آموزش کشاورزی
ژیان ویسی نژاد؛ زهرا اطهری
چکیده
افزایش پیوسته بیکاری دانش آموختگان نظام آموزش عالی به یکی از چالشهای بزرگ اجتماعی- اقتصادی کشور تبدیل شده است. در این راستا از جمله راهبردهای مهم، آماده کردن دانشجویان برای داشتن روحیه کارآفرینی و کارآفرین شدن آنان است که در پی آن قابلیت ها و مهارت های کارآفرینی کسب شده در دانشگاهها، میتواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. ...
بیشتر
افزایش پیوسته بیکاری دانش آموختگان نظام آموزش عالی به یکی از چالشهای بزرگ اجتماعی- اقتصادی کشور تبدیل شده است. در این راستا از جمله راهبردهای مهم، آماده کردن دانشجویان برای داشتن روحیه کارآفرینی و کارآفرین شدن آنان است که در پی آن قابلیت ها و مهارت های کارآفرینی کسب شده در دانشگاهها، میتواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. بر همین پایه، در این پژوهش که با دیدمان کمّی و روش علّی- ارتباطی انجام شد، به تحلیل نیت کارآفرینانه دانشجویان بر مبنای سرمایه ی روانشناختی و سازگارپذیری مسیر شغلی پرداخته شد. جامعه ی آماری پژوهش دانشجویان سال سوم و آخر کارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1402- 1401 بودند (470N=) که 207 نفر از آنان با اسـتفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007)، پرسشنامه سازگارپذیری شغلی ساویکاس و پورفلی (2012) و پرسشنامه نیت کارآفرینانه لینان و همکاران (2011) بهره گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزارهای SPSS26 و AMOS24 استفاده شد. نتایج مدلیابی معادله های ساختاری نشان داد که سرمایه روانشناختی و سازگارپذیری مسیر شغلی تأثیر مثبت و معناداری بر نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دارند و در کل 31 درصد از تغییرهای واریانس آن را تبیین میکنند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که سرمایه روانشناختی و سازگارپذیری مسیر شغلی از متغیرهای مهم و آسانگر در توسعه کارآفرینی دانشجویان هستند. لذا نتایج این پژوهش میتواند دستاوردهای مناسبی برای استادان و برنامه ریزان آموزشی داشته باشد و از آن برای درک چگونگی عامل های بسترساز و تأثیر گذار بر نیت و توسعه رفتارهای کارآفرینانه دانشجویان استفاده کنند.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی
چکیده
گر چه پژوهش ها نشان می دهند که شکلگیری قصد کارآفرینی بر اساس سرمایه های اجتماعی و روانشناختی صورت میگیرد؛ اما روابط خطی و همچنین نادیده گرفتن جنسیت در این باره، ممکن است به روشنی شکل گیری ساز و کار قصد کارآفرینی را توضیح ندهد. بر این پایه، هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر خطی و غیرخطی (اثر درجه دوم) سرمایه اجتماعی بر ...
بیشتر
گر چه پژوهش ها نشان می دهند که شکلگیری قصد کارآفرینی بر اساس سرمایه های اجتماعی و روانشناختی صورت میگیرد؛ اما روابط خطی و همچنین نادیده گرفتن جنسیت در این باره، ممکن است به روشنی شکل گیری ساز و کار قصد کارآفرینی را توضیح ندهد. بر این پایه، هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر خطی و غیرخطی (اثر درجه دوم) سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی با میانجیگری سرمایه روانشناختی بود که به جهت درک عمیقتر، به تفکیک جنسیت صورت گرفت. بدین منظور از رویکرد کمی به روش میدانی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی رشته های کشاورزی مشغول به تحصیل در دانشگاه های دولتی(تهران، کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، فردوسی مشهد، بیرجند، بوعلی سینا، رازی، شهرکرد، علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین، شیراز و یاسوج) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. در این راستا، 384 پرسشنامه، طراحیشده با بازه ی لیکرت پنج گزینه ای و گردآوری شده با روش نمونه گیری چند مرحله ای، با استفاده از حساب رقومی PLS-SEM در نرمافزار Smart Pls4 مورد تحلیل قرار گرفت. پایایـی و روایـی محتوایی ابزار تحقیق از طریق محاسبه ی ضریـب تتـای ترتیبـی(87/0-79/0 = θ ) تایید شد. نتایج بوت استراپینگ و معیار BIC نشان داد که در دانشجویان دختر، الگوی غیرخطی اثر سرمایه اجتماعی بر قصد کارآفرینی با میانجیگری سرمایه روانشناختی، نسبت به مدل خطی برتری دارد. اما در دانشجویان پسر، مدل فقط خطی است. علاوه بر این، یافته های این پژوهش، آشکار ساخت که ساز و کار اثر سازه های مورد مطالعه در دانشجویان دختر و پسر از برخی جهت ها تفاوت دارد. یافته های این تحقیق میتواند به مسئولان و برنامه ریزان آموزشی یاری رساند تا سیاستها و شیوههایی را برای دانشجویان دختر و پسر اتخاذ کنند که قصد کارآفرینی آنان ارتقا یابد.
آموزش کشاورزی
زهرا اطهری
چکیده
دستیابی به توسعه پایدار مستلزم تربیت نیروی انسانی متخصص و شایسته از طریق مراکز و نهادهای آموزشی است. این در حالی است که یکی از دغدغه های آموزش عالی کشاورزی به ویژه در سالهای اخیر مسأله نگهداشت دانشجویان می باشد. لذا هدف کلی این پژوهش علی- ارتباطی، تحلیل عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان ...
بیشتر
دستیابی به توسعه پایدار مستلزم تربیت نیروی انسانی متخصص و شایسته از طریق مراکز و نهادهای آموزشی است. این در حالی است که یکی از دغدغه های آموزش عالی کشاورزی به ویژه در سالهای اخیر مسأله نگهداشت دانشجویان می باشد. لذا هدف کلی این پژوهش علی- ارتباطی، تحلیل عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان مقطع کارشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند (901=N) که 270 نفر از آنان براساس جدول بارتلت با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که برای پایایی و روایی آن به ترتیب از ضریب تتای ترتیبی (0/87=Ө) و پانل متخصصان استفاده شد. براساس تحلیل عاملی اکتشافی، به ترتیب اهمیت عوامل مربوط به استادان، عامل حمایتی ـ مدیریتی، محیطی و امکانات آموزشی و عامل فردی به عنوان عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان استخراج شدند. این عوامل در مجموع حدود 73درصد از واریانس مربوط به نگهداشت دانشجویان کشاورزی را تببین می کنند. یافته های آزمون من ویتنی نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان دختر و پسر نسبت به عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان، تفاوت معناداری وجود ندارد. در حالی که، تفاوت بین دیدگاه دانشجویان ساکن روستا و شهر در مورد عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان، معنادار شد. نتایج آزمون کروسکال والیس نیز بیانگر آن بود که دانشجویان ورودی ها و رشته های مختلف کشاورزی در مورد عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان اتفاق نظر دارند. بر پایه یافته ها، توجه به مواردی از قبیل ایجاد انگیزه و علاقه در دانشجویان توسط استادان، حمایت دولت از اشتغالزایی برای دانش آموختگان کشاورزی، فراهم نمودن گلخانه و زمین کشاورزی جهت انجام فعالیتهای عملی در دانشکدههای کشاورزی می تواند وضعیتی را بوجود آورد که باعث حفظ و نگهداشت دانشجویان شود.
