آموزش کشاورزی
تحلیل نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی بر اساس سرمایه روانشناختی و انطباق پذیری مسیر شغلی

ژیان ویسی نژاد؛ زهرا اطهری

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، ، صفحه 57-72

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362082.1941

چکیده
  افزایش پیوسته بیکاری دانش آموختگان نظام آموزش عالی به یکی از چالش‎های بزرگ اجتماعی- اقتصادی کشور تبدیل شده است. در این راستا از جمله راهبردهای مهم، آماده کردن دانشجویان برای داشتن روحیه کارآفرینی و کارآفرین شدن آنان است که در پی آن قابلیت‏ ها و مهارت‏ های کارآفرینی کسب شده در دانشگاه‎ها، می‎تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد. ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
مقایسه جنسیتی اثر خطی و غیر خطی پیش‌آیندهای الگوی قصد کارآفرینی در دانشجویان کشاورزی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 15، شماره 64 ، خرداد 1402، ، صفحه 139-163

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362536.1949

چکیده
  گر چه پژوهش ‏ها نشان می‏ دهند که شکل‌گیری قصد کارآفرینی بر اساس سرمایه‏ های اجتماعی و روان‌شناختی صورت می‏گیرد؛ اما روابط خطی و همچنین نادیده گرفتن جنسیت در این باره، ممکن است به روشنی شکل گیری ساز و کار قصد کارآفرینی را توضیح ندهد. بر این پایه، هدف اصلی این مطالعه، مقایسه اثر خطی و غیرخطی (اثر درجه دوم) سرمایه‏ اجتماعی بر ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی

زهرا اطهری

دوره 14، شماره 63 ، اسفند 1401، ، صفحه 92-111

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.361426.1934

چکیده
  دستیابی به توسعه پایدار مستلزم تربیت نیروی انسانی متخصص و شایسته از طریق مراکز و نهادهای آموزشی است. این در حالی است که یکی از دغدغه‏ های آموزش عالی کشاورزی به ویژه در سال‎های اخیر مسأله نگهداشت دانشجویان می ‎باشد. لذا هدف کلی این پژوهش علی- ارتباطی، تحلیل عوامل مؤثر بر نگهداشت دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
چالش های اجرای دوره کارورزی دانشجویان (کاردانی وکارشناسی)کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی از دیدگاه مجریان

شهرام مقدس فریمانی؛ مریم محمودی؛ مجید رضا خداوردیان

دوره 14، شماره 63 ، اسفند 1401، ، صفحه 112-138

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.129151

چکیده
  کارورزی یک برنامه آموزشی یگانه است که هدف آن ادغام تحصیل با برنامه ها و عملکردهای تجربی است. ارتقای اثربخشی دوره کارورزی دانشجویان کشاورزی نیازمند بررسی نارسایی های اجرای این دوره در سالهای گذشته، تجربه های موفق اجرای این برنامه در سایر کشورها و دریافت و جمع بندی نظرات معاونین آموزشی و کارشناسان آموزشی مستقر در مرکزهای تحقیقات و ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
ارائه یک الگوی ساختاری توسعه مهارت‌های نرم بایسته در میان دانشجویان کشاورزی: یک رویکرد آمیخته

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر؛ سید محمود حسینی؛ سید احمدرضا پیش بین

دوره 14، شماره 61 ، مهر 1401، ، صفحه 81-99

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.360278.1913

چکیده
  هدف این تحقیق ارائه الگوی ساختاری توسعه مهارت‌ های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی بود. در این راستا، از رویکردی آمیخته (کیفی- کمی) استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، داده‌ها از طریق مصاحبه‌ های نیمه ساختاریافته با 19 تن از اعضای هیئت‌ علمی رشته‌های کشاورزی خبره در موضوع پژوهش با روش نمونه‌ گیری هدفمند و گلوله برفی گردآوری شد. در این ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تبیین روابط ساختاری بین مؤلفه‌های مهارت‌های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی: کاربردی از تحلیل دیمتل فازی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی؛ احمد رضوانفر؛ سید محمود حسینی؛ سید احمدرضا پیش بین

دوره 14، شماره 60 ، خرداد 1401، ، صفحه 33-47

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.357292.1873

چکیده
  هدف این تحقیق تبیین رابطه ‏های ساختاری بین مؤلفه‌های مهارت‌های نرم بایسته در دانشجویان کشاورزی (9 مهارت نرم) بود. در این راستا، از دانش خبرگان دانشگاهی بر مبنای فن دیمتل فازی استفاده شد. بر این مبنا، دیدگاه‌های 11 نفر از خبرگان دانشگاهی از طریق پرسشنامه‏ ای پنج گزینه‌ای، مبتنی بر طیف لیکرت، احصاء شد. نتایج تحقیق نشان داد که مهارت‌های ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
ارتباط بین دانش حضوری با قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان رشته های کشاورزی دانشگاه رازی

