دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)

نشریه "پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی"، فصلنامه‌ای به زبان فارسی (به همراه چکیده به زبان انگلیسی) با دسترسی آزاد است که توسط موسسه آموزش و ترویج کشاورزی منـتشر می‌شود. این نشریه دستاوردهای علمی با کیفیت بالا در زمینه‌ آموزش های رسمی و یا ترویج کشاورزی آموزش‌های غیر رسمی و نیز پژوهش هایی که جنبه بین رشته‌ای داشته و نظام آموزش کشاورزی را مورد توجه قرار داده باشند، را منتشر می‌نماید.

  سیاست داوری تخصصی این نشریه در بررسی متن مقالات به صورت دو سوناشناس است. این نشریه در بررسی و انتشار مقالات علمی از اصول و معیارهای کمیته اخلاق نشر (COPE) پیروی می‌کند. تمامی مقالات ارسالی توسط نرم‌افزار تشخیصی سرقت ادبی مشابهت‌‌یاب  همانند جو (ایرانداک) بررسی می‌شوند تا از اصالت آن‌ها اطمینان حاصل شود و پس از آن توسط داوران معتبر و مجرب به دقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند (مطالعه بیشتر).


ویژگیهای نشریه

چارک در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (در سال 1401): علوم اجتماعی (علوم اجتماعی) (Q2), علوم زیستی (علوم کشاورزی و زیست شناختی) (Q1)

ضریب تأثیر در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (در سال 1401):  0.457

رتبه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (در سال 1402)ب

صاحب امتیاز: موسسه آموزش و ترویج کشاورزی 

نوبت انتشار: فصل نامه

نوع مقالات: مقاله پژوهشی- مقاله مروری

نوع داوریدوسو ناشناس

هزینه بررسی و انتشاردارد (چهار میلیون ریال)

سیاست انتشار CC-BY

نرمافزار بررسی سرقت ادبیمشابهت‌‌یاب  همانند جو (ایرانداک)

 

 

آموزش کشاورزی
نیازسنجی آموزشی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت های تعاونی تولید کشاورزی استان‌های ایلام و خوزستان

شیدا یوسفی برهانی؛ سید مهدی میردامادی

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، صفحه 3-19

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368027.2044

چکیده
  برگزاری دوره های آموزشی برای افزایش مهارت مدیران ‌عامل و اعضای هیئت مدیره تعاونی های تولید، از جمله مهم‌ترین برنامه و پروژه های طرح ملی "توانمندسازی اعضای تعاونی های تولید و پایداری 110 الگوی نظام بهره‌برداری شرکت های تعاونی، احیاء و توسعه 550 هزار هکتار اراضی استان های خوزستان و ایلام" بوده است. این تحقیق با هدف بررسی نیازهای آموزشی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه

زهرا اطهری؛ بهروز مرادی

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، صفحه 20-33

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368515.2051

چکیده
  به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه ‎های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آن‏ها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نقش حمایت اجتماعی ادراک‏شده در رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی: جستجوی رابطه‏ های پیش بینی کننده خطی و غیر خطی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، صفحه 34-49

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368590.2052

چکیده
  شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته ‏های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکز‏های آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه‏ ی رشته‏ های ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل وضعیت آموزش برخط دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک در دوران همه گیری کرونا

مسعود رضائی

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، صفحه 50-69

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368804.2056

چکیده
  بحران کووید-19 تغییر و دگرگونی دیجیتالی آموزش را سرعت بخشید و دانشگاه‌ها ناچار شدند تنها از یادگیری برخط استفاده کنند. هدف اصلی این پژوهش آسیب‌شناسی یادگیری برخط در آموزش عالی کشاورزی در دوران کرونا از دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعه‌ی آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی کشاورزی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
اعتبار سنجی تأثیر نظام اداری سازمان جهاد کشاورزی فارس و میانجی گری مدیریت دانش بر کیفیت آموزش کشاورزان

سمیه نگهداری؛ سعید طالبی؛ فرزاد محمدجانی

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، صفحه 65-77

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368851.2057

چکیده
  فرهنگ سازمانی به عنوان عامل پایداری و رشد سازمان ها در نظر گرفته می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرگذاری فرهنگ اداری بر کیفیت تدریس و آموزش با واسطه‌‌گری مدیریت دانش در نظام نوین ترویج کشاورزی بود. روش تحقیق علی-ارتباطی بود. جامعه آماری تحقیق شامل مروجان جهادکشاورزی ،اعضای هیات علمی ایستگاههای تحقیقات کشاورزی، اعضای هیات علمی رشته ...  بیشتر

