آموزش کشاورزی
آسیب‌شناسی یادگیری برخط در آموزش عالی کشاورزی: مطالعه موردی دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک

مسعود رضائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368804.2056

چکیده
  بحران کووید-19 تغییر و دگرگونی دیجیتالی آموزش را سرعت بخشید و دانشگاه‌ها ناچار شدند تنها از یادگیری برخط استفاده کنند. هدف اصلی این پژوهش آسیب‌شناسی یادگیری برخط در آموزش عالی کشاورزی در دوران کرونا از دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعه‌ی آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی کشاورزی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
اعتبار‌سنجی تأثیر نظام اداری سازمان جهاد کشاورزی فارس و میانجی مدیریت دانش بر کیفیت آموزش کشاورزان

سمیه نگهداری؛ سعید طالبی؛ فرزاد محمدجانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 خرداد 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368851.2057

چکیده
  فرهنگ سازمانی به عنوان عامل پایداری و رشد سازمان ها در نظر گرفته می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرگذاری فرهنگ اداری بر کیفیت تدریس و آموزش با واسطه‌‌گری مدیریت دانش در نظام نوین ترویج کشاورزی بود. روش تحقیق علی-ارتباطی بود. جامعه آماری تحقیق شامل مروجان جهادکشاورزی ،اعضای هیات علمی ایستگاههای تحقیقات کشاورزی، اعضای هیات علمی رشته ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
الگوی آموزش گروهی حرفه آموزی کشاورزی به مددجویان

زهرا خوشنودی فر؛ سعیده نظری نوقابی؛ مجید رضا خداوردیان؛ غلامرضا گودرزی؛ علی اکبر داودی راد؛ سیروس بهادری

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 69-86

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366003.2019

چکیده
  حرفه‌آموزی کشاورزی در برنامه‌های بازپروری مددجویان در بند به شیوه‌های متداول کیفیت و اثربخشی مناسبی برخوردار نبوده آموزش مشارکتی و فعالیت گروهی سبب افزایش انگیزه و یادگیری عمیق می‌شود. این پژوهش با هدف به‌کارگیری حرفه‌آموزی کشاورزی با استفاده از الگوی طرح تدریس عضو-گروه (Team Member Teaching Design-TMTD) در ندامتگاه اراک انجام شد. از نظر هدف ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
شاخص های مناسب تولید و پخش برنامه های آموزش تلویزیونی در بخش کشاورزی استان کرمانشاه

امیرحسین علی بیگی؛ نگین میری جعفرآبادی؛ فاطمه پورقاسم

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 87-107

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366318.2023

چکیده
  بر پایه تجارب و مشاهدات، برنامه های آموزش کشاورزی تلویزیونی چنان که انتظار می رود مورد اقبال کشاورزان نیستند. این پژوهش با دیدمان آمیخته با هدف شناسایی و اعتباریابی شاخص‌های یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی برای کشاورزان انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی افراد خبره در زمینه تدوین برنامه و آشنا به محیط روستا در سازمان صدا و ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل‌های موثر بر کاهش انگیزه و گرایش پسران روستایی بخش بهاران شهرستان گرگان به حرفه کشاورزی

محمد رضا محبوبی؛ محبوبه رضایی

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، ، صفحه 36-56

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.361913.1940

چکیده
  پژوهش با هدف شناسایی عامل‌های موثر بر کاهش گرایش پسران روستایی به حرفه کشاورزی در سال 1401 انجام شد. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع، کمّی، نوع تحقیق علّی- ارتباطی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، میدانی بود. جامعه آماری شامل همه‌ی پسران روستایی 15 تا 24 ساله ساکن در روستاهای بخش بهاران شهرستان گرگان به شمار 1588 تن بودند. با روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
دیدگاه گروه کانونی صاحبنظران منتخب آموزش کشاورزی نسبت به نظام آموزش کشاورزان آینده کشور

شهرام مقدس فریمانی؛ مریم محمودی

دوره 14، شماره 61 ، مهر 1401، ، صفحه 102-124

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.128389

چکیده
  نظام آموزش کشاورزی باید همگام با رشد جمعیت جهان، تغییر اقلیم و همچنین پیشرفت روزافزون دانش و فناوری در علوم کشاورزی، نسل کنونی و آینده کشاورزان را برای حل مساله ها و چالشهای سده پیشرو، رقابت در عرصه داخلی و جهانی، رویارویی با نوسانها و به کارگیری بهینه از فناوریهای نوین آماده سازد. دستیابی به این هد فها نیازمند بازبینی و به روزرسانی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
چالش ها و راهکارهای به کارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزان از دیدگاه کارشناسان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی

