رضا موحدی؛ ثریا مرادی؛ ترانه صرامی فروشانی
چکیده
زنان روستایی، به عنوان گروهی تأثیرگذار در توسعه جوامع روستایی می باشند که نیازمند توانمندسازی در ابعاد گوناگون هستند. در تحقیق حاضر هدف بررسی توانمندسازی آموزشی زنان روستایی و عوامل آموزشی_ترویجی، اقتصادی، اجتماعی مؤثر بر آن در زمینه کشاورزی پایدار میباشد که در سال 1402 انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شمار 2054 نفر از زنان روستایی ...
بیشتر
زنان روستایی، به عنوان گروهی تأثیرگذار در توسعه جوامع روستایی می باشند که نیازمند توانمندسازی در ابعاد گوناگون هستند. در تحقیق حاضر هدف بررسی توانمندسازی آموزشی زنان روستایی و عوامل آموزشی_ترویجی، اقتصادی، اجتماعی مؤثر بر آن در زمینه کشاورزی پایدار میباشد که در سال 1402 انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شمار 2054 نفر از زنان روستایی از 12 روستای بخش حومه شمالی شهرستان اسلامآباد غرب میباشند که به طور مستقیم در فعالیتهای کشاورزی مشارکت دارند. از این تعداد با استفاده از جدول مورگان شمار 324 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده و با استفاده از روش انتساب متناسب صورت گرفته است. پژوهش کاربردی حاضر از نوع علی-ارتباطی است و به شیوه پیمایشی با ابزار پرسشنامه انجام شده است. روایی صوری پرسشنامه با نظر متخصصان، همچنین روایی (AVE) پرسشنامه به مقدار 613/0 مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (93/0-75/0) و آلفای ترکیبی (94/0-78/0) طی فرایند پیش آزمون محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها با کمک نرم افزارهای آماری SPSS Ver.23 و SmartPLS3 و استفاده از روشهای آماری همبستگی و تحلیل عاملی تاییدی انجام شده است. نتایج ضرایب بتای استخراج شده طی تحلیل مسیر بر اساس خروجی پی ال اس، ، نشان داد به ترتیب عوامل اقتصادی، عوامل آموزشی-ترویجی، عوامل دولتی و سازمانی، سرمایه اجتماعی با ضرایب 303/0، 280/0، 277/0، 271/0 بیشترین تاثیر را بر توانمندسازی آموزشی زنان روستایی دارند. پیشنهاد میشود با ایجاد انگیزه در زنان روستایی از طریق برگزاری کارگاه ها و برنامه های حمایتی - انگیزشی، خودسازماندهی زنان روستایی، و ارتقای دانش و نگرش آنان در زمینه کشاورزی پایدار و امنیت غذایی اقدام گردد.
محسن سلمان؛ قدیر فیروزنیا؛ بهروز قرنی آرانی
چکیده
پژوهش حاضر در راستای پاسخ به سنجش نیازهای آموزشی تخصصی کشاورزی، شیوه اجرا و سنجش اثربخشی آموزشهای تخصصی کشاورزی مورد نیاز رئیسان هیئتمدیره و مدیران عامل تعاونیهای تولید روستایی بود. نمونه آماری در بخش نیازسنجی آموزشی مشتمل بر 67 نفر رییس هیئتمدیره و 67 نفر مدیرعامل به شیوه تصادفی ساده، و 56 نفر کارشناس(شامل 28 نفر کارشناس مسئول ...
