آرزو رشیدی؛ امیرحسین علی بیگی؛ علی اصغر میرک زاده
چکیده
چکیدههدف کلی این پژوهش توصیفی همبستگی بررسی تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفهای آموزشگران کشاورزی استان تهران میباشد. جامعه آماری شامل آموزشگران (تخصصی و عمومی) کشاورزی هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان تهران بود (170=N)،که 118 نفر از آنها از طریق جدول گرجسی و مورگان به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای ...
بیشتر
چکیدههدف کلی این پژوهش توصیفی همبستگی بررسی تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفهای آموزشگران کشاورزی استان تهران میباشد. جامعه آماری شامل آموزشگران (تخصصی و عمومی) کشاورزی هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی استان تهران بود (170=N)،که 118 نفر از آنها از طریق جدول گرجسی و مورگان به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با محل خدمت انتخاب شدند. ابزار سنجش تعادل بین کار و زندگی، مقیاس ونگ و کو، ابزار سنجش رضایت شغلی، مقیاس رضایت شغلی مینه سوتا و ابزار سنجش تعهد حرفهای، مقیاس تعهد شغلی یلاو بود. نتایج نشان داد بین تعادل کار و زندگی با رضایت شغلی و تعهد حرفهای آموزشگران کشاورزی همبستگی معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون ترتیبی نشان داد تعادل کار و زندگی حدود 38 درصد تغییرات رضایت شغلی و 42 درصد تغییرات تعهد حرفهای را تبیین میکند. از بین مؤلفههای تعادل کار و زندگی جهتگیری زندگی و نگهداری کار و حرفه به ترتیب بر رضایت شغلی و مؤلفههای وفاداری به کار، نگهداری کار و حرفه و انعطافپذیری برنامه کاری بر تعهد حرفهای مؤثر هستند. آموزشگران هنرستانها و مراکز آموزش کشاورزی از نظر میزان تعادل کار و زندگی تفاوت معنی-داری نداشتند اما از لحاظ رضایت شغلی و تعهد حرفهای تفاوت داشتند
رضا موحدی؛ فائزه گلی؛ حمید بلالی
چکیده
چکیده هدف این تحقیق نتیجه شناسی عاملهای آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت بهینه آب مورد نیاز برای تولید سیب زمینی در شهرستان همدان میباشد. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری تحقیق 2341 کشاورز سیب زمینی کار شهرستان همدان بود که بر پایه فرمول کوکران و به وسیله روش نمونهگیری ...
بیشتر
چکیده هدف این تحقیق نتیجه شناسی عاملهای آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت بهینه آب مورد نیاز برای تولید سیب زمینی در شهرستان همدان میباشد. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری تحقیق 2341 کشاورز سیب زمینی کار شهرستان همدان بود که بر پایه فرمول کوکران و به وسیله روش نمونهگیری تصادفی 330 تن به عنوان نمونه انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از کارشناسان کشاورزی و اعضای هیئت علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی تایید شد(تتای ترتیبی= 95/0-80/0). تحلیل عاملی نشان داد، متغیرهای موثر بر مدیریت آب کشاورزی را میتوان در 6 عامل: رسانههای جمعی، کیفیت مرکز خدمات، مهارت کارشناسان، نهاد محلی و شبکه اجتماعی، بازدید و کلاس آموزشی خلاصه کرد. این عاملها در مجموع 70 درصد از واریانس متغیرهای موثر بر مدیریت آب کشاورزی را تبیین کردند. یافتههای به دست آمده از تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد، عامل های آموزشی-ترویجی با هم 25 درصد از احتمال تغییر سطح مدیریت آب کشاورزی را تبیین نمودند.
خوشقدم خالدی؛ حسین آگهی؛ فرزاد اسکندری
چکیده
مهارت ها و دانشی که توسط آموزش رسمی کشاورزی عرضه می شود برای عملکرد موفقیت آمیز در بازارکار ناکافی به نظر می رسد. یکی از تغییرات اساسی در برنامه آموزشی دانشکده های کشاورزی، گنجاندن برنامه آموزش کارآفرینی در بین واحد های درسی می باشد. به منظور آموزش کارآفرینی، بایستی تلاش نمود تا نیازهای آموزشی دانشجویان در زمینه کارآفرینی شناسایی ...
بیشتر
مهارت ها و دانشی که توسط آموزش رسمی کشاورزی عرضه می شود برای عملکرد موفقیت آمیز در بازارکار ناکافی به نظر می رسد. یکی از تغییرات اساسی در برنامه آموزشی دانشکده های کشاورزی، گنجاندن برنامه آموزش کارآفرینی در بین واحد های درسی می باشد. به منظور آموزش کارآفرینی، بایستی تلاش نمود تا نیازهای آموزشی دانشجویان در زمینه کارآفرینی شناسایی شود. نیازسنجی باعث می شود برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای دانشجویان باشد. هدف از این پژوهش، تعیین نیاز های آموزشی دانشجویان در زمینه مدیریت کارآفرینی با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ و مدل تجزیه وتحلیل کوادرانت بود. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده های کشاورزی غرب کشور بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه دانشجویان200 نفر و حجم نمونه استادان 50 نفر برآورد شد و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، اقدام به نمونه گیری شد. این پژوهش در دو مرحله انجام شد، نخست نیاز های آموزشی دانشجویان از دیدگاه خود آنان با استفاده ازپرسشنامه تعیین شد. نتایج نشان داد 56 موضوع آموزشی با بالاترین اولویت نیازهای آموزشی را تشکیل دادند. سه اولویت اول به ترتیب شامل ایجاد تولید و خدمات جدید، تدوین طرح تجاری و تعیین بخش های مختلف بازار بود. در مرحله دوم با استفاده از مدل کوادرانت به تعیین نیاز های مشترک از هر دو دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان پرداخته شد و نتایج نشان دادند که بیشتر نیازهای آموزشی ازدیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان با یکدیگر همخوانی دارد.
مریم رخشانی؛ علی شمس
چکیده
آموزش و پژوهش دو کارکرد مهم اعضای هیات علمی در دانشگاه به شمار میآیند و چگونگی ارتباط این کارکردها با همدیگر و با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد توجه محققان حوزه آموزش عالی میباشد. لذا این تحقیق توصیفی با هدف بررسی و سنجش ارتباط بین عملکرد آموزشی (کمیت و کیفیت تدریس) اعضای هیات علمی با عملکرد پژوهشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در ...