آموزش کشاورزی
شهرام مقدس فریمانی؛ مریم محمودی؛ مجید رضا خداوردیان
چکیده
کارورزی یک برنامه آموزشی یگانه است که هدف آن ادغام تحصیل با برنامه ها و عملکردهای تجربی است. ارتقای اثربخشی دوره کارورزی دانشجویان کشاورزی نیازمند بررسی نارسایی های اجرای این دوره در سالهای گذشته، تجربه های موفق اجرای این برنامه در سایر کشورها و دریافت و جمع بندی نظرات معاونین آموزشی و کارشناسان آموزشی مستقر در مرکزهای تحقیقات و ...
بیشتر
کارورزی یک برنامه آموزشی یگانه است که هدف آن ادغام تحصیل با برنامه ها و عملکردهای تجربی است. ارتقای اثربخشی دوره کارورزی دانشجویان کشاورزی نیازمند بررسی نارسایی های اجرای این دوره در سالهای گذشته، تجربه های موفق اجرای این برنامه در سایر کشورها و دریافت و جمع بندی نظرات معاونین آموزشی و کارشناسان آموزشی مستقر در مرکزهای تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور در طرح کارورزی است که می تواند باعث طراحی و اجرای اثربخش برای آن گردد. این تحقیق در راستای اجرای تفاهم نامه همکاری بین دو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهادکشاورزی در اجرای ماده 23 قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی که هدف آن استفاده از ظرفیت های وزارت جهادکشاورزی و سایر دستگاههای اجرایی در اجرای طرح کارورزی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی است، طراحی شد. هدف این مطالعه بررسی چال شهای اجرای دوره کارورزی دانشجویان کاردانی و کارشناسی کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی است که با دیدمان کمّی و کیفی و با رویکرد قیاسی اجرا شد. جامعه آماری این مطالعه کلیه معاونان و کارشناسان مسئول دوره کارورزی مستقر در مرکزهای تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور در سال تحصیلی 1401 - 1400 بودند ) N =64 ( که تعداد 38 تن از آنها با روش نمونه گیری هد ف دار انتخاب شدند. در نتیجه تحلیل محتوای انجام شده، چالش های اجرای دوره کارورزی دانشجویان در مقوله های؛ برنامه آموزشی دوره، نحوه اجرای دوره، مربیان مستقر در واحد پذیرنده، کارورزان/ دانشجویان، واحد سازمانی پذیرنده کارورز و دانشکده و دانشگاه طبقه بندی شدند. مهمترین چالش ها از دیدگاه پاسخگویان شامل بی انگیزگی دانشجویان برای کسب مهارت به دلیل مبهم بودن آینده شغلی آنها، عدم نظارت و بازدید دقیق توسط دانشگاه و وزارت جهاد کشاورزی بر اجرای دوره در واحدهای پذیرنده کارورز، عدم انگیزه مربیان برای اجرای بهینه دوره کارورزی، و عدم هماهنگی و همکاری دانشگاهها با واحدهای مجری دوره کارورزی بودند. ترغیب دانشجویان به مشارکت در روشها و آموز شهای مهارتی، مشارکت فعال دانشگا هها با دستگاه های اجرایی در اجرای آموز شهای عملی و شناسایی و بهره مندی از واحدهای پذیرنده کارورز مجهز برای اجرای دوره کارورزی از پیشنهادهای این تحقیق بود.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر؛ سید محمود حسینی؛ سید احمدرضا پیش بین
چکیده
هدف این تحقیق ارائه الگوی ساختاری توسعه مهارت های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی بود. در این راستا، از رویکردی آمیخته (کیفی- کمی) استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، دادهها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 19 تن از اعضای هیئت علمی رشتههای کشاورزی خبره در موضوع پژوهش با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی گردآوری شد. در این ...
بیشتر
هدف این تحقیق ارائه الگوی ساختاری توسعه مهارت های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی بود. در این راستا، از رویکردی آمیخته (کیفی- کمی) استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، دادهها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 19 تن از اعضای هیئت علمی رشتههای کشاورزی خبره در موضوع پژوهش با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی گردآوری شد. در این فاز، از رویکرد نظریه داده بنیان جهت طراحی الگوی اولیه پژوهش استفاده گردید. جهت آزمون الگوی حاصلشده، در بخش کمی پژوهش، پس از تأیید پایایی و روایی پرسشنامه تحقیق، دادهها از 384 تن از دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته های کشاورزی گردآوری شد. جهت ارزیابی الگوی پژوهش، از مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج پژوهش، الگوی پژوهش را تایید کرد. بر اساس این مدل، عوامل موثر بر مهارت های نرم و پیامد های مهارت های نرم بایسته برای دانشجویان کشاورزی روشن گردید.
آموزش کشاورزی
عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر؛ سید محمود حسینی؛ سید احمدرضا پیش بین
چکیده
هدف این تحقیق تبیین رابطه های ساختاری بین مؤلفههای مهارتهای نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی (9 مهارت نرم) بود. در این راستا، از دانش خبرگان دانشگاهی بر مبنای فن دیمتل فازی استفاده شد. بر این مبنا، دیدگاههای 11 نفر از خبرگان دانشگاهی از طریق پرسشنامه ای پنج گزینهای، مبتنی بر طیف لیکرت، احصاء شد. نتایج تحقیق نشان داد که مهارتهای ...
بیشتر
هدف این تحقیق تبیین رابطه های ساختاری بین مؤلفههای مهارتهای نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی (9 مهارت نرم) بود. در این راستا، از دانش خبرگان دانشگاهی بر مبنای فن دیمتل فازی استفاده شد. بر این مبنا، دیدگاههای 11 نفر از خبرگان دانشگاهی از طریق پرسشنامه ای پنج گزینهای، مبتنی بر طیف لیکرت، احصاء شد. نتایج تحقیق نشان داد که مهارتهای ارتباطی، مهارتهای یادگیری و مهارتهای رهبری به ترتیب از بیشترین تأثیرگذاری و مهارتهای انطباقپذیری از بیشترین تأثیرپذیری برخوردارند و مهارتهای یادگیری نیز بیشترین تعامل را با دیگر مهارتهای نرم بایسته دارد. همچنین نتایج به دست آمده، گویای آن است که پنج مؤلفه (مهارتهای ارتباطی، مهارتهای هوش هیجانی، مهارتهای رهبری، مهارتهای یادگیری، مهارتهای اخلاقی) علّت بوده و چهار مؤلفه (مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری، مهارتهای مدیریت زمان، مهارتهای کار گروهی، مهارتهای انطباقپذیری) معلول به شمار میروند. بنـابراین بایسته است در آموزش عالی کشاورزی، ضمن توجه به توسعه ی همه ی مهارتهای نرم بایسته، تمرکز و سرمایهگذاری بیشتری به ترتیب بر توسعه ی مهارتهای ارتباطی، مهارتهای یادگیری و مهارتهای رهبری صورت گیرد.