علیرضا نعمتی؛ آرزو مختاری حصاری

دوره 13، شماره 59 ، اسفند 1400، ، صفحه 33-57

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.356328.1859

چکیده
  هدف اصلی این تحقیق، تحلیل چالش‌ها و راهکارهای به‌کارگیری یادگیری سیار در ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان می‌باشد. روش این پژوهش کمی بوده و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق کارشناسان اداره جهادکشاورزی در استان آذربایجان-شرقی (429 N =) بودند. بر اساس فرمول کوکران، شمار 202 تن به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای ...  بیشتر

رهیافت آموزش کشاورزان آینده ایران از نظر متخصصان آموزش کشاورزی کشور

شهرام مقدس فریمانی؛ مریم محمودی

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، ، صفحه 164-185

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354635.1829

چکیده
  همگام با رشد جمعیت جهان، تغییر اقلیم و همچنین پیشرفت روزافزون دانش و فناوری‌ در حوزه علوم کشاورزی، نظام‌های آموزش کشاورزی باید نسل کنونی و آینده کشاورزان را برای حل مشکلات و چالش‌های قرن پیش رو، رقابت در عرصه داخلی و جهانی، رویارویی با نوسانات و عدم قطعیت‌های ناشی از تغییر اقلیم و همچنین بکارگیری بهینه از فناوری‌های نوین آماده ...  بیشتر

.تأثیر اثربخشی بیرونی آموزش کشاورزی بر نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی

پوریا عطائی؛ سمیه مرادحاصلی؛ حمید کریمی

دوره 12، شماره 55 ، اسفند 1399، ، صفحه 55-77

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.353380.1790

چکیده
  < p>این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بیرونی آموزش کشاورزی دانشجویان کشاورزی و تأثیر آن بر نگرش آنان نسبت به آینده شغلی انجام شد. جامعه‎ی آماری این بررسی را دانشجویان دانشکده‎های کشاورزی دانشگاه‏های دولتی کشور در سال 1399 تشکیل دادند (236973=N). حجم نمونه بنا بر جدول کرجسی و مورگان، 386 تن برآورد شد. برای نمونه‎گیری از روش نمونه‎گیری تصادفی ...  بیشتر

انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی برای شرایط نظام آموزش عالی کشاورزی

حمید موحد محمدی؛ فاطمه اسکوهی؛ امیر علم بیگی؛ محمد رضا پارسا نژاد؛ احمد رضوانفر

دوره 12، شماره 54 ، آذر 1399، ، صفحه 86-105

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.124302

چکیده
  انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با ماهیت تجاری سازی یافته های پژوهش های دانشگاهی به عنوانیک راهبرد توسعه اقتصادی مطرح است و بر پیوند هم افزای علم، فناوری و بهره برداری از آن ها استواراست. استفاده ی صحیح از فناوری و انتقال مؤثر آن از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی،می تواند سبب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع، ...  بیشتر

تحلیل کیفیت دستاوردهای درس‌های عملی هنرستان کشاورزی دخترانه اطهر شهرستان باغملک

سعید محمد زاده؛ آمنه سواری ممبنی؛ حامد ایزدی

دوره 12، شماره 54 ، آذر 1399، ، صفحه 176-191

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.124306

چکیده
  تحلیل کیفیت دستاوردهای درس­های عملی نقش محوری در بهبود کیفیت آموزش در هنرستان­های کشاورزی و فرآیند تربیت نیروی کارآزموده بخش کشاورزی دارد. از این روی هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل کیفیت دستاوردهای دروس عملی هنرستان کشاورزی دخترانه اطهر شهرستان باغملک در استان خوزستان بود. پژوهش از نظر دیدمان کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری ...  بیشتر

عامل‌های تأثیرگذار بر عملکرد فراگیران شرکت کننده در دوره‌های آموزشی ترویج کشاورزی شهری(مورد مطالعه: دوره‌ی آموزشی باغبانی- پرورش سبزی و صیفی)