بیشتر
آموزش و پژوهش دو کارکرد مهم اعضای هیات علمی در دانشگاه به شمار میآیند و چگونگی ارتباط این کارکردها با همدیگر و با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد توجه محققان حوزه آموزش عالی میباشد. لذا این تحقیق توصیفی با هدف بررسی و سنجش ارتباط بین عملکرد آموزشی (کمیت و کیفیت تدریس) اعضای هیات علمی با عملکرد پژوهشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سالهای تحصیلی 1386 تا 1391 صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق همهی 60 نفر اعضای هیات علمی تماموقت دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان بود که به صورت سرشماری بررسی شدند. برای اینکار از آمار و اطلاعات موجود در حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین سه متغیر عملکرد پژوهشی و کیفیت تدریس اعضای هیات علمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنیداری وجود نداشته ولی عملکرد پژوهشی با شمار درسهای ارایه شده در کارشناسی ارشد و دکتری (کمیت تدریس) ارتباط مثبت و معنیداری دارد. آزمون منوایتنی نشان داد که کیفیت تدریس و عملکرد پژوهشی اعضای هیات علمی دانشآموخته داخل با خارج کشور تفاوت معنیداری ندارد. کیفیت تدریس اعضای هیات علمی با وضعیت استخدامی مختلف تفاوت معنیداری با همدیگر داشت ولی این تفاوت در عملکرد پژوهشی آنها دیده نشد. کیفیت تدریس اعضای هیات علمی با مرتبههای علمی مختلف نیز با همدیگر تفاوت معنیداری نداشتند. تحلیل رگرسیونی نیز بیانگر این بود که شمار مقالهها در مجلههای داخل کشور و شمار دانشجویان در کلاس دو عامل موثر بر کیفیت تدریس هستند.
لیلا صفا؛ نسرین منگلی
چکیده
با توجه به اهمیت کارآفرینی در ارایه فرصتهای شغلی جدید و کمک به ایجاد شغلهای پایدار از یک سوی و در نظر گرفتن اهمیت قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی به عنوان مهمترین عامل پیشبینی کننده رفتارهای کارآفرینانه آنان از سوی دیگر، بررسی عاملهای تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه امری ضروری به نظر میرسد. بر این پایه، هدف اصلی این ...
بیشتر
با توجه به اهمیت کارآفرینی در ارایه فرصتهای شغلی جدید و کمک به ایجاد شغلهای پایدار از یک سوی و در نظر گرفتن اهمیت قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی به عنوان مهمترین عامل پیشبینی کننده رفتارهای کارآفرینانه آنان از سوی دیگر، بررسی عاملهای تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه امری ضروری به نظر میرسد. بر این پایه، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه دانشجویان رشتههای کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق 469 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 94- 1393 بود که با توجه به جدول بارتلت و همکاران (2001)، 285 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد دینابل و همکاران (1999) و مکگی و همکاران (2009) برای اندازهگیری قصد کارآفرینانه و لینان و چن (2009) و لورز (2011) برای سنجش خودکارآمدی کارآفرینانه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر کارشناسان و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز با برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال اصلاحهای لازم به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از مدلسازی معادلههای ساختاری تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق گویای آن بود که قصد کارآفرینانه و خودکارآمدی کارآفرینانه بیشتر دانشجویان مورد بررسی در حد پایین و متوسط بود و خودکارآمدی کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنیداری بر متغیر وابسته قصد کارآفرینانه داشته و 40 درصد از واریانس آن را تبیین کرد.
روح اله رضایی؛ فرشته میری کرم
چکیده
هدف این تحقیق بررسی بازدارندههای تأثیرگذار بر سطح مهارتهای کارآفرینانه دانشجویان بود. جامعه آماری آن 1188 تن دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایشهای کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود که بر پایه جدول کرجسی- مورگان، 291 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی بازدارندههای تأثیرگذار بر سطح مهارتهای کارآفرینانه دانشجویان بود. جامعه آماری آن 1188 تن دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایشهای کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود که بر پایه جدول کرجسی- مورگان، 291 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز با برآورد مدل اندازهگیری و پس از اعمال اصلاحهای ضروری به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از مدلسازی معادلههای ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق گویای آن بودند که پنج عامل: نبود محتوای آموزشی کارآفرینانه، ضعف اطلاعاتی- ارتباطی، ضعف مهارتهای نوآورانه و عملی، مسایل انگیزشی و ضعف برنامهریزی، دارای تأثیر منفی و معنیداری بر سطح مهارتهای کارآفرینانه دانشجویان بوده و 72 درصد از واریانس آن را تبیین کردند. همچنین، بر پایه شاخصهای برازش، ساختار مدل پژوهش تأیید شد و چارچوب نظری تحقیق با واقعیت همخوانی داشت.
زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس
چکیده
با توجه به نرخ بالای بیکاری دانشآموختگان کشاورزی، ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان نقش مهمی در حل این چالش اجتماعی و توسعهی اقتصادی جامعه خواهد داشت. این تحقیق علی- ارتباطی با هدف بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد و عاملهای آموزشی مرتبط با آن انجام شد. جامعهی آماری تحقیق همهی دانشجویان کارشناسی ارشد (482 ...
بیشتر
با توجه به نرخ بالای بیکاری دانشآموختگان کشاورزی، ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان نقش مهمی در حل این چالش اجتماعی و توسعهی اقتصادی جامعه خواهد داشت. این تحقیق علی- ارتباطی با هدف بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد و عاملهای آموزشی مرتبط با آن انجام شد. جامعهی آماری تحقیق همهی دانشجویان کارشناسی ارشد (482 دانشجو) شاغل به تحصیل در دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال 1394 بودند که برپایه جدول کرجسی و مورگان 200 نفر از آنان به عنوان نمونه و با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب گزینش شدند. روایی ابزار تحقیق با نظرخواهی از متخصصان مورد تایید و پایایی آن نیز با انجام بررسی مقدماتی و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی (0/85 CR=) برای شاخص ظرفیت کارآفرینانه تایید شد. دادهها نیز با نرمافزار SPSS21 پردازش شدند. نتایج نشان داد که ظرفیت کارآفرینی بیشتر دانشجویان (76/5 درصد) در حد متوسط است. تحلیل همبستگی نشان داد بین معدل کارشناسی، معدل کارشناسی ارشد و میزان علاقه به رشته تحصیلی با ظرفیت کارآفرینی دانشجویان همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین از نظر ظرفیت کارآفرینی بین دانشجویان دختر و پسر، دانشجویان شاغل و غیر شاغل تفاوت معنیداری مشاهده شد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که علاقه به رشته تحصیلی 24/2 درصد از احتمال واریانس ظرفیت کارآفرینانه دانشجویان را تبیین میکند.
سعید کریمی
چکیده
بررسی و تعیین عاملهای موثر بر قصد و رفتار کارآفرینی از جمله موضوعهای مهم در ادبیات کارآفرینی است. اگرچه بیشتر از خلاقیت به عنوان جزو جداییناپذیر کارآفرینی یاد شده است، اما آن چنان که باید نقش و جایگاه این ویژگی با استفاده از یک چارچوب نظری معتبر بررسی نشده است. هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، ...