بیشتر
پژوهش حاضر در راستای پاسخ به سنجش نیازهای آموزشی تخصصی کشاورزی، شیوه اجرا و سنجش اثربخشی آموزشهای تخصصی کشاورزی مورد نیاز رئیسان هیئتمدیره و مدیران عامل تعاونیهای تولید روستایی بود. نمونه آماری در بخش نیازسنجی آموزشی مشتمل بر 67 نفر رییس هیئتمدیره و 67 نفر مدیرعامل به شیوه تصادفی ساده، و 56 نفر کارشناس(شامل 28 نفر کارشناس مسئول نظامهای بهرهبرداری و 28 نفر کارشناس اداره آموزش) انتخاب شدند که دورههای آموزشی تخصصی بر اساس تقویم مصوب سازمان مرکزی تعاون روستایی انتخاب و بهمنظور تعیین نیازهای آموزشی، از توافقسنجی استفاده شد. جهت اجرای دورههای آموزشی از مدل آموزش الگوی تدریس ساختگرایی 5e (فعالسازی، اکتشاف، شرحدادن، شرح و بسط، و ارزشیابی) استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مبتنی بر مـدل ارزیابی اثربخشـی کـرکپاتریـک میباشد که پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب تتای ترتیبی و پایایی مرکب و روایی نیز به استناد شاخص روایی سازه در سطح مطلوب برآورد گردید. نتایج یافتههای توصیفی مشخص نمود که در بخش نیازسنجی آموزشی بین نظر کارشناسان، رئیسان هیئتمدیره و مدیران عامل در ارتباط با نیازهای آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات آب، نحوه تشکیل گروههای همآب و مدیریت آبیاری در مزرعه، تبدیل و فراوری محصولات کشاورزی و دامی، مدیریت مصرف کودهای شیمیایی و ریز مغذیها، آشنایی با سموم کشاورزی و کاربرد آنها در زراعت و باغبانی، آشنایی با سامانههای نوین آبیاری و اصول حفاظت و بهره برداری و نگهداری آن، آشنایی با مشاغل خرد کشاورزی، تغذیه و اصلاح نژاد دام، آشنایی با مبانی و الزامات تحویل حجمی آب، آشنایی با طرحهای زیستمحیطی، بومگردی، دانش بومی و صنایع دستی، مدیریت و توسعه فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی بخش کشاورزی، آشنایی با نحوه تولید و بازاریابی گیاهان دارویی، و کنترل تلفیقی آفات گیاهی و باغی اتفاق نظر وجود داشته و گویهها دارای توافق بالایی میباشند.
سمانه یگانه؛ محبوبه عارفی؛ غلامرضا شمس؛ عباس نوروزی
چکیده
محتوا در برنامه آموزشی ترویج کشاورزی به عنوان عنصر اصلی آموزش در طول تاریخ و در کشورهای مختلف مورد توجه بوه است. به این دلیل که شالوده انتقال دانش و توسعه مهارت کشاورزان است و بر فرآیندهای تصمیمگیری و شیوههای کشاورزی آنها تأثیر می-گذارد. بررسی انتقادی محتوای ارائهشده از طریق برنامههای آموزشی ترویج کشاورزی برای اطمینان از اثربخشی ...
بیشتر
محتوا در برنامه آموزشی ترویج کشاورزی به عنوان عنصر اصلی آموزش در طول تاریخ و در کشورهای مختلف مورد توجه بوه است. به این دلیل که شالوده انتقال دانش و توسعه مهارت کشاورزان است و بر فرآیندهای تصمیمگیری و شیوههای کشاورزی آنها تأثیر می-گذارد. بررسی انتقادی محتوای ارائهشده از طریق برنامههای آموزشی ترویج کشاورزی برای اطمینان از اثربخشی آنها ضروری است؛ زیرا عملکرد نظام ترویج کشاورزی تا حد زیادی به مناسببودن محتوای آن بستگی دارد. هدف پژوهش حاضر تحلیل نظاممند محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی از طریق مطالعه اسناد بود. این پژوهش با رویکرد کیفی انجام شد و در این راستا روش مرور نظاممند مورداستفاده قرار گرفت. جهت گردآوری دادهها مقالات از پایگاهداده SCOPUS، از سالهای ۲۰۲۴-۲۰۱۸ و با توجه به کلمههای کلیدی و ساختار پریزما انتخاب شدند، برایناساس تعداد 25 مقاله علمیپژوهشی وارد مطالعه شد. منابع با استفاده از تحلیل مضمون و از طریق نرمافزار MAXQDA2020 مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. یافتههای حاصل از تحلیل مقالات، 7 مضمون کلیدی با نقشی محوری در شکلدهی محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی معرفی کردند. این مضمونهای اصلی شامل ارتباط و سازگاری، پایداری، فناوری، سیاست و بودجه، دسترسی و فراگیری، حساسیت فرهنگی و ذینفعان هستند که توسط 24 مؤلفه و 86 کد مفهومی شناسایی شدند. با توجه به نتایج، این مقاله بینشهای ارزشمندی را در مورد تکامل محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی ارائه میکند و بر نیاز به بهبود مستمر و سازگاری در مواجهه با چالشهای جهانی در حال ظهور تأکید میکند.