ثریا پورجاوید؛ علیرضا پورسعید؛ سید مهدی میردامادی

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، ، صفحه 139-161

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.351406.1748

چکیده
  این تحقیق علّی- ارتباطی با هدف کلی عامل‌های تأثیرگذار بر عملکرد فراگیران شرکت کننده در دوره‌ی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری، انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کل فراگیران شرکت کننده در دوره‌های آموزشی کشاورزی شهری برگزار شده توسط اداره کل آموزش شهرداری منطقه 2 تهران در سال 1398، می-باشند(80=N). در این پژوهش از روش سرشماری ...  بیشتر

عامل های مؤثر بر به کارگیری موبایل در آموزش کشاورزی کشاورزان افرینه پلدختر

محسن صبا؛ مهران فرج اللهی؛ محمود اکرامی؛ فروزان ضرابیان

دوره 10، شماره 47 ، اسفند 1397، ، صفحه 128-138

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.124093.1567

چکیده
  گستردگی جامعه روستایی و کم‌بود منبع‌ها، دسترسی نهادهای مسئول در آموزش روستاییان را دشوار ساخته است. در این راستا، به کارگیری بهینه‌ی فناوری‌های آموزشی و آموزش به وسیله تلفن همراه می‌تواند جایگزینی در آموزش کشاورزان باشد. از این رو، این تحقیق با هدف بررسی عامل‌های مؤثر در به کارگیری تلفن همراه در آموزش کشاورزی با دیدمان کمّی و ...  بیشتر

راهبردهای توسعه‌ی آموزش در نظام ملی نوآوری کشاورزی در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یاسوج

پیمان فلسفی؛ زهرا نظری

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، ، صفحه 57-77

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.122106.1512

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر عبارت است یافتن راهبردهایی برای گسترش و توسعه ی آموزش در نظام ملی نوآوری کشاورزی، با تأکید بر تجاربی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. بر این اساس در گام نخست پژوهش از روش کیفی ارزشیابی توانمندساز و تکنیک سوات و در گام دوم که روش کمی بود، از ماتریس QSPM جهت انتخاب راهبردها استفاده گردید. از این رو، جامعه ...  بیشتر

کاربرد شبکه‌های اجتماعی در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان

جعفر یعقوبی؛ پریسا نجفلو؛ وحید محمدی

دوره 9، شماره 43 ، اسفند 1396، ، صفحه 17-29

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.108485.1319

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی مجازی با آسان‌سازی آموزش و روش‌های فراگیری، نقش مهمی در آموزش کشاورزی دارند. هدف کلی این تحقیق، تحلیل مدل پذیرش فناوری در رفتار دانشجویان مهندسی کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد شبکه‌های اجتماعی مجازی در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آن‌ها بود. پژوهش از نوع علّی- ارتباطی انجام شد. جامعه‌ی مورد مطالعه همه‌ی ...  بیشتر

الگوی آموزش بهره برداران در وزارت جهاد کشاورزی (سال 1395)

عباس عباس پور؛ یحیی مهاجر؛ حسن اسد زاده؛ مجتبی رجب بیگی؛ بیژن جهان پناه

دوره 9، شماره 43 ، اسفند 1396، ، صفحه 73-89

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.115199.1420

چکیده
  هدف پژوهش ارائه الگویی برای برنامه آموزش بهره برداران کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی می باشد. پژوهش در رده تحقیقات کاربردی است که به روش ترکیبی اکتشافی انجام شد. برای این منظور ابتدا دربخش کیفی پژوهش، روش تحقیق گروه کانونی و مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از روش توصیفی-تحلیلی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل 1600نفر کارگزاران ...  بیشتر

ویژگی های مورد نیاز در به کارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کشاورزان آذربایجان شرقی

علیرضا نعمتی؛ مهران فرج اللهی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ طلعت دیبا واجاری

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، ، صفحه 120-135

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.114986.1418

چکیده
  هدف اصلی این تحقیق، تعیین مولفه های بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک می باشد. جامعه آماری تحقیق کشاورزان با سواد استان آذربایجان شرقی (149192 N =) می باشد. بر اساس فرمول کوکران، تعداد 382 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان مورد تأیید قرار ...  بیشتر

تاثیر انگیزه کامیابی، هوش هیجانی و خلاقیت بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان زنجان

زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس؛ اسماعیل اخبار

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، ، صفحه 41-53

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109271

چکیده
  عامل‏های چندی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان کشاورزی تاثیرگذارند که با شناخت و استفاده از آن‌ها، برنامه‌ریزی آموزشی اثربخش‌تر می‌شوند. هدف این تحقیق علی- ارتباطی سنجش تاثیر خلاقیت، انگیزه کامیابی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان هنرستان کشاورزی بود. جامعه‏ی آماری تحقیق را 187 تن هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان زنجان در ...  بیشتر

نیازهای آموزشی کشاورزان شهری از دیدگاه شهروندان زنجان

کلثوم حمیدی؛ جعفر یعقوبی

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، ، صفحه 80-93

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109274

چکیده
  کشاورزان شهری، شهروندان ساکن شهر هستند که به کشاورزی در داخل شهر و مناطق حاشیه آن می‌پردازند. هدف از این تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی کشاورزان شهری بود. در این تحقیق تحلیلی، برای سنجش روایی پرسشنامه از اعضای هیأت علمی و کارشناسان مرتبط و برای پایایی آن از پیش آزمون و محاسبه ضریب پایایی تتا استفاده شد(92/0= θ ). جامعه‌ی آماری تحقیق ...  بیشتر

ارزیابی و تبیین پدیده بی تفاوتی سازمانی: رهنمودهایی برای سیاست گذاری مدیریت آموزش کشاورزی

جعفر ترک زاده؛ قاسم سلیمی؛ فروغ سنگی

دوره 8، شماره 36 ، خرداد 1395، ، صفحه 119-130

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106625

چکیده
  در محافل مدیریت و اقتصاد، اهمیّت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، جهت توسعه اجتماعی و اقتصادیپذیرفته شده است. مولفه منابع انسانی یکی از مهم ترین عناصر نظام آموزش کشاورزی به شمار می رود . هدف از انجاماین پژوهش، ارزیابی میزان ب یتفاوتی سازمانی و مقایسه ابعاد آن در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بود. جامعهبرای گزینش .)N= آماری این پژوهش ...  بیشتر

عامل های آموزشی مرتبط با ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان

زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، ، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106341

چکیده
  با توجه به نرخ بالای بی‏کاری دانش‏آموختگان کشاورزی، ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان نقش مهمی در حل این چالش اجتماعی و توسعه‏ی اقتصادی جامعه خواهد داشت. این تحقیق علی- ارتباطی با هدف بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد و عامل‌های آموزشی مرتبط با آن انجام شد. جامعه‏ی آماری تحقیق همه‌ی دانشجویان کارشناسی ارشد (482 ...  بیشتر

عامل‌های موثر بر نگرش آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در گنجاندن آموزش‏های کشاورزی و محیط زیست در برنامه‌های درسی

علی شمس؛ زهرا هوشمندان مقدم فرد

دوره 7، شماره 34 ، آذر 1394، ، صفحه 40-52

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106013

چکیده
        گنجاندن موضوع‌های مرتبط با کشاورزی و محیط زیست در متن درس‌های دوره ابتدایی، ضمن ایجاد زمینه‌ تجربه یادگیری واقعی زندگی برای دانش‌آموزان باعث شکل‏گیری نگرش مثبت در آنان راجع به کشاورزی و محیط زیست می‏شود. تصمیم و آمادگی آموزگاران برای تدریس موضوع‌های کاربردی‌ کشاورزی و محیط زیست، تحت تاثیر نگرش آنان و سیاست‏های ...  بیشتر

نقش آموزش، ترویج و اطلاع رسانی در توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه متخصصان

امیر نعیمی؛ پریسا نجفلو؛ سید محمد جواد سبحانی

دوره 7، شماره 33 ، شهریور 1394، ، صفحه 97-110

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.105841

چکیده
  ارتقای نگرش نسبت به مسایل محیط زیست و در نظر گرفتن آن به عنوان یک ی از سرمای ههای ملی، منجر به استفادهاز فناوری زیستی در راستای توسعه پایدار شده است. هدف این تحقیق علی - ارتباطی بررسی و تبیین نقش آموزشکشاورزی و اطلاع رسانی موثر بر توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه متخصصان بود. جامع هی آماری مورد بررسی97 تن متخصصان فناوری زیستی مرکز ...  بیشتر