بیشتر
بررسی و تعیین عاملهای موثر بر قصد و رفتار کارآفرینی از جمله موضوعهای مهم در ادبیات کارآفرینی است. اگرچه بیشتر از خلاقیت به عنوان جزو جداییناپذیر کارآفرینی یاد شده است، اما آن چنان که باید نقش و جایگاه این ویژگی با استفاده از یک چارچوب نظری معتبر بررسی نشده است. هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، نقش خلاقیت در توسعه و شکلگیری قصد کارآفرینانه و پیشآیندهای آن را بررسی کند. جامعه آماری این تحقیق 1450 نفر دانشجوی کشاورزی سال آخر در چهار دانشگاه غرب کشور (همدان، کردستان، کرمانشاه و لرستان) بود که بر پایه فرمول تصحیح جامعه محدود دانیل حجم نمونه 300 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی تایید شد (87/0 - 81/0=θ). نتایج به دست آمده از مدلیابی معادلههای ساختاری نشان داد که دو متغیر انگیزشی یعنی نگرش و کنترل رفتاری درک شده رابطهی مثبت و معناداری با قصد کارآفرینانه دارند در حالی که رابطهی هنجارهای ذهنی معنی دار نبود. همچنین، خلاقیت رابطه مثبت و معنیداری با نگرش و کنترل رفتاری داشت. البته خلاقیت به صورت غیرمستقیم و به واسطهی کنترل رفتاری درک شده و نگرش نسبت به کارآفرینی با قصد کارآفرینانه ارتباط داشت. یافتههای این پژوهش بر اهمیت نقش خلاقیت در توسعه قصد کارآفرینی تاکید دارند، به نظریهی رفتار برنامهریزی شده کمک میکنند و کاربردهایی برای آموزش کارآفرینی پیشنهاد میدهند.
محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده
چکیده
از آنجا که کارآفرینی دانشگاهی برای بسیاری از موسسههای آموزش عالی کشاورزی در ایران پدیده به نسبت جدیدی به شمار میآید، این فرآیند به خوبی برای آنها تبیین نشده است. این تحقیق در دو مرحله و با هدف شناسایی و اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی به انجام رسیده است. جامعهی آماری شامل 24 تن از خبرگان با تجربهی ...
بیشتر
از آنجا که کارآفرینی دانشگاهی برای بسیاری از موسسههای آموزش عالی کشاورزی در ایران پدیده به نسبت جدیدی به شمار میآید، این فرآیند به خوبی برای آنها تبیین نشده است. این تحقیق در دو مرحله و با هدف شناسایی و اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی به انجام رسیده است. جامعهی آماری شامل 24 تن از خبرگان با تجربهی عملی، تجربهی مدیریتی در سیاستگزاری و پشتیبانی نهادی و تجربهی حرفهای به شکل آموزش و پژوهش در زمینهی کارآفرینی دانشگاهی برای مشارکت در بررسی دلفی بود. بررسی دلفی در سه دور انجام شد و در نتیجه، 5 گزیدار و 7 معیار برای اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی شناسایی شدند. در مرحلهی دوم تحقیق، با استفاده از فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی، گزیدارها و معیارهای استخراج شده برای اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی اولویتبندی شدند. دادههای مورد نیاز از راه تکمیل 21 پرسشنامه توسط نمونهای از خبرگان بر مبنای مقایسههای زوجی، گردآوری و از نرمافزارExpert Choice برای تحلیل دادههای گردآوری شده بهره گرفته شد. در نتیجه، پنج شیوهی کارآفرینی دانشگاهی از منظر همهی هفت معیار مورد مطالعه رتبهبندی شدند. بر این پایه؛ تاسیس شرکتهای دانشبنیان، با وزن نسبی 264/0، بالاترین رتبه را احراز کرد. تاسیس شرکت تعاونی دانشگاهی، با وزن نسبی 242/0، و واگذاری یا فروش امتیاز اختراعها، با وزن نسبی 213/0، در رتبهی دوم و سوم و انجام طرح تحقیقاتی بروندانشگاهی، با وزن نسبی 182/0، در رتبه چهارم قرار گرفت. سرانجام، ارایه خدمات مشاورهای، با وزن نسبی 099/0، در رتبهی آخر قرار گرفتند. هر سازوکار پیامد و بایستههای ویژه خود را دارد. در نتیجهی این تحقیق، مجموعهای از ملزومات نهادی، حرفهای و زیرساختی مورد نیاز برای پرداختن موسسههای آموزش عالی کشاورزی به کارآفرینی دانشگاهی معرفی شده است.
عبدالرحیم غیاثی
چکیده
بنا بر ادبیات کارآفرینی، قصد کارآفرینی نقش تأثیرگذاری در رفتار کارآفرینی دارد. بدینجهت شناسایی عاملهای مؤثر بر آن دارای اهمیت بسیاری است. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطهی باور به خودکارآمدی و قصد کارآفرینی دانشجویان با میانجیگری نگرش کارآفرینی آنان بود. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، ...
بیشتر
بنا بر ادبیات کارآفرینی، قصد کارآفرینی نقش تأثیرگذاری در رفتار کارآفرینی دارد. بدینجهت شناسایی عاملهای مؤثر بر آن دارای اهمیت بسیاری است. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطهی باور به خودکارآمدی و قصد کارآفرینی دانشجویان با میانجیگری نگرش کارآفرینی آنان بود. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی بوده و در سال تحصیلی 1392-1393 در دانشگاه زابل انجام گرفت. جامعهی آماری این پژوهش همهی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای کشاورزی و منابع طبیعی این دانشگاه بود (2000=N). حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 145 نفر تعیین شد که نمونهها به روش تصادفی ساده گزینش شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه بود که روایی ظاهری آن توسط تنی چند از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران مورد بررسی و تایید قرار گرفت. پایایی ابزار اندازهگیری نیز با استفاده از آلفای ترتیبی و پایایی ترکیبی اندازه گیری شد (906/0- 702/0= α و 904/0- 801/0= CR). دادههای به دست آمده از ابزار اندازه گیری، با معادلههای ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرمافزار آماری Smart PLS تجزیه و تحلیل شدند. نتیجهی پژوهش نشان داد که باور به خودکارآمدی با قصد کارآفرینی دانشجویان دارای رابطهی معنیدار مثبتی بوده و به طور مستقیم بر آن اثر میگذارد؛ همچنین نقش میانجیگری نگرش کارآفرینی در رابطهی باور به خودکارآمدی و قصد کارآفرینی تائید شد.
جعفر یعقوبی؛ صحرا اسعدی؛ مسعود یزدانپناه
چکیده
جوانان روستایی نقش عمدهای در توسعه بخش کشاورزی دارند. با توجه به اهمیت تعیینکننده ورود جوانان روستایی به شغل کشاورزی، این تحقیق با هدف شناسایی مشوقها و بازدارندههای اشتغال جوانان روستایی در کشاورزی قصرشیرین انجام شد. جامعه آماری این تحقیق علی- ارتباطی را4230 تن از جوانان روستاهای شهرستان قصرشیرین در دامنه سنی 15 تا 29 سال تشکیل ...