الهام منزه؛ احمد رضوانفر؛ سیدحمید موحد محمدی
چکیده
چکیده
از آنجایی که کشاورزی یکی از بخشهای کلیدی اقتصاد کشور محسوب میشود؛ جای خالی مطالعات تجارت الکترونیکی در زمینه کشاورزی ضرورت پرداختن به این موضوع را آشکار میکند. نظر به اینکه آموزش هر پدیده نیازمند الزمات به کارگیری آن توسط یادگیرنده دارد از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی الزمات آموزشی معماریهای مختلف مدل تجارت ...
بیشتر
چکیده
از آنجایی که کشاورزی یکی از بخشهای کلیدی اقتصاد کشور محسوب میشود؛ جای خالی مطالعات تجارت الکترونیکی در زمینه کشاورزی ضرورت پرداختن به این موضوع را آشکار میکند. نظر به اینکه آموزش هر پدیده نیازمند الزمات به کارگیری آن توسط یادگیرنده دارد از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی الزمات آموزشی معماریهای مختلف مدل تجارت الکترونیکی با نیازهای تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسانرضوی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه باغداران گیلاس استان خراسانرضوی به شمار 1365 باغدار بود که با معلوم بودن حجم جامعه، نمونهگیری به صورت طبقهای با انتساب متناسب صورت گرفت و شمار 300 باغدار به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. با توجه به معین بودن حجم جامعه استفاده از روشهای نمونهگیری با پیش فرض جامعه معین امکانپذیر شد. روش نمونهگیری به شکل تصادفی انجام گرفت. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرات پنل متخصصان و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ و شاخص پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت که برای تمامی سازهها بالاتر از 7/0 بوده و تأیید شد. پردازش دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 25 و AMOS نسخه 24 انجام شد. یافتههای تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان میدهد که دادههای تحقیق با ساختار عاملی و زیرساخت تحقیق تناسب خوبی دارد که این نشاندهنده همسو بودن سؤالات با سازههای نظری است. همچنین، یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم حاکی از آن است که از بین معماری های گوناگون کسب وکارهای الکترونیکی در میان تولیدکنندگان گیلاس؛ مدل حراجی های الکترونیکی، ارایهدهندگان خدمات زنجیره ارزش و بازارهای شخص ثالث در قیاس با معماری های دیگر دارای وزن بیشتری بوده و بیشترین تطابق را با نظام اجتماعی مورد مطالعه داشتند.
امیرحسین علی بیگی؛ غفار قنبری؛ اسماعیل کرمی دهکردی
چکیده
پژوهش با هدف سنجش وضعیت پوشش خدمات ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه و عوامل مؤثر بر آن در سال 1403 با دیدمان کیفی-کمی انجام شد. پژوهش از لحاظ رویکرد کلی، از جنبه ماهیتی (هدف) کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی و به روش پیمایش بود. در ابتدا شاخصهای مربوط به پوشش خدمات ترویج کشاورزی و عوامل مؤثر بر آن به صورت کیفی و با استفاده از تکنیک ...
