آموزش کشاورزی
مسعود رضائی
چکیده
بحران کووید-19 تغییر و دگرگونی دیجیتالی آموزش را سرعت بخشید و دانشگاهها ناچار شدند تنها از یادگیری برخط استفاده کنند. هدف اصلی این پژوهش آسیبشناسی یادگیری برخط در آموزش عالی کشاورزی در دوران کرونا از دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی کشاورزی ...
بیشتر
بحران کووید-19 تغییر و دگرگونی دیجیتالی آموزش را سرعت بخشید و دانشگاهها ناچار شدند تنها از یادگیری برخط استفاده کنند. هدف اصلی این پژوهش آسیبشناسی یادگیری برخط در آموزش عالی کشاورزی در دوران کرونا از دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی کشاورزی بودند که 112 تن از آنان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی شکلی آن با نظرسنجی از کارشناسان و قابلیت اعتماد آن از طریق محاسبهی آلفای ترتیبی (95/0-90/0=α) تایید شد. یافتههای پژوهش نشان داد بیشتر دانشجویان از امکان اتصال به اینترنت در منزل برخوردار بودند و بیشتر آنان تنها با تلفن همراه در کلاس مجازی حضور مییافتند. نتایج تحلیل درونی نشان داد نقطههای ضعف و نقطههای قوت یادگیری برخط از دیدگاه دانشجویان به ترتیب با میانگین امتیاز 78/3 و 28/3 در حد قوی و متوسط و نتایج تحلیل بیرونی نشان داد فرصتها و تهدیدهای یادگیری برخط به ترتیب با میانگین امتیاز 40/3 و 92/3 در حد متوسط و قوی بود. بنا بر نتایج پژوهش چهار دسته نقطههای قوت رفاه دانشجویان (45/3)، فناوری آموزشی (28/3)، الگوی آموزشی نوآورانه (25/3) و تعامل (15/3) در حد متوسط و سه دسته نقطههای ضعف یعنی اتکای به فناوری (79/3)، مسئلههای آموزشی-فرهنگی (77/3) و مسئلههای علمی-عملی (78/3) در حد قوی بودند. یافتهها همچنین نشان دادند دو بعد فرصتهای آموزش مجازی یعنی گسترش فرصتهای آموزشی (44/3) و توسعه دیجیتالی (36/3) در حد متوسط و سه بعد تهدیدهای فناوری (96/3)، تهدیدهای مالی (85/3) و تهدیدهای قانونی-اجرائی (96/3) در حد قوی میباشند. تحلیل سوات نیز نشان داد با عنایت به چیرگی نقطههای ضعف بر نقطههای قوت و تهدیدها بر فرصتها، راهبرد تدافعی راهبرد اصلی برای بهبود وضعیت آموزش مجازی در کشاورزی میباشد.
آموزش کشاورزی
سمیه نگهداری؛ سعید طالبی؛ فرزاد محمدجانی
چکیده
فرهنگ سازمانی به عنوان عامل پایداری و رشد سازمان ها در نظر گرفته میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرگذاری فرهنگ اداری بر کیفیت تدریس و آموزش با واسطهگری مدیریت دانش در نظام نوین ترویج کشاورزی بود. روش تحقیق علی-ارتباطی بود. جامعه آماری تحقیق شامل مروجان جهادکشاورزی ،اعضای هیات علمی ایستگاههای تحقیقات کشاورزی، اعضای هیات علمی رشته ...
بیشتر
فرهنگ سازمانی به عنوان عامل پایداری و رشد سازمان ها در نظر گرفته میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرگذاری فرهنگ اداری بر کیفیت تدریس و آموزش با واسطهگری مدیریت دانش در نظام نوین ترویج کشاورزی بود. روش تحقیق علی-ارتباطی بود. جامعه آماری تحقیق شامل مروجان جهادکشاورزی ،اعضای هیات علمی ایستگاههای تحقیقات کشاورزی، اعضای هیات علمی رشته کشاورزی دانشگاههای آزاد، پیام نور و دولتی فارس به شمار 2247 نفر در سال 1403-1402 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول مورگان تعداد 330 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سنجش کیفیت تدریس سراج (2002) با پایایی 82% ، فرهنگ سازمانی دنیسون (۱۹۹۵) و کامرونو کوئین (۲۰۰۶) با پایایی 85% ، مدیریت دانش در نظام نوین ترویج کشاورزی طاهری و همکاران (۱۴۰۱) با پایایی 87% میباشد. هر سه ابزار مقیاس 5 درجه ای هستند و روایی آنها با تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید واقع شد. برای بررسی تأثیرگذاری متغیرها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی بر مؤلفههای مدیریت دانش( تولید، توزیع ، پردازش) و کیفیت تدریس و یادگیری دارای اثر مستقیم مثبت است. همچنین مؤلفههای مدیریت دانش بر کیفیت تدریس و آموزش دارای اثر مستقیم میباشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بهبود فرهنگ سازمانی میتواند بر استفاده درست از مدیریت دانش مؤثر باشد که این امر باعث افزایش کیفیت تدریس و آموزش در سازمان میشود.
آموزش کشاورزی
زهرا خوشنودی فر؛ سعیده نظری نوقابی؛ مجید رضا خداوردیان؛ غلامرضا گودرزی؛ علی اکبر داودی راد؛ سیروس بهادری
چکیده
حرفهآموزی کشاورزی در برنامههای بازپروری مددجویان در بند به شیوههای متداول کیفیت و اثربخشی مناسبی برخوردار نبوده آموزش مشارکتی و فعالیت گروهی سبب افزایش انگیزه و یادگیری عمیق میشود. این پژوهش با هدف بهکارگیری حرفهآموزی کشاورزی با استفاده از الگوی طرح تدریس عضو-گروه (Team Member Teaching Design-TMTD) در ندامتگاه اراک انجام شد. از نظر هدف ...
