بررسی تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفه ای آموزشگران کشاورزی استان تهران

آرزو رشیدی؛ امیرحسین علی بیگی؛ علی اصغر میرک زاده

دوره 9، شماره 43 ، اسفند 1396، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.106599.1214

چکیده
  چکیدههدف کلی این پژوهش توصیفی همبستگی بررسی تأثیر تعادل کار و زندگی بر رضایت شغلی و تعهد حرفه‌ای آموزشگران کشاورزی استان تهران می‌باشد. جامعه آماری شامل آموزشگران (تخصصی و عمومی) کشاورزی هنرستان‌ها و مراکز آموزش کشاورزی استان تهران بود (170=N)،که 118 نفر از آن‌ها از طریق جدول گرجسی و مورگان به عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای ...  بیشتر

عامل‌های آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت آب کشاورزی در تولید سیب زمینی همدان

رضا موحدی؛ فائزه گلی؛ حمید بلالی

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.109843.1363

چکیده
  چکیده هدف این تحقیق نتیجه شناسی عامل‌های آموزشی-ترویجی موثر بر مدیریت بهینه آب مورد نیاز برای تولید سیب زمینی در شهرستان همدان می‌باشد. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری تحقیق 2341 کشاورز سیب زمینی کار شهرستان همدان بود که بر پایه فرمول کوکران و به وسیله روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

نیازهای آموزشی مدیریت کارآفرینی دانشجویان دانشکده های کشاورزی غرب ایران

خوشقدم خالدی؛ حسین آگهی؛ فرزاد اسکندری

دوره 6، شماره 30 ، آذر 1393، ، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2014.100981

چکیده
  مهارت ها و دانشی که توسط آموزش رسمی کشاورزی عرضه می شود برای عملکرد موفقیت آمیز در بازارکار ناکافی به نظر می رسد. یکی از تغییرات اساسی در برنامه آموزشی دانشکده های کشاورزی، گنجاندن برنامه آموزش کارآفرینی در بین واحد های درسی می باشد. به منظور آموزش کارآفرینی، بایستی تلاش نمود تا نیازهای آموزشی دانشجویان در زمینه کارآفرینی شناسایی ...  بیشتر

رابطه بین عملکرد پژوهشی و آموزشی اعضای هیات‌‌علمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان

مریم رخشانی؛ علی شمس

دوره 6، شماره 31 ، بهمن 1393، ، صفحه 3-17

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.101377

چکیده
  آموزش و پژوهش دو کارکرد مهم اعضای هیات علمی در دانشگاه به شمار می‌آیند و چگونگی ارتباط این کارکردها با هم‌دیگر و با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد توجه محققان حوزه آموزش عالی می‌باشد. لذا این تحقیق توصیفی با هدف بررسی و سنجش ارتباط بین عملکرد آموزشی (کمیت و کیفیت تدریس) اعضای هیات علمی با عملکرد پژوهشی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در ...  بیشتر

تأثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان

لیلا صفا؛ نسرین منگلی

دوره 7، شماره 33 ، شهریور 1394، ، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2015.105813

چکیده
  با توجه به اهمیت کارآفرینی در ارایه فرصت­های شغلی جدید و کمک به ایجاد شغل­های پایدار از یک سوی و در نظر گرفتن اهمیت قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی به عنوان مهم­ترین عامل پیش­بینی کننده رفتارهای کارآفرینانه آنان از سوی دیگر، بررسی عامل­های تأثیرگذار بر قصد کارآفرینانه امری ضروری به نظر می­رسد. بر این پایه، هدف اصلی این ...  بیشتر

بازدارنده های تأثیرگذار بر سطح مهارت های کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران

روح اله رضایی؛ فرشته میری کرم

دوره 7، شماره 34 ، آذر 1394، ، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106012

چکیده
  هدف این تحقیق بررسی بازدارنده­های تأثیرگذار بر سطح مهارت­های کارآفرینانه دانشجویان بود. جامعه آماری آن 1188 تن دانشجویان تحصیلات تکمیلی گرایش­های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود که بر پایه جدول کرجسی- مورگان، 291 تن از آنان با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه ...  بیشتر

عامل های آموزشی مرتبط با ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان

زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس

دوره 7، شماره 35 ، اسفند 1394، ، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106341