بیشتر
جوانان روستایی نقش عمدهای در توسعه بخش کشاورزی دارند. با توجه به اهمیت تعیینکننده ورود جوانان روستایی به شغل کشاورزی، این تحقیق با هدف شناسایی مشوقها و بازدارندههای اشتغال جوانان روستایی در کشاورزی قصرشیرین انجام شد. جامعه آماری این تحقیق علی- ارتباطی را4230 تن از جوانان روستاهای شهرستان قصرشیرین در دامنه سنی 15 تا 29 سال تشکیل دادند که 118 تن از آنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی شکلی و محتوایی آن با استفاده از نظرسنجی از اعضای هیئتعلمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان و پس از انجام اصلاحهای مورد نظر آنان تأیید شد. برای سنجش پایایی از پیشآزمون و محاسبه ضریب پایایی تتا استفاده شد (83/0=Ө). نتایج آزمون من وایتنی نشان داد که گرایش جوانان عضو شبکههای اجتماعی مجازی به شغل کشاورزی بهطور معنیداری پایینتر از افراد غیر عضو میباشد و گرایش جوانان از نظر جنس و وضعیت اشتغال تفاوت معنیداری نداشت. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی بازدارندههای گرایش جوانان به شغل کشاورزی در شش عامل شامل جذابیت پایین کشاورزی و نبود تسهیلات کافی اشتغال، سودمندی بالاتر مشاغل غیر کشاورزی و سختی کار کشاورزی، نگرش منفی به روستا و امکان کسب موقعیت بالاتر در شهر، نبود بستر مناسب برای کشاورزی، کمبود امکانات رفاهی، بهداشتی و تفریحی در روستا و سوددهی بالاتر سرمایه در شهر خلاصه شدند. این عاملها در مجموع 41/61 درصد از واریانس بازدارندهها را تبیین کردند. نتیجه رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که سه متغیر احساس ارزشمندی در روستا، سن و گرایش به روستانشینی نقش مثبت و سطح تحصیلات نقش منفی در گرایش جوانان روستایی به اشتغال در بخش کشاورزی داشتند.
نوش آفرین صفری؛ مریم قاسمی پور؛ زهرا طاهری
چکیده
روشهای آموزش مبتنی بر فنآوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، از روشهای فعال آموزشی هستند که در پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تأثیر دارند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر این آموزشها انجام شد که به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه آزمودنی و گواه انجام شد. جامعهی آماری 110 تن دانشجویان رشته کشاورزی گرایش ...
بیشتر
روشهای آموزش مبتنی بر فنآوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، از روشهای فعال آموزشی هستند که در پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تأثیر دارند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر این آموزشها انجام شد که به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه آزمودنی و گواه انجام شد. جامعهی آماری 110 تن دانشجویان رشته کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی دانشگاههای پیام نور لرستان بود که در نیم سال اول سال تحصیلی 94- 1393 درس روشهای تحقیق در اقتصاد کشاورزی را داشتند. شمار نمونه با استفاده از فرمول کوکران 60 تن تعیین شد و با روش نمونهگیری تصادفی ساده برای تحقیق انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمودنی و یک گروه گواه) گمارش شدند که در هر کدام از گروههای آزمودنی و گواه 20 دانشجو گنجانده شد. همهی گروهها آزمون مدرس ساختهی پیشرفت تحصیلی و پرسشنامهی خودکارآمدی شرر و همکاران(1982) را به عنوان پیش آزمون، پس آزمون و پی-گیری تکمیل کردند. گروههای آزمودنی به طور جداگانه 10 نشست 80 دقیقهای با فنآوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، درس روشهای تحقیق در اقتصاد کشاورزی را آموزش دیدند، درس روشهای تحقیق در کشاورزی به صورت تصادفی از بین درسهای همگانی نظری که به صورت نیمه حضوری در دانشگاه پیام نور برگزار میشود برای مطالعه انتخاب شد. دادهها با نرم افزار SPSS نسخه 19 پردازش شدند. یافتهها نشان دادند که بین میانگین رتبهی نمرههای پس آزمون و پیگیری گروههای آزمودنی و گواه در هر دو متغیر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود داشت. هر دو روش آموزشی توانستند افزون بر ارتقای پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان، توانایی دانشجویان را در انجام پژوهش به صورت عملی بیشتر کرده و کلاسهای این درس را از حالت سنتی معمول خارج کرده و یادگیری نظری درس روش تحقیق، دانشجویان را با مرحلههای عملی آشنا کند.
خدابخش داودی نصر؛ حسین آگهی؛ امیر حسین علی بیگی
چکیده
چکیدهشناخت مخاطبان و انتظارهای آنان از جمله متغیرهای لازم برای طراحی و ارایهی موثرتر و مطلوبتر برنامههای آموزشی رادیویی ترویج است. در این تحقیق علی - ارتباطی که میزان استفادهی روستاییان از برنامههای آموزشی رادیویی محلی ترویج کشاورزی (سلام هام ولاتی و صدای عشایر) در شهرستان ایلام را از زمستان سال 1393 تا تابستان سال بعد بررسی ...
بیشتر
چکیدهشناخت مخاطبان و انتظارهای آنان از جمله متغیرهای لازم برای طراحی و ارایهی موثرتر و مطلوبتر برنامههای آموزشی رادیویی ترویج است. در این تحقیق علی - ارتباطی که میزان استفادهی روستاییان از برنامههای آموزشی رادیویی محلی ترویج کشاورزی (سلام هام ولاتی و صدای عشایر) در شهرستان ایلام را از زمستان سال 1393 تا تابستان سال بعد بررسی کرده، متغیرهای موثر بر رضامندی روستاییان از این برنامهها نیز مورد مطالعه قرار گرفتهاند. جامعه آماری تحقیق 3546 تن سرپرست خانوار روستایی شهرستان ایلام بود که بر پایه جدول کرجسی _مورگان 346 تن از آنان با روش نمونهگیری خوشهای گزینش شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر سنجی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای ترتیبی، مورد تایید قرار گرفت. نتایج به دست آمده از رگرسیون ترتیبی نشان داد که چهار متغیر هم آهنگی و هم سویی برنامههای رادیویی با نیاز مخاطبان، ارتباط روستاییان با مرکز جهاد کشاورزی، وضعیت تاهل و کیفیت برنامهها، اصلیترین متغیرهای موثر بر متغیر وابسته (میزان استفاده از رادیو) بوده و توانستند 2/50 درصد از احتمال تغییرات متغیر وابسته را پیش بینی نمایند. واژههای کلیدی: نیاز آموزشی روستاییان، برنامهی رادیویی ترویج، ترویج کشاورزی
ندا علیزاده؛ حسن علی پور؛ سید داود حاجی میررحیمی؛ سید جلال الدین بصام؛ عبداله مخبر؛ امیر حاجی احمدی
چکیده
بررسی وضعیت اشتغال دانشآموختگان مراکز آموزشعالی، یکی از شاخصهای مهم در اثرگذاری دورههای آموزشی، در راستای ارتقای توان اشتغالپذیری افراد است. از این رو هدف این پژوهش، بررسی تاثیر دورههای آموزشیعلمیکاربردی مرکز آموزش عالیامام خمینی- به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی وزارتجهادکشاورزی- در کسب مهارتهای شغلیدانشآموختگان ...