بیشتر
حرفهآموزی کشاورزی در برنامههای بازپروری مددجویان در بند به شیوههای متداول کیفیت و اثربخشی مناسبی برخوردار نبوده آموزش مشارکتی و فعالیت گروهی سبب افزایش انگیزه و یادگیری عمیق میشود. این پژوهش با هدف بهکارگیری حرفهآموزی کشاورزی با استفاده از الگوی طرح تدریس عضو-گروه (Team Member Teaching Design-TMTD) در ندامتگاه اراک انجام شد. از نظر هدف کاربردی و از جهت الگوی تحقیق علّی - ارتباطی یا نیمهتجربی می-باشد که در آن از طرح تحقیق پیشآزمون- پسآزمون با گروه شاهد استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها برای بررسی انگیزه تحصیلی مددجویان، پرسشنامه استاندارد انگیزه تحصیلی هارتر (1981، 1980) بود که روایی شکلی آن با نظر کارشناسان خبـره آموزش و حرفهآموزی کشاورزی و پایایی محتوایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای ترتیبی (یا تتای ترتیبی معادل 0.92= ᶿ) تأیید شد. جامعه آماری این پژوهش 108 تن از مددجویان در ندامتگاه شهرستان اراک، استان مرکزی بودند. دو دوره حرفهآموزی کشاورزی (آموزش کاشت، داشت و برداشت زعفران و دوره آموزشی پرورش زنبورعسل) در سال 1402 بهمنظور مقایسه روشهای آموزش سنتی (مرسوم) و طرح تدریس عضو -گروه (TMTD) در نظر گرفته شد. مقایسهی نظر حرفهآموزان نشان داد در گروههای مورد مقایسه، اثر روش تدریس TMTD بر پیشرفت حرفهای مددجویان معنیدار است. نتایج آزمونهای مقایسه میانگین نیز گویای تفاوت معنیدار دو روش تدریس متداول و گروهی در انگیزه مددجویان جهت شرکت در دورههای آموزشی در هر دو دوره پرورش زعفران و زنبور عسل دارد. این پژوهش در مورد استفاده از آموزش گروهی در دورههای آموزش کشاورزی در ندامتگاه و اثرات آن در انگیزه و مشارکت مددجویان در دورههای آموزشی و پیشرفت حرفهای آنان در دورههای آموزش کشاورزی بحث کرده و یافتهها بیانگر موثر بودن روش تدریس عضو-گروه در بالا بردن دانش و انگیزه مددجویان جهت شرکت در دورههای آموزشی دارد. لذا براساس نتایج میتوان مربیان ندامتگاهها را در بکارگیری این روش در دورههای حرفهآموزی ترغیب نمود.
آموزش کشاورزی
امیرحسین علی بیگی؛ نگین میری جعفرآبادی؛ فاطمه پورقاسم
چکیده
بر پایه تجارب و مشاهدات، برنامه های آموزش کشاورزی تلویزیونی چنان که انتظار می رود مورد اقبال کشاورزان نیستند. این پژوهش با دیدمان آمیخته با هدف شناسایی و اعتباریابی شاخصهای یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی برای کشاورزان انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی افراد خبره در زمینه تدوین برنامه و آشنا به محیط روستا در سازمان صدا و ...
بیشتر
بر پایه تجارب و مشاهدات، برنامه های آموزش کشاورزی تلویزیونی چنان که انتظار می رود مورد اقبال کشاورزان نیستند. این پژوهش با دیدمان آمیخته با هدف شناسایی و اعتباریابی شاخصهای یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی برای کشاورزان انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی افراد خبره در زمینه تدوین برنامه و آشنا به محیط روستا در سازمان صدا و سیما (چهار تن)، کارشناسان سازمان چهاد کشاورزی (بخش ترویج و آموزش کشاورزی شش تن)، اعضای هیأت علمی در دانشگاه با تخصص های رسانه، ارتباطات و ترویج و آموزش کشاورزی(چهار تن) و مددکاران ترویجی(22 تن) بودند که برای انتخاب آنان از روش نمونهگیری هدفمند-گلولهبرفی استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند گردآوری شد. برای محاسبه پایایی مصاحبهها از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد که مقدار 36/84 به دست آمد و با توجه به اینکه بیشتر از 60 درصد است، قابلیت پایایی کدگذاریها موردتأیید است. برای تعیین میزان توافق و ارزیابی روایی هر شاخص از نگاه خبرگان و پیش از تدوین مدل، از دو ضریب نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Maxqdq انجام گرفت. جامعه آماری بخش کمی کشاورزان شهرستان کرمانشاه (24391N=) بودند که به روش نمونهگیری چندمرحلهای با انتساب متناسب شمار 378 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش روایی همگرا، و پایایی ترکیبی تایید شد. پردازش دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Smart PLS انجام شد. نتایج بخش کیفی به شناسایی 38 مفهوم در قالب شش شاخص، عامل استمرار در پخش برنامه، ارائه برنامه در قالبهای متفاوت مبتنی بر تعامل و بازخورد، استفاده از شیوههای مناسب جذب مخاطب، تأکید بر محتوای متناسب در برنامههای تلویزیونی آموزشی کشاورزی، توجه به عناصر مؤثر فرآیند آموزشی و برنامهریزی و سرمایهگذاری در تولید برنامه آموزشی انجامید. یافتههای تحلیل پرسشنامهها نشان داد که شاخصهای معرفی شده، مورد تأیید کشاورزان میباشد و از نظر آنان مهمترین شاخص های یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی به ترتیب شامل محتوا و زمان مناسب پخش، توجه به عناصر مؤثر فرآیند آموزش، استفاده از شیوه مناسب جذب مخاطب و ارائه برنامه در قالب تعامل و بازخورد میباشد.
آموزش کشاورزی
محمد رضا محبوبی؛ محبوبه رضایی
چکیده
پژوهش با هدف شناسایی عاملهای موثر بر کاهش گرایش پسران روستایی به حرفه کشاورزی در سال 1401 انجام شد. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع، کمّی، نوع تحقیق علّی- ارتباطی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، میدانی بود. جامعه آماری شامل همهی پسران روستایی 15 تا 24 ساله ساکن در روستاهای بخش بهاران شهرستان گرگان به شمار 1588 تن بودند. با روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش با هدف شناسایی عاملهای موثر بر کاهش گرایش پسران روستایی به حرفه کشاورزی در سال 1401 انجام شد. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع، کمّی، نوع تحقیق علّی- ارتباطی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، میدانی بود. جامعه آماری شامل همهی پسران روستایی 15 تا 24 ساله ساکن در روستاهای بخش بهاران شهرستان گرگان به شمار 1588 تن بودند. با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و استفاده از جدول مورگان، 309 تن از آنان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه با پرسشهایی در مقیاس اسمی، ترتیبی، فاصلهای و نسبی بود که روایی شکلی آن با نظرخواهی از اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و کارشناسان ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و پایایی آن با محاسبهی ضریب تتای ترتیبی سنجیده شد (83/0= θ). گرایش پسران روستایی به حرفه کشاورزی به ترتیب اهمیت در شش عامل: شغلی، طبیعی- پشتیبانی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و فنی- اجتماعی قرار میگیرند و 46/52 درصد از واریانس کل متغیرهای تاًثیرگذار بر گرایش نداشتن پسران روستایی به حرفه-ی کشاورزی را تبیین میکنند. آزمونهای منویتنی و کروسکالوالیس نشان دادند که تفاوت معنیداری بین دیدگاه پسران روستایی از نظر متغیرهای کاهش دهنده گرایش آنان نسبت به حرفه کشاورزی برحسب متغیرهای وضعیت تاهل، سن، شمار مراجعه به شهر در طول هفته و مساحت زمین تحت مالکیت خانواده وجود دارد. نتیجة تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد متغیرهای تحصیلات پسران و تحصیلات پدر، نقش منفی و متغیرهای سن و شمار روزهای اشتغال به کار کشاورزی در طول سال، نقش مثبت در کاهش انگیزه و گرایش پسران روستایی به شغل کشاورزی داشتهاند.
آموزش کشاورزی
شهرام مقدس فریمانی؛ مریم محمودی
چکیده
نظام آموزش کشاورزی باید همگام با رشد جمعیت جهان، تغییر اقلیم و همچنین پیشرفت روزافزون دانش و فناوری در علوم کشاورزی، نسل کنونی و آینده کشاورزان را برای حل مساله ها و چالشهای سده پیشرو، رقابت در عرصه داخلی و جهانی، رویارویی با نوسانها و به کارگیری بهینه از فناوریهای نوین آماده سازد. دستیابی به این هد فها نیازمند بازبینی و به روزرسانی ...