آموزش کشاورزی
زهرا کرانی
چکیده
پژوهش علی-ارتباطی حاضر با هدف ارتباط بین دانش حضوری با قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه رازی انجام شد. افراد مشارکتکننده در این پژوهش دانشجویان رشتههای کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 1400-1401 و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تعداد 988 نفر بودند (N=988) که بر مبنای ...
بیشتر
پژوهش علی-ارتباطی حاضر با هدف ارتباط بین دانش حضوری با قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه رازی انجام شد. افراد مشارکتکننده در این پژوهش دانشجویان رشتههای کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 1400-1401 و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تعداد 988 نفر بودند (N=988) که بر مبنای جدول کرجسی و مورگان تعداد 276 نفر از آنان به عنوان نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی (دانش حضوری) انجمن کتابخانههای دانشکدهای و تحقیقاتی آمریکا و پرسشنامه استاندارد قابلیت کارآفرینی شورای شهر دورهام انگلستان استفاده شد. روایی صوری و ظاهری ابزار پژوهش به تأیید استادان کارآفرینی و همچنین استادان دانشکده کشاورزی که دارای تجربه در زمینه موضوع بودند، رسید. روایی همگرا از طریق محاسبه (AVE) انجام شد که معادل 8/0 به دست آمد. پایایی ابزار پژوهش نیز از طریق ضریب تتای ترتیبی مورد برسی قرار گرفت که مقدار قابل پذیرشی به دست آمد. بر مبنای نتایج دانشجویان مقطع دکتری از دانش حضوری و قابلیت کارآفرینی بالاتری برخوردار بودند. اما میزان اشراف معلوماتی و قابلیت کارآفرینی دانشجویان مقطع کارشناسی کمتر از سطح متوسط بود. بر اساس ضریب همبستگی اسپیرمن دانش حضوری دانشجویان و ابعاد آن همبستگی مثبتی با قابلیت کارآفرینی داشت. به طوریکه بر اساس نتایج رگرسیون ترتیبی ابعاد دانش حضوری بین 20 تا 30 درصد از قابلیت کارآفرینی دانشجویان را تبیین نمود
آموزش کشاورزی
شهپر گراوندی؛ نگین ملکی
چکیده
بکارگیری کشاورزی دقیق امروز به یک ضرورت انکارناپذیر در بخش کشاورزی تبدیل شده است. توجه به این موضوع در تعاونی های دانشجویی از جنبه مهارت افزایی و آموزش دانشجویان از اهمیتی دو چندان برخوردار می باشد. مقاله حاضر سعی دارد به بررسی نیازهای آموزشی اعضای تعاونی دانشجویی 4802 پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در خصوص کشاورزی دقیق بپردازد. ...
بیشتر
بکارگیری کشاورزی دقیق امروز به یک ضرورت انکارناپذیر در بخش کشاورزی تبدیل شده است. توجه به این موضوع در تعاونی های دانشجویی از جنبه مهارت افزایی و آموزش دانشجویان از اهمیتی دو چندان برخوردار می باشد. مقاله حاضر سعی دارد به بررسی نیازهای آموزشی اعضای تعاونی دانشجویی 4802 پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در خصوص کشاورزی دقیق بپردازد. جامعه مورد مطالعه، اعضای تعاونی دانشجویی فعال در سال 1400 بودند (N=121) که تعداد98 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. بر طبق یافته ها، وضعیت دانشی دانشجویان در مورد کشاورزی دقیق در سطح پایینی قرار دارد (میانگین 80/1 و انحراف معیار 85/0). همچنین نتایج نشان داد افراد مورد مطالعه، سامانه موقعیت یاب جهانی GPS، فناوری های مرتبط با نقشه های عملکرد محصول، اندازه گیری نقطه به نقطه محصول، تجهیز ماشین های موجود به سامانه های کنترل اتوماتیک و فناوری های مرتبط با نقشه های علف هرز را به عنوان مهم ترین نیاز آموزشی خود عنوان نموده اند. نتایج مدل رگرسیونی نیز نشان داد حدود 71 درصد از تغییرات نیاز آموزشی اعضای تعاونی توسط متغیرهای: شرکت در دوره های آموزشی و دسترسی به منابع اطلاعاتی تبیین می شود. از این رو پیشنهاد می شود با راهکارهایی همچون: برگزاری دورههای و کارگاههای آموزشی، تشکیل گروههای تلگرامی و واتساپی، دعوت از متخصصان و .. نسبت به تقویت این مهارت در دانشجویان کشاورزی کمک نمود.
میلاد کاکاوند؛ امیررضا رضایی
چکیده
از آنجایی که در کشور ما دانشگاه ها بخش بزرگی از رسالت آموزش و تربیت نیروی انسانی برای دستی ابی بههدف های پیشرو را برعهده دارند، بررسی نقش هوش هیجانی )خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، همدلی، مهارتاجتماعی( در پیشرفت آموزشی دانشجویان می تواند به برنامه ریزی بهتر و ارایه راهکارهای مفیدتر در نظام آموزشعالی کمک کند. بر این پایه این پژوهش ...
بیشتر
از آنجایی که در کشور ما دانشگاه ها بخش بزرگی از رسالت آموزش و تربیت نیروی انسانی برای دستی ابی بههدف های پیشرو را برعهده دارند، بررسی نقش هوش هیجانی )خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، همدلی، مهارتاجتماعی( در پیشرفت آموزشی دانشجویان می تواند به برنامه ریزی بهتر و ارایه راهکارهای مفیدتر در نظام آموزشعالی کمک کند. بر این پایه این پژوهش با هدف بررسی نقش سویگان هوش هیجانی در پیشرفت آموزشی دانشجویانکشاورزی مقطع کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399 - 1400 انجام شد. بدین منظور از دیدمانتحقیق کمّی به روش میدانی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش 812 تن دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازیکرمانشاه است که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب و استفاده از فرمول کوکران، در نهایت 180دانشجوی کشاورزی از بین دانشجویان به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده ها پرسشنامهاستاندارد هوش هیجانی شرینگ ) 1996 (، بود که روایی شکلی آن با استفاده از نظرات پنل متخصصان و پایایی پرسشنامهبا ضریب آلفای کرونباخ، تتای ترتیبی و شاخص پایایی ترکیبی مورد بررسی قرار گرفت که برای تمامی ساز هها بالاتراز 7/ 0 بوده و تأیید شد. همچنین مقیاس مورد استفاده در پاسخ پرسشنامه براساس طیف لیکرت )کاملاٌ مخالفم تا کاملاٌموافقم( بود. روش اصلی آماری، مدل سازی معادلات ساختاری بود، و به منظور داده پردازی از نرم افزار Smart-PLSاستفاده شد. یافته های مدل نشان می دهد که همه سویگان هوش هیجانی به جز سویه همدلی، در پیشرفت آموزشیدانشجویان کشاورزی مورد مطالعه به لحاظ آماری نقش معنی داری دارند، به گونه ای که تا 33 درصد از واریانسپیشرفت آموزشی دانشجویان کشاورزی به وضعیت هوش هیجانی آنها وابسته است. یافته های این پژوهش چارچوبمفهومی ای را برای توسعه نظریه های آینده فراهم آورده است.
