آموزش کشاورزی
تأثیر مهارت‌های فردی، خودکارآمدی و محیط یادگیری بر تمایل به کارآفرینی هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان خوزستان

حیدر سوادی پور؛ سید محمد جواد سبحانی؛ مسعود برادران

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 مهر 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.370424.2071

چکیده
  با وجود اهمیت کشاورزی در تأمین امنیت غذایی و توسعه پایدار، نگرانی شایانی در پرورش نگرش کارآفرینانه در میان نسل جوان فعال در این بخش، به ویژه در مناطقی با شرایط اقتصادی-اجتماعی خاص مانند استان خوزستان، وجود دارد. به همین سبب در این پژوهش علی-ارتباطی با دیدمان دیدمان آمیخته، به بررسی روابط بین مهارت‌های فردی (جامعه‌پذیری، برنامه‌ریزی، ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
جذب دانشجویان بین‌المللی در آموزش عالی کشاورزی: یک مورد کاوی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبداله زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 مهر 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.370439.2072

چکیده
  چکیده این تحقیق کاربردی با هدف تحلیل وضعیت راهبردی جذب دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به انجام رسید. در مرحله نخست، اسناد بالادستی فرادانشگاهی و درون‌دانشگاهی بررسی شد. بدین ترتیب، تعداد 34 عامل خارجی (16 فرصت‌ و 18 تهدید) و 41 عامل داخلی (18 قوت و 23 مورد ضعف‌) شناسایی شد. در مرحله دوم نسبت به تدوین یافته‌های ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
شناسایی و تحلیل پیشران‌های توسعه آموزش تغییرات اقلیمی در آموزش عالی کشاورزی (مطالعه موردی: دانشگاه‌های منتخب ایران)

بهمن خسروی پور؛ مسلم سواری؛ سید جعفر نجات

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 مهر 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.370511.2073

چکیده
  در مواجهه با چالش‌های بی‌سابقه تغییرات اقلیمی، این پژوهش به شناسایی و اولویت‌بندی پیشران‌های توسعه آموزش تغییرات اقلیمی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران پرداخته است. دیدمـان تحقیـق آمیختـه و بـه لحاظ هـدف کاربردی با رویکرد اکتشـافی بـود. با بهره‌گیری از یک رویکرد ترکیبی (کیفی-کمی) و در چارچوب آینده‌پژوهی، داده‌ها از طریق مصاحبه‌های ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
ارائه یک سیستم خبره برای تعیین آفات و بیماری‌های درختان میوه دانه‌دار

ابوالفضل کاظمی؛ مرضیه کریمی؛ امیر فاتحی کیوی

دوره 17، شماره 72 ، خرداد 1404، ، صفحه 3-13

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368922.2058

چکیده
  سیستم های خبره با هدف در دسترس قرار دادن مهارت های افراد متخصص، برای افراد غیر متخصص طراحی شده اند. این برنامه ها الگوی تفکر و شیوه ی عملکرد انسان را شبیه سازی می کنند و باعث نزدیکی عملکرد سیستم های خبره با عملکرد انسان یا فرد خبره می شوند. در سال‌های اخیر، خیل کثیری از سیستم‌های خبره کامپیوتری برای بخش‌های متنوعی از کشاورزی در جهان ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل‌های موثر در پذیرش الگوی کشت بهینه در توسعه پایدار بخش کشاورزی

مسعود سامیان؛ موسی اعظمی؛ رضا بهراملو

دوره 17، شماره 72 ، خرداد 1404، ، صفحه 14-29

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.369053.2059

چکیده
  بهینه‌سازی الگوی کشت یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های بخش کشاورزی کشور در جهت دستیابی به توسعه پایدار است که از سوی محققان، کارشناسان و فعالان این بخش تأکید شده است، البته پذیرش الگوی کشت جدید و بهینه از سوی کشاورزان به عامل‌های پرشماری بستگی دارد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عامل‌های موثر در پذیرش الگوی کشت بهینه است. دیدمان تحقیق آمیخته ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
سنجش مهارت‌های حرفه‌ای هنرجویان سال آخر گرایش گیاهان دارویی هنرستان‌های کشاورزی