بیشتر
نظام آموزش کشاورزی باید همگام با رشد جمعیت جهان، تغییر اقلیم و همچنین پیشرفت روزافزون دانش و فناوری در علوم کشاورزی، نسل کنونی و آینده کشاورزان را برای حل مساله ها و چالشهای سده پیشرو، رقابت در عرصه داخلی و جهانی، رویارویی با نوسانها و به کارگیری بهینه از فناوریهای نوین آماده سازد. دستیابی به این هد فها نیازمند بازبینی و به روزرسانی پیوسته نظام آموزش کشاورزی و پیش بینی و تدوین رهیافت پسندید ه ی آموزش کشاورزان آینده است. با وجود رسالت عظیمی که نظام آموزش کشاورزی در آماده سازی جوانان و توانمندسازی بهر ه برداران حال و آینده کشور دارد، این نظام با آسیب ها و چالش های متعددی از جمله؛ ضعف در عوامل انگیزشی برای جذب جوانان در رشته های کشاورزی، پایین بودن سهم بخش کشاورزی از پذیرش دانش آموز در آموزش متوسطه کشور، ضعف بنیه علمی و عملی دانشجویان بخش کشاورزی و عدم تمایل بخشهای تولیدی و تجاری کشاورزی در جذب آنان مواجه است. ازاین رو، هدف اصلی این پژوهش، تعیین سویگان رهیافت آموزشی به منظور تربیت کشاورزان آینده در ایران از دیدگاه صاحب نظران و متخصصان نظام آموزش کشاورزی می باشد. این پژوهش به لحاظ هدف، از نوع مطالعات کاربردی و به لحاظ شیوه اجرا مطالع های توصیفی بوده، و به لحاظ دیدمان، از رویکرد کیفی بهره گرفته است. جامعه آماری این بررسی صاحبنظران حوزه آموزش کشاورزی شاغل در دانشگا هها، موسسه های تحقیقاتی و سازما نهای اجرایی مرتبط با ترویج و آموزش کشاورزی بودند که در نهایت 10 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری هدف دار انتخاب شدند. داد ه های مورد نیاز در این پژوهش با استفاده از مصاحبه و مرور گزارش های منتشر شده جمع آوری شد. پس از کدگذاری داد ه ها و استخراج مفهو م ها و مقوله ها، سویگان رهیافت آموزش کشاورزان آینده ایران شامل آرمان و فلسفه، هد فها، راهبردها و راهکارها و برنامه های اجرایی شناسایی و تبیین شدند. در نهایت بر اساس یافته های حاصل مواردی که باید در تدوین نقشه راه آموزش کشاورزی کشور در نظر گرفته شود، پیشنهاد شد.
آموزش کشاورزی
علیرضا نعمتی؛ آرزو مختاری حصاری
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل چالشها و راهکارهای بهکارگیری یادگیری سیار در ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان میباشد. روش این پژوهش کمی بوده و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق کارشناسان اداره جهادکشاورزی در استان آذربایجان-شرقی (429 N =) بودند. بر اساس فرمول کوکران، شمار 202 تن به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل چالشها و راهکارهای بهکارگیری یادگیری سیار در ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان میباشد. روش این پژوهش کمی بوده و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری تحقیق کارشناسان اداره جهادکشاورزی در استان آذربایجان-شرقی (429 N =) بودند. بر اساس فرمول کوکران، شمار 202 تن به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی شکلی و روایی همگرا استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که میانگین واریانس استخراج شده برای سازههای مورد بررسی قابل قبول بوده است (AVE≥0.550). همچنین، مقدار پایایی ترکیبی برای همه سازهها مناسب بود (CR≥0.802). دادههـا بـا استفاده از SPSS20 و AMOS21 تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که مهمترین چالش، به رسمیت نشناختن نظام یادگیری سیار توسط مراکز آموزش کشاورزی است. همچنین، عاملهای زیرساخت، مهارت و مشارکت، روانشناختی، فنی (سختافزار و نرمافزار)، دانش و اطلاعات، هزینهها و نبود توان اقتصادی، 62 درصد از واریانس چالشهای بهکارگیری یادگیری سیار در ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان را تبیین نمودند.در نهایت، راهکارهای حمایتی، زیرساختی، مدیریتی، نگرشی و آموزشی به ترتیب به عنوان راهحلهایی برای پاسخگویی به چالشهای موجود در بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی به دست آمد.
شهرام مقدس فریمانی؛ مریم محمودی
چکیده
همگام با رشد جمعیت جهان، تغییر اقلیم و همچنین پیشرفت روزافزون دانش و فناوری در حوزه علوم کشاورزی، نظامهای آموزش کشاورزی باید نسل کنونی و آینده کشاورزان را برای حل مشکلات و چالشهای قرن پیش رو، رقابت در عرصه داخلی و جهانی، رویارویی با نوسانات و عدم قطعیتهای ناشی از تغییر اقلیم و همچنین بکارگیری بهینه از فناوریهای نوین آماده ...
بیشتر
همگام با رشد جمعیت جهان، تغییر اقلیم و همچنین پیشرفت روزافزون دانش و فناوری در حوزه علوم کشاورزی، نظامهای آموزش کشاورزی باید نسل کنونی و آینده کشاورزان را برای حل مشکلات و چالشهای قرن پیش رو، رقابت در عرصه داخلی و جهانی، رویارویی با نوسانات و عدم قطعیتهای ناشی از تغییر اقلیم و همچنین بکارگیری بهینه از فناوریهای نوین آماده سازند. نیل به این اهداف مستلزم بازبینی و بهروزرسانی مداوم نظامهای آموزش کشاورزی و پیشبینی و تدوین مولفههای نظام مطلوب آموزش کشاورزان آینده می-باشد. هدف اصلی این مطالعه بررسی ارکان رهیافت نوین آموزش کشاورزی به منظور تربیت کشاورزان آینده در ایران از دیدگاه صاحبنظران و متخصصان نظام آموزش کشاورزی میباشد. دادههای مورد نیاز در این پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی طی سه مرحله جمعآوری شد. با استفاده از ضریب همبستگی کندال مشخص شد که پس از پایان مرحله سوم توافق و اتفاق نظر قوی بین پاسخگویان حاصل شده و اجرای تکنیک دلفی متوقف شد. جامعه آماری این مطالعه شامل اعضای هیات علمی گروههای ترویج و آموزش کشاورزی در دانشکدههای کشاورزی، معاونین آموزشی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و اعضای هیات علمی و کارشناسان موسسه آموزش و ترویج کشاورزی بودند که 26 نفر آنها با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی خطی انتخاب و نظرخواهی تا رسیدن به مرحله اشباع نظری نیز ادامه یافت. در نهایت پس از جمعبندی پاسخها، ارکان رهیافت آموزش کشاورزان آینده ایران شامل آرمان و فلسفه، اهداف، راهبردها و راهکارها و برنامههای اجرایی شناسایی و مورد تبیین و تحلیل قرار گرفتند.