بیشتر
پژوهش با هدف سنجش وضعیت پوشش خدمات ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه و عوامل مؤثر بر آن در سال 1403 با دیدمان کیفی-کمی انجام شد. پژوهش از لحاظ رویکرد کلی، از جنبه ماهیتی (هدف) کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی و به روش پیمایش بود. در ابتدا شاخصهای مربوط به پوشش خدمات ترویج کشاورزی و عوامل مؤثر بر آن به صورت کیفی و با استفاده از تکنیک دلفی شناسایی شد. تجزیه و تحلیل پرسشهای باز پاسخ به وسیلهی تحلیل محتوای متعارف انجام شد. جامعه پژوهش در بخش کیفی و به منظور شناسایی شاخصها، اعضای هیأتعلمی رشته ترویج و آموزش کشاورزی (چهار تن)، کارشناسان مدیریت هماهنگی ترویج (شش تن)، مسئولین ترویج شهرستانها (پنج تن) و مروجان مسئول پهنه به تعداد هفت تن (مجموعاً 22 تن) بودند. حاصل این مرحله شناسایی 25 شاخص در راستای پوشش خدمات ترویج کشاورزی و 40 شاخص در راستای عوامل مؤثر بود. شاخصهای شناسایی شده در قالب پرسشنامه به منظور بررسی وضعیت پوشش خدمات ترویج کشاورزی و عوامل مؤثر بر آن تنظیم شدند. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی، کارشناسان مروج مسئول پهنه به تعداد 711 تن بودند که از طریق جدول کرجسی و مورگان تعداد 252 تن با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب بر مبنای سطحبندی مراکز انتخاب شدند. پس از نرمالسازی و وزندهی به شاخصها، وضعیت پوشش خدمات ترویج کشاورزی بر اساس طبقات پنجگانه پرسکات-آلن مشخص شد. تجزیه و تحلیل پرسشها از طریق میانگین و انحراف معیار انجام شد. عوامل مؤثر بر پوشش خدمات ترویج کشاورزی نیز با استفاده از رگرسیون چندگانه شناسایی گردید. نتایج نشان داد که سطح پوشش خدمات ترویج کشاورزی در استان و سطوح چهارگانهی مراکز جهاد کشاورزی آن نامناسب میباشد.
شاهو رستگار؛ کریم نادری مهدیی؛ فاطمه سپهوند
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایههای معیشتی و رفتار زیستمحیطی بهرهبرداران از مراتع اجرا شد. این تحقیق نظر هدف، کاربردی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته و شیوه نمونهگیری نیز به صورت تصادفی ساده بوده است. نمونه آماری شامل 190 نفر از مرتعداران ساکن مناطق روستایی دهستان سارال شهرستان دیواندره واقع در ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایههای معیشتی و رفتار زیستمحیطی بهرهبرداران از مراتع اجرا شد. این تحقیق نظر هدف، کاربردی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته و شیوه نمونهگیری نیز به صورت تصادفی ساده بوده است. نمونه آماری شامل 190 نفر از مرتعداران ساکن مناطق روستایی دهستان سارال شهرستان دیواندره واقع در استان کردستان بودند. نتایج حاصل از همبستگی، نشان داد که بین تمام متغیرهای معیشتی و رفتار زیستمحیطی روستاییان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد اما رابطه سرمایه مالی با رفتار زیستمحیطی، رابطهای منفی و معکوس میباشد. نتایج مرتبط با رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که متغیر سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در مجموع 56/0 درصد از واریانس متغیر رفتار زیستمحیطی را تبیین نمودند. نتایج کلی این تحقیق نشان داد که هرگونه آموزش برای جوامع روستایی (یادگیری مهارتها و حرفههای جدید، سطح دانش و مهارت درباره مرتع و..) به صورت مستقیم میتواند رفتار زیست محیطی را تحت تاثیر قرار دهد؛ زیرا آموزش و آگاهی زیست محیطی به عنوان ابزاری کلیدی برای تغییر نگرشها، تقویت مسئولیتپذیری اجتماعی و ترویج شیوههای پایدار زندگی شناخته میشود و این فرایند ضمن ایجاد دانش، به رفتار زیست محیطی منجر خواهد شد و توانایی تحلیل مسائل پیچیده و تصمیمگیری آگاهانه را در افراد تقویت مینماید.
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ی رشته های کشاورزی ...