مهشید صابری تنسوان؛ محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ محمدهادی پهلوانی
چکیده
یادگیری کانون اصلی فرآیندهای آموزشی با رویکرد توسعه قابلیت در آموزش عالی به شمار میرود. از اینرو پیشبینی می-شود آموزشی که متضمن دسترسی دانشجویان به فرصتهای یادگیری ژرفتر باشد میتواند موجبات رشد و توسعه فردی و حرفهای آنها را فراهم نماید. در این راستا، هدف از این تحقیق، ارزیابی تاثیر دسترسی به فرصتهای یادگیری ژرفتر ...
بیشتر
یادگیری کانون اصلی فرآیندهای آموزشی با رویکرد توسعه قابلیت در آموزش عالی به شمار میرود. از اینرو پیشبینی می-شود آموزشی که متضمن دسترسی دانشجویان به فرصتهای یادگیری ژرفتر باشد میتواند موجبات رشد و توسعه فردی و حرفهای آنها را فراهم نماید. در این راستا، هدف از این تحقیق، ارزیابی تاثیر دسترسی به فرصتهای یادگیری ژرفتر بر توسعه قابلیتهای کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. جامعه آماری این تحقیق 1000 نفر از دانشجویان فعال در دانشگاه بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب طبق جدول بارتلت و همکاران (2001)، 213 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق برای گردآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS26 و SAS انجام شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد به طور کلی دسترسی به فرصتهای یادگیری ژرفتر و قابلیتهای کارآفرینانه دانشجویان با هم ارتباط مثبت و معناداری دارند. همچنین تجزیه همبستگیهای کانونی ۸ سویهی دسترسی به فرصتهای یادگیری ژرفتر و ۱۱ سویهی قابلیتهای کارآفرینانه دانشجویان به دو جفت متغیر کانونی مهم توسعه فردی مبتنی بر خودآگاهی و رویکرد به یادگیری به ترتیبی با میزان همبستگی 67/0و 37/0منجرشد. نتایج نشان داد که فراهم کردن شرایط و زمینههای یادگیری ژرفتر برای دانشجویان باعث افزایش یا تقویت قابلیتهای کارآفرینانه در آنها میشود.
عباس نوروزی
چکیده
امروزه توسعه برنامههای آموزش کارآفرینی در دانشگاهها و مرکزهای آموزش عالی بر این پیشفرض مبتنی است که مهارتهای کارآفرینی اکتسابی هستند. هدف این تحقیق استخراج عاملهای مؤثر بر مهارتهای کارآفرینی دانشجویان مرکزهای آموزش کشاورزی استانهای فارس، خراسان رضوی و البرز بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و دیدمان پژوهش از نوع ...
بیشتر
امروزه توسعه برنامههای آموزش کارآفرینی در دانشگاهها و مرکزهای آموزش عالی بر این پیشفرض مبتنی است که مهارتهای کارآفرینی اکتسابی هستند. هدف این تحقیق استخراج عاملهای مؤثر بر مهارتهای کارآفرینی دانشجویان مرکزهای آموزش کشاورزی استانهای فارس، خراسان رضوی و البرز بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و دیدمان پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی شکلی آن بر اساس نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید شد و پایایی آن با استفاده از فرمول تتای ترتیبی 9/0= Ɵ محاسبه شد. متغیرهای مستقل تحقیق شامل متغیرهای آموزشی، روان شناختی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و متغیر وابسته تحقیق مهارت های کارآفرینی بود. سنجش متغیرهای مستقل و وابسته با مقیاس ترتیبی انجام گرفت. جامعهی آماری تحقیق (670 نفر) دانشجویان نیمسال آخر مرکز آموزش جهاد کشاورزی استانهای خراسان رضوی، فارس و البرز در سال 1397 بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 245 نفر تعیین شد و به شیوه تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. یافتههای آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین عاملهای آموزشی، روان شناختی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی با مهارت های کارآفرینی ارتباط مثبت و معنی دار وجود دارد. یافتههای مدلهای تعاملی مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که مهمترین عامل مؤثر بر مهارتهای کارآفرینی پاسخگویان عامل روان شناختی است که ضریب مسیر آن 63/0 محاسبه شد. عامل آموزشی به میزان 24/0 = p و عامل اقتصادی به میزان 23/0 = p در مهارتهای کارآفرینی تأثیر داشتند.
مسعود سامیان؛ رضا موحدی؛ حشمت اله سعدی؛ ابراهیم صالحی عمران
چکیده
امروزه دانشگاهها در عرصه های گوناگونی باید پاسخگوی نیازهای روبه رشد جامعه باشند از جمله آموزش، پژوهش، کارآفرینی و مدیریت نیروی انسانی از جمله دانشجویان و اعضای هیات علمی در سطح ملی و بین المللی. در حقیقت دانشگاه مسئول تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر، به عنوان مهمترین سرمایه جامعه است. نقش اساسی مورد انتظار از ...
بیشتر
امروزه دانشگاهها در عرصه های گوناگونی باید پاسخگوی نیازهای روبه رشد جامعه باشند از جمله آموزش، پژوهش، کارآفرینی و مدیریت نیروی انسانی از جمله دانشجویان و اعضای هیات علمی در سطح ملی و بین المللی. در حقیقت دانشگاه مسئول تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر، به عنوان مهمترین سرمایه جامعه است. نقش اساسی مورد انتظار از دانشگاه، پرورش انسانِ دانا، توانا و شکوفاکننده جامعه است. با توجه به نیازهای روبه رشد جامعه و شناسایی شایستگی های مورد نیاز دانشجویان برای کسب شغل پایدار، این پژوهش به دنبال طراحی مدل شایستگی های حرفه ای دانشجویان کشاورزی براساس روش کیفی است. جامعه آماری این پژوهش اعضا هیات علمی دانشگاههای کشاورزی بوعلی سینا، زنجان، رازی کرمانشاه، شیراز و تهران، متخصصان کشاورزی در بخش دولتی و خصوصی میباشند. ابزار پژوهش مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند بوده است که با شمار 28 تن از جامعه آماری انجام شده (11 تن اعضا هیات علمی، 8 تن کارشناسان بخش دولتی و 9 تن فعالان بخش خصوصی)، پردازش داده ها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. یافته ها نشان دادند که شرایط علی به وجود آمدن مقوله ی محوری (شایستگی های دانشجویان کشاورزی) شامل مهارتهای ارتباطی، مهارتهای تجربی و عملی، مهارتهای کارآفرینی، مهارتهای مدیریتی و مهارتهای کار گروهی میباشد. شرایط مداخله گر (تأثیرگذار) نیز شامل وجود مدرسان برجسته، استفاده از وسایل کمک آموزشی و شناخت ظرفیتهای اقتصادی منطقه میباشد. علاوه بر این، شرایط زمینهای و بستر لازم برای به وجودآمدن مقوله ی محوری یعنی شایستگیهای دانشجویان کشاورزی عبارت بودند از: نحوه آموزشهای دانشگاهی، ایجاد علاقه و انگیزه در دانشجویان و ارتباط با فعالان کشاورزی و کشاورزان پیشرو. راهبردهای کنش و واکنش نیز شامل توجه نکردن به نیازهای بازار کار، بهرهگیری از هوش هیجانی و موانع و معضلات بخش کشاورزی و آشنایی با آنها بود.