پوریا عطائی؛ سمیه مرادحاصلی؛ حمید کریمی
چکیده
< p>این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بیرونی آموزش کشاورزی دانشجویان کشاورزی و تأثیر آن بر نگرش آنان نسبت به آینده شغلی انجام شد. جامعهی آماری این بررسی را دانشجویان دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی کشور در سال 1399 تشکیل دادند (236973=N). حجم نمونه بنا بر جدول کرجسی و مورگان، 386 تن برآورد شد. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
< p>این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بیرونی آموزش کشاورزی دانشجویان کشاورزی و تأثیر آن بر نگرش آنان نسبت به آینده شغلی انجام شد. جامعهی آماری این بررسی را دانشجویان دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی کشور در سال 1399 تشکیل دادند (236973=N). حجم نمونه بنا بر جدول کرجسی و مورگان، 386 تن برآورد شد. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب استفاده شد. ابزار سنجش در این مطالعه پرسشنامهی محققساختهای بود که پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب تتای ترتیبی ( 91/0- 75/0=Ɵ) و پایایی مرکب (91/0-74/0 =CR) انجام شد و روایی شکلی و محتوایی آن نیز با بهرهگیری از نظرهای متخصصان دانشگاهی و همچنین به استناد شاخص روایی سازه (68/0-5/0 =AVE) در سطح مطلوب برآورد شد. برای سنجش متغیرها از طیف لیکرت پنج قسمتی استفاده شد (خیلی کم= 1 تا خیلی زیاد= 5). دادهها به وسیله نرمافزارهای SPSSwin23 و AMOS22 پردازش شد. برای تدوین مدلهای اندازهگیری سازههای پژوهش از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم بهره گرفته شد و نشان داد که مؤلفههای مورد مطالعه قابلیت اندازهگیری سازه مورد نظر را دارا میباشند. یافتههای مدل-سازی معادلههای ساختاری نشان داد که فرآیند آموزشی اثر مثبت و معنیداری بر شایستگیها، رضایت از رشته تحصیلی و نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی داشته است. همچنین، شایستگیها و رضایت از رشته تحصیلی تأثیر مثبت و معنیداری بر نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی داشت. میتوان نتیجه گرفت که فرآیند آموزشی میتواند شایستگیها و رضایت دانشجویان از رشته تحصیلی را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به نگرش مثبت نسبت به آینده شغلی شود.
حمید موحد محمدی؛ فاطمه اسکوهی؛ امیر علم بیگی؛ محمد رضا پارسا نژاد؛ احمد رضوانفر
چکیده
انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با ماهیت تجاری سازی یافته های پژوهش های دانشگاهی به عنوانیک راهبرد توسعه اقتصادی مطرح است و بر پیوند هم افزای علم، فناوری و بهره برداری از آن ها استواراست. استفاده ی صحیح از فناوری و انتقال مؤثر آن از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی،می تواند سبب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع، ...
بیشتر
انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با ماهیت تجاری سازی یافته های پژوهش های دانشگاهی به عنوانیک راهبرد توسعه اقتصادی مطرح است و بر پیوند هم افزای علم، فناوری و بهره برداری از آن ها استواراست. استفاده ی صحیح از فناوری و انتقال مؤثر آن از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی،می تواند سبب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع، افزایش تنوع تولیدات، کاهش هزینه های تولید ازطریق افزایش نوآوری و خلاقیت در انجام امور و افزایش توان رقابتی شود و امکانات و منابع مالی بیشتری رادر اختیار پژوهشگران دانشگاهی قرار داده و فرآیند انتقال فناوری را بهبود بخشد. در این مطالعه با استفاده ازنرم افزار MAXQDA10 فرآیند کدگذاری صورت گرفت و مقوله های اصلی و فرعی استخراج شدند. سپس وظایف وکارکردهای مشترک و دارای اهمیت بیشتر از میان پژوهش ها گزینش شد. در مجموع، 24 وظیفه و کارکرد برایدفاتر و مراکز انتقال فناوری در قالب پنج وظیفه اصلی شامل: ثبت و مدیریت مالکیت فکری، توانمندسازیپژوهشگران، شبکه سازی و ارتباط با جامعه، ترویج و جامعه نگری، امکان سنجی و خدمات مالی شناسایی شدند.این تعامل، سبب شناخت نیازهای صنعت، انطباق مباحث درسی و پژوهش ها با نیازهای صنعت، ایجاد دوره هایکارآموزی برای دانشجویان، شناسایی توانایی ها و ایده های برتر و در نهایت، افزایش انگیزه و توانایی ایجاد کسبوکار جدید در دانشجویان و عدم وابستگی آن ها به کارهای دولتی می شود.
سعید محمد زاده؛ آمنه سواری ممبنی؛ حامد ایزدی
چکیده
تحلیل کیفیت دستاوردهای درسهای عملی نقش محوری در بهبود کیفیت آموزش در هنرستانهای کشاورزی و فرآیند تربیت نیروی کارآزموده بخش کشاورزی دارد. از این روی هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل کیفیت دستاوردهای دروس عملی هنرستان کشاورزی دخترانه اطهر شهرستان باغملک در استان خوزستان بود. پژوهش از نظر دیدمان کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری ...
بیشتر
تحلیل کیفیت دستاوردهای درسهای عملی نقش محوری در بهبود کیفیت آموزش در هنرستانهای کشاورزی و فرآیند تربیت نیروی کارآزموده بخش کشاورزی دارد. از این روی هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل کیفیت دستاوردهای دروس عملی هنرستان کشاورزی دخترانه اطهر شهرستان باغملک در استان خوزستان بود. پژوهش از نظر دیدمان کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها میدانی بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از هنرجویان هنرستان فوقالذکر به شمار 76 هنرجو بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 63 نفر تعیین گردید و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده (77/0= AVE) تایید گردید. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای ترتیبی استفاده شد (84/0=α). نتایج آمار توصیفی بیانگر آن است که علاقه به مشاغل کشاورزی و طبیعت مهمترین عامل انتخاب رشته کشاورزی بوده و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. معدل پایین و عدم امکان انتخاب رشتههای دیگر عامل مهم دیگر در این انتخاب بوده است. نتایج شاخص فاصله انحراف معیار از میانگین (ISDM) نشان داد کیفیت دستاوردهای دروس عملی از دیدگاه هنرجویان در کل نسبتا مطلوب بوده است. تحلیل عاملی اکتشافی دستاوردهای دروس عملی را در سه عامل کسب مهارتهای شناختی، کسب مهارتهای عاطفی و کسب مهارتهای حرفهای خلاصه نمود. در این بین عامل کسب مهارتهای شناختی به عنوان عامل اول با مقدار ویژه 43/6 به تنهایی تبیین کننده 32/24 واریانس کل میباشد. سه عامل مستخرج در مجموع 43/58 درصد کل واریانس را تبیین نمودهاند.
