دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)

نشریه "پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی"، فصلنامه‌ای به زبان فارسی (به همراه چکیده به زبان انگلیسی) با دسترسی آزاد است که توسط موسسه آموزش و ترویج کشاورزی منـتشر می‌شود. این نشریه دستاوردهای علمی با کیفیت بالا در زمینه‌ آموزش های رسمی و یا ترویج کشاورزی آموزش‌های غیر رسمی و نیز پژوهش هایی که جنبه بین رشته‌ای داشته و نظام آموزش کشاورزی را مورد توجه قرار داده باشند، را منتشر می‌نماید.

  سیاست داوری تخصصی این نشریه در بررسی متن مقالات به صورت دو سوناشناس است. این نشریه در بررسی و انتشار مقالات علمی از اصول و معیارهای کمیته اخلاق نشر (COPE) پیروی می‌کند. تمامی مقالات ارسالی توسط نرم‌افزار تشخیصی سرقت ادبی مشابهت‌‌یاب  همانند جو (ایرانداک) بررسی می‌شوند تا از اصالت آن‌ها اطمینان حاصل شود و پس از آن توسط داوران معتبر و مجرب به دقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند (مطالعه بیشتر).


ویژگیهای نشریه

چارک در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (در سال 1401): علوم اجتماعی (علوم اجتماعی) (Q2), علوم زیستی (علوم کشاورزی و زیست شناختی) (Q1)

ضریب تأثیر در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (در سال 1401):  0.457

رتبه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (در سال 1402)ب

صاحب امتیاز: موسسه آموزش و ترویج کشاورزی 

نوبت انتشار: فصلنامه

نوع مقالات: مقاله پژوهشی- مقاله مروری

نوع داوریدوسو ناشناس

هزینه بررسی و انتشاردارد (چهار میلیون ریال)

سیاست انتشار CC-BY

نرمافزار بررسی سرقت ادبیمشابهت‌‌یاب  همانند جو (ایرانداک)

 

 

 

آموزش کشاورزی
سنجش ترانظری تاثیر آموزش های حضوری و مجازی مدیریت پسماندهای کشتزاری به گندمکاران روانسر

ناصر ناصری؛ شهپر گراوندی؛ فرحناز رستمی

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 5-21

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.364339.1985

چکیده
  رفتار نامناسب با بقایای زراعی می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری بر محیط زیست به همراه داشته باشد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر مدیریت بقایای زراعی در گندمکاران شهرستان روانسر در سال زراعی 1401-1402 انجام شد. به منظور بررسی تصمیمات و رفتارهای کشاورزان در طی مراحل آموزش، از الگو فراتئوری تغییر (TTM ) به عنوان ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
الگوی سویگانی نگاشتِ شناختی زیست‌بوم کارآفرینی دانشجویی در آموزش عالی کشاورزی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ فاطمه رجبیان غریب

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 22-47

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365320.2003

چکیده
  چکیده این پژوهش با بهره‌گیری از دو روش تحقیق در قالب یک طرح تحقیق متوالی به انجام رسید. در ابتدا، با تشکیل گروه کانونی متشکل از گروهی از دست‌اندرکاران زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان (N=22)، نسبت به عارضه‌یابی کارآفرینی دانشجویی به عنوان یک موقعیت مسئله‌مند اقدام شد. در گام تحلیلی از رویکرد توسعه و تحلیل ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
شاخص آمادگی پذیرش فناوری (TRI) کشاورزان خوزستان در استفاده از شبکه‌های پیام-رسان آموزش کشاورزی

خدیجه سلیمانی؛ بهمن خسروی پور؛ مسعود یزدان پناه؛ کاترین لوهر؛ اشتفان سیبر؛ مسلم سواری

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 48-66

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365557.2005

چکیده
  شبکه‌های پیام‌رسان از جمله دستاوردهای عصر پرشتاب پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، پسندیده‌ترین رسانه اجتماعی تلقی شده و به طور چشمگیری مورد اقبال واقع شده‌اند. شبکه‌های پیام‌رسان با پراکنش گسترده و شتاب بالا ابزار مناسبی برای این هدف بویژه دستیابی به هدف‌های آموزشی ـ ترویجی برای کشاورزان هستند. این پژوهش با هدف بررسی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
الگوی افرازش کیفیت آموزشی هنرستان های کشاورزی خوزستان

علی پیرامون؛ مسعود برادران؛ مسلم سواری

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 67-88

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365442.2009

چکیده
  هدف آموزش فنون کشاورزی در هنرستان های کشاورزی تربیت نیروی فنی کشاورزی و ایجاد علاقه در آن ها برای تولید محصولات کشاورزی می‌باشد. اما، در این مسیر هنرستان‌های کشاورزی در مقایسه با دبیرستان‌های دیگر از وضعیت آموزشی مطلوبی برخوردار نیستند و در تعلیم و تربیت با مشکل‌های پرشماری روبرو هستند. عمده این چالش ها و مساله‌ها در سویگان آموزشی، ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
توازن میان فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در مدیریت آموزش عالی کشاورزی: یک تحلیل محتوای کیفی