حمید کریمی؛ رها زارعی؛ ناصر ولی زاده
چکیده
عملکرد تحصیلی دانشجویان از جمله شاخصهای موفقیت فعالیتهای علمی در نظامهای آموزش عالی بهشمار میآید. بخش قابل توجهی از کوششهای نظام آموزشی با هدف دستیابی به عملکرد تحصیلی بالا صورت میگیرد. در این راستا، هدف این پژوهش، تحلیل تأثیر سواد اطلاعاتی، خودراهبری در یادگیری، تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد ...
بیشتر
عملکرد تحصیلی دانشجویان از جمله شاخصهای موفقیت فعالیتهای علمی در نظامهای آموزش عالی بهشمار میآید. بخش قابل توجهی از کوششهای نظام آموزشی با هدف دستیابی به عملکرد تحصیلی بالا صورت میگیرد. در این راستا، هدف این پژوهش، تحلیل تأثیر سواد اطلاعاتی، خودراهبری در یادگیری، تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان نظام آموزش عالی کشاورزی بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعهی آماری مورد بررسی را دانشجویان مقطعهای مختلف تحصیلیِ دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی سراسر کشور تشکیل دادند (236973=N). حجم نمونه بر مبنای جدول کریجسی و مورگان، 386 تن برآورد شد. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب استفاده شد. ابزار اندارهگیری پرسشنامه ای محقق ساخت بود که روایی آن با استفاده از نظرسنجی از گروه متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی محاسبه شد (0/78-0/71=θ) و اعتماد پرسشنامه را برای انجام پژوهش قابل قبول نشان داد. یافتههای تحلیل مسیر پژوهش نشان داد که چهار متغیر خودراهبری در یادگیری، سواد اطلاعاتی، خودکارآمدی تحصیلی و مهارت تفکر انتقادی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی داشتند. همچنین، یافتههای تحلیل مسیر نشان دادند که متغیرهای مستقل پژوهش توانستند 35/8 درصد از تغییرهای واریانس متغیر عملکرد تحصیلی را پیشبینی کنند. در نهایت پیشنهاد شد که دانشگاهها و دانشکدههای کشاورزی، به منظور افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان تغییرهایی در فرآیندهای آموزشی خود ایجاد کنند.
سعید کریمی؛ فاطمه سپهوند؛ احمد سلمان مکریت
چکیده
برای درک بهتر قصد و رفتار کارآفرینانه، عوامل محیطی باید مد نظر قرار گیرند؛ اما در ادبیات تحقیق تاثیر این عوامل بر رفتار فردی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، بر پایهی نظریهی رفتار برنامهریزی شده، رابطه حمایت دانشگاهی با قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در دو کشور همسایه و فارسی زبان ایران و افغانستان بررسی شد. جامعه ...
بیشتر
برای درک بهتر قصد و رفتار کارآفرینانه، عوامل محیطی باید مد نظر قرار گیرند؛ اما در ادبیات تحقیق تاثیر این عوامل بر رفتار فردی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، بر پایهی نظریهی رفتار برنامهریزی شده، رابطه حمایت دانشگاهی با قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در دو کشور همسایه و فارسی زبان ایران و افغانستان بررسی شد. جامعه مورد مطالعه شامل 1250 دانشجوی کارشناسی کشاورزی در دانشگاه بوعلی سینا (650 تن) و دانشگاه سمنگان افغانستان (600 تن) بود که با استفاده از جدول بارتلت و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب، 452 تن از آنها (231 نفر از دانشگاه بوعلی سینا در ایران و 221 نفر از دانشگاه سمنگان در افغانستان) برگزیده شدند و دادههای مطالعه با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده از آنها گردآوری شد. روایی شکلی پرسشنامه با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تأیید شد. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه (در دامنه بین 81/0تا 92/0) ارزیابی و تایید شد. دادههای پژوهش با استفاده از مدلیابی معادلههای ساختاری و روش حداقل مربع جزیی تحلیل شد. نتایج نشان داد که حمایت دانشگاهی رابطه مثبت و معنیداری با نگرش و کنترل رفتار درک شده دارد و از سوی دیگر، نگرش و کنترل رفتار درک شده هر دو به طور مثبتی بر قصد کارآفرینانه تاثیر دارند. نتایج این مطالعه به درک تاثیر حمایت دانشگاهی بر قصد کارآفرینانه و پیشآیندهای آن در دو کشور فارسی زبان و در حال توسعه کمک میکند. نتایج همچنین نشان میدهند که اهمیت نسبی عوامل انگیزشی (یعنی نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده) و پیشایند آنها (یعنی حمایت دانشگاهی) در دو کشور بسیار شبیه هستند و از کاربرد موفق نظریه رفتار برنامهریزی شده در پیش بینی قصد کارآفرینانه در کشورهای غیرغربی حمایت میکنند.
مسعود رضائی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین خوشبینی و شور کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعهی آماری آن را 420 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدهی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تشکیل دادند که 124 تن از آنان با استفاده از نرمافزار SPSS Sample Power و با روش نمونهگیری تصادفی ساده ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین خوشبینی و شور کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعهی آماری آن را 420 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدهی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تشکیل دادند که 124 تن از آنان با استفاده از نرمافزار SPSS Sample Power و با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و دادهها از طریق پرسشنامه گردآوری شد. روایی شکلی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان و پایایی آن با محاسبه آلفای ترتیبی (91/0-80/0=α) تایید شد. بر پایه آمار توصیفی، خوشبینی و شور کارآفرینی بیشتر دانشجویان در حد متوسط به بالا بود. نتیجهی تحلیل همبستگی اسپیرمن نشان داد بین خوشبینی، شور کارآفرینی و سویگان آن با قصد کارآفرینی دانشجویان در سطح یک درصد رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد سه سازه شور توسعهای، شور تاسیسی و عواطف مثبت 49 درصد از واریانس قصد کارآفرینی را تبیین کردند. در پایان با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهادهایی در جهت ارتقای قصد کارآفرینی دانشجویان ارائه شده است.
سعید محمدزاده؛ محبوبه آسیمه
چکیده
نیرنگ ورزی تحصیلی یکی از شکلهای کژرفتاری است که امروزه به یکی از بزرگترین نگرانیهای مؤسسههای آموزش عالی تبدیل شده است. نیرنگ ورزی تحصیلی به دو صورت نیرنگ ورزی در آزمونها و نیرنگ ورزی در تکلیفهای درسی آشکار میشود. هدف این تحقیق بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی و عاملهای ...