ثریا پورجاوید؛ علیرضا پورسعید؛ سید مهدی میردامادی
چکیده
این تحقیق علّی- ارتباطی با هدف کلی عاملهای تأثیرگذار بر عملکرد فراگیران شرکت کننده در دورهی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری، انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کل فراگیران شرکت کننده در دورههای آموزشی کشاورزی شهری برگزار شده توسط اداره کل آموزش شهرداری منطقه 2 تهران در سال 1398، می-باشند(80=N). در این پژوهش از روش سرشماری ...
بیشتر
این تحقیق علّی- ارتباطی با هدف کلی عاملهای تأثیرگذار بر عملکرد فراگیران شرکت کننده در دورهی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری، انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کل فراگیران شرکت کننده در دورههای آموزشی کشاورزی شهری برگزار شده توسط اداره کل آموزش شهرداری منطقه 2 تهران در سال 1398، می-باشند(80=N). در این پژوهش از روش سرشماری استفاده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدند. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه، توسط گروه متخصصان تأیید شد و برآورد پایایی پرسشنامه نیز با محاسبهی آلفای ترتیبی تأمین شد(97/0= α). پردازش دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS25 و AMOS23 انجام شد. بنابر یافتهها واکنش با میانگین= 77/7 و نگرش فراگیران نسبت به دورهی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری با میانگین= 02/7، مطلوب ارزیابی میشود. میزان دانش فراگیران شرکتکننده در این دوره پیش از شرکت در دوره با میانگین 18/5 در سطح متوسط و پس از شرکت در دوره نیز با میانگین 86/8 به میزان خیلی زیاد بوده است. یافتههای تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS23 نیز نشان دادند که متغیر پیشینهی انجام فعالیت کشاورزی توسط فراگیران(99/0=β)، بیشترین تأثیر را بر عملکرد آنان، دارد. پس از آن نیز متغیرهای واکنش فراگیران نسبت به دورهی آموزشی(85/0=β)، سن فراگیران(83/0=β)، دانش(63/0=β) و نگرش فراگیران نسبت به دوره(62/0=β) بیشترین تأثیر را بر عملکرد آنان، دارا هستند. این در حالی است که متغیرهای سابقهی شرکت فراگیران در کلاسها و دورههای آموزشی ترویجی مرتبط با کشاورزی شهری(42/0=β) و سطح تحصیلات آنان(39/0=β) نیز به ترتیب بر عملکرد فراگیران شرکت کننده در دورهی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری تأثیر میگذارند. لذا از آنجایی که کشاورزی شهری از جمله مؤلفههای توسعه پایدار شهری به شمار میآید، استناد به یافتههای این پژوهش میتواند ضمن توجه بیشتر به آموزشهای فراگیران در حمایت تصمیمگیریها به منظور دستیابی به توسعه پایدار توسط سیاستگذاران، برنامه ریزان و مدیران ذیربط مورد
محسن صبا؛ مهران فرج اللهی؛ محمود اکرامی؛ فروزان ضرابیان
چکیده
گستردگی جامعه روستایی و کمبود منبعها، دسترسی نهادهای مسئول در آموزش روستاییان را دشوار ساخته است. در این راستا، به کارگیری بهینهی فناوریهای آموزشی و آموزش به وسیله تلفن همراه میتواند جایگزینی در آموزش کشاورزان باشد. از این رو، این تحقیق با هدف بررسی عاملهای مؤثر در به کارگیری تلفن همراه در آموزش کشاورزی با دیدمان کمّی و ...
بیشتر
گستردگی جامعه روستایی و کمبود منبعها، دسترسی نهادهای مسئول در آموزش روستاییان را دشوار ساخته است. در این راستا، به کارگیری بهینهی فناوریهای آموزشی و آموزش به وسیله تلفن همراه میتواند جایگزینی در آموزش کشاورزان باشد. از این رو، این تحقیق با هدف بررسی عاملهای مؤثر در به کارگیری تلفن همراه در آموزش کشاورزی با دیدمان کمّی و از نوع علّی- ارتباطی انجام گرفت. برای این منظور، آمیزهای از مدلهای نظری، مبنای مفهومی این پژوهش قرار گرفت. جامعهی آماری این پژوهش، کشاورزان دهستان افرینه در شهرستان پلدختر (589=N) بودند که مشخصات و شماره تماس آنان در سامانه مرکزهای جهاد کشاورزی ثبت شده بود. حجم نمونه طبق جدول مورگان 149 نفر برآورد شد که با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن با استفاده از نظر متخصصان و تحلیل عاملی تأییدی نوع اول تأیید شد (50/0 AVE >) و پایایی آن نیز با استفاده از تتای ترتیبی بررسی شد (60/0 θ>). آزمونهای آماری پژوهش شامل ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل عاملی تأییدی بود. برای برازش مدل و تحلیل دادهها در قالب مدلسازی معادلههای ساختاری از نرم افزار AMOS20 استفاده شد. یافتهها نشان دادند که دو متغیر اصلی هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده بر قصد پذیرش یادگیری موبایلی تأثیر دارند.
پیمان فلسفی؛ زهرا نظری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر عبارت است یافتن راهبردهایی برای گسترش و توسعه ی آموزش در نظام ملی نوآوری کشاورزی، با تأکید بر تجاربی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. بر این اساس در گام نخست پژوهش از روش کیفی ارزشیابی توانمندساز و تکنیک سوات و در گام دوم که روش کمی بود، از ماتریس QSPM جهت انتخاب راهبردها استفاده گردید. از این رو، جامعه ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر عبارت است یافتن راهبردهایی برای گسترش و توسعه ی آموزش در نظام ملی نوآوری کشاورزی، با تأکید بر تجاربی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. بر این اساس در گام نخست پژوهش از روش کیفی ارزشیابی توانمندساز و تکنیک سوات و در گام دوم که روش کمی بود، از ماتریس QSPM جهت انتخاب راهبردها استفاده گردید. از این رو، جامعه ی پژوهش را در فاز کیفیمتشکل از 40 نفر از کارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان است که در ارتباط تنگاتنگ با فعالیت های آموزشی کشاورزی بوده و با چالش ها و فرصت های آن آشنایی کامل دارند. داده های مورد نیاز در مرحله ی اول برای شناسایی عوامل از طریق پروتکل تجزیه و تحلیل سوات گردآوری شد. اعتبار وزنی هر یک از عوامل داخلی؛ قوت ها (374/2)، ضعف ها (579/2)، و عوامل خارجی؛ فرصت ها (271/2) و تهدیدها (994/2) محاسبه گردید. این داده ها نشان دهنده ی غلبه ی ضعف ها بر قوت ها و تهدیدها بر فرصت ها بود. جمع یندی تحقیق نشان داد دیدگاه اساسی و جهت گیری کلی در تدوین راهبردها با تکیه بر فرصت ها و رفع تهدیدهای محیط خارجی در یک محیط، "برون زا" امکان پذیر است. در گام دوم برای تعیین اهمیت کلی راهبردها از میانگین جمع امتیاز موزون نمره های جذابیت استفاده شد. یافته ها نشان داد که پنج راهبرد امتیازی بیش از میانگین داشته که باید مورد توجه قرار گیرند. ایجاد و طراحی و توسعه ی برنامه های آموزشی ضمن خدمت و طراحی و توسعه آموزش های مهارتی کوتاه مدت مورد نیاز کشاورزان، ایجاد تغییر نگرش در سیاستگذاران برای توجه و حمایت از مراکز آموزش و طراحی و توسعه ی طرح های توجیهی آموزش کشاورزی از مهمترین این راهبردهاست.
