آموزش کشاورزی
شاخص آمادگی پذیرش فناوری (TRI) کشاورزان خوزستان در استفاده از شبکه‌های پیام-رسان آموزش کشاورزی

خدیجه سلیمانی؛ بهمن خسروی پور؛ مسعود یزدان پناه؛ کاترین لوهر؛ اشتفان سیبر؛ مسلم سواری

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 48-66

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365557.2005

چکیده
  شبکه‌های پیام‌رسان از جمله دستاوردهای عصر پرشتاب پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، پسندیده‌ترین رسانه اجتماعی تلقی شده و به طور چشمگیری مورد اقبال واقع شده‌اند. شبکه‌های پیام‌رسان با پراکنش گسترده و شتاب بالا ابزار مناسبی برای این هدف بویژه دستیابی به هدف‌های آموزشی ـ ترویجی برای کشاورزان هستند. این پژوهش با هدف بررسی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نقش مدیریت دانش و اقدا م های راهبردی مدیریت منبع های انسانی بر عملکردسازمانی جهاد کشاورزی استان بوشهر

رویا بازیاری؛ بهمن خسروی پور؛ مسلم سواری؛ نوذر منفرد

دوره 14، شماره 61 ، مهر 1401، ، صفحه 6-24

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.359125.1902

چکیده
  سازمان جهاد کشاورزی می‏ تواند نقشی اساسی در توسعه بخش کشاورزی و تحقق امنیت غذایی جامعه داشته باشد. اما به ‏دلیل عدم پویایی لازم عملکرد آن همواره پایین‏ تر از اهداف کمی مندرج در برنامه‏ توسعه بوده است بنابراین، بر عملکرد آن نقدی جدی وارد است، در این راستا بررسی عواملی که می‏تواند این سازمان را از رکود و ایستایی خارج نماید و ...  بیشتر

مقایسه توانایی دو نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده و نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی در پیش‌بینی گرایش به خوداشتغالی در بین دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

مسعود یزدان پناه؛ بهمن خسروی پور؛ یوسف آزادی

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، ، صفحه 3-19

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.127104.1634

چکیده
  بیکاری و افزایش شمار دانش‌آموختگان دانشگاهی از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی است که ایران با آن روبه‌رو است. به‌ طوری ‌که این مسئله جزء بزرگ‌ترین درگیری‌های ذهنی برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران، والدین و جوانان، به‌ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی شده است. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه توانایی پیش‌بینی دو نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده ...  بیشتر

ویژگی‌های مطلوب مدرس دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

بهمن خسروی پور؛ زهرا تیموری کوهسار؛ مریم عامری

دوره 11، شماره 50 ، آذر 1398، ، صفحه 19-38

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.125759.1610

چکیده
  آموزش‌گر اساسی‌ترین عامل برای ایجاد موفقیت مطلوب در تحقق هدف‌های آموزشی است. به یقین شناخت ویژگی‌های مدرس نمونه و عمل کردن مدرسان به آنها، کیفیت آموزش را رشد خواهد داد. از این رو این بررسی با هدف تعیین ویژگی‌های مطلوب مدرس دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان انجام شد. این پژوهش، کاربردی است که به ...  بیشتر

گرایش اشتغال به کشاورزی جوانان روستایی شهرستان باغملک بر پایه‌ی نظریه توسعه یافته رفتار برنامه‌ریزی شده

آمنه سواری ممبنی؛ بهمن خسروی پور؛ مسعود برادران؛ مسعود یزدان پناه

دوره 11، شماره 49 ، شهریور 1398، ، صفحه 29-45

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.126629.1622

چکیده
  کشاورزی از جمله مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است و نقش آن در توسعه و ثبات اقتصادی و سیاسی انکار ناشدنی است. هدف از این پژوهش بررسی گرایش جوانان روستایی شهرستان باغملک نسبت به اشتغال در بخش کشاورزی می‌باشد. برای دستیابی به هدف این پژوهش از نظریه توسعه یافته رفتار برنامه‌ریزی شده، به‌عنوان چارچوب پژوهش استفاده شد. پژوهش از نظر ماهیت ...  بیشتر