بیشتر
شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ی رشته های کشاورزی در دانشگاههای دولتی، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. 384 دانشجو، از ده دانشگاه، با روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری دو مرحله ای به عنوان نمونه آماری پژوهش، گزینش شدند. پرسشنامه پژوهش، پس از طراحی و تأیید روایی صوری، روایی سازه (79/0-54/0= AVE)، پایایی (90/0- 79/0=θ) و پایایی ترکیبی(92/0- 88/0CR=)، در بین پاسخگویان توزیع شد. روش غالب آماری، مدلسازی معادلههای ساختاری بود. نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر بهبود رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی، تأثیر حمایت اجتماعی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان را میانجیگری(جزئی) می کند. با این حال، بنا بر نتایج به دست آمده، نقش حمایتی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی در تقویت سرمایه روانشناختی دانشجویان غیر خطی است. برای بهبود رفتار جستجوی شغل و سرمایه روانشناختی دانشجویان کشاورزی، حمایت اجتماعی بیشتر از سوی اعضای هیأت علمی پیشنهاد و تاکید می شود.
زهرا اطهری؛ بهروز مرادی
چکیده
به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آنها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل ...
بیشتر
به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آنها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ بود. جامعه تحقیق نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در استان کرمانشاه بودند (N=112) که به صورت تمام شماری مورد مطالعه قرارگرفتند و در نهایت 105پرسشنامه تکمیل شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که برای پایایی و روایی آن به ترتیب از ضریب تتای ترتیبی (0/86=Ө) و نظرسنجی (پانل) متخصصان استفاده شد. بر پایه نتایج پژوهش، نیازهای آموزشی نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری به ترتیب اولویت شامل آشنایی با نرم افزار GIS، آشنایی با قوانین آئین دادرسی کیفری و دعاوی حقوقی و آشنایی با قوانین حمل سلاح بود. بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی به ترتیب اهمیت، نیازهای فنی- تخصصی، نیازهای حقوقی، نیازهای حفاظتی- حمایتی، نیازهای پیشگیری و اطفاء حریق و نیازهای گیاهپزشکی حدود 79 درصد از واریانس مربوط به نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت را تبیین میکنند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که 32 درصد از احتمال متغیر ملاک (نیازهای آموزشی) توسط متغیرهای سن و پیشینه (سابقه) کار تبیین می شود. بنابر یافته های پژوهش، میتوان عنوان کرد که بهبود عملکرد نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مستلزم توجه به نیازهای آموزشی و توانمندسازی آنها در ابعاد مختلفی است. دورههای آموزشی مهارت نقشه-خوانی، استفاده بهینه از سیستمهای اطلاعات جغرافیایی و موقعیت یابی مکانی جهت بهبود نظارت بر عرصههای منابع طبیعی باید در اولویت قرار گیرند.
شکوفه بختور؛ شهپر گراوندی
چکیده
درپژوهش حاضر سعی شد با استفاده از مدل تلفیقی هرمان-آیزن، به بررسی رفتار زیستمحیطی زنبورداران پرداخته شود. جامعه آماری این تحقیق زنبورداران شهرستان جوانرود (N=180) بودند که در دورههای آموزش زیست محیطی شرکت کرده بودند و به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته سه قسمتی بود که روایی آن توسط اساتید ...