بیشتر
بررسی وضعیت اشتغال دانشآموختگان مراکز آموزشعالی، یکی از شاخصهای مهم در اثرگذاری دورههای آموزشی، در راستای ارتقای توان اشتغالپذیری افراد است. از این رو هدف این پژوهش، بررسی تاثیر دورههای آموزشیعلمیکاربردی مرکز آموزش عالیامام خمینی- به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی وزارتجهادکشاورزی- در کسب مهارتهای شغلیدانشآموختگان مرکز است. جامعه آماری عبارتاند از دانشآموختگانکاردانیکشاورزی این مرکزدر یک فاصله زمانی پنجساله (N=325). به همین منظور 170 دانشآموخته به روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب، به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهای استاندارد، برگرفته از مدل ارزیابی تاثیرگذاری آموزشی کریک پاتریک، در دو بخش تعیین وضعیت اشتغال دانش آموختگان و تعیین تاثیر آموزشهای ارایه شده در کسب مهارتهای علمی و مهارتی گردآوری شده است. مطابق نتایج تحقیق، حدود 64 درصد دانشآموختگان بیان کردند که شاغلاند. نتایج بررسی تاثیر دورههای آموزشی بر کسب مهارتهای علمی و مهارتی دانشآموختگان بر پایه مدل کریکپاتریک (چهار سطح واکنش، یادگیری، عملکرد شغلی و رفتار در محیط کار) مشخص کرد که واکنش 43 درصد از دانشآموختگان کاردانی نسبت به دورههای آموزشی گذرانده شده، متوسط بوده است. 77 درصد دانشآموختگان، سطح یادگیری خود را از دورههای آموزشی در حد متوسطی بیان کردند. عملکرد شغلی در بین 44 درصد دانش آموختگان در سطح متوسط به دست آمد و در نهایت 59 درصد دانشآموختگان نیز بیان کردند که تغییر پذیری رفتاریشان نسبت به افرادی که آموزش ندیده بودند، بیشتر بوده است. درنهایت دیگر یافتههای تحقیق، اشتغال دانشآموختگان کاردانی در این دوره پنجساله، دارای رشد چهار درصدی بوده است. نتایج معادلههای ساختاری (SEM) نیز مشخص کرد که از بین چهار سطح مدل کریک پاتریک به جز سطح واکنش، سه سطح دیگر(یادگیری، عملکرد و رفتار) تاثیر بیشتری در مشخص کردن تاثیردورههای آموزشی مرکز آموزش عالی امام خمینی در کسب توانائیهای مهارتی دانش آموختگان این مرکز داشته است.
مسعود بیژنی؛ فرشاد مجیدی؛ عنایت عباسی
چکیده
نشر یافتههای پژوهشی یکی از نیازهای اساسی جامعه علمی است. بر این پایه، آسیبشناسی فرآیند نشر و حفظ کیفیت آنها، اولویت مییابد. نبود زمینهی نشر بههنگام یافتههای پژوهشی، به ویژه در کشاورزی، سبب بینتیجه ماندن یافتههای پژوهشگران میشود. از سوی دیگر، کیفیت نشر مقالهها اهمیت بسیاری دارد. در این راستا، هدف این مقاله، ...
بیشتر
نشر یافتههای پژوهشی یکی از نیازهای اساسی جامعه علمی است. بر این پایه، آسیبشناسی فرآیند نشر و حفظ کیفیت آنها، اولویت مییابد. نبود زمینهی نشر بههنگام یافتههای پژوهشی، به ویژه در کشاورزی، سبب بینتیجه ماندن یافتههای پژوهشگران میشود. از سوی دیگر، کیفیت نشر مقالهها اهمیت بسیاری دارد. در این راستا، هدف این مقاله، آسیبشناسی نشر یافتههای پژوهشی در عرصه کشاورزی بود. این تحقیق از نوع توصیفی است که با استفاده از یک پیمایش دادههای مورد نیاز جمعآوری گردید. جامعهی آماری پژوهش، شامل 6773 نفر از اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری کشاورزی دانشگاههای دولتی ایران بودند که 363 نفر از آنها (106 هیئت علمی و 257 دانشجوی دکتری) بر پایه جدول کرجسی و مورگان با استفاده از روش نمونهگیری سه مرحلهای انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بود که برای تأیید روایی ظاهری و محتوایی، در اختیار چند تن از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی قرار داده شد. همچنین، پایایی پرسشنامه، با استفاده از ضربب پایایی θ، تأیید شد (93/0≥ θ≥72/0). با کاربرد نظریه سهشاخگی، آسیبهای نشر یافتههای پژوهشی در سه حیطهی زمینه نشر (شامل زمینههای دانشی، اخلاقی و نگرشی)، ساختار نشر (شامل ساختارهای سیاستی، بررسی و پذیرش، فرآیند داوری و چاپ) و رفتار نشر (شامل رفتارهای برنامهریزی، سازماندهی، نگارشی و بازنگری) دستهبندی شده و گویههای تشکیلدهنده هر کدام رتبهبندی گردیدند. گویههای تشکیلدهنده کیفیت نشر و پیامدهای آسیبشناسی نشر یافتههای پژوهشی نیز از نظر پاسخگویان رتبهبندی شدند. با استفاده از تحلیل عاملی، چهار عامل آسیبشناختی دادهسازی و اولویتها، فرآیند داوری، اصول نگارشی و منابع و هزینهها در نشر یافتههای پژوهشی کشاورزی استخراج شدند. در پایان، بنا بر یافتهها، پیشنهادهای کاربردی چندی ارایه شد.
بهمن خسروی پور؛ زهرا تیموری کوهسار؛ نصیبه پورفاتح
چکیده
تفاوتهای فرهنگی بیش از آنچه تصور شود بر اثربخشی کسبوکار تأثیر دارند، لذا درک تاثیر زمینههای فرهنگی بر رفتار فرد در انجام فعالیتهای کارآفرینانه ضروری میباشد. هدف این پژوهش، مطالعه رابطه میان هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه کارشناسان مراکز خدمات مشاورهای کشاورزی استان گلستان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و روش آن از ...