ساجده السادات حسینی گوشکی؛ عنایت عباسی؛ شهرام مقدس فریمانی

دوره 17، شماره 72 ، خرداد 1404، ، صفحه 30-45

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.369203.2060

چکیده
  با توجه به اهمیت کسب مهارت‌های عملی جهت آماده‌سازی هنرجویان کشاورزی برای ورود به بازار کار، شناخت عوامل موثر بر این فرآیند می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش مناسب کمک کند. بنابراین، این پژوهش با هدف تحلیل عوامل مؤثر بر اکتساب مهارت‌های اشتغال هنرجویان گیاهان دارویی هنرستان‌های کشاورزی انجام شده است. تحقیق به لحاظ ماهیت کمّی و به لحاظ ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
دیدگاه کارشناسان پهنه‌های کشاورزی استان اردبیل نسبت به اثربخشی، مانع‌ها و راهکارهای توسعه نظام نوین ترویج کشاورزی

اصغر باقری؛ ایوب نعمتی؛ نیر امامی

دوره 17، شماره 72 ، خرداد 1404، ، صفحه 46-62

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.369336.2061

چکیده
  ترویج کشاورزی طی دهه‌های فعالیت خود با چالش‌هایی مواجه بوده است که برای رفع آن طرح نظام نوین ترویج از سال 1395 در کشور به اجرا درآمد و اکنون به‌مثابه نظام رایج ترویج شناخته می‌شود. این مطالعه به بررسی دیدگاه کارشناسان نظام پهنه‌بندی استان اردبیل نسبت به اثربحشی، موانع و راهکارهای توسعه این نظام پرداخته است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
بررسی تاثیر فعالیت های سربازان سازندگی در عملکرد آموزش وترویج کشاورزی

مجید رضا خداوردیان؛ پیمان فلسفی؛ احمد یعقوبی فرانی؛ امیر افضلی گروه

دوره 17، شماره 72 ، خرداد 1404، ، صفحه 63-82

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.369081.2062

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فعالیت های سربازان سازندگی درعملکردآموزش وترویج کشاورزی طی آخرین دوره آن یعنی سال های 98- 97 انجام شده است .این تحقیق از حیث نوع ،کاربردی محسوب شده و روش تحقیق آن توصیفی و تحلیلی و نوع تحقیق کمی می‌باشد و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. میزان تتای ترتیبی کل متغیرها برابر0/91 بدست آمده است. برای‌ ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل بازدارند ه های اجرایی پایگا ه های الگویی جامع تولیدی ترویجی در تولیدمحصول سالم

علی اسداله پور کوتنایی؛ مجیدرضا خداوردیان

دوره 17، شماره 72 ، خرداد 1404، ، صفحه 83-95

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.369541.2064

چکیده
  هـدف ایـن پژوهـش بررسی موانع اجرایی سایت های الگوئی جامع تولیدی ترویجی در تولید محصولات سالم بود. از بعـد ماهیـت فلسـفی، دیدمـان تحقیـق کمـی و از جنبه هـدف، کاربـردی و بر حسـب چگونگی گـردآوری داده ها، غیرآزمایشـی اسـت. جامعه آمـاری شـامل مسـئولان سـایتهای الگوئـی تولیـد محصول هـای سـالم کشـور در سـه سـال منتهـی بـه 1403بودنـد. از ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل ارتباط دانش و نگرش محیط‌زیستی دانشجویان دانشگاه های زنجان

فهیمه زاهدی؛ علی شمس

دوره 17، شماره 72 ، خرداد 1404، ، صفحه 96-105

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.134271

چکیده
  محیط‌زیست به‌عنوان بستر اصلی حیات موجودات زنده، به‌شدت تحت تأثیر فعالیت‌های انسانی قرار گرفته است، که این موضوع ضرورت بازنگری در نگرش و رفتار نسل‌های آینده را بیش‌ازپیش آشکار می‌سازد. دانشجویان به‌عنوان آینده‌سازان و مدیران فردا، نقش کلیدی در حفاظت از محیط‌زیست ایفا می‌کنند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین دانش و نگرش محیط‌زیستی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
ساخت شبکه زیست بوم کارآفرینانه گروه‌های آموزشی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