جعفر یعقوبی؛ پریسا نجفلو؛ وحید محمدی
چکیده
شبکههای اجتماعی مجازی با آسانسازی آموزش و روشهای فراگیری، نقش مهمی در آموزش کشاورزی دارند. هدف کلی این تحقیق، تحلیل مدل پذیرش فناوری در رفتار دانشجویان مهندسی کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنها بود. پژوهش از نوع علّی- ارتباطی انجام شد. جامعهی مورد مطالعه همهی ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی مجازی با آسانسازی آموزش و روشهای فراگیری، نقش مهمی در آموزش کشاورزی دارند. هدف کلی این تحقیق، تحلیل مدل پذیرش فناوری در رفتار دانشجویان مهندسی کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنها بود. پژوهش از نوع علّی- ارتباطی انجام شد. جامعهی مورد مطالعه همهی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95-1394 بودند (1102N=). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد (150=n). نمونهها با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته، ابزار اصلی گردآوری دادهها بود که روایی آن با نظرسنجی از اعضای هیئتعلمی کشاورزی دانشگاه زنجان و پایایی آن با انجام پیشآزمون و اندازهگیری ضریب پایایی تتا، تأیید شد (89/0 - 73/0=ɵ). دادهها با نرمافزارهای AMOS و SPSS تجزیه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر نشان داد، 17 درصد از تغییرپذیری متغیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، توسط قصد استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تبیین میشود. همچنین، 21 درصد از تغییرپذیری متغیر قصد استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی توسط متغیر نگرش نسبت به شبکههای اجتماعی مجازی تبیین شده است و 21 درصد از تغییرپذیری نگرش نسبت به شبکههای اجتماعی مجازی نیز توسط دو متغیر مستقل سودمندی درک شده و آسانی کاربرد درک شده تبیین شده است.
عباس عباس پور؛ یحیی مهاجر؛ حسن اسد زاده؛ مجتبی رجب بیگی؛ بیژن جهان پناه
چکیده
هدف پژوهش ارائه الگویی برای برنامه آموزش بهره برداران کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی می باشد. پژوهش در رده تحقیقات کاربردی است که به روش ترکیبی اکتشافی انجام شد. برای این منظور ابتدا دربخش کیفی پژوهش، روش تحقیق گروه کانونی و مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از روش توصیفی-تحلیلی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل 1600نفر کارگزاران ...
بیشتر
هدف پژوهش ارائه الگویی برای برنامه آموزش بهره برداران کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی می باشد. پژوهش در رده تحقیقات کاربردی است که به روش ترکیبی اکتشافی انجام شد. برای این منظور ابتدا دربخش کیفی پژوهش، روش تحقیق گروه کانونی و مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از روش توصیفی-تحلیلی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل 1600نفر کارگزاران نظام آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بود. دربخش کیفی پژوهش از روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند با شیوه زنجیره ای و دربخش کمی از روش تصادفی خوشه ای استفاده شد. داده های بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از مطلعین و بحث کانونی ودر بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته و از تعداد 393 نفر نمونه ها که با فرمول کوکران تعیین گردید گرد آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، در بخش کیفی از روش کد گذاری سیستماتیک و در بخش کمی از شاخص های آمار توصیفی ، آزمون Utest، تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های کیفی پژوهش نشان دادند که مولفه های اولیه تشکیل دهنده ی الگوی برنامه آموزش بهره برداران دارای 8 مولفه و32زیر مولفه بودند. در بخش کمی نتایج مقایسه میانگین مولفه های بدست آمده حاصل از آزمون آزمون من ویت نی نشان داد بین میانگین موجود و میانگین مطلوب در تمامی مولفه ها تفاوت معناداری در سطح 1% وجود دارد و وضعیت موجود آموزش کشاورزی از شرایط مطلوب برخوردار نبودند. نتایج دو مرحله تحلیل عاملی تاییدی مولفه ها نیز نشان داد که مولفه ها و زیر مولفه های شناسایی شده دارای بار عاملی کافی جهت پیش بینی برنامه آموزش بهره برداران در وزارت جهاد کشاورزی میباشد و همچنین شاخص های برازش الگوی برنامه آموزش بهره بردران وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد که الگوی تدوین شده دارای برازش مطلوبی می باشد
علیرضا نعمتی؛ مهران فرج اللهی؛ نازیلا خطیب زنجانی؛ طلعت دیبا واجاری
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، تعیین مولفه های بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک می باشد. جامعه آماری تحقیق کشاورزان با سواد استان آذربایجان شرقی (149192 N =) می باشد. بر اساس فرمول کوکران، تعداد 382 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان مورد تأیید قرار ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، تعیین مولفه های بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک می باشد. جامعه آماری تحقیق کشاورزان با سواد استان آذربایجان شرقی (149192 N =) می باشد. بر اساس فرمول کوکران، تعداد 382 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی اولیه پرسشنامه با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ برای هر یک از قسمت های پرسشنامه به دست آمد( 8/0 تا 947/0). روایـی سـازه و پایایـی ترکیبـی (CR )ابـزار تحقیـق نیز با بـرآورد مدل انـدازه گیری و پس از اعمـال اصلاح های لازم به دست آمد. داده هـا بـا استفاده از SPSSWin20 و AMOS20 در قالب مدل سـازی معادله های سـاختاری تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد؛ 5/50 درصد از کشاورزان از نظر میزان مهارت کار با ابزارهای یادگیری سیار در سطح پایین قرار دارند. 4/52 درصد از کشاورزان از نظر میزان نگرش نسبت به کاربرد یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک در سطح متوسط و 8/28 درصد دارای سطح نگرش بالاتر هستند. هرچه میزان متغیرهای سطح سواد و درآمد در کشاورزان افزایش یابد میزان تمایل آنها به بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک افزایش می یابد. در نهایت تحلیل مدل ساختاری نشان داد؛ مولفه های محتوا، مهارت، سودمندی، مالی، روانشناختی و نگرش با بکارگیری یادگیری سیار در آموزش کشاورزی ارگانیک رابطه مثبت و معنی داری دارند و در مجموع86 درصد از واریانس آن را تبیین می کنند.
زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس؛ اسماعیل اخبار
چکیده
عاملهای چندی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان کشاورزی تاثیرگذارند که با شناخت و استفاده از آنها، برنامهریزی آموزشی اثربخشتر میشوند. هدف این تحقیق علی- ارتباطی سنجش تاثیر خلاقیت، انگیزه کامیابی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان هنرستان کشاورزی بود. جامعهی آماری تحقیق را 187 تن هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان در ...