زهرا کرانی

دوره 14، شماره 60 ، خرداد 1401، ، صفحه 88-109

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.358321.1892

چکیده
  پژوهش علی-ارتباطی حاضر با هدف ارتباط بین دانش حضوری با قابلیت‌های کارآفرینی دانشجویان رشته‌های کشاورزی دانشگاه رازی انجام شد. افراد مشارکت‌کننده در این پژوهش دانشجویان رشته‌های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 1400-1401 و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تعداد 988 نفر بودند (N=988) که بر مبنای ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
بررسی نیازهای آموزشی کشاورزی دقیق در تعاونی دانشجویی دانشگاه رازی

شهپر گراوندی؛ نگین ملکی

دوره 13، شماره 59 ، اسفند 1400، ، صفحه 146-159

https://doi.org/10.22092/jaear.2022.357357.1875

چکیده
  بکارگیری کشاورزی دقیق امروز به یک ضرورت انکارناپذیر در بخش کشاورزی تبدیل شده است. توجه به این موضوع در تعاونی های دانشجویی از جنبه مهارت افزایی و آموزش دانشجویان از اهمیتی دو چندان برخوردار می باشد. مقاله حاضر سعی دارد به بررسی نیازهای آموزشی اعضای تعاونی دانشجویی 4802 پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در خصوص کشاورزی دقیق بپردازد. ...  بیشتر

تأثیر سویگان هوش هیجانی در پیشرفت آموزشی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی

میلاد کاکاوند؛ امیررضا رضایی

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، ، صفحه 73-90

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354360.1822

چکیده
  از آنجایی که در کشور ما دانشگاه ها بخش بزرگی از رسالت آموزش و تربیت نیروی انسانی برای دستی ابی بههدف های پیشرو را برعهده دارند، بررسی نقش هوش هیجانی )خودانگیزی، خودآگاهی، خودکنترلی، همدلی، مهارتاجتماعی( در پیشرفت آموزشی دانشجویان می تواند به برنامه ریزی بهتر و ارایه راهکارهای مفیدتر در نظام آموزشعالی کمک کند. بر این پایه این پژوهش ...  بیشتر

نقش فرصت‌های یادگیری ژرفایی بر توسعه‌ی قابلیت‌های کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

مهشید صابری تنسوان؛ محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ محمدهادی پهلوانی

دوره 13، شماره 56 ، خرداد 1400، ، صفحه 111-129

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354436.1824

چکیده
  یادگیری کانون اصلی فرآیندهای آموزشی با رویکرد توسعه قابلیت در آموزش عالی به شمار می‌رود. از این‌رو پیش‌بینی می-شود آموزشی که متضمن دسترسی دانشجویان به فرصت‌های یادگیری ژرف‌تر باشد می‌تواند موجبات رشد و توسعه فردی و حرفه‌ای آن‌ها را فراهم نماید. در این راستا، هدف از این تحقیق، ارزیابی تاثیر دسترسی به فرصت‌های یادگیری ژرف‌تر ...  بیشتر

عامل های مؤثر بر مهارت های کارآفرینی دانشجویان کشاورزی مرکزهای آموزش کشاورزی

عباس نوروزی

دوره 12، شماره 55 ، اسفند 1399، ، صفحه 122-136

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.124316

چکیده
  امروزه توسعه برنامه­های آموزش کارآفرینی در دانشگاه­ها و مرکزهای آموزش عالی بر این پیش­فرض مبتنی است که مهارت­های کارآفرینی اکتسابی هستند. هدف این تحقیق استخراج عامل­های مؤثر بر مهارت­های کارآفرینی دانشجویان مرکزهای آموزش کشاورزی استان­های فارس، خراسان رضوی و البرز بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و دیدمان پژوهش از نوع ...  بیشتر

مدل شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان کشاورزی از دیدگاه خبرگان

مسعود سامیان؛ رضا موحدی؛ حشمت اله سعدی؛ ابراهیم صالحی عمران

دوره 12، شماره 55 ، اسفند 1399، ، صفحه 137-156

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.124317

چکیده
  امروزه دانشگاه­­ها در عرصه­ های گوناگونی باید  پاسخگوی نیازهای روبه رشد جامعه­ باشند از جمله آموزش، پژوهش، کارآفرینی و مدیریت نیروی انسانی از جمله دانشجویان و اعضای هیات­ علمی در سطح ملی و بین­ المللی. در حقیقت دانشگاه مسئول تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر، به عنوان مهم­ترین سرمایه جامعه است. نقش اساسی مورد انتظار از ...  بیشتر