بیشتر
درپژوهش حاضر سعی شد با استفاده از مدل تلفیقی هرمان-آیزن، به بررسی رفتار زیستمحیطی زنبورداران پرداخته شود. جامعه آماری این تحقیق زنبورداران شهرستان جوانرود (N=180) بودند که در دورههای آموزش زیست محیطی شرکت کرده بودند و به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته سه قسمتی بود که روایی آن توسط اساتید صاحب نظر تأیید شد و پایایی آن نیز توسط آزمون آلفای کرونباخ، AVE و CR مورد تایید قرار گرفت. بهمنظور بررسی روابط علی میان متغیرها از روش مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار Smart PLS استفاده شد. بررسی وضعیت نشانگرهای پردازش ذهن در میان زنبورداران مورد مطالعه نشان داد به ترتیب ذهن زرد (میانگین 15/4 و انحراف معیار 91/0)، آبی(میانگین 78/3 و انحراف معیار50/0)، سبز (میانگین 42/3 و انحراف معیار08/1) و قرمز (میانگین 96/2 و انحراف معیار 25/1) در میان آنان حاکم می باشد. هم چنین نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد بین نگرش و نیت به رفتار حافظ محیط زیست زنبورداران (p=0.365 , t=0.906)، نیت و نشانگرهای پردازش ذهن (p=0.419, t=0.808)، رفتار حافظ زیست محیطی و نشانگرهای پردازش ذهن(p=0.976, t=0.030) و هنجاز ذهنی و نیت به رفتار حافظ زیست محیطی (p=0.395, t=0.850) زنبورداران ارتباط معناداری وجود ندارد. از این رو فرض صفر همچنان باقی می ماند. یافته ها نشان داد بین متغیرهای نیت و رفتار حافظ محیط زیست (p=0.011, t= 2.541)، نگرش و نشانگرهای پردازش ذهن(p=0.015, t=2.441)، کنترل رفتار ادراک شده و نشانگرهای پردازش ذهن (p=0.000, t=3.426)، هنجار ذهنی و نشانگرهای پردازش ذهن (p=0.000, t= 4.046)، کنترل رفتار ادراک شده و رفتار حافظ محیط زیست (p=0.002, t= 3.094)، رفتار حافظ محیط زیست و کنترل رفتار ادراک شده (p=0.001, t= 3.282) ارتباط معناداری وجود دارد.
شیدا یوسفی برهانی؛ سید مهدی میردامادی
چکیده
مطالعه کنونی با هدف بررسی نیازهای آموزشی مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای ایلام و خوزستان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت در سال 1402 انجام گرفته است. جامعه آماری این مطالعه شامل 749 نفر از مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی تحت پوشش طرح توانمندسازی تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای خوزستان ...
بیشتر
مطالعه کنونی با هدف بررسی نیازهای آموزشی مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای ایلام و خوزستان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت در سال 1402 انجام گرفته است. جامعه آماری این مطالعه شامل 749 نفر از مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی تحت پوشش طرح توانمندسازی تعاونیهای تولید کشاورزی استانهای خوزستان و ایلام و 51 نفر از مدیران سازمان تعاون روستایی کشور و کارشناسان پهنه مدیریت تعاون روستایی استانهای خوزستان و ایلام بوده است که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای ساده 256 نفر از مدیران عامل و اعضای تعاونیها و 45 نفر از مدیران تعاون روستایی و کارشناسان پهنه به عنوان جامعه نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مبتنی بر مدل بوریچ بود. روایی ابزار تحقیق با استفاده از نظر متخصصین دفتر آموزش سازمان تعاون روستایی تأیید شد، روایی تشخیصی و پایایی ترکیبی آن با برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال نظرهای فنی و تتای ترکیبی بالای 7/0 تأمین شد. ابتدا نیازهای آموزشی از نگاه مدیران عامل مشخص شد. سپس با توجه به تحلیل کوادرانت و تطابق دیدگاه مدیران عامل و کارشناسان پهنه، دورههای آموزشی عمومی آییننامههای معاملاتی، مدیریت مالی در شرکتهای تعاونی تولید و دورههای آموزشی تخصصی اصول تجهیز و یکپارچهسازی اراضی، آشنایی با شبکهها و سامانههای نوین آبیاری، آشنایی با قوانین و مقررات آب، قانون و آییننامههای اجرایی تعاونینمودن تولید، مبانی کشاورزی هوشمند و توزیع عادلانه آب به عنوان دورههای آموزشی دارای اولویت تعیین شدند. با توجه به همسانی حاصل از دو مدل، میتوان نتیجه گرفت بین مدیران عامل و اعضای تعاونیهای تولید و کارشناسان پهنه در مورد اولویتهای آموزشی توافق نظر وجود دارد.