بیشتر
عاملهای چندی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان کشاورزی تاثیرگذارند که با شناخت و استفاده از آنها، برنامهریزی آموزشی اثربخشتر میشوند. هدف این تحقیق علی- ارتباطی سنجش تاثیر خلاقیت، انگیزه کامیابی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان هنرستان کشاورزی بود. جامعهی آماری تحقیق را 187 تن هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان در سال ۱۳۹۴ تشکیل دادند که برمبنای جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب، ۱۳۵ تن گزینش و بررسی شدند. ابزار تحقیق مشتمل بر پرسشنامهای چهاربخشی بود که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان تایید شد و با انجام آزمون پیشآهنگ با ۳۰ هنرجو و محاسبه ضریب تتای ترتیبی (82/0-79/0=Ө) برای بخشهای مختلف پایایی آن تایید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 پردازش شدند و از آمار توصیفی و تحلیلی برای دستیابی به هدفهای تحقیق استفاده شد. نتیجه نشان داد که متغیرهای تحصیلات مادر، شمار ساعتهای مطالعه، میزان علاقه به گرایش، خلاقیت، هوش هیجانی و انگیزه کامیابی، دارای همبستگی مثبت و معنیداری با پیشرفت تحصیلی هنرجویان بود و از نظر پیشرفت تحصیلی تفاوت معنیداری بین هنرجویان گرایشهای مختلف تحصیلی در هنرستانهای کشاورزی استان زنجان مشاهده شد. هنرجویان گرایش کشت گیاهان دارویی وضعیت بهتری نسبت به هنرجویان گرایشهای دیگر داشتند. نتیجهی رگرسیون لجستیک نیز نشان دادند که متغیرهای میزان علاقه به گرایش، انگیزه کامیابی و خلاقیت مهمترین عاملهای متمایزکننده دو گروه هنرجویان با پیشرفت تحصیلی خوب و ضعیف هستند و در مجموع نشان داده شد که مدل ارایه شده تا 7/80 درصد قادر به تفکیک دو گروه هنرجویان مزبور میباشد.
کلثوم حمیدی؛ جعفر یعقوبی
چکیده
کشاورزان شهری، شهروندان ساکن شهر هستند که به کشاورزی در داخل شهر و مناطق حاشیه آن میپردازند. هدف از این تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی کشاورزان شهری بود. در این تحقیق تحلیلی، برای سنجش روایی پرسشنامه از اعضای هیأت علمی و کارشناسان مرتبط و برای پایایی آن از پیش آزمون و محاسبه ضریب پایایی تتا استفاده شد(92/0= θ ). جامعهی آماری تحقیق ...
بیشتر
کشاورزان شهری، شهروندان ساکن شهر هستند که به کشاورزی در داخل شهر و مناطق حاشیه آن میپردازند. هدف از این تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی کشاورزان شهری بود. در این تحقیق تحلیلی، برای سنجش روایی پرسشنامه از اعضای هیأت علمی و کارشناسان مرتبط و برای پایایی آن از پیش آزمون و محاسبه ضریب پایایی تتا استفاده شد(92/0= θ ). جامعهی آماری تحقیق را خانوارهای دارای کشاورزی شهری شهر زنجان در سال 1395 تشکیل دادند که شمار آنان بنا بر اعلام سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری زنجان 2300 خانوار بود. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد (150=n) که مناطق سهگانه شهر زنجان به عنوان خوشه در نظر گرفته شدند. شیوه مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی، اصول بهینه کاشت گیاهان و اصول بهینه آبیاری، شیوه مبارزه غیرشیمیایی و زیستی (بیولوژیک) با آفات، اصول بهینه عملیات سمپاشی و آشنایی با انواع سموم و موارد کاربرد آنها به ترتیب به عنوان نیازهای آموزشی رتبه یک تا شش بر پایه ضریب تغییرات معرفی شدند. تحلیل همبستگی نشان داد بین نیازهای آموزشی شهروندان در زمینهی کشاورزی و سطح تحصیلات و میزان علاقه به کشاورزی شهری رابطه ی مثبت و معنیداری در سطح یک درصد مشاهده شد. بین نیازهای آموزشی شهروندان با متغیرهای سن، میزان فضا برای کشاورزی شهری و میزان پیشینه ی کار کشاورزی همبستگی معنی داری وجود نداشت. همچنین نیازهای آموزشی افراد شرکت کننده در دست کم یک دوره آموزشی کشاورزی به طور معنی داری کمتر از افراد بدون تجربه شرکت در دوره آموزشی کشاورزی، بود. بین شهروندان مناطق سهگانه شهری زنجان از نظر نیازهای آموزشی کشاورزی اختلاف معنیداری مشاهده نشد.
جعفر ترک زاده؛ قاسم سلیمی؛ فروغ سنگی
چکیده
در محافل مدیریت و اقتصاد، اهمیّت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، جهت توسعه اجتماعی و اقتصادیپذیرفته شده است. مولفه منابع انسانی یکی از مهم ترین عناصر نظام آموزش کشاورزی به شمار می رود . هدف از انجاماین پژوهش، ارزیابی میزان ب یتفاوتی سازمانی و مقایسه ابعاد آن در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بود. جامعهبرای گزینش .)N= آماری این پژوهش ...
بیشتر
در محافل مدیریت و اقتصاد، اهمیّت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، جهت توسعه اجتماعی و اقتصادیپذیرفته شده است. مولفه منابع انسانی یکی از مهم ترین عناصر نظام آموزش کشاورزی به شمار می رود . هدف از انجاماین پژوهش، ارزیابی میزان ب یتفاوتی سازمانی و مقایسه ابعاد آن در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بود. جامعهبرای گزینش .)N= آماری این پژوهش شامل هم هی مدیران و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بود ) 733نمونه از روش نمونه گیری طبق های نسبی استفاده شد و تعداد افراد نمونه از طریق فرمول کوکران 251 نفر محاسبه شد کهبا احتساب نرخ پاسخ دهی 91 درصدی شمار 230 پرسشنام ههای تکمیل شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داد هها ازطریق پرسشنامه بی تفاوتی سازمانی دانایی فرد و همکاران جم عآوری گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از روش تحلیلگویه و پایایی آن محاسبه شد و هم هی بعدها از روایی و پایایی بالایی برخوردار بودند. یافت ههای پژوهش نشان دادند کهدر سازمان مورد مطالعه، بین میانگی نهای بعدهای ب یتفاوتی سازمانی از دیدگاه کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد و2( و ک مترین میانگین متعلق به بعد / از میان این بعدها بیش ترین میانگین متعلق به بعد بی تفاوتی نسبت به مدیر ) 631( می باشد. به ع الوه از دیدگاه کارکنان، در بعد ب یتفاوتی نسبت به مدیر در میان / بی تفاوتی نسبت به اربا برجوع ) 77کارکنان با مدارک تحصیلی مختلف تفاوت معناداری وجود دارد اما بین میانگین دیگر بعدها، در گرو ههای کارکنان تفاوتمعناداری وجود ندارد
زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس
چکیده
با توجه به نرخ بالای بیکاری دانشآموختگان کشاورزی، ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان نقش مهمی در حل این چالش اجتماعی و توسعهی اقتصادی جامعه خواهد داشت. این تحقیق علی- ارتباطی با هدف بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد و عاملهای آموزشی مرتبط با آن انجام شد. جامعهی آماری تحقیق همهی دانشجویان کارشناسی ارشد (482 ...