تأثیر سواد اطلاعاتی، خودراهبری در یادگیری، تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی

حمید کریمی؛ رها زارعی؛ ناصر ولی زاده

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، ، صفحه 118-137

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.342437.1711

چکیده
  عملکرد تحصیلی دانشجویان از جمله شاخص‏های موفقیت فعالیت‏های علمی در نظام‏های آموزش عالی به‏شمار می‎آید. بخش قابل توجهی از کوشش‏های نظام آموزشی با هدف دست‏یابی به عملکرد تحصیلی بالا صورت می‎گیرد. در این راستا، هدف این پژوهش، تحلیل تأثیر سواد اطلاعاتی، خودراهبری در یادگیری، تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد ...  بیشتر

نقش حمایت دانشگاهی در شکل‌گیری قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی کشاورزی: مقایسه دو دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و سمنگان افغانستان

سعید کریمی؛ فاطمه سپهوند؛ احمد سلمان مکریت

دوره 11، شماره 51 ، اسفند 1398، ، صفحه 108-125

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.341247.1679

چکیده
  برای درک بهتر قصد و رفتار کارآفرینانه، عوامل محیطی باید مد نظر قرار گیرند؛ اما در ادبیات تحقیق تاثیر این عوامل بر رفتار فردی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش، بر پایه‌ی نظریه‌ی رفتار برنامه‌ریزی شده، رابطه حمایت دانشگاهی با قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی در دو کشور همسایه و فارسی زبان ایران و افغانستان بررسی شد. جامعه ...  بیشتر

رابطه‌ی بین خوش‌بینی و شور کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس

مسعود رضائی

دوره 11، شماره 49 ، شهریور 1398، ، صفحه 145-160

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.127574.1645

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی رابطه‌ی بین خوش‌بینی و شور کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعه‌ی آماری آن را 420 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تشکیل دادند که 124 تن از آنان با استفاده از نرم‌افزار SPSS Sample Power و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ...  بیشتر

نگرش دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی و عامل‌های مؤثر بر آن

سعید محمدزاده؛ محبوبه آسیمه

دوره 11، شماره 48 ، خرداد 1398، ، صفحه 30-42

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.124123.1571

چکیده
  نیرنگ ورزی تحصیلی یکی از شکل‌های کژرفتاری است که امروزه به یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مؤسسه‌های آموزش عالی تبدیل شده است. نیرنگ ورزی تحصیلی به دو صورت نیرنگ ورزی در آزمون‌ها و نیرنگ ورزی در تکلیف‌های درسی آشکار می‌شود. هدف این تحقیق بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان نسبت به نیرنگ ورزی تحصیلی و عامل‌های ...  بیشتر

بررسی رابطه‌ی مهارت‌های استخدام‌پذیری و سازگاری مسیر شغلی در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه‌های بوعلی سینا و اراک

سعید کریمی

دوره 11، شماره 48 ، خرداد 1398، ، صفحه 124-138

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.126065.1614

چکیده
  هدف این پژوهش توصیفی- همبستگی بررسی رابطه‌ی مهارت‌های استخدام‌پذیری و سازگاری مسیر شغلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 1300 تن از دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی رشته‌های کشاورزی دانشگاه‌های بوعلی سینا و اراک در سال تحصیلی 97 -1396 بود که بر پایه‌ی جدول کرجسی و مورگان، 341 تن از آنان با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای ...  بیشتر

اثر هوش هیجانی، هوش معنوی و سلامت روان برکاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی

حمید کریمی؛ رها زارعی؛ ناصر ولی زاده

دوره 10، شماره 47 ، اسفند 1397، ، صفحه 139-155

https://doi.org/10.22092/jaear.2019.124343.1574

چکیده
  کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان همیشه به عنوان یکی از مشکلات نظام‏های آموزش عالی بوده است. از این روی، شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل تأثیر متغیرهای هوش هیجانی، هوش معنوی و سلامت روان بر فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی بود. این پژوهش، ...  بیشتر

دانش و نگرش دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد ریزفناوری در کشاورزی

غلام رضا مجردی؛ سیده شیرین گلباز؛ فاطمه آویزه

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، ، صفحه 55-66

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.116931.1465

چکیده
  در صورت برخورداری از دانش کافی و نگرش مثبت می توان با بهره‌گیری از فناوری‌های نانو در بخش کشاورزی به افزایش تولید محصول و امنیت غذایی کمک کرد. این پژوهش با هدف سنجش دانش و نگرش 345 تن از دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد فناوری‌های نانو با استفاده از پرسشنامه به انجام رسید که از بین آنها 120 تن به ...  بیشتر