بیشتر
نیرنگ ورزی تحصیلی یکی از شکلهای کژرفتاری است که امروزه به یکی از بزرگترین نگرانیهای مؤسسههای آموزش عالی تبدیل شده است. نیرنگ ورزی تحصیلی به دو صورت نیرنگ ورزی در آزمونها و نیرنگ ورزی در تکلیفهای درسی آشکار میشود. هدف این تحقیق بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی و عاملهای مؤثر بر آن بود. روش تحقیق این مطالعه علّی - ارتباطی بود. جامعهی آماری آن مشتمل بر 1456 دانشجوی کارشناسی دانشگاه میباشد که از میان آنان 232 تَن به صورت تصادفی طبقهای با انتساب متناسب به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. روایی این ابزار بر پایهی رأی صاحبنظران آموزش کشاورزی تایید و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای ترتیبی با استفاده از نرمافزار R برای نگرش به نیرنگ ورزی تحصیلی 74/0 و برای عاملهای مؤثر در آن 87/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از آزمونهای من ویت نی، کروسکال والیس، ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل عاملی اکتشافی پردازش شد. یافتهها نشان داد رایجترین شیوه نیرنگ ورزی در آزمونها نگاه کردن به برگه دیگران و نوشتن روی کاغذ و رایجترین شیوه نیرنگ ورزی در تکلیفها گرفتن مقاله از اینترنت و گرفتن تکلیفها از هم کلاسیها میباشد. یافتههای بدست آمده از تحلیل همبستگی نشان داد بین معدل دانشجویان و نگرش آنان به نیرنگ ورزی تحصیلی رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. یافتههای آزمون من ویت نی نیز نشان داد بین نگرش دانشجویان نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی برحسب پیشینهی مشروطی اختلاف معنیداری وجود دارد به طوری که دانشجویان بدون پیشینهی مشروطی نگرش منفیتری نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی داشتهاند. بنابر یافتههای آزمون کروسکال والیس بین نگرش دانشجویان به نیرنگ ورزی تحصیلی بر حسب دانشکده تفاوت آماری معنیداری وجود دارد و دانشجویان دانشکدهی مهندسی زراعی و عمران روستایی نگرش منفیتری نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی داشتهاند. یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد دو عامل ضعف برنامهریزی آموزشی و عاملهای موقعیتی و هنجارهای اجتماعی میتوانند بیش از 40 درصد واریانس انگیزهی نیرنگ ورزی تحصیلی را تبیین کنند.
سعید کریمی
چکیده
هدف این پژوهش توصیفی- همبستگی بررسی رابطهی مهارتهای استخدامپذیری و سازگاری مسیر شغلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 1300 تن از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاههای بوعلی سینا و اراک در سال تحصیلی 97 -1396 بود که بر پایهی جدول کرجسی و مورگان، 341 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش توصیفی- همبستگی بررسی رابطهی مهارتهای استخدامپذیری و سازگاری مسیر شغلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 1300 تن از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی رشتههای کشاورزی دانشگاههای بوعلی سینا و اراک در سال تحصیلی 97 -1396 بود که بر پایهی جدول کرجسی و مورگان، 341 تن از آنان با روش نمونهگیری طبقهای متناسب به عنوان نمونهی تحقیق گزینش شدند. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا تأیید شد. پایایی ابزار پژوهش نیز با استفاده از محاسبه آلفای ترتیبی برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه (در دامنه بین 80/0 تا 93/0) ارزیابی و تایید شد. دادهها با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی و مدلسازی معادلههای ساختاری با کمک نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که مجموعه مهارتهای استخدامپذیری با سازگاری مسیر شغلی رابطه مثبت و معنیداری دارند. همچنین نتایج بیانگر آن بود که مهارتهای حل مسئله قویترین ارتباط معنیدار را با چهار زیرمجموعه سازگاری مسیر شغلی یعنی نگرانی، کنترل، کنجکاوی و اعتماد مسیر شغلی دارد. نتایج این بررسی بر اهمیت توسعه مهارتهای استخدامپذیری دانشجویان به منظور تقویت سازگاری مسیر شغلی آنان تاکید میکند. بر مبنای نتایج، پیشنهادهایی برای سیاستگذاران و آموزشگران در زمینه توسعه مهارتهای استخدامپذیری و سازگاری مسیر شغلی ارایه میشود.
حمید کریمی؛ رها زارعی؛ ناصر ولی زاده
چکیده
کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان همیشه به عنوان یکی از مشکلات نظامهای آموزش عالی بوده است. از این روی، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل تأثیر متغیرهای هوش هیجانی، هوش معنوی و سلامت روان بر فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی بود. این پژوهش، ...
بیشتر
کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان همیشه به عنوان یکی از مشکلات نظامهای آموزش عالی بوده است. از این روی، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل تأثیر متغیرهای هوش هیجانی، هوش معنوی و سلامت روان بر فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی بود. این پژوهش، از نوع پژوهشهای کاربردی است که با استفاده از روش میدانی انجام گرفت. جامعهی آماری همهی دانشجویان دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی در سال تحصیلی 97ـ96 بودند (236973=N). حجم نمونه بنا بر جدول کریجسی و مورگان، 386 تن برآورد شد. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب استفاده شد. ابزار اندارهگیری پرسشنامه بستهپاسخ بود که روایی آن با استفاده از نظرسنجی از متخصصان تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی محاسبه شد (89/0-74/0=θ) و اعتماد پرسشنامه را برای انجام پژوهش قابل قبول نشان داد. یافتههای تحلیل مسیر نشان دادند که متغیرهای مستقل توانستند، 3/69 درصد از تغییرهای واریانس عملکرد تحصیلی، 3/42 درصد از تغییرهای واریانس فرسودگی تحصیلی و 3/30 درصد از تغییرهای واریانس سلامت روان را پیشبینی کنند.
غلام رضا مجردی؛ سیده شیرین گلباز؛ فاطمه آویزه
چکیده
در صورت برخورداری از دانش کافی و نگرش مثبت می توان با بهرهگیری از فناوریهای نانو در بخش کشاورزی به افزایش تولید محصول و امنیت غذایی کمک کرد. این پژوهش با هدف سنجش دانش و نگرش 345 تن از دانشجویان کارشناسیارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد فناوریهای نانو با استفاده از پرسشنامه به انجام رسید که از بین آنها 120 تن به ...
بیشتر
در صورت برخورداری از دانش کافی و نگرش مثبت می توان با بهرهگیری از فناوریهای نانو در بخش کشاورزی به افزایش تولید محصول و امنیت غذایی کمک کرد. این پژوهش با هدف سنجش دانش و نگرش 345 تن از دانشجویان کارشناسیارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد فناوریهای نانو با استفاده از پرسشنامه به انجام رسید که از بین آنها 120 تن به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان داد که دانش کلی دانشجویان نسبت به کاربرد فناوری نانو در بخش کشاورزی در حد کمتر از متوسط (89/2 از 5) است. میانگین نمرهی نگرش پاسخگویان نسبت به کاربرد فناوری نانو در بخش کشاورزی نیز (96/2 از 5) بیانگر نگرش نه چندان مساعد آنها نسبت به کاربرد فناوری نانو در این بخش بود. بالغ بر 90 درصد دانشجویان به منابع اطلاعاتی چون اینترنت، کتاب، تلویزیون و مجله دسترسی داشتند و اثر بخشی این منابع در اشاعه فناوریهای نانو را مثبت ارزیابی کردند ولی در مقام مقایسه تنها 2/44 درصد از دانشجویان نقش نهادهای دولتی، چون ادارات کشاورزی، محیطزیست و منابع طبیعی در اشاعهی فناوریهای نانو را موثر دانستند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نیز نشان داد که متغیرهای دانش پاسخگویان، رایانه و اینترنت، کتاب و سن دانشجویان تاثیر مثبت و معنی داری بر متغیر وابسته یعنی نگرش دانشجویان نسبت به کاربرد فناوری نانو در بخش کشاورزی داشت. لذا متغیرهای مستقل و میانجی مورد ارزیابی در مجموع 59 درصد از واریانس مربوط به متغیر وابسته را با استفاده از روش تحلیل مسیر تبیین کردند.