بیشتر
با توجه به نرخ بالای بیکاری دانشآموختگان کشاورزی، ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان نقش مهمی در حل این چالش اجتماعی و توسعهی اقتصادی جامعه خواهد داشت. این تحقیق علی- ارتباطی با هدف بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد و عاملهای آموزشی مرتبط با آن انجام شد. جامعهی آماری تحقیق همهی دانشجویان کارشناسی ارشد (482 دانشجو) شاغل به تحصیل در دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال 1394 بودند که برپایه جدول کرجسی و مورگان 200 نفر از آنان به عنوان نمونه و با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. روایی ابزار تحقیق با نظرخواهی از متخصصان مورد تایید و پایایی آن نیز با انجام بررسی مقدماتی و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی (0/85 CR=) برای شاخص ظرفیت کارآفرینانه تایید شد. دادهها نیز با نرمافزار SPSS21 پردازش شدند. نتایج نشان داد که ظرفیت کارآفرینی بیشتر دانشجویان (76/5 درصد) در حد متوسط است. تحلیل همبستگی نشان داد بین معدل کارشناسی، معدل کارشناسی ارشد و میزان علاقه به رشته تحصیلی با ظرفیت کارآفرینی دانشجویان همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین از نظر ظرفیت کارآفرینی بین دانشجویان دختر و پسر، دانشجویان شاغل و غیر شاغل تفاوت معنیداری مشاهده شد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که علاقه به رشته تحصیلی 24/2 درصد از احتمال واریانس ظرفیت کارآفرینانه دانشجویان را تبیین میکند.
علی شمس؛ زهرا هوشمندان مقدم فرد
چکیده
گنجاندن موضوعهای مرتبط با کشاورزی و محیط زیست در متن درسهای دوره ابتدایی، ضمن ایجاد زمینه تجربه یادگیری واقعی زندگی برای دانشآموزان باعث شکلگیری نگرش مثبت در آنان راجع به کشاورزی و محیط زیست میشود. تصمیم و آمادگی آموزگاران برای تدریس موضوعهای کاربردی کشاورزی و محیط زیست، تحت تاثیر نگرش آنان و سیاستهای ...
بیشتر
گنجاندن موضوعهای مرتبط با کشاورزی و محیط زیست در متن درسهای دوره ابتدایی، ضمن ایجاد زمینه تجربه یادگیری واقعی زندگی برای دانشآموزان باعث شکلگیری نگرش مثبت در آنان راجع به کشاورزی و محیط زیست میشود. تصمیم و آمادگی آموزگاران برای تدریس موضوعهای کاربردی کشاورزی و محیط زیست، تحت تاثیر نگرش آنان و سیاستهای وزارت آموزش و پرورش میباشد. هدف این تحقیق علی-ارتباطی سنجش عاملهای موثر بر نگرش آموزگاران در زمینهی گنجاندن موضوعهای کشاورزی و محیط زیست در برنامههای درسی میباشد. جامعهی آماری تحقیق را همهی آموزگاران ابتدایی شهر زنجان در سال 1394 تشکیل میدادند (4359 نفر) که برمبنای جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب، 343 نفر گزینش و بررسی شدند. نگرش از طریق شاخص ترکیبی 18 گویهای سنجش شد و با انجام بررسی مقدماتی با 30 آموزگار و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی برابر با 87/0 CR= پایایی آن تایید شد. روایی محتوایی و سازهای ابزار تحقیق توسط اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی و محیط زیست حاصل شد. نتایج نشان دادند که بیشتر آموزگاران (4/78 درصد) دارای نگرش مساعدی در زمینهی گنجاندن موضوعهای کشاورزی و محیط زیست در برنامههای آموزشی هستند. آزمون منویتنی نشان داد که آموزگاران با تجربه پیشین کار کشاورزی نگرش مساعدتری در مقایسه با آموزگاران بدون تجربه کار کشاورزی داشتند، نیز آموزگاران مرد در مقایسه با آموزگاران زن نگرش مساعدتری در این زمینه داشتند. تحلیل همبستگی نیز نشان داد که پیشینهی تدریس در روستا رابطهی مثبت و معنیداری و در مقابل سن، پیشینهی تدریس کل و سطح تحصیلات با نگرش موردبحث رابطهی معنیداری نداشتند. تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد، سه متغیر جنس، تجربه کار کشاورزی پیشین و پیشینهی تدریس در روستا 8/30 درصد از احتمال نوع نگرش آموزگاران به گنجاندن موضوعهای کشاورزی و محیط زیست را تشخیص میدهند.
امیر نعیمی؛ پریسا نجفلو؛ سید محمد جواد سبحانی
چکیده
ارتقای نگرش نسبت به مسایل محیط زیست و در نظر گرفتن آن به عنوان یک ی از سرمای ههای ملی، منجر به استفادهاز فناوری زیستی در راستای توسعه پایدار شده است. هدف این تحقیق علی - ارتباطی بررسی و تبیین نقش آموزشکشاورزی و اطلاع رسانی موثر بر توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه متخصصان بود. جامع هی آماری مورد بررسی97 تن متخصصان فناوری زیستی مرکز ...
بیشتر
ارتقای نگرش نسبت به مسایل محیط زیست و در نظر گرفتن آن به عنوان یک ی از سرمای ههای ملی، منجر به استفادهاز فناوری زیستی در راستای توسعه پایدار شده است. هدف این تحقیق علی - ارتباطی بررسی و تبیین نقش آموزشکشاورزی و اطلاع رسانی موثر بر توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه متخصصان بود. جامع هی آماری مورد بررسی97 تن متخصصان فناوری زیستی مرکز های دانشگاهی و تحقیقاتی استان تهران بودند که با استفاده از جدول کرجسیو مورگان از بین آنان 85 تن به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای محقق ساخته بود که رواییظاهری و محتوایی آن توسط گروهی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و فناوری زیستی کشاورزی مورد بررسی،0 ب هدست آمد. یافته های / 0 تا 90 / اصلاح و تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی بین 7857 درصد( نسبت به توسعه فناوری زیستی کشاورزی در سطح نسبتاً / توصیفی نشان داد که دیدگاه بیشتر متخصصان ) 63( قرار داشت. نتیجه آزمون همبستگی نشان داد که متغیرهای آموزش و پژوهش، اطلا عرسانی و / خوبی )میانگین: 60ترویج کشاورزی با متغیر دیدگاه متخصصان همبستگی مثبت و معن یداری در سطح یک درصد داشتند. نتایج رگرسیونترتیبی نشان داد که بر اساس ضریب مک فادن متغیرهای آموزش و پژوهش، اطلا عرسانی و ترویج کشاورزی توانسته-اندبه طور معنی دار بر احتمال توسع هی فناوری زیستی کشاورزی تاثیر بگذارند و 32 درصد از بخت واریانس وقوع متغیروابسته را تبیین کنند.