تبیین سازوکارهای قابلیت ها و پیامدهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران

سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور؛ امیرحسین علی بیگی

دوره 10، شماره 47 ، اسفند 1397، ، صفحه 36-51

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.122659.1528

چکیده
  این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی تبیین سازوکارهای قابلیت‌ها و پیامدهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران انجام شد. جامعه‌آماری این تحقیق را همه‌ی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشاورزی و منابع طبیعی دولتی کشور (خوزستان، گرگان و ساری) تشکیل دادند(305=N). حجم نمونه با استفاده از جدول نمونه‌گیری بارتلت و همکاران، 130 نفر تعیین شد ...  بیشتر

رابطه میان هوش فرهنگی و گرایش کارآفرینانگی کارشناسان شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای کشاورزی استان گلستان

بهمن خسروی پور؛ زهرا تیموری کوهسار؛ نصیبه پورفاتح

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، ، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.115894.1436

چکیده
  تفاوت‌های فرهنگی بیش از آنچه تصور شود بر اثربخشی کسب‌وکار تأثیر دارند، لذا درک تاثیر زمینه‌های فرهنگی بر رفتار فرد در انجام فعالیتهای کارآفرینانه ضروری می‌باشد. هدف این پژوهش، مطالعه رابطه میان هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه کارشناسان مراکز خدمات مشاوره‌ای کشاورزی استان گلستان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و روش آن از ...  بیشتر

عامل‌های مؤثر بر رضامندی آموزشی دانش‌جویان کارشناسی‌ارشد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

بهمن خسروی پور؛ مسعود برادران؛ فاطمه رحیمی فیض آباد

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، ، صفحه 21-40

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.115657.1432

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی رضامندی آموزشی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های کشاورزی از فرایند تدریس-یادگیری دانشگاه انجام شد. برای دست یابی به این هدف از مدل رضامندی اروپایی مشتری استفاده شد که یکی از متداول‌ترین مدل‌های مورد استفاده برای بررسی رابطه‌ی بین کیفیت، ارزش و رضامندی درک شده می‌باشد. این مطالعه به روش پیمایش مقطعی انجام ...  بیشتر

عامل های موثر درچابک سازی مدیریت آموزش عالی کشاورزی ایران

سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور؛ امیرحسین علی بیگی

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، ، صفحه 109-126

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.120151.1467

چکیده
  دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی به مثابه نهادهای عمده تولید دانش کشاورزی به دلیل تغییر در ماهیت تولید علم و تولید اقتصادی، علاوه بر پژوهش و آموزش، نقش و رسالت جدیدی در توسعه اقتصادی و منطقه‌ای یافته‌اند و لذا به فرم‌هایی از چابکی نیاز دارند. هدف این پژوهش کیفی تبیین ساز و کارهای چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران بود. ...  بیشتر

عامل های اثرگذار بر نیت خود اشتغالی در میان دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رامین خوزستان

یوسف آزادی؛ مسعود یزدان پناه؛ بهمن خسروی پور

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، ، صفحه 68-78

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109244.1345

چکیده
  امروزه بیکاری دانش‌‌آموختگان دانشگاهی از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران است که در همه رشته‌های دانشگاهی به ویژه رشته کشاورزی وجود دارد. هدف این پژوهش شناسایی سازه‌های مؤثر بر گرایش دانشجویان کشاورزی نسبت به خوداشتغالی می‌باشد. این بررسی به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ کنترل متغیرها ...  بیشتر

تدوین الگوی دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه مدیریت آموزش کشاورزی