چکیده
  با توجه به نرخ بالای بی‏کاری دانش‏آموختگان کشاورزی، ارتقای ظرفیت کارآفرینی دانشجویان نقش مهمی در حل این چالش اجتماعی و توسعه‏ی اقتصادی جامعه خواهد داشت. این تحقیق علی- ارتباطی با هدف بررسی ظرفیت کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد و عامل‌های آموزشی مرتبط با آن انجام شد. جامعه‏ی آماری تحقیق همه‌ی دانشجویان کارشناسی ارشد (482 ...  بیشتر

نقش خلاقیت در توسعه قصد کارآفرینانه‌ی دانشجویان کشاورزی غرب ایران

سعید کریمی

دوره 8، شماره 36 ، خرداد 1395، ، صفحه 3-16

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106619

چکیده
  بررسی و تعیین عامل‌های موثر بر قصد و رفتار کارآفرینی از جمله موضوع‌های مهم در ادبیات کارآفرینی است. اگرچه بیش‌تر از خلاقیت به عنوان جزو جدایی‌ناپذیر کارآفرینی یاد شده است، اما آن چنان که باید نقش و جایگاه این ویژگی با استفاده از یک چارچوب نظری معتبر بررسی نشده ‌است. هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده، ...  بیشتر

سازوکارها و معیارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه خبرگان کارآفرینی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده

دوره 8، شماره 38 ، آذر 1395، ، صفحه 3-17

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.107202

چکیده
  از آنجا که کارآفرینی دانشگاهی برای بسیاری از موسسه‌های آموزش عالی کشاورزی در ایران پدیده به نسبت جدیدی به شمار می‌آید، این فرآیند به خوبی برای آن‌ها تبیین نشده است. این تحقیق در دو مرحله‌ و با هدف شناسایی و اولویت‌بندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی به انجام رسیده است. جامعه‌ی آماری شامل 24 تن از خبرگان با تجربه‌ی ...  بیشتر

تأثیر باور به خودکارآمدی و نگرش کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل

عبدالرحیم غیاثی

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، ، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109268

چکیده
  بنا بر ادبیات کارآفرینی، قصد کارآفرینی نقش تأثیرگذاری در رفتار کارآفرینی دارد. بدین‌جهت شناسایی عامل‏های مؤثر بر آن دارای اهمیت بسیاری است. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه‏ی باور به خودکارآمدی و قصد کارآفرینی دانشجویان با میانجیگری نگرش کارآفرینی آنان بود. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، ...  بیشتر

شناسایی عامل‌های مشوق و بازدارنده‌ گرایش جوانان روستایی به شغل کشاورزی در روستاهای قصرشیرین

جعفر یعقوبی؛ صحرا اسعدی؛ مسعود یزدانپناه

دوره 9، شماره 40 ، خرداد 1396، ، صفحه 3-14

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.106518.1205

چکیده
  جوانان روستایی نقش عمده‌ای در توسعه بخش کشاورزی دارند. با توجه به اهمیت تعیین‌کننده ورود جوانان روستایی به شغل کشاورزی، این تحقیق با هدف شناسایی مشوق‌ها و بازدارنده‌های اشتغال جوانان روستایی در کشاورزی قصرشیرین انجام شد. جامعه آماری این تحقیق علی- ارتباطی را4230 تن از جوانان روستا‌های شهرستان قصرشیرین در دامنه سنی 15 تا 29 سال تشکیل ...  بیشتر

تأثیر فناوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی دانشگاه پیام نور لرستان

نوش آفرین صفری؛ مریم قاسمی پور؛ زهرا طاهری

دوره 9، شماره 41 ، شهریور 1396، ، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.104558.1124

چکیده
  روش‌های آموزش مبتنی بر فنآوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، از روش‌های فعال آموزشی هستند که در پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تأثیر دارند. این تحقیق با هدف بررسی تأثیر این آموزش‌ها انجام شد که به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه آزمودنی و گواه انجام شد. جامعه‌ی آماری 110 تن دانشجویان رشته کشاورزی گرایش ...  بیشتر

متغیر های موثر بر استفاده روستاییان شهرستان ایلام از برنامه های رادیویی ترویج کشاورزی

خدابخش داودی نصر؛ حسین آگهی؛ امیر حسین علی بیگی

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، ، صفحه 3-11

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.106630.1223

چکیده
  چکیدهشناخت مخاطبان و انتظارهای آنان از جمله متغیرهای لازم برای طراحی و ارایه‌ی موثرتر و مطلوب‌تر برنامه‌های آموزشی رادیویی ترویج است. در این تحقیق علی - ارتباطی که میزان استفاده‌ی روستاییان از برنامه‌های آموزشی رادیویی محلی ترویج کشاورزی (سلام هام ولاتی و صدای عشایر) در شهرستان ایلام را از زمستان سال 1393 تا تابستان سال بعد بررسی ...  بیشتر