فاطمه اسکوهی؛ حمید موحد محمدی؛ احمد رضوانفر؛ امیر علم بیگی

دوره 17، شماره 72 ، خرداد 1404، ، صفحه 106-122

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.134272

چکیده
  زیست‌بوم کارآفرینانه دانشگاهی، برای فعالیت‌های کارآفرینانه دانشگاهی بسیار ضروری است زیرا نه تنها به‌عنوان روانساز موجب شتاب‌دهی تجاری‌سازی دانش می‌شود، بلکه بستری برای حفظ توسعه پایدار کارآفرینی دانشگاهی بوده و جهت پویایی آن عمل می‌نماید. این تحقیق، به ‌منظور بررسی اهمیت شبکه‌‌سازی در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی انجام ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نیازسنجی آموزشی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت های تعاونی تولید کشاورزی استان‌های ایلام و خوزستان

شیدا یوسفی برهانی؛ سید مهدی میردامادی

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، ، صفحه 3-19

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368027.2044

چکیده
  برگزاری دوره های آموزشی برای افزایش مهارت مدیران ‌عامل و اعضای هیئت مدیره تعاونی های تولید، از جمله مهم‌ترین برنامه و پروژه های طرح ملی "توانمندسازی اعضای تعاونی های تولید و پایداری 110 الگوی نظام بهره‌برداری شرکت های تعاونی، احیاء و توسعه 550 هزار هکتار اراضی استان های خوزستان و ایلام" بوده است. این تحقیق با هدف بررسی نیازهای آموزشی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه

زهرا اطهری؛ بهروز مرادی

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، ، صفحه 20-33

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368515.2051

چکیده
  به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه ‎های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آن‏ها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نقش حمایت اجتماعی ادراک ‏شده در رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی: جستجوی رابطه‏ های پیش بینی کننده خطی و غیر خطی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، ، صفحه 34-49

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368590.2052

چکیده
  شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته ‏های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکز‏های آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه ‏ی رشته‏ های ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل وضعیت آموزش برخط دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک در دوران همه گیری کرونا

مسعود رضائی

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، ، صفحه 50-69

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368804.2056

چکیده
  بحران کووید-19 تغییر و دگرگونی دیجیتالی آموزش را سرعت بخشید و دانشگاه‌ها ناچار شدند تنها از یادگیری برخط استفاده کنند. هدف اصلی این پژوهش آسیب‌شناسی یادگیری برخط در آموزش عالی کشاورزی در دوران کرونا از دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعه‌ی آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی کشاورزی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
اعتبار سنجی تأثیر نظام اداری سازمان جهاد کشاورزی فارس و میانجی گری مدیریت دانش بر کیفیت آموزش کشاورزان

سمیه نگهداری؛ سعید طالبی؛ فرزاد محمدجانی

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، ، صفحه 70-82

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368851.2057

چکیده
  فرهنگ سازمانی به عنوان عامل پایداری و رشد سازمان ها در نظر گرفته می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرگذاری فرهنگ اداری بر کیفیت تدریس و آموزش با واسطه‌‌گری مدیریت دانش در نظام نوین ترویج کشاورزی بود. روش تحقیق علی-ارتباطی بود. جامعه آماری تحقیق شامل مروجان جهادکشاورزی ،اعضای هیات علمی ایستگاههای تحقیقات کشاورزی، اعضای هیات علمی رشته ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
اثر سواد محیط‌زیستی بر رفتار بهینه محیط زیستی هنرجویان کشاورزی و دانش آموزان مدارس سبز استان تهران

امیررضا رضایی؛ سیده رعنا موسوی تازه کند؛ حمید موحد محمدی

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، ، صفحه 83-97

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.134008

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی اثر سواد محیط زیستی بر رفتار پایدار و دوست دار محیط زیست هنرجویان و دانش آموزان هنرستان‌های کشاورزی و مدارس سبز استان تهران می باشد، مسئله اصلی پژوهش این است که آیا بین سواد محیط زیستی و رفتارهای پایدار در این دو گروه تفاوت وجود دارد و اگر بله، این تفاوت چگونه است؟ برای دستیابی به هدف پژوهش از روش ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
ترازگری آمادگی فناوری- بازار نرم افزارهای منتخب مبتنی بر گوشی‌های هوشمند در حوزه ترویج و آموزش کشاورزی

احسان صادقی زاده؛ سید محمد جواد سبحانی؛ معصومه فروزانی

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، ، صفحه 98-109

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.134001

چکیده
  ضرورت دