آموزش کشاورزی
شیدا یوسفی برهانی؛ سید مهدی میردامادی
چکیده
برگزاری دوره های آموزشی برای افزایش مهارت مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره تعاونی های تولید، از جمله مهمترین برنامه و پروژه های طرح ملی "توانمندسازی اعضای تعاونی های تولید و پایداری 110 الگوی نظام بهرهبرداری شرکت های تعاونی، احیاء و توسعه 550 هزار هکتار اراضی استان های خوزستان و ایلام" بوده است. این تحقیق با هدف بررسی نیازهای آموزشی ...
بیشتر
برگزاری دوره های آموزشی برای افزایش مهارت مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره تعاونی های تولید، از جمله مهمترین برنامه و پروژه های طرح ملی "توانمندسازی اعضای تعاونی های تولید و پایداری 110 الگوی نظام بهرهبرداری شرکت های تعاونی، احیاء و توسعه 550 هزار هکتار اراضی استان های خوزستان و ایلام" بوده است. این تحقیق با هدف بررسی نیازهای آموزشی عمومی و تخصصی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره تعاونی های تولید استان های ایلام و خوزستان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت در سال 1402 انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 749 تن، از مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره از 110 شرکت تعاونی تولید تحت پوشش طرح توانمندسازی و 51 تن از مدیران سازمان تعاون و مروجان پهنه مدیریت تعاون روستایی استان های خوزستان و ایلام بوده است که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای ساده 324 نفر، شامل 86 تن از مدیران عامل و 238 تن از اعضای هیئت مدیره تعاونی ها و 45 تن از مدیران و مروجان پهنه به عنوان جامعه نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مبتنی بر مدل بوریچ بود. روایی ظاهری پرسشنامه با استفاده نظرخواهی از متخصصان دفتر آموزش سازمان تعاون روستایی تأیید شد و روایی محتوایی آن به استناد شاخص روایی محتوایی (87/0-79/0=CVI)، مطلوب برآورد شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبه ضریب تتای ترتیبی (91/0-83/0= Ɵ ) و پایایی مرکب (91/0-74/0= CR) تأیید شد. در آغاز نیازهای آموزشی از نگاه مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره مشخص شد. آن گاه با استفاده از مدل کوادرانت و یافتن نقطه های اشتراک دیدگاه دو گرو از اعضای تعاونی ها (مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره) و مروجان پهنه، دوره های آموزشی عمومی آییننامه های معاملاتی، مدیریت مالی در شرکت های تعاونی تولید و دوره های آموزشی تخصصی اصول تجهیز و یکپارچهسازی اراضی، آشنایی با شبکه ها و سامانه های نوین آبیاری، آشنایی با قانون و مقررات آب، قانون و آییننامه های اجرایی تعاونی سازی تولید، مبانی کشاورزی هوشمند و توزیع عادلانه آب به عنوان دوره های آموزشی با اولویت بالاتر تعیین شدند. با توجه به همسانی نتایج به دست آمده از دو مدل بوریچ و کوادرانت، نتایج نشان داد که بیشتر نیازهای آموزشی از دیدگاه اعضای تعاونی ها (مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره) و مروجان پهنه با یکدیگر همخوانی دارند.
آموزش کشاورزی
زهرا اطهری؛ بهروز مرادی
چکیده
به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آنها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل ...
بیشتر
به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آنها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ بود. جامعه تحقیق نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در استان کرمانشاه بودند (N=112) که به صورت تمام شماری مورد مطالعه قرارگرفتند و در نهایت 105پرسشنامه تکمیل شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که برای پایایی و روایی آن به ترتیب از ضریب تتای ترتیبی (0/86=Ө) و نظرسنجی (پانل) متخصصان استفاده شد. بر پایه نتایج پژوهش، نیازهای آموزشی نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری به ترتیب اولویت شامل آشنایی با نرم افزار GIS، آشنایی با قوانین آئین دادرسی کیفری و دعاوی حقوقی و آشنایی با قوانین حمل سلاح بود. بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی به ترتیب اهمیت، نیازهای فنی- تخصصی، نیازهای حقوقی، نیازهای حفاظتی- حمایتی، نیازهای پیشگیری و اطفاء حریق و نیازهای گیاهپزشکی حدود 79 درصد از واریانس مربوط به نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت را تبیین می کنند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که 32 درصد از احتمال متغیر ملاک (نیازهای آموزشی) توسط متغیرهای سن و پیشینه (سابقه) کار تبیین می شود. بنابر یافته های پژوهش، میتوان عنوان کرد که بهبود عملکرد نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مستلزم توجه به نیازهای آموزشی و توانمندسازی آنها در ابعاد مختلفی است. دوره های آموزشی مهارت نقشه-خوانی، استفاده بهینه از سیستمهای اطلاعات جغرافیایی و موقعیت یابی مکانی جهت بهبود نظارت بر عرصههای منابع طبیعی باید در اولویت قرار گیرند.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ی رشته های ...
بیشتر
شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ی رشته های کشاورزی در دانشگاههای دولتی، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. 384 دانشجو، از ده دانشگاه، با روش معکوس ریشه مربع و روش نمونه گیری دو مرحلهای به عنوان نمونه آماری پژوهش، گزینش شدند. پرسشنامه پژوهش، پس از طراحی و تأیید روایی صوری، روایی سازه (79/0-54/0= AVE)، پایایی (90/0- 79/0=θ) و پایایی ترکیبی(92/0- 88/0=CR)، در بین پاسخگویان توزیع شد. روش غالب آماری، مدلسازی معادله های ساختاری بود. نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی رشته های کشاورزی بر بهبود رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی مؤثر است. همچنین نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی، تأثیر حمایت اجتماعی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان را میانجیگری(جزئی) می کند. با این حال، بنا بر نتایج به دست آمده، نقش حمایتی اعضای هیأت علمی مرکزهای آموزش عالی در تقویت سرمایه روانشناختی دانشجویان غیر خطی است. برای بهبود رفتار جستجوی شغل و سرمایه روانشناختی دانشجویان کشاورزی، حمایت اجتماعی بیشتر از سوی اعضای هیأت علمی پیشنهاد و تاکید می شود.
آموزش کشاورزی
مسعود رضائی
چکیده
بحران کووید-19 تغییر و دگرگونی دیجیتالی آموزش را سرعت بخشید و دانشگاهها ناچار شدند تنها از یادگیری برخط استفاده کنند. هدف اصلی این پژوهش آسیبشناسی یادگیری برخط در آموزش عالی کشاورزی در دوران کرونا از دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی کشاورزی ...
بیشتر
بحران کووید-19 تغییر و دگرگونی دیجیتالی آموزش را سرعت بخشید و دانشگاهها ناچار شدند تنها از یادگیری برخط استفاده کنند. هدف اصلی این پژوهش آسیبشناسی یادگیری برخط در آموزش عالی کشاورزی در دوران کرونا از دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی کشاورزی بودند که 112 تن از آنان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی شکلی آن با نظرسنجی از کارشناسان و قابلیت اعتماد آن از طریق محاسبهی آلفای ترتیبی (95/0-90/0=α) تایید شد. یافتههای پژوهش نشان داد بیشتر دانشجویان از امکان اتصال به اینترنت در منزل برخوردار بودند و بیشتر آنان تنها با تلفن همراه در کلاس مجازی حضور مییافتند. نتایج تحلیل درونی نشان داد نقطههای ضعف و نقطههای قوت یادگیری برخط از دیدگاه دانشجویان به ترتیب با میانگین امتیاز 78/3 و 28/3 در حد قوی و متوسط و نتایج تحلیل بیرونی نشان داد فرصتها و تهدیدهای یادگیری برخط به ترتیب با میانگین امتیاز 40/3 و 92/3 در حد متوسط و قوی بود. بنا بر نتایج پژوهش چهار دسته نقطههای قوت رفاه دانشجویان (45/3)، فناوری آموزشی (28/3)، الگوی آموزشی نوآورانه (25/3) و تعامل (15/3) در حد متوسط و سه دسته نقطههای ضعف یعنی اتکای به فناوری (79/3)، مسئلههای آموزشی-فرهنگی (77/3) و مسئلههای علمی-عملی (78/3) در حد قوی بودند. یافتهها همچنین نشان دادند دو بعد فرصتهای آموزش مجازی یعنی گسترش فرصتهای آموزشی (44/3) و توسعه دیجیتالی (36/3) در حد متوسط و سه بعد تهدیدهای فناوری (96/3)، تهدیدهای مالی (85/3) و تهدیدهای قانونی-اجرائی (96/3) در حد قوی میباشند. تحلیل سوات نیز نشان داد با عنایت به چیرگی نقطههای ضعف بر نقطههای قوت و تهدیدها بر فرصتها، راهبرد تدافعی راهبرد اصلی برای بهبود وضعیت آموزش مجازی در کشاورزی میباشد.
آموزش کشاورزی
سمیه نگهداری؛ سعید طالبی؛ فرزاد محمدجانی
چکیده
فرهنگ سازمانی به عنوان عامل پایداری و رشد سازمان ها در نظر گرفته میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرگذاری فرهنگ اداری بر کیفیت تدریس و آموزش با واسطهگری مدیریت دانش در نظام نوین ترویج کشاورزی بود. روش تحقیق علی-ارتباطی بود. جامعه آماری تحقیق شامل مروجان جهادکشاورزی ،اعضای هیات علمی ایستگاههای تحقیقات کشاورزی، اعضای هیات علمی رشته ...
بیشتر
فرهنگ سازمانی به عنوان عامل پایداری و رشد سازمان ها در نظر گرفته میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرگذاری فرهنگ اداری بر کیفیت تدریس و آموزش با واسطهگری مدیریت دانش در نظام نوین ترویج کشاورزی بود. روش تحقیق علی-ارتباطی بود. جامعه آماری تحقیق شامل مروجان جهادکشاورزی ،اعضای هیات علمی ایستگاههای تحقیقات کشاورزی، اعضای هیات علمی رشته کشاورزی دانشگاههای آزاد، پیام نور و دولتی فارس به شمار 2247 تن در سال 1403-1402 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول مورگان تعداد 330 تن به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سنجش کیفیت تدریس سراج (2002) با پایایی 82% ، فرهنگ سازمانی دنیسون (۱۹۹۵) و کامرونو کوئین (۲۰۰۶) با پایایی 85% ، مدیریت دانش در نظام نوین ترویج کشاورزی طاهری و همکاران (۱۴۰۱) با پایایی 87% میباشد. هر سه ابزار مقیاس 5 درجه ای هستند و روایی آنها با تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید واقع شد. برای بررسی تأثیرگذاری متغیرها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی بر مؤلفههای مدیریت دانش( تولید، توزیع ، پردازش) و کیفیت تدریس و یادگیری دارای اثر مستقیم مثبت است. همچنین مؤلفههای مدیریت دانش بر کیفیت تدریس و آموزش دارای اثر مستقیم میباشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بهبود فرهنگ سازمانی میتواند بر استفاده درست از مدیریت دانش مؤثر باشد که این امر باعث افزایش کیفیت تدریس و آموزش در سازمان میشود.