بیشتر
تفاوتهای فرهنگی بیش از آنچه تصور شود بر اثربخشی کسبوکار تأثیر دارند، لذا درک تاثیر زمینههای فرهنگی بر رفتار فرد در انجام فعالیتهای کارآفرینانه ضروری میباشد. هدف این پژوهش، مطالعه رابطه میان هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه کارشناسان مراکز خدمات مشاورهای کشاورزی استان گلستان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و روش آن از نوع علی-ارتباطی است. دادهها با استفاده از توزیع دو پرسشنامه هوش فرهنگی و نیز گرایش کارآفرینانه در میان کارشناسان خدمات مشاورهای کشاورزی استان گلستان گردآوری شد. جامعه آماری به تعداد 150 نفر است که تعداد نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 110 نفرتعیین گردید. دادهها با بکارگیری روش مدلیابی معادلات ساختاری و نیز آزمون همبستگی اسپیرمن و با استفاده از نزم افزارهای LISREL و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مهمترین نتایج نشان داد که بین هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین بین بعد هوش رفتاری با گرایش کارآفرینانه رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
سمیرا زردویی؛ عبدالحمید پاپ زن
چکیده
بخش کشاورزی، بزرگترین مصرف کننده ی منابع طبیعی و در عین حال بیشترین نقش را در حفظ آن بر عهده دارد. کشاورزی شهری شیوه ای برای کاهش آسیب پذیری جمعیت های شهری جهان در برابر تغییرات اکولوژیکی است .در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزشی چندرسانه ای کشاورزی شهری به منظور آموزش کشاورزی خانگی با استفاده از الگوی تحقیقات تجربی، طرح پیش آزمون- پس ...
بیشتر
بخش کشاورزی، بزرگترین مصرف کننده ی منابع طبیعی و در عین حال بیشترین نقش را در حفظ آن بر عهده دارد. کشاورزی شهری شیوه ای برای کاهش آسیب پذیری جمعیت های شهری جهان در برابر تغییرات اکولوژیکی است .در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزشی چندرسانه ای کشاورزی شهری به منظور آموزش کشاورزی خانگی با استفاده از الگوی تحقیقات تجربی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد و بدون استفاده از گزینش تصادفی استفاده گردید. جامعه آماری را 110 خانواده شهری کرمانشاه که دارای تجربه کاشت و پرورش گیاهان در خانه را داشته و در مسابقه ی فضای سبز خانگی در سال 1393شرکت کرده بودند، تشکیل دادند. حجم نمونه 60 خانواده بود که به دو گروه 30 نفری تقسیم شدند، گروه کنترل و آزمودنی. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد و از پرسشنامه پیش آزمون- پس آزمون جهت جمع آوری داد ه ها استفاده شد، پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ 85 درصد و روایی آن با استفاده از نظر کمیته راهنما تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss21 و از آماره ی t student استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری از نظر دانش و مهارت گروه آزمودنی پس از اجرای روش آموزشی چند رسانه ای نسبت به گروه گواه حاصل شد. پیشنهاد می گردد در راستای تهیه نرم افزارهای دیداری کشاورزی در شهرها مسولین ذی ربط از جمله سازمان جهاد کشاورزی، پارک ها و فضای سبز، دانشگاه ها و موسسات و... اهتمام بیشتری در رابطه با کشاورزی شهری در جهت آگاهی شهرنشینان داشته باشند.
رضا موحدی؛ مسعود سامیان؛ نسیم ایزدی؛ مرجان سپه پناه
چکیده
شبکههای اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم بشر در بهروزرسانی اطلاعات هستند که فرصت زیادی را در اختیار جوامع علمی بهخصوص دانشجویان قرار میدهند. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1396 با حجم 523 نفر تشکیل میدهند، که از این تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه با استفاده ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم بشر در بهروزرسانی اطلاعات هستند که فرصت زیادی را در اختیار جوامع علمی بهخصوص دانشجویان قرار میدهند. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1396 با حجم 523 نفر تشکیل میدهند، که از این تعداد 217 نفر بهعنوان نمونه با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. برای معتبر سازی پرسشنامه و استخراج متغیرهای مورداندازهگیری تحقیق، هم از روش پانل متخصصان و هم پیش آزمون از سوالات استفاده شد. روایی سوالات پرسشنامه با استفاده از پانل متخصصان دانشگاه بوعلی سینا تایید و پایایی آن نیز از طریق آزمون تتای ترتیبی محاسبه و به میزان 88/. به دست آمد. نتایج نشان داد که بیش از نیمی از دانشجویان کشاورزی (4/52 درصد) به استفاده از شبکههای اجتماعی نگرش مثبتی دارند. همچنین دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و با جنسیت زن بیشتر از این شبکه ها استفاده میکنند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی در بهبود یادگیری دانشجویان نشان داد که تبادل اطلاعات با همکلاسیها و اساتید، بهبود فرهنگ مطالعه و یادگیری، بهبود ارتباطات فردی و اجتماعی و افزایش احتمال شغل یابی مهمترین عامل های شناسایی شد می باشند که این عوامل در مجموع 61 درصد واریانس کل متغیرها را تبیین می کنند. همچنین نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان کشاورزی با نگرش آنها نسبت به استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معنیدار در سطح 99 درصد وجود دارد و نیز نتایج آزمون کروسکال والیس نیز بیانگر این موضوع بود که بین نگرش دانشجویان زن و مرد نسبت به شبکههای اجتماعی تفاوت معناداری در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین بین مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان علاقه به شبکه های اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری در سطح 95 درصد وجود دارد.
نسرین رحمتی؛ ارسلان ایرجی راد؛ محمود منسوب بصیری
چکیده
از آنجاکه زنان روستایی به واسطه محدودیتهای موجود از فرصتهای کمتری در رشد و توسعه کارآفرینی برخوردار هستند، این تحقیق به بررسی اثربخشی برنامههای آموزش کشاورزی زنان روستایی سالهای 96-95 در ایجاد کارآفرینی در بین زنان روستایی پرداخته است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ روش جمعآوری اطلاعات میدانی و از لحاظ کنترل متغیرها ...