فاطمه سلیمانی؛ مسعود بیژنی؛ فاطمه سپهوند

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 89-105

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365679.2010

چکیده
  یکی از چالش‌های اصلی در حوزه آموزش عالی کشاورزی، چگونگی تعادل میان دو عرصه آموزش و پژوهش است. هدف اصلی این مطالعه، تحلیل محتوای تعادل میان آموزش و پژوهش در عرصه کشاورزی بود. به منظور دستیابی به این هدف، از روش مرور نظام‌مند در قالب تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شد. پس از جستجو و ارزیابی مطالعات مرتبط، 125 مطالعه به عنوان نمونه ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل های مؤثر برانگیزش مدیران و کارشناسان ستادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای شرکت در دوره های آموزش کشاورزی ضمن خدمت

مجید رضا خداوردیان؛ زید اله حشمتی؛ رحیم میرزایی ملااحمد

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 107-134

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365823.2013

چکیده
  هدف این پژوهش تعیین عامل های مؤثر برانگیزش مدیران و کارشناسان ستادی برای شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان ستادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده و به‌منظور شناسایی و رتبه‌بندی عامل های انگیزشی شرکت کنندگان در دوره‌های آموزشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تعداد 365 تن از مدیران و کارشناسان بود که بر اساس جدول نمونه ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
کیفیت سنجی خدمات آموزشی و فنی شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی استان‌تهران

محسن ملک لی؛ امیر علم بیگی؛ یوسف حجازی؛ سید محمود حسینی

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، صفحه 135-159

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365885.2015

چکیده
  ترویج کشاورزی به دلیل ماهیت حیاتی که در فقرزدایی و افزایش امنیت غذایی دارد، ضروری است تا طی رویکرد تکثرگرایی در ترویج کشاورزی ورود و مانایی کنشگران جدید را به جد مورد توجه قرار دهد. یکی از این کنشگران بخش خصوصی است که موضوع کیفیت ارائه خدمات آموزشی به این بخش توسط ارائه‌دهندگان خدمات فنی کشاورزی اهمیتی مضاعف دارد. در این رابطه کارایی ...  بیشتر

آینده نگاری کاربرد مهارت و فناوری مورد نیاز بازار از دیدگاه دانشجویان دکتری کشاورزی دانشگاه رازی

شهره کرمی

دوره 9، شماره 43 ، اسفند 1396، ، صفحه 118-131

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.116185.1446

چکیده
  بر اساس عرضه و تقاضای دانش آموختگان و دگرگونی های بازار کار در سال های پیش رو، برنامه ریزی های هدفمند و آینده مدار، به منظور پرورش شایستگی های حرفه ای و افزایش بهره وری در آموزش عالی کشاورزی، امری گریز ناپذیر است. از این رو این پژوهش، با هدف آینده نگاری کاربرد مهارت و فناوری مورد نیاز بازار کار در آموزش عالی کشاورزی انجام شد که به لحاظ ...  بیشتر

تاثیر راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزه ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی

فرحناز رستمی؛ وحید علی آبادی

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، ، صفحه 67-76

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100988

چکیده
  هدف این پژوهش، ارزیابی نقش و تاثیر راهبرد های یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 92-91 است. روش تحقیق علّی - ارتباطی و جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی کشاورزی (970=N) بود. حجم نمونه بنا بر جدول مورگان و کرجسی (1970)، تعیین شد ( 254=n) و با استفاده ...  بیشتر

رابطه بین عملکرد پژوهشی و آموزشی اعضای هیات‌‌علمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان

مریم رخشانی؛ علی شمس

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، ، صفحه 3-17

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101377

چکیده
  آموزش و پژوهش دو کارکرد مهم اعضای هیات علمی در دانشگاه به شمار می‌آیند و چگونگی ارتباط این کارکردها با هم‌دیگر و با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد توجه محققان حوزه آموزش عالی می‌باشد. لذا این تحقیق توصیفی با هدف بررسی و سنجش ارتباط بین عملکرد آموزشی (کمیت و کیفیت تدریس) اعضای هیات علمی با عملکرد پژوهشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در ...  بیشتر

نقش متغیرهای اجتماعی و اقتصادی بر دانش کشاورزی پایدار گندم کار استان تهران

مهرناز خیاطی؛ وحید علی آبادی؛ حسن صدیقی

دوره 8، شماره 38 ، آذر 1395، ، صفحه 112-121

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.107210

چکیده
  برای دست یابی به کشاورزی پایدار و مناسب، باید بین عامل­های اقتصادی، اجتماعی، زیستی و فردی، غیر فردی و معنوی تعادل برقرار شود. این پژوهش با هدف تفکیک سطح دانش­کشاورزان گندم­کار استان تهران درزمینه کشاورزی پایدار، براساس متغیرهای اقتصادی اجتماعی بود. حجم جامعه آماری8532 گندم­کار استان تهران بودند که براساس فرمول کوکران، حجم ...  بیشتر

نقش مولفه های فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه

رضا موحدی؛ فرشاد حمزه ای؛ علی اصغر میرک زاده؛ نادر نادری

دوره 7، شماره 34 ، آذر 1394، ، صفحه 16-27

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106001

چکیده
  هدف این پژوهش علی-ارتباطی تحلیل مولفه‏های فناوری اطلاعات در مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه می‏باشد. در این زمینه به منظور بررسی مدیریت دانش از مدل هفت مرحله‏ای بکوویتز و ویلیام (یافتن، به‏کارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد و نگهداری، حذف) بهره گرفته شد. جامعه آماری 899 تن کارکنان  بخش اداری سازمان ...  بیشتر

ابر واژگان