تاثیر آموزش‌های کاردانی علمی-کاربردی در کسب مهارت‌های شغلی دانش‌آموختگان مرکز آموزش عالی امام خمینی

ندا علیزاده؛ حسن علی پور؛ سید داود حاجی میررحیمی؛ سید جلال الدین بصام؛ عبداله مخبر؛ امیر حاجی احمدی

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، ، صفحه 3-19

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.109373.1350

چکیده
  بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان مراکز آموزش‌عالی، یکی از شاخص‌های مهم در اثرگذاری دوره‌های ‏آموزشی، در راستای ارتقای توان اشتغال‌پذیری افراد است. از این رو هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ‏دوره‌های آموزشی‌علمی‌کاربردی مرکز آموزش عالی‌امام خمینی- به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی ‏وزارت‌جهادکشاورزی- در کسب مهارت‌های شغلی‌دانش‌آموختگان ...  بیشتر

آسیب‌شناسی نشر یافته‌های پژوهشی کشاورزی

مسعود بیژنی؛ فرشاد مجیدی؛ عنایت عباسی

دوره 10، ویژه نامه ، 1397، ، صفحه 3-17

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.117903

چکیده
  نشر یافته‌های پژوهشی یکی از نیازهای اساسی جامعه علمی است. بر این پایه، آسیب‌شناسی فرآیند نشر و حفظ کیفیت آن‌ها، اولویت می‌یابد. نبود زمینه‌ی نشر به‌هنگام یافته‌‌‌های پژوهشی، به ویژه در کشاورزی، سبب بی‌‌نتیجه ماندن یافته‌‌های پژوهشگران می‌‌شود. از سوی دیگر، کیفیت نشر مقاله‌‌ها اهمیت بسیاری دارد. در این راستا، هدف این مقاله، ...  بیشتر

رابطه میان هوش فرهنگی و گرایش کارآفرینانگی کارشناسان شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای کشاورزی استان گلستان

بهمن خسروی پور؛ زهرا تیموری کوهسار؛ نصیبه پورفاتح

دوره 10، شماره 46 ، آذر 1397، ، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.115894.1436

چکیده
  تفاوت‌های فرهنگی بیش از آنچه تصور شود بر اثربخشی کسب‌وکار تأثیر دارند، لذا درک تاثیر زمینه‌های فرهنگی بر رفتار فرد در انجام فعالیتهای کارآفرینانه ضروری می‌باشد. هدف این پژوهش، مطالعه رابطه میان هوش فرهنگی با گرایش کارآفرینانه کارشناسان مراکز خدمات مشاوره‌ای کشاورزی استان گلستان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و روش آن از ...  بیشتر

تاثیر آموزش های چندرسانه ای در آموزش کشاورزی شهری کرمانشاه

سمیرا زردویی؛ عبدالحمید پاپ زن

دوره 10، شماره 47 ، اسفند 1397، ، صفحه 3-14

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.110644.1393

چکیده
  بخش کشاورزی، بزرگترین مصرف کننده ی منابع طبیعی و در عین حال بیشترین نقش را در حفظ آن بر عهده دارد. کشاورزی شهری شیوه ای برای کاهش آسیب پذیری جمعیت های شهری جهان در برابر تغییرات اکولوژیکی است .در این پژوهش به بررسی تاثیر آموزشی چندرسانه ای کشاورزی شهری به منظور آموزش کشاورزی خانگی با استفاده از الگوی تحقیقات تجربی، طرح پیش آزمون- پس ...  بیشتر

تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی در بهبود یادگیری دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا

رضا موحدی؛ مسعود سامیان؛ نسیم ایزدی؛ مرجان سپه پناه

دوره 11، شماره 48 ، خرداد 1398، ، صفحه 3-16

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.121977.1510

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی یکی از دستاوردهای مهم بشر در به‌روزرسانی اطلاعات هستند که فرصت زیادی را در اختیار جوامع علمی به‌خصوص دانشجویان قرار می‌دهند. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 1396 با حجم 523 نفر تشکیل می‌دهند، که از این تعداد 217 نفر به‌عنوان نمونه با استفاده ...  بیشتر