بیشتر
از آنجاکه زنان روستایی به واسطه محدودیتهای موجود از فرصتهای کمتری در رشد و توسعه کارآفرینی برخوردار هستند، این تحقیق به بررسی اثربخشی برنامههای آموزش کشاورزی زنان روستایی سالهای 96-95 در ایجاد کارآفرینی در بین زنان روستایی پرداخته است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ روش جمعآوری اطلاعات میدانی و از لحاظ کنترل متغیرها شبه آزمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه میباشد. جامعه آماری 970 تن از زنان روستایی عضو تعاونی زنان روستایی ساکن استان البرز است که سابقه شرکت در دورههای آموزشی و ترویجی مرتبط با اشتغال و کسب و کار کشاورزی را داشتند. با استفاده از فرمول کوکران 135 تن از آنان تعیین و برای افزایش دقت دادهها 140 تن، به روش نمونهگیری سهمیهای جمعآوری شد. به منظور ایجاد امکان مقایسه یک گروه 140 تن از زنان روستایی بدون سابقه شرکت در دورههای آموزشی نیز استفاده گردید. روایی ابزار تحقیق با استفاده از نظر متخصصین و پایایی با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (91/0 - 79/0 = θ) مورد تایید قرار گرفت. نتایج آزمون فراسنجهای من ویتنی حاکی از تفاوت معنیدار آماری از لحاظ ویژگیهای کارآفرینانگی بین دو گروه آزمایش و کنترل بود. همچنین افرادی که در دورههای کارآفرینانگی شرکت کرده بودند در دو مؤلفه موفقیتطلبی و تحمل ابهام نسبت به گروه کنترل نمره بالاتری کسب نمودند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که 6 متغیر نگرش به کار، سن، وضعیت اقتصادی، میزان درآمد، شرکت در دورهها و رفتار اطلاع یابی در مجموع 33 درصد از احتمال تغییر سطح متغیر وابسته ویژگیهای کارآفرینانگی را تبیین میکنند (33/0=R2).
مهدی علیخانی دادوکلایی؛ محمد چیذری؛ مسعود بیژنی؛ عنایت عباسی
چکیده
این پژوهش، به دنبال شناسایی و ارزیابی راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی آموزش، توسط آموزشگران باغبانی، برای کار با هنرجویان با نیازهای ویژه در ایران بود. مرحلهی نخست این پژوهش، با استفاده از فن دلفی اصلاح شده انجام گرفت. جامعه آماری شامل 31 نفر از آموزشگران باغبانی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران بود. نتیجه این مرحله از مطالعه شناسایی ...
بیشتر
این پژوهش، به دنبال شناسایی و ارزیابی راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی آموزش، توسط آموزشگران باغبانی، برای کار با هنرجویان با نیازهای ویژه در ایران بود. مرحلهی نخست این پژوهش، با استفاده از فن دلفی اصلاح شده انجام گرفت. جامعه آماری شامل 31 نفر از آموزشگران باغبانی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران بود. نتیجه این مرحله از مطالعه شناسایی 27 راهبرد اصلاح محیط فیزیکی آموزش بود که با نیازهای ویژه هر هنرآموز متناسب میشود. تکرار و تمرین در محیطهای اصلاح شدهی آموزشی، آموزش عملی بیشتر در محیطهای متناسب شده (مانند گلخانه)، ساخت میز کاشت و میز کار برای هنرجویان با معلولیتهای جسمی حرکتی، از مهمترین راهبردهایی بودند که پاسخگویان با آنها موافق بودند. همچنین، یافتهها گویای آن بودند که پیش از آغاز آموزش، یک آموزشگر باغبانی باید دربارهی هنرجویان با نیازهای ویژه شناخت کاملی داشته باشد تا بتواند بازخورد و راهبرد مناسبی ارایه کند. مرحلهی دوم تحقیق، یک بررسی پیمایشی بود. جامعه آماری این مرحله، 80 نفر از آموزشگران باغبانی بودند. یافتههای این مرحله از تحقیق نشان داد که 8/34 درصد آموزشگران باغبانی، راهبردهای مورد استفاده خود را در سطح بسیار زیاد، 5/45 درصد در سطح زیاد و 7/19 درصد در سطح متوسط ارزیابی کردند. همچنین شناسایی راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی کلاس درس توسط آموزشگران باغبانی، پایداری درازمدت برنامههای آموزش باغبانی در مدرسههای استثنایی را رقم میزند.
مسعود یزدان پناه؛ بهمن خسروی پور؛ یوسف آزادی
چکیده
بیکاری و افزایش شمار دانشآموختگان دانشگاهی از جمله مهمترین چالشهایی است که ایران با آن روبهرو است. به طوری که این مسئله جزء بزرگترین درگیریهای ذهنی برنامهریزان، سیاستگذاران، والدین و جوانان، بهویژه دانشآموختگان دانشگاهی شده است. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه توانایی پیشبینی دو نظریه رفتار برنامهریزی شده ...
بیشتر
بیکاری و افزایش شمار دانشآموختگان دانشگاهی از جمله مهمترین چالشهایی است که ایران با آن روبهرو است. به طوری که این مسئله جزء بزرگترین درگیریهای ذهنی برنامهریزان، سیاستگذاران، والدین و جوانان، بهویژه دانشآموختگان دانشگاهی شده است. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه توانایی پیشبینی دو نظریه رفتار برنامهریزی شده توسعهیافته و نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی در تبیین گرایش به خوداشتغالی در بین دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به شمار 2233 نفر بود که 327 نفر از آنان بر پایه جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و از روش نمونهگیری تصادفی برای انتخاب نمونه مورد بررسی بهره گرفته شد. با توجه به کمبود اطلاعات 23 پرسشنامه، در نهایت 304 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخت بود که روایی صوری آن به کمک صاحبنظران و متخصصان تأیید شد. به منظور تأیید پایایی پرسشنامه ضریبهای تتا محاسبه شد (70/0 تا 90/0). نتایج به دست آمده از مدل معادلههای ساختاری نشان داد، نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی با پیشبینی 85 درصدی متغیر گرایش نسبت به خوداشتغالی، توانمندتر از نظریه رفتار برنامهریزی شده توسعهیافته در پیشبینی گرایش نسبت به خوداشتغالی بود.
آموزش کشاورزی
رضا موحدی؛ ثریا مرادی؛ ترانه صرامی فروشانی
چکیده
زنان روستایی، به عنوان گروهی تأثیرگذار در توسعه جوامع روستایی می باشند که نیازمند توانمندسازی در ابعاد گوناگون هستند. در تحقیق حاضر هدف بررسی توانمندسازی آموزشی زنان روستایی و عوامل آموزشی_ترویجی، اقتصادی، اجتماعی مؤثر بر آن در زمینه کشاورزی پایدار میباشد که در سال 1402 انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شمار 2054 تن از زنان روستایی ...