زهرا کرانی؛ کیومرث زرافشانی؛ امیرحسین علی بیگی؛ مریم حسینی لرگانی
چکیده
هدف کلی این پژوهش علی-ارتباطی بررسی نگرش دانشجویان رشته ی کشاورزی نسبت به وضع موجود دوره های کارآموزی و مشکلات احتمالی این دوره ها بود جامعه ی آماری پژوهش را دانشجویان رشته های کشاورزی در دانشکده های کشاورزی غرب کشور که واحدکارآموزی را گذراندند، تشکیل دادند(381=N )که با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 285 نفر برآورد گردید. گروه ...
بیشتر
هدف کلی این پژوهش علی-ارتباطی بررسی نگرش دانشجویان رشته ی کشاورزی نسبت به وضع موجود دوره های کارآموزی و مشکلات احتمالی این دوره ها بود جامعه ی آماری پژوهش را دانشجویان رشته های کشاورزی در دانشکده های کشاورزی غرب کشور که واحدکارآموزی را گذراندند، تشکیل دادند(381=N )که با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 285 نفر برآورد گردید. گروه دوم شامل اعضای هیأت علمی بودند که درس کارآموزی را در دانشگاه های مذکور داشتند وباتوجه به محدود بودن آنها (N=34) از روش سرشماری استفاده شد و گروه سوم شامل کارفرمایان در سازمان ها بودند که کارآموزان برای گذراندن دوره کارآموزی به اداره آنان مراجعه کرده بودند که تعداد 63 تن از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته چهار قسمتی بود که قسمت اول پرسشنامه برای هر سه گروه استفاده شد. در قسمت دوم پرسشنامه به بررسی نگرش، رضایتمندی، مشکلات کارآموزی ویژگی های کارآموزی و مهارت شغلی دانشجویان از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. در قسمت سوم پرسشنامه عوامل بهبود دوره کارآموزی از کارفرمایان و اعضای هیأت علمی پرسیده شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از طریق پیش آزمون با استفاده از آزمون تتای ترتیبی و از طریق نرم افزارR برای بخش های مختلف محاسبه گردید(θ=./84تا0/95). میانگین ها نشان داد که رضایت دانشجویان از دوره های کارورزی کم است بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بهبود دهنده های دوره ی کارآموزی عوامل مشارکتی، مدیریتی، اقتصادی و دولتیحمایتی بودند که بر اساس نتایج رگرسیون خطی سه عامل مدیریتی، اقتصادی و دولتی حمایتی از قدرت تبیین کنندگی بیشتری نسبت به سایر عوامل در بهبود دوره های کارآموزی برخوردار بودند.
امید جمشیدی؛ ابوالمحمد بندری؛ اصغر باقری؛ عباس نوروزی؛ محمدجواد سبحانی
چکیده
بهرغم اهمیت کار در روستاهای کشور بهعنوان یکی از مهمترین سیاستها در برنامههای آموزش عالی کشاورزی، شمار شایان توجهی از دانشجویان کشاورزی پس از دانشآموختگی وارد بازار کار مناطق روستایی نمیشوند. ازاینرو، هدف این تحقیق واکاوی نگرش دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی و عاملهای موثر نسبت به اشتغال در مناطق ...
بیشتر
بهرغم اهمیت کار در روستاهای کشور بهعنوان یکی از مهمترین سیاستها در برنامههای آموزش عالی کشاورزی، شمار شایان توجهی از دانشجویان کشاورزی پس از دانشآموختگی وارد بازار کار مناطق روستایی نمیشوند. ازاینرو، هدف این تحقیق واکاوی نگرش دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی و عاملهای موثر نسبت به اشتغال در مناطق روستایی بود. روش انجام تحقیق پیمایشی و از نوع توصیفی همبستگی و جامعه آماری آن دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 96ـ1395 بود (1192=N). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 170 نفر تعیین و نمونهگیری نیز به روش تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای بود که برای سنجش روایی ظاهری از نظرسنجی متخصصان، روایی تشخیصی از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE) با مقدار 40/0 تا 48/0 و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی (CR) با مقدار 77/0 تا 88/0 برای مقیاسهای مختلف تحقیق بهره گرفته شد. نتایج نشان داد، نزدیک به 55 درصد از دانشجویان نگرش مثبت و بهنسبت مثبتی به اشتغال در مناطق روستایی داشتند. همچنین برپایه آزمونهای مقایسه-ای دانشجویان پسر نسبت به گروه دختران و دانشجویان ساکن روستا نسبت به همتایان ساکن شهر از نگرش به اشتغال روستایی مثبتتری برخوردار بودند. بنابر نتایج تحلیل همبستگی بین درآمد خانواده، مدت اقامت در روستا و علاقه به کشاورزی و نگرش رابطه معنیدار آماری وجود داشت. نتایج مدلسازی معادلههای ساختاری نیز نشان داد که سه عامل «ویژگیهای فردی کارآفرینانه»، «عاملهای اجتماعی و اقتصادی» و «سیاستهای حمایتی دولت» توانسته-اند 86 درصد از تغییرات متغیر وابسته نگرش به اشتغال روستایی را تبیین کنند.
جعفر یعقوبی؛ پریسا نجفلو؛ وحید محمدی
چکیده
شبکههای اجتماعی مجازی با آسانسازی آموزش و روشهای فراگیری، نقش مهمی در آموزش کشاورزی دارند. هدف کلی این تحقیق، تحلیل مدل پذیرش فناوری در رفتار دانشجویان مهندسی کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنها بود. پژوهش از نوع علّی- ارتباطی انجام شد. جامعهی مورد مطالعه همهی ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی مجازی با آسانسازی آموزش و روشهای فراگیری، نقش مهمی در آموزش کشاورزی دارند. هدف کلی این تحقیق، تحلیل مدل پذیرش فناوری در رفتار دانشجویان مهندسی کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی آنها بود. پژوهش از نوع علّی- ارتباطی انجام شد. جامعهی مورد مطالعه همهی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95-1394 بودند (1102N=). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد (150=n). نمونهها با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته، ابزار اصلی گردآوری دادهها بود که روایی آن با نظرسنجی از اعضای هیئتعلمی کشاورزی دانشگاه زنجان و پایایی آن با انجام پیشآزمون و اندازهگیری ضریب پایایی تتا، تأیید شد (89/0 - 73/0=ɵ). دادهها با نرمافزارهای AMOS و SPSS تجزیه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر نشان داد، 17 درصد از تغییرپذیری متغیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، توسط قصد استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تبیین میشود. همچنین، 21 درصد از تغییرپذیری متغیر قصد استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی توسط متغیر نگرش نسبت به شبکههای اجتماعی مجازی تبیین شده است و 21 درصد از تغییرپذیری نگرش نسبت به شبکههای اجتماعی مجازی نیز توسط دو متغیر مستقل سودمندی درک شده و آسانی کاربرد درک شده تبیین شده است.