آموزش کشاورزی
امیررضا رضایی؛ سیده رعنا موسوی تازه کند؛ حمید موحد محمدی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی اثر سواد محیط زیستی بر رفتار پایدار و دوست دار محیط زیست هنرجویان و دانش آموزان هنرستانهای کشاورزی و مدارس سبز استان تهران می باشد، مسئله اصلی پژوهش این است که آیا بین سواد محیط زیستی و رفتارهای پایدار در این دو گروه تفاوت وجود دارد و اگر بله، این تفاوت چگونه است؟ برای دستیابی به هدف پژوهش از روش ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی اثر سواد محیط زیستی بر رفتار پایدار و دوست دار محیط زیست هنرجویان و دانش آموزان هنرستانهای کشاورزی و مدارس سبز استان تهران می باشد، مسئله اصلی پژوهش این است که آیا بین سواد محیط زیستی و رفتارهای پایدار در این دو گروه تفاوت وجود دارد و اگر بله، این تفاوت چگونه است؟ برای دستیابی به هدف پژوهش از روش علی- ارتباطی در قلمرو مکانی مدارس سبز و هنرستانهای کشاورزی استان تهران به آنها استفادهشد. جامعه آماری، شامل 998 تن از دانش آموزان مدارس سبز و 435 تن از هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان تهران در قالب 4 مدرسه سبز و 5 هنرستان کشاورزی بود. نمونه آماری مطالعه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 298 نفر تعیین شد که از این شمار، 269 پرسشنامه وارد تحلیل نهایی شد. روش نمونهگیری در این پژوهش، به صورت در دسترس بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن توسط برخی از اعضاء هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و پایایی آن نیز با انجام مطالعه پیشاهنگ در مدرسه سبز ربانی و خارج از نمونه اصلی مطالعه، مورد تأیید قرار گرفت. (908/0-559/0=α). پردازش دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS25، صورت پذیرفت که علاوه بر آمار توصیفی از آمار استنباطی نظیر آزمون من وایت نی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیر میانگین گویههای سنجش رفتار محیطزیستی با مدارس سبز و هنرستانهای کشاورزی تفاوت آماری معنیداری در سطح اطمینان 99درصد وجود دارد که نشاندهنده رفتار بهینه مطلوبتر هنرجویان هنرستانهای کشاورزی نسبت به دانشآموزان مدارس سبز است. بین متغیر میانگین گویههای سنجش عملکرد محیط زیستی با مدارس سبز و هنرستانهای کشاورزی تفاوت آماری معنی داری در سطح اطمینان 99درصد مشاهده شده است که نشاندهنده عملکرد محیطزیستی بالاتر هنرجویان هنرستانهای کشاورزی نسبت به دانشآموزان مدارس سبز است. بین متغیر میانگین گویههای سنجش نیت برای اقدام طرفدار محیط زیست با مدارس سبز و هنرستانهای کشاورزی تفاوت آماری معنی داری در سطح اطمینان 99 درصد وجود دارد که هنرستانهای کشاورزی به طرز معنی داری نیت اقدام طرفدار محیطزیستی بیشتری دارند. بین متغیر میانگین گویههای سنجش میزان گرایشهای محیط زیستی با مدارس سبز و هنرستانهای کشاورزی تفاوت آماری معنی داری در سطح اطمینان 99درصد وجود دارد که هنرستانهای کشاورزی به طرز معنیداری گرایشهای محیطزیستی بیشتری را تجربه میکنند. بین متغیر میانگین گویههای سنجش دانش ذهنی محیطزیستی با مدارس سبز و هنرستانهای کشاورزی تفاوت آماری معنیداری در سطح اطمینان 99 درصد مشاهده شده است که مدارس سبز به طرز معنیداری دانش ذهنی محیطزیستی بیشتری را دارند.
آموزش کشاورزی
سید محمد جواد سبحانی؛ احسان صادقی زاده؛ امید جمشیدی
چکیده
ضرورت دستیابی به امنیت غذایی، الگوهای پایدار کشاورزی و توسعه کشاورزی هوشمند، موجب تقویت مطالعات فناوری با نگاهی جامعهشناختی شده است. پیوند عمیق میان راهبردهای توسعه کشاورزی و دگرگونیهای فناورانه نشان میدهد که برای پشتیبانی از نوآوری و کارآفرینی، به ابزارها و روششناسیهای نوین ارزیابی فناوری نیاز است. از این رو، این پژوهش ...