بیشتر
زنان روستایی، به عنوان گروهی تأثیرگذار در توسعه جوامع روستایی می باشند که نیازمند توانمندسازی در ابعاد گوناگون هستند. در تحقیق حاضر هدف بررسی توانمندسازی آموزشی زنان روستایی و عوامل آموزشی_ترویجی، اقتصادی، اجتماعی مؤثر بر آن در زمینه کشاورزی پایدار میباشد که در سال 1402 انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شمار 2054 تن از زنان روستایی از 12 روستای بخش حومه شمالی شهرستان اسلامآباد غرب میباشند که به طور مستقیم در فعالیتهای کشاورزی مشارکت دارند. از این تعداد با استفاده از جدول مورگان شمار 324 تن به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده و با استفاده از روش انتساب متناسب صورت گرفته است. پژوهش کاربردی حاضر از نوع علی-ارتباطی است و به شیوه پیمایشی با ابزار پرسشنامه انجام شده است. روایی صوری پرسشنامه با نظر متخصصان، همچنین روایی (AVE) پرسشنامه به مقدار 613/0 مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (93/0-75/0) و آلفای ترکیبی (94/0-78/0) طی فرایند پیش آزمون محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها با کمک نرم افزارهای آماری SPSS Ver.23 و SmartPLS3 و استفاده از روشهای آماری همبستگی و تحلیل عاملی تاییدی انجام شده است. یافتههای بخش توصیفی نشان داد اولویت بدست آمده در هریک از عوامل برحسب ضریب تغییرات شامل: میزان دسترسی به بیمه، حمایت و پشتیبانی دولت در برگزاری کلاسها، استفاده از پیامکها، شرکت در رویدادها و فعالیتهای روستایی می باشند. نتایج ضرایب بتای استخراج شده طی تحلیل مسیر بر اساس خروجی پی ال اس، ، نشان داد به ترتیب عوامل اقتصادی، عوامل آموزشی-ترویجی، عوامل دولتی و سازمانی، سرمایه اجتماعی با ضرایب 303/0، 280/0، 277/0، 271/0 بیشترین تاثیر را بر توانمندسازی آموزشی زنان روستایی دارند. پیشنهاد میشود با ایجاد انگیزه در زنان روستایی از طریق برگزاری کارگاه ها و برنامه های حمایتی - انگیزشی، خودسازماندهی زنان روستایی، و ارتقای دانش و نگرش آنان در زمینه کشاورزی پایدار و امنیت غذایی اقدام گردد.
محمد رضا محبوبی؛ عبدالرضا محمودی سرای؛ محمد مختارنیا؛ محمد شریف شریف زاده
چکیده
کارآفرینی شرکتی عاملی مهم در توسعه و بهبود سازمانی و اقتصادی، عملکرد و خلق ثروت است و میتواند در بهبود عملکرد یک سازمان نقش بسیار مهمی ایفا کند. این پژوهش با هدف بررسی عاملهای پیشبرندهی توسعهی کارآفرینی در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان البرز انجام شد. جامعه-ی آماری شامل 207 تن کارکنان این شرکتها ...
بیشتر
کارآفرینی شرکتی عاملی مهم در توسعه و بهبود سازمانی و اقتصادی، عملکرد و خلق ثروت است و میتواند در بهبود عملکرد یک سازمان نقش بسیار مهمی ایفا کند. این پژوهش با هدف بررسی عاملهای پیشبرندهی توسعهی کارآفرینی در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان البرز انجام شد. جامعه-ی آماری شامل 207 تن کارکنان این شرکتها بود. حجم نمونه بر پایه فرمول کوکران 119 نفر تعیین شد. برای نمونهگیری از روش تصادفی چند مرحلهای استفاده شد. روایی پرسشنامه تحقیق توسط برخی اعضای گروه تخصصی ترویج و آموزش کشاورزی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن با استفاده از ضریب تتای ترتیبی (91/0-78/0=α) تایید شد. آزمون فریدمن نشان داد از بین چهار عامل پیشبرندهی توسعهی کارآفرینی، عامل رفتاری (با مؤلفههای سبک رهبری، ویژگیهای کارآفرینانه مدیران، فرهنگ سازمانی و ارتباطهای سازمانی) دارای بیشترین اهمیت است. تحلیل عاملی نشان داد که در مجموع 765/57 درصد از واریانس عاملهای محیطی پیشبرنده توسعهی کارآفرینی در شرکتهای خدمات مشاورهای، فنی و مهندسی کشاورزی استان البرز را سه عامل پشتوانهسازی اجتماعی و قانونمداری، بهگزینی و همگرایی و تعاملهای دوسویه تبیین میکنند. توجه مدیران شرکتها به واگذاری اختیار، شرکت دادن کارکنان خلاق، نوآور برای حل مسایل شرکت و رعایت قانون برای ایجاد فضای رقابت سالم بین شرکتها از جمله پیشنهادهای این بررسی در راستای توسعهی کارآفرینی در این شرکتها میباشد.
علی اسداله پور کوتنایی؛ حسن علیپور؛ فاطمه فرهادی
چکیده
هدف این پژوهش مطالعه ی وضعیت نظام نوین ترویج کشاورزی و نقش مولفه های نظام نوین ترویج کشاورزی در ایجاد چالش های آن است. دیدمان تحقیق، کمی و روش آن علی-ارتباطی است. از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب استفاده شد. حجم نمونه بر مبنای فرمول کوکران 157 تن تعیین شد که با احتساب مدیران و روسای ادارات تخصصی مرتبط با ترویج و نظام نوین ...
بیشتر
هدف این پژوهش مطالعه ی وضعیت نظام نوین ترویج کشاورزی و نقش مولفه های نظام نوین ترویج کشاورزی در ایجاد چالش های آن است. دیدمان تحقیق، کمی و روش آن علی-ارتباطی است. از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب استفاده شد. حجم نمونه بر مبنای فرمول کوکران 157 تن تعیین شد که با احتساب مدیران و روسای ادارات تخصصی مرتبط با ترویج و نظام نوین ترویج جهاد کشاورزی شهرستان های منتخب، حجم کل نمونه برابر با 217 تن تعیین شد. ابزار اصلی برای گرد آوری داده ها، پرسشنامه ای است که شامل سه بخش ویژگی های فردی، ویژگی ها و چالش های نظام نوین ترویج کشاورزی در مازندران بودند. مقدار تتـای ترتیبـی، بـرای متغیرهـای پژوهـش، 88/0 بـود (88/0ϴ=). برای پردازش داده ها از نرم افزارهای SPSS22 و LISREL8.7 استفاده شد. بیشترین و کمترین میزان موفقیت به ترتیب مربوط به کاربست فعالیت های ترویجی و امکانات آموزشی (تعمیر و تجهیز) مرکز های جهاد کشاورزی بود. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی، چالش های نظام نوین ترویج کشاورزی در استان مازندان به شش دسته: آموزشی و پژوهشی، توسعه ای و حمایتی، برنامه ریزی و سیاست گذاری، ارتباطی، سازماندهی و مدیریتی تقسیم شدند که در جمع این شش عامل حدود 2/73 درصد از کل واریانس چالش ها را تبیین کردند. به منظور آزمون درستی ساختار عاملی متغیرهای مشاهده شده؛ از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. شاخص های، 2/dfχ، RMSEA، به ترتیب برابر با 49/2 و 043/0 بود که برازش خوب مدل را تایید نمودند. برای آزمون مدل علی میزان تاثیر مولفه ها در ایجاد چالش های نظام نوین ترویج کشاورزی، از روش تحلیل مسیر استفاده شد. در نتیجه حدود 94 درصد از واریانس متغیر چالش ها توسط متغیرهای مولفه نظام نوین ترویج کشاورزی تبیین گردید.