کارآموزی و عوامل بهبود آن از دید اعضای هیأت علمی، کارفرمایان و دانش‌جویان کشاورزی دانشکده‌های غرب کشور

زهرا کرانی؛ کیومرث زرافشانی؛ امیرحسین علی بیگی؛ مریم حسینی لرگانی

دوره 10، شماره 45 ، شهریور 1397، ، صفحه 116-136

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.121254.1497

چکیده
  هدف کلی این پژوهش علی-ارتباطی بررسی نگرش دانشجویان رشته ی کشاورزی نسبت به وضع موجود دوره های کارآموزی و مشکلات احتمالی این دوره ها بود جامعه ی آماری پژوهش را دانشجویان رشته های کشاورزی در دانشکده های کشاورزی غرب کشور که واحدکارآموزی را گذراندند، تشکیل دادند(381=N )که با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 285 نفر برآورد گردید. گروه ...  بیشتر

عامل‌های مؤثر بر نگرش دانش‌جویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی نسبت به اشتغال در مناطق روستایی

امید جمشیدی؛ ابوالمحمد بندری؛ اصغر باقری؛ عباس نوروزی؛ محمدجواد سبحانی

دوره 10، شماره 44 ، خرداد 1397، ، صفحه 149-167

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.120309.1472

چکیده
  به‌رغم اهمیت کار در روستاهای کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها در برنامه‌های آموزش عالی کشاورزی، شمار شایان توجهی از دانشجویان کشاورزی پس از دانش‌آموختگی وارد بازار کار مناطق روستایی نمی‌شوند. ازاین‌رو، هدف این تحقیق واکاوی نگرش دانشجویان رشته‌های کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی و عامل‌های موثر نسبت به اشتغال در مناطق ...  بیشتر

کاربرد شبکه‌های اجتماعی در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان

جعفر یعقوبی؛ پریسا نجفلو؛ وحید محمدی

دوره 9، شماره 43 ، اسفند 1396، ، صفحه 17-29

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.108485.1319

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی مجازی با آسان‌سازی آموزش و روش‌های فراگیری، نقش مهمی در آموزش کشاورزی دارند. هدف کلی این تحقیق، تحلیل مدل پذیرش فناوری در رفتار دانشجویان مهندسی کشاورزی دانشگاه زنجان نسبت به کاربرد شبکه‌های اجتماعی مجازی در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آن‌ها بود. پژوهش از نوع علّی- ارتباطی انجام شد. جامعه‌ی مورد مطالعه همه‌ی ...  بیشتر

تأثیر نگرش دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی از رشته تحصیلی بر رضایت آموزشی با واسط هگری انگیزه تحصیلی

مجتبی سوختانلو؛ ابوالمحمد بندری

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، ، صفحه 42-58

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.110418.1385

چکیده
  ارزیابی مطلوب دانشجویان کشاورزی از رشته تحصیلی خود می تواند موجب بالا رفتن میزان انگیزه تحصیلی شود که این مسأله به نوبه خودمنجر به رضایت تحصیلی بیشتر آنان می‏شود. لذا، هدف تحقیق بررسی تأثیر ارزیابی از رشته تحصیلی بر رضایت‏ تحصیلی و نقش میانجی انگیزش تحصیلی در میان دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری شامل همه‏ی دانشجویان کارشناسی ...  بیشتر

عامل های موثر بر انتخاب استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان دانشکده اقتصاد وتوسعه کشاورزی دانشگاه تهران

جمشید اقبالی؛ علی اسدی؛ مریم روستایی

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، ، صفحه 59-73

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.101178.1395

چکیده
  تعامل مناسب استاد راهنما و دانشجو تأثیر بسیار زیادی در کیفیت نگارش پایان نامه و رضایت دانشجو دارد؛ از این رو در نظر گرفتن معیارهای مناسب برای انتخاب استاد راهنما ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی عامل‌های مؤثر بر انتخاب استاد راهنما توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. روش این پژوهشگراندد تئوری است و راهکارهای‌های مورد استفاده برای ...  بیشتر

نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابط هی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان کشاورزی غرب ایران

سعید کریمی؛ بهنوش ستوده

دوره 9، شماره 42 ، آذر 1396، ، صفحه 136-151

https://doi.org/10.22092/jaear.2018.115717.1433

چکیده
  هدف این پژوهش، تبیین و ارزیابی رابطه‌ی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (خودپیروی، شایستگی و ارتباط) ، خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه‌های غرب کشور بود که در این زمینه نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه‌ی بین ارضای نیازهای بنادین روانشناختی و درگیری تحصیلی بررسی و ارزیابی شد. جامعه آماری این ...  بیشتر