مجتبی سوختانلو؛ ابوالمحمد بندری
چکیده
ارزیابی مطلوب دانشجویان کشاورزی از رشته تحصیلی خود می تواند موجب بالا رفتن میزان انگیزه تحصیلی شود که این مسأله به نوبه خودمنجر به رضایت تحصیلی بیشتر آنان میشود. لذا، هدف تحقیق بررسی تأثیر ارزیابی از رشته تحصیلی بر رضایت تحصیلی و نقش میانجی انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری شامل همهی دانشجویان کارشناسی ...
بیشتر
ارزیابی مطلوب دانشجویان کشاورزی از رشته تحصیلی خود می تواند موجب بالا رفتن میزان انگیزه تحصیلی شود که این مسأله به نوبه خودمنجر به رضایت تحصیلی بیشتر آنان میشود. لذا، هدف تحقیق بررسی تأثیر ارزیابی از رشته تحصیلی بر رضایت تحصیلی و نقش میانجی انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری شامل همهی دانشجویان کارشناسی کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 95-94، تبود (740N=). در این پژوهش علّی-ارتباطی حجم نمونه با کمک فرمول کوکران 275 نفر بهدست آمد (275n=) و پاسخ گویان از طریق نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامهای در سه بخش رضایت تحصیلی، ارزیابی از رشته تحصیلی به همراه بخش مقیاس استاندارد انگیزش تحصیلی والراند (1992) بود. روایی محتوایی پرسشنامه با نظرسنجی کارشناسان و چندتن از اعضای هیأت علمی مورد تأیید قـرار گرفت. روایی تشخیصی (AVE) و پایایـی ترکیبـی (CR) ابـزار تحقیـق نیز با بـرآورد مدل انـدازه گیری و پس از اعمـال نظرهای فنی لازم تأمین شـد. دادههـای گـردآوریشـده بـا اسـتفاده SPSSWin20 و LISREL پـردازش و از مدلسـازی معادلههای سـاختاری بـرای تحلیـل آنهـا استفاده شـد. یافتهها نشان دادند که بین میزان پیشرفت تحصیلی با میزان رضایت تحصیلی، انگیزش تحصیلی و ارزیابی از رشته، همبستگی مثبت و معنیداری وجود داشت. بنابر نتایج مدل معادلههای ساختاری، سهم تأثیرگذاری ارزیابی رشته تحصیلی بر میزان رضایت تحصیلی دانشجویان از رشته بهطور مستقیم 64 درصد و با کمک متغیر میانجی انگیزش تحصیلی، 25 درصد تأیید شد. از میان شاخصهای ارزیابی از رشته و شاخصهای سنجش رضایت از رشته تحصیلی، به ترتیب شاخص میزان اهمیت قایل شدن به رشته در جامعه (ضریب تبیین 3041/0) و تمایل به شاغل شدن (به عنوان شغلی اصلی) در رشته تحصیلی خود (ضریب تبیین 2601/0)، سهم بیشتری را در مدل تحقیق به خود اختصاص دادند.
جمشید اقبالی؛ علی اسدی؛ مریم روستایی
چکیده
تعامل مناسب استاد راهنما و دانشجو تأثیر بسیار زیادی در کیفیت نگارش پایان نامه و رضایت دانشجو دارد؛ از این رو در نظر گرفتن معیارهای مناسب برای انتخاب استاد راهنما ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی عاملهای مؤثر بر انتخاب استاد راهنما توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. روش این پژوهشگراندد تئوری است و راهکارهایهای مورد استفاده برای ...
بیشتر
تعامل مناسب استاد راهنما و دانشجو تأثیر بسیار زیادی در کیفیت نگارش پایان نامه و رضایت دانشجو دارد؛ از این رو در نظر گرفتن معیارهای مناسب برای انتخاب استاد راهنما ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی عاملهای مؤثر بر انتخاب استاد راهنما توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. روش این پژوهشگراندد تئوری است و راهکارهایهای مورد استفاده برای گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختارمند و مشاهده بود. جامعهآماری شامل همهی دانشجویان و دانش آموختگان دانشکده اقتصاد و توسعهی کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی داشگاه تهران(N=280) در سال 1395 بود که 7 نفر از دانشجویان و دانشآموختگان ارشد و دکتری20 نفر(در جمع 27 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری متوالی بود و انتخاب نمونه ها تا رسیدن به مفهوم مورد نظر انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نظریه پایهور و نرم افزار NVivo10 برای کدگذاری مصاحبهها استفاده شد. برای رسیدن به نظریهی زمینهای با مطالعه مصاحبهها و یادداشتها بر طبق مدل دیدمانی (پارادایمی) اشتراس و کوربین (1999) کدگذاری در سه مرحله به شیوهی کدگذاری آزاد، انتخابی و محوری انجام شد. نتایج نشان داد؛ قدرت و نفوذ استاد راهنما در سازمانها از شرایط علّی انتخاب استاد راهنما و توصیهی دوستان و دانشجویان سالبالایی و دانش استاد راهنما پدیده محوری، شهرت و اعتبار استاد راهنما نیز از شرایط مداخلهگر، شرایط زمینه نیز ویژگیهای رفتاری و شخصیتی و فعالیتهای سیاسی و فوقبرنامه استادان بود. راهبردها نیز دسترسی به استاد راهنما و ارتباط مجازی، در نهایت پیامدها دفاع به هنگام، رضایت کمیته پایاننامه، دانشجو از پایان نامه و استفاده سازمانها از پایان نامه خواهدبود.
سعید کریمی؛ بهنوش ستوده
چکیده
هدف این پژوهش، تبیین و ارزیابی رابطهی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (خودپیروی، شایستگی و ارتباط) ، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاههای غرب کشور بود که در این زمینه نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطهی بین ارضای نیازهای بنادین روانشناختی و درگیری تحصیلی بررسی و ارزیابی شد. جامعه آماری این ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تبیین و ارزیابی رابطهی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (خودپیروی، شایستگی و ارتباط) ، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاههای غرب کشور بود که در این زمینه نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطهی بین ارضای نیازهای بنادین روانشناختی و درگیری تحصیلی بررسی و ارزیابی شد. جامعه آماری این پژوهش 6598 تن دانشجوی کارشناسی کشاورزی در پنج دانشگاه دولتی غرب کشور (همدان، کردستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان) بود که از میان آنان، بر پایه جدول بارتلت،365 تن با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامههای استاندارد گردآوری و با استفاده از روش مدلسازی معادلههای ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی و با کمک نرم افزار SmartPLS 3 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادندکه ارضای هر سه نوع نیاز بنیادین روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی با درگیری تحصیلی رابطه مستقیم مثبت و معناداری دارند. همچنین، خودکارآمدی تحصیلی رابطهی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی را میانجیگری میکند. این نتایج اهمیت ارضای نیازهای بنیادین را بیان کرده و نشان میدهند که برای بهبود درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی به تنهایی کفایت نمیکند، بلکه دانشجویان باید احساس خودپیروی و شایستگی کنند و پیوند و ارتباط واقعی با دانشگاه، استادان و همکلاسیها را تجربه کنند.