آینده نگاری کاربرد مهارت و فناوری مورد نیاز بازار از دیدگاه دانشجویان دکتری کشاورزی دانشگاه رازی
دوره 9، شماره 43 ، اسفند 1396، ، صفحه 118-131

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.116185.1446

چکیده
  بر اساس عرضه و تقاضای دانش آموختگان و دگرگونی های بازار کار در سال های پیش رو، برنامه ریزی های هدفمند و آینده مدار، به منظور پرورش شایستگی های حرفه ای و افزایش بهره وری در آموزش عالی کشاورزی، امری گریز ناپذیر است. از این رو این پژوهش، با هدف آینده نگاری کاربرد مهارت و فناوری مورد نیاز بازار کار در آموزش عالی کشاورزی انجام شد که به لحاظ ...  بیشتر

تاثیر راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزه ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی
دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، ، صفحه 67-76

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100988

چکیده
  هدف این پژوهش، ارزیابی نقش و تاثیر راهبرد های یادگیری شناختی و فراشناختی در پیش بینی انگیزه پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 92-91 است. روش تحقیق علّی - ارتباطی و جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی کشاورزی (970=N) بود. حجم نمونه بنا بر جدول مورگان و کرجسی (1970)، تعیین شد ( 254=n) و با استفاده ...  بیشتر

رابطه بین عملکرد پژوهشی و آموزشی اعضای هیات‌‌علمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان
دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، ، صفحه 3-17

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101377

چکیده
  آموزش و پژوهش دو کارکرد مهم اعضای هیات علمی در دانشگاه به شمار می‌آیند و چگونگی ارتباط این کارکردها با هم‌دیگر و با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد توجه محققان حوزه آموزش عالی می‌باشد. لذا این تحقیق توصیفی با هدف بررسی و سنجش ارتباط بین عملکرد آموزشی (کمیت و کیفیت تدریس) اعضای هیات علمی با عملکرد پژوهشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در ...  بیشتر

نقش متغیرهای اجتماعی و اقتصادی بر دانش کشاورزی پایدار گندم کار استان تهران
دوره 8، شماره 38 ، آذر 1395، ، صفحه 112-121

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.107210

چکیده
  برای دست یابی به کشاورزی پایدار و مناسب، باید بین عامل­های اقتصادی، اجتماعی، زیستی و فردی، غیر فردی و معنوی تعادل برقرار شود. این پژوهش با هدف تفکیک سطح دانش­کشاورزان گندم­کار استان تهران درزمینه کشاورزی پایدار، براساس متغیرهای اقتصادی اجتماعی بود. حجم جامعه آماری8532 گندم­کار استان تهران بودند که براساس فرمول کوکران، حجم ...  بیشتر

نقش مولفه های فناوری اطلاعات بر مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه
دوره 7، شماره 34 ، آذر 1394، ، صفحه 16-27

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106001

چکیده
  هدف این پژوهش علی-ارتباطی تحلیل مولفه‏های فناوری اطلاعات در مدیریت دانش کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه می‏باشد. در این زمینه به منظور بررسی مدیریت دانش از مدل هفت مرحله‏ای بکوویتز و ویلیام (یافتن، به‏کارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد و نگهداری، حذف) بهره گرفته شد. جامعه آماری 899 تن کارکنان  بخش اداری سازمان ...  بیشتر

عامل‌های موثر در پذیرش الگوی کشت بهینه در توسعه پایدار بخش کشاورزی

مسعود سامیان؛ موسی اعظمی؛ رضا بهراملو

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.369053.2059

چکیده
  بهینه‌سازی الگوی کشت یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های بخش کشاورزی کشور در جهت دستیابی به توسعه پایدار است که از سوی محققان، کارشناسان و فعالان این بخش تأکید شده است، البته پذیرش الگوی کشت جدید و بهینه از سوی کشاورزان به عامل‌های پرشماری بستگی دارد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عامل‌های موثر در پذیرش الگوی کشت بهینه است. دیدمان تحقیق آمیخته ...  بیشتر

ابر واژگان