افراد در حفاظت از محیط زیست به عنوان میراثی گران‌بها برای نسل‌های آینده، تحقیق‌حاضر با هدف واکاوی عامل‌های تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
الگوی آموزش گروهی حرفه آموزی کشاورزی به مددجویان

زهرا خوشنودی فر؛ سعیده نظری نوقابی؛ مجید رضا خداوردیان؛ غلامرضا گودرزی؛ علی اکبر داودی راد؛ سیروس بهادری

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، صفحه 69-86

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366003.2019

چکیده
  حرفه‌آموزی کشاورزی در برنامه‌های بازپروری مددجویان در بند به شیوه‌های متداول کیفیت و اثربخشی مناسبی برخوردار نبوده آموزش مشارکتی و فعالیت گروهی سبب افزایش انگیزه و یادگیری عمیق می‌شود. این پژوهش با هدف به‌کارگیری حرفه‌آموزی کشاورزی با استفاده از الگوی طرح تدریس عضو-گروه (Team Member Teaching Design-TMTD) در ندامتگاه اراک انجام شد. از نظر هدف ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
شاخص های مناسب تولید و پخش برنامه های آموزش تلویزیونی در بخش کشاورزی استان کرمانشاه

امیرحسین علی بیگی؛ نگین میری جعفرآبادی؛ فاطمه پورقاسم

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، صفحه 87-107

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366318.2023

چکیده
  بر پایه تجارب و مشاهدات، برنامه های آموزش کشاورزی تلویزیونی چنان که انتظار می رود مورد اقبال کشاورزان نیستند. این پژوهش با دیدمان آمیخته با هدف شناسایی و اعتباریابی شاخص‌های یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی برای کشاورزان انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی افراد خبره در زمینه تدوین برنامه و آشنا به محیط روستا در سازمان صدا و ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
ارزشیابی سایت های الگوئی جامع تولیدی ترویجی در تولید محصول سالم

علی اسداله پور کوتنایی؛ مجید رضا خداوردیان

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، صفحه 108-125

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366701.2028

چکیده
  هدف این پژوهش ارزشیابی میزان موفقیت سایت های الگوئی جامع تولیدی ترویجی در تولید محصول سالم بود. از بعد ماهیت فلسفی، دیدمان تحقیق کمی و از جنبه هدف، کاربردی و بر حسب چگونگی گردآوری داده ها، غیرآزمایشی است. جامعه آماری شامل مسئولان سایت های الگوئی تولید محصول های سالم کشور در سه سال منتهی به 1402 بودند. از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل رابطه بین دانش آموخته شده و کاربرد آن توسط شالیکاران مازندران شرکت کننده در دوره های آموزشی ترویجی مدیریت تلفیقی آفات برنج

هادی مؤمنی هلالی؛ مهرداد عمواقلی طبری؛ وحید خسروی؛ هدی آبادیان؛ علیرضا نبی‌پور

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، صفحه 126-142

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366954.2030

چکیده
  راهبرد مدیریت تلفیقی آفات به عنوان یک سیاست مهم سازگار با محیط‌زیست طی سالی‌های اخیر در بستر دوره‌های آموزشی ترویجی کشاورزی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت. بر این مبنا، هدف از این تحقیق ارزیابی رابطه میان واکنش شالیکاران نسبت به دوره‌های آموزشی ترویجی، دانش مدیریت تلفیقی آفات و استفاده عملی از دانشِ آموخته‌شده شالیکاران مشارکت‌کننده ...  بیشتر

آینده نگاری کاربرد مهارت و فناوری مورد نیاز بازار از دیدگاه دانشجویان دکتری کشاورزی دانشگاه رازی
دوره 9، شماره 43 ، اسفند 1396، ، صفحه 118-131

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.116185.1446

چکیده
  بر اساس عرضه و تقاضای دانش آموختگان و دگرگونی های بازار کار در سال های پیش رو، برنامه ریزی های هدفمند و آینده مدار، به منظور پرورش شایستگی های حرفه ای و افزایش بهره وری در آموزش عالی کشاورزی، امری گریز ناپذیر است. از این رو این پژوهش، با هدف آینده نگاری کاربرد مهارت و فناوری مورد نیاز بازار کار در آموزش عالی کشاورزی انجام شد که به لحاظ ...  بیشتر

تاثیر راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزه ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی
دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، ، صفحه 67-76

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100988

چکیده
  هدف این پژوهش، ارزیابی نقش و تاثیر راهبرد های یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 92-91 است. روش تحقیق علّی - ارتباطی و جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی کشاورزی (970=N) بود. حجم نمونه بنا بر جدول مورگان و کرجسی (1970)، تعیین شد ( 254=n) و با استفاده ...  بیشتر

رابطه بین عملکرد پژوهشی و آموزشی اعضای هیات‌‌علمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان
دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، ، صفحه 3-17

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101377

چکیده
  آموزش و پژوهش دو کارکرد مهم اعضای هیات علمی در دانشگاه به شمار می‌آیند و چگونگی ارتباط این کارکردها با هم‌دیگر و با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد توجه محققان حوزه آموزش عالی می‌باشد. لذا این تحقیق توصیفی با هدف بررسی و سنجش ارتباط بین عملکرد آموزشی (کمیت و کیفیت تدریس) اعضای هیات علمی با عملکرد پژوهشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در ...  بیشتر

نقش متغیرهای اجتماعی و اقتصادی بر دانش کشاورزی پایدار گندم کار استان تهران
دوره 8، شماره 38 ، آذر 1395، ، صفحه 112-121

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.107210

چکیده
  برای دست یابی به کشاورزی پایدار و مناسب، باید بین عامل­های اقتصادی، اجتماعی، زیستی و فردی، غیر فردی و معنوی تعادل برقرار شود. این پژوهش با هدف تفکیک سطح دانش­کشاورزان گندم­کار استان تهران درزمینه کشاورزی پایدار، براساس متغیرهای اقتصادی اجتماعی بود. حجم جامعه آماری8532 گندم­کار استان تهران بودند که براساس فرمول کوکران، حجم ...  بیشتر

نقش مولفه های فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه
دوره 7، شماره 34 ، آذر 1394، ، صفحه 16-27

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106001

چکیده
  هدف این پژوهش علی-ارتباطی تحلیل مولفه‏های فناوری اطلاعات در مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه می‏باشد. در این زمینه به منظور بررسی مدیریت دانش از مدل هفت مرحله‏ای بکوویتز و ویلیام (یافتن، به‏کارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد و نگهداری، حذف) بهره گرفته شد. جامعه آماری 899 تن کارکنان  بخش اداری سازمان ...  بیشتر

ابر واژگان