عامل های آموزشی مرتبط با ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان

زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106341

چکیده
  با توجه به نرخ بالای بی‏کاری دانش‏آموختگان کشاورزی، ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان نقش مهمی در حل این چالش اجتماعی و توسعه‏ی اقتصادی جامعه خواهد داشت. این تحقیق علی- ارتباطی با هدف بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد و عامل‌های آموزشی مرتبط با آن انجام شد. جامعه‏ی آماری تحقیق همه‌ی دانشجویان کارشناسی ارشد (482 ...  بیشتر

مهارت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از دیدگاه دانشجویان

ندا میرزایی؛ امیر حسین علی بیگی

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، صفحه 16-29

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106339

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی وضعیّت مهارت‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی از دیدگاه دانشجویان و تحلیل عامل‌های مؤثر بر دیدگاه دانشجویان در این زمینه می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، 300 تن از دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشکده کشاورزی بود که 170 تن از آن‌ها به عنوان نمونه از طریق جدول کرجسی و مورگان ...  بیشتر

رابطه ی ویژگی های روانشناختی کارآفرینانه با روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

بهمن خسروی پور؛ مسعود برادران؛ بهاره عابدی

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، صفحه 30-41

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106346

چکیده
  لازمه­ی توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی بهبود روحیه­ی کارآفرینی در بین دانشجویان است، هدف این پژوهش تبیین رابطه­ی ویژگی­های روانشناختی کارآفرینانه با روحیه­ی کارآفرینی دانشجویان کشاورزی می­باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری 182 تن دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی سال تحصیلی 93-1392 بود که بر پایه­ی روش نمونه­گیری ...  بیشتر

علل ضعف دانش کشاورزی پایه دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان

جعفر یعقوبی؛ پریسا نجفلو؛ میلاد صفری

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، صفحه 42-53

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106347

چکیده
  هدف کلی این تحقیق سنجش سطح دانش دانشجویان گرایش های کشاورزی دانشگاه زنجان در زمینه ی کشاورزیپایه و تحلیل علل ضعف آن بود. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش پیماشی انجام شد. جامعه تحقیق،1392 بودند - دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 93نمونه ها با روش نمون هگیری طبق های تصادفی .)n = حجم نمونه ...  بیشتر

الزام های آموزش به کارگیری کشاورزی دقیق از دیدگاه محققان کشاورزی استان ایلام

باقر آرایش؛ محمد صادق صبوری

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، صفحه 54-70

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106340

چکیده
  هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی الزامات آموزش به کارگیری کشاورزی دقیق از دیدگاه محققان کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام بوده است. جامعه آماری این پژوهش را136نفراز محققان کشاورزی شاغل در سازمان جهادکشاورزی و محققان مراکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی و امور دام استان ایلام تشکیل دادند که همه آنها به دلیل محدود بودن تعداد اعضاء سرشماری ...  بیشتر

مدل اندازه گیری ساختاری انتقال دانش موسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی با آموزش از راه دور

شعبانعلی نوروزی؛ حبیب اله نجفی هزارجریبی؛ مهران فرج الهی؛ محمد رضا سرمدی

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، صفحه 71-81

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106343

چکیده
  هدف اصلی پژوهش طراحی مدل مطلوب انتقال دانش مراکز تحقیقات کشاورزی از طریق اموزش از دور می باشد روش تحقیق ترکیبی است اطلاعات اولیه از روش دلفی توسط متخصصین انتقال دانش جمع آوری ،پس از استخراج شاخص های اصلی وتعیین روایی و پایایی آن، پرسش نامه در اختیار آزمون شوندگان قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات بصورت میدانی (پرسشنامه )و اسنادی است جامعه ...  بیشتر

رابطه‏ ی هوش هیجانی و گرایش به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل

عبدالرحیم غیاثی؛ مهدیه طیاری؛ هادی صبوری

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، صفحه 82-93

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106349

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی رابطه‏ی هوش هیجانی و گرایش به کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل بود. جامعه‏ی آماری پژوهش، کلیه‏ی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل در سال تحصیلی 94 - 1393 بودند. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه‌گیری تصادفی 178 تن تعیین شدند. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامه‏ای ...  بیشتر

کیفیت تدریس و نیازهای آموزشی هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان فارس

آذر اسکندری؛ مریم شریف زاده؛ ابوذر زارع

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، صفحه 94-106

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106345

چکیده
   واکاوی کیفیت تدریس بر مبنای نیازسنجی آموزشی نقشی محوری در بهبود کیفیت آموزش در هنرستان­های کشاورزی و فرآیند تربیت نیروی کارآزموده بخش کشاورزی دارد. از این روی، این پژوهش به ارزیابی کیفیت تدریس و نیازهای آموزشی هنرجویان در هنرستان‌های کشاورزی استان فارس پرداخته است. جامعه­ی آماری این پیمایش را هنرجویان سال سومی هنرستان‌های ...  بیشتر

سطح احساس مثبت از تدریس آموزشگران کشاورزی بر پایه احساس خودکارآمدی تدریس آنها

امیر علم بیگی؛ پریسا پای خسته؛ سید یوسف حجازی

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، صفحه 107-124

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106342

چکیده
  این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و داده‌ها به روش پیمایشی گردآوری شد. به لحاظ تحلیل داده‌ها نیز پژوهش‌ علّی - ارتباطی به‌شمار می‌آید. هدف این پژوهش پیش بینی سطح متغیر احساس مثبت از تدریس ناشی از ابعاد خودکارآمدی تدریس آموزشگران کشاورزی بود. جامعه آماری متشکل از 210 نفر از آموزشگران دو مرکز آموزش عالی علمی کاربردی کشاورزی واقع در استانهای ...  بیشتر

شناسایی شایستگی‌های جوانان روستایی در زمینه کسب‌و‌کارهای صنایع‌دستی شهرستان ورامین

مرتضی اکبری؛ رضا غلامزاده؛ مریم شامانیان

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، صفحه 125-139

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106344

چکیده
  آموزههای توسعه روستایی در کشورهای مختلف جهان، در چند دهه‌ی گذشته نشان می‌‍‍‍‍‍‍‍دهند که توسعه‌ی ‌روستایی تنها با تزریق سرمایه و فناوری محقق نمی‌شود، بلکه عاملهای زیادی در این زمینه نقش ایفا می‌کنند. یکی از این عاملها توجه به بالابردن شایستگی‌ها و قابلیت‌های ساکنان روستا می‌باشد. این تحقیق، از نظر دیدمان جزو پژوهش‌های ...  بیشتر