اثربخشی آموزش‌های کسب و کار کشاورزی در کارآفرینی زنان روستایی

نسرین رحمتی؛ ارسلان ایرجی راد؛ محمود منسوب بصیری

دوره 11، شماره 49 ، شهریور 1398، ، صفحه 3-16

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.124633.1582

چکیده
  از آنجاکه زنان روستایی به واسطه محدودیت‌های موجود از فرصت‌های کمتری در رشد و توسعه کارآفرینی برخوردار هستند، این تحقیق به بررسی اثربخشی برنامه‌های آموزش کشاورزی زنان روستایی سال‌های 96-95 در ایجاد کارآفرینی در بین زنان روستایی پرداخته است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ روش جمع‌آوری اطلاعات میدانی و از لحاظ کنترل متغیرها ...  بیشتر

راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی آموزش باغبانی برای هنرجویان با نیازهای ویژه

مهدی علیخانی دادوکلایی؛ محمد چیذری؛ مسعود بیژنی؛ عنایت عباسی

دوره 11، شماره 50 ، آذر 1398، ، صفحه 3-18

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.116354.1452

چکیده
  این پژوهش، به دنبال شناسایی و ارزیابی راهبردهای اصلاح محیط فیزیکی آموزش، توسط آموزشگران باغبانی، برای کار با هنرجویان با نیازهای ویژه در ایران بود. مرحله‌ی نخست این پژوهش، با استفاده از فن دلفی اصلاح شده انجام گرفت. جامعه آماری شامل 31 نفر از آموزشگران باغبانی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران بود. نتیجه این مرحله از مطالعه شناسایی ...  بیشتر

مقایسه توانایی دو نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده و نظریه شناختی- اجتماعی مسیر شغلی در پیش‌بینی گرایش به خوداشتغالی در بین دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

مسعود یزدان پناه؛ بهمن خسروی پور؛ یوسف آزادی

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، ، صفحه 3-19

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.127104.1634

چکیده
  بیکاری و افزایش شمار دانش‌آموختگان دانشگاهی از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی است که ایران با آن روبه‌رو است. به‌ طوری ‌که این مسئله جزء بزرگ‌ترین درگیری‌های ذهنی برنامه‌ریزان، سیاست‌گذاران، والدین و جوانان، به‌ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی شده است. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه توانایی پیش‌بینی دو نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل های مؤثر برتوانایی زنان روستایی اسلام آباد غرب در انجام کشاورزی پایدار

رضا موحدی؛ ثریا مرادی؛ ترانه صرامی فروشانی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 3-21

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.366727.2029

چکیده
  زنان روستایی، به عنوان گروهی تأثیرگذار در توسعه جوامع روستایی می باشند که نیازمند توانمندسازی در ابعاد گوناگون هستند. در تحقیق حاضر هدف بررسی توانمندسازی آموزشی زنان روستایی و عوامل آموزشی_ترویجی، اقتصادی، اجتماعی مؤثر بر آن در زمینه کشاورزی پایدار می‌باشد که در سال 1402 انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شمار 2054 تن از زنان روستایی ...  بیشتر

عامل های پیش‌برنده توسعه کارآفرینی در شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی استان البرز

محمد رضا محبوبی؛ عبدالرضا محمودی سرای؛ محمد مختارنیا؛ محمد شریف شریف زاده

دوره 8، شماره 37 ، شهریور 1395، ، صفحه 5-20

https://doi.org/10.22092/jaear.2016.106885

چکیده
  کارآفرینی شرکتی عاملی مهم در توسعه و بهبود سازمانی و اقتصادی، عملکرد و خلق ثروت است و می‌تواند در بهبود عملکرد یک سازمان نقش بسیار مهمی ایفا کند. این پژوهش با هدف بررسی عامل‌های پیش‌برنده‌ی‌ توسعه‌ی‌ کارآفرینی در شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی استان البرز انجام شد. جامعه-ی‌ آماری شامل 207 تن کارکنان این شرکت‌ها ...  بیشتر

نقش مولفه ها در چالش های نظام نوین ترویج کشاورزی مازندران

علی اسداله پور کوتنایی؛ حسن علیپور؛ فاطمه فرهادی

دوره 13، شماره 57 ، آذر 1400، ، صفحه 5-27

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354876.1836

چکیده
  هدف این پژوهش مطالعه ی وضعیت نظام نوین ترویج کشاورزی و نقش مولفه های نظام نوین ترویج کشاورزی در ایجاد چالش های آن است. دیدمان تحقیق، کمی و روش آن علی-ارتباطی است. از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب استفاده شد. حجم نمونه بر مبنای فرمول کوکران 157 تن تعیین شد که با احتساب مدیران و روسای ادارات تخصصی مرتبط با ترویج و نظام نوین ...  بیشتر