بیشتر
ضرورت دستیابی به امنیت غذایی، الگوهای پایدار کشاورزی و توسعه کشاورزی هوشمند، موجب تقویت مطالعات فناوری با نگاهی جامعهشناختی شده است. پیوند عمیق میان راهبردهای توسعه کشاورزی و دگرگونیهای فناورانه نشان میدهد که برای پشتیبانی از نوآوری و کارآفرینی، به ابزارها و روششناسیهای نوین ارزیابی فناوری نیاز است. از این رو، این پژوهش کیفی با هدف ارایهی چارچوب نوآورانه برای ارزیابی نرمافزارهای مبتنی بر گوشیهای هوشمند در ترویج و آموزش کشاورزی بر پایه توازنسنجی سطح آمادگی فناوری و بازار انجام شد. ابزار تحقیق، پرسشنامهای برگرفته از ماتریس نه گانهی سطح آمادگی فناوری و سطح آمادگی بازار بود که روایی شکلی و محتوایی آن توسط خبرگان دانشگاه در رشته ترویج و آموزش کشاورزی و متخصصان موضوعی مسلط بر ارزیابی فناوری تایید شد. همچنین پایایی ابزار نیز با محاسبهی ضریب بازیابی گاتمن (CR≥80/0) در حد مطلوب برآورد شد. با استفاده از ماتریس TRL-MRL عملکرد 16 نرمافزار داخلی ترویج و آموزش کشاورزی با استفاده از نظرسنجی 15 تن از خبرگان مورد ارزیابی قرار گرفت. بر پایه یافتهها، نرم افزارها در چهار گروه اصلی؛ رسانه دانش و ارتباطات کشاورزی؛ آموزش، مشاوره و ارایه نهادههای کشاورزی؛ هوشمندسازی و پایش مزرعه؛ و هوش مصنوعی در شناسایی گیاهان، آفات و بیماریها قرار گرفتند. این طبقهبندی یک نمای کلی از وضعیت فعلی و قابلیت توسعه نرمافزارهای ترویج و آمورش کشاورزی را ارایه میدهد. همچنین یافتهها نشان دادند که بیشتر این نرمافزارها در مرحله آمادگی بازار هستند، که نشاندهنده قابلیت آنها برای پذیرش و نفوذ گسترده در جامعه است. ماتریس تطبیقی ارایه شده با رویکرد ساختارمند در زمینه مدیریت فناوری، میتواند به عنوان اهرمی در جهت اجرای راهحلهای نوآورانه در برابر چالشهای در حال تحول بخش کشاورزی عمل نماید.
آموزش کشاورزی
کبری ارکوازی؛ سید احمدرضا پیش بین؛ یوسف حجازی؛ امیر علم بیگی
چکیده
توجه به سرمایههای انسانی جهت نیل به آرمانهای اقتصادی ضرورتی انکارناپذیر است. در این میان دانشگاهها به عنوان نهاد متولی توسعه و پرورش سرمایه های انسانی مورد نیاز جامعه سهم بسزایی در اقتصاد دانش بنیان دارند. در این راستا، دانشگاه ها با تحولات جدید و چالش برانگیزی مواجه شده که موجب ظهور مفهوم متمایزی تحت عنوان «دانشگاه کارآفرین» ...
بیشتر
توجه به سرمایههای انسانی جهت نیل به آرمانهای اقتصادی ضرورتی انکارناپذیر است. در این میان دانشگاهها به عنوان نهاد متولی توسعه و پرورش سرمایه های انسانی مورد نیاز جامعه سهم بسزایی در اقتصاد دانش بنیان دارند. در این راستا، دانشگاه ها با تحولات جدید و چالش برانگیزی مواجه شده که موجب ظهور مفهوم متمایزی تحت عنوان «دانشگاه کارآفرین» شده است. علی رغم اهمیت بخش کشاورزی در رشد و توسعه کشور، در حوزه دانشگاه کارآفرین کشاورزی اقدام موثری صورت نگرفته است. لذا، پژوهش حاضر با هدف تبیین سازوکارهای توسعه دانشگاه کارآفرین در آموزش عالی کشاورزی ایران صورت گرفته است. جهت انجام پژوهش، از روش کیفی- کمی بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشکده های کشاورزی ایران بوده است که بر اساس روش دانیل 206 نفر از آنان به شیوه در دسترس جهت گردآوری دادههای مورد نیاز، در نظر گرفته شدند. به منظور گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شده است. نتایج تحلیل ابعاد دانشگاه کارآفرین، حکایت از اهمیت و نقش هشت بعد «چشم انداز، ماموریت، استراتژی»، «مدیریت اثربخش و تغییر ساختار سازمانی»، «مشارکت کلیه ذینفعان»، «تجاری سازی دانش»، «مکانیسم های اجرایی»، «آموزش کارآفرینی و ایجاد فرهنگ کارآفرینی»، «چالش های اجتماعی و اقتصادی» و «الزامات فناوری»، در بسترسازی توسعه و تحقق دانشگاه کارآفرین کشاورزی دارد.
آموزش کشاورزی
احمد یعقوبی فرانی؛ فاطمه علی توکلی؛ آذر صفری نوید
چکیده
رسانههای الکترونیکی و شبکههای اجتماعی مجازی به بخش جدایی ناپذیری از زندگی بشر تبدیل شده و نقش آنها در بهبود یادگیری و تغییر رفتار افرد، مورد توجه محققان میباشد. این موضوع بویژه در دوره همهگیری کووید 19 و برای جبران محدودیت حضور فیزیکی فراگیران در محیطهای آموزشی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. بر همین پایه در این تحقیق با استفاده ...
بیشتر
رسانههای الکترونیکی و شبکههای اجتماعی مجازی به بخش جدایی ناپذیری از زندگی بشر تبدیل شده و نقش آنها در بهبود یادگیری و تغییر رفتار افرد، مورد توجه محققان میباشد. این موضوع بویژه در دوره همهگیری کووید 19 و برای جبران محدودیت حضور فیزیکی فراگیران در محیطهای آموزشی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. بر همین پایه در این تحقیق با استفاده از مدل پذیرش فناوری، به تحلیل کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی بعنوان مکمل برنامههای آموزش مجازی در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلیسینا در این دوره پرداخته شد. برای گردآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامه استاندارد پارک (2009) پس از ترجمه و بررسی روایی و پایایی آن، به شکل الکترونیکی استفاده شد. از بین 780 تن دانشجوی دوره کارشناسی، تعداد 160 دانشجو بعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از دو نرمافزار SPSS و Smart PLS پردازش شدند. همبستگی بین متغیرها نشان داد رابطه مثبت و معناداری (P < 0.05) بین دو متغیر سودمندی استفاده از شبکههای اجتماعی و هنجار ذهنی با متغیرهای نگرش دانشجویان و قصد استفاده از آنها از شبکه های اجتماعی مجازی وجود دارد. همچنین بین نگرش دانشجویان نسبت به شبکههای اجتماعی و قصد بکارگیری آنها نیز رابطه مثبت و معنیدار (P < 0.05) مشاهده شد. این در حالی است که بین دو متغیر «سهولت درک شده» و «دسترسی به شبکهها» با متغیرهای نگرش و قصد بکارگیری رابطه معنیداری وجود نداشت. ارزیابی مدل پژوهش با نرم افزار Smart PLS نیز نشان داد که مدل بکار رفته در پژوهش، از برازش کلی نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده و مدل پژوهش 42درصد واریانس قصد بکارگیری شبکههای اجتماعی و 32درصد واریانس نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی را تبیین میکند.