مسعود برادران؛ بهاره عابدی؛ بهمن خسروی پور؛ جعفر یعقوبی؛ مسعود یزدان پناه

دوره 9، شماره 40 ، خرداد 1396، ، صفحه 123-139

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.108496.1321

چکیده
  لازمه‌ی بهبود وضعیت اشتغال در میان دانش‌آموختگان کشاورزی کارآفرین شدن دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ارائه دهنده‌ی این آموزش‌هاست، بر همین اساس هدف پژوهش حاضر تدوین الگویی برای ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه مدیریت آموزش کشاورزی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر که در سال 1395 ...  بیشتر

عامل های تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند

سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور

دوره 8، شماره 38 ، آذر 1395، ، صفحه 40-50

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.107209

چکیده
  اگرچه فناوری‌های اطلاعات دارای قابلیت لازم برای بهبود روش‌های آموزشی‌اند، اما پذیرش آن در دانشگاه‌ها بسیار ناچیز بوده است. لذا این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی بررسی عامل‌های تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کشاورزی و منابع ...  بیشتر

رضامندی شغلی مروجان توسعه کشت توتون براساس عامل های انگیزشی و محیطی موثر در استان های مازندران و گلستان

علی اکبر عباسی؛ منصور غنیان؛ بهمن خسروی پور

دوره 8، شماره 38 ، آذر 1395، ، صفحه 90-101

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.107206

چکیده
  مدیریت بهینه‌ی منبع‌های انسانی با تامین رضایت شغلی کارکنان موجب افزایش بهره‌وری سازمان می‌شود به همین سبب این تحقیق در پی مـدل یـابی معادله ساختاری رضایت شغلی مروجان توسعه کشت توتون بر پایه عامل‌های انگیزشی و محیطی در استان‌های مازندران و گلستان انجام شده. تحقیق از نوع علّی- ارتباطی است و جامعه آماری آن را 46 نفر، مروجان توسعه ...  بیشتر

رابطه ی ویژگی های روانشناختی کارآفرینانه با روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

بهمن خسروی پور؛ مسعود برادران؛ بهاره عابدی

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، ، صفحه 30-41

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106346

چکیده
  لازمه­ی توسعه کارآفرینی در بخش کشاورزی بهبود روحیه­ی کارآفرینی در بین دانشجویان است، هدف این پژوهش تبیین رابطه­ی ویژگی­های روانشناختی کارآفرینانه با روحیه­ی کارآفرینی دانشجویان کشاورزی می­باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری 182 تن دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی سال تحصیلی 93-1392 بود که بر پایه­ی روش نمونه­گیری ...  بیشتر

ویژگی های روانشناختی و جامعه شناختی مرتبط با روحیه کارآفرینانه در دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین

شیدا جهانگیری؛ مسعود برادران؛ بهمن خسروی پور؛ منصور غنیان

دوره 7، شماره 34 ، آذر 1394، ، صفحه 104-116

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106010

چکیده
  این پژوهش که با هدف شناسایی برخی ویژگی­های روان­شناختی و جامعه­شناختی مرتبط با روحیه کارآفرینانه در دانشجویان انجام گرفته، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری داده­ها توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلات­تکمیلی دانشگاه کشاورزی و منابع­طبیعی رامین خوزستان به شمار 262تن تشکیل داده­اند. ...  بیشتر

تنگناها و چالش‌های اشتغال دانش‌‌آموختگان کشاورزی از دیدگاه مدیران اجرایی

نعیمه زلالی؛ بهمن خسروی پور؛ عادل زارع

دوره 7، شماره 33 ، شهریور 1394، ، صفحه 73-83

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.105818

چکیده
  هدف کلی این پژوهش بررسی چالش­های پیش‌روی دانش­آموختگان کشاورزی و اشتغال آنان و پیش‌بینی روند مشکل‌‌آفرینی آن در آینده است. روش تحقیق از لحاظ گردآوری اطلاعات به صورت پیمایشی و از نظر ماهیت از نوع کمی است. جامعة آماری تحقیق را مدیران و اعضای هیأت علمی موسسه­ها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی وابسته به وزرات جهاد کشاورزی واقع در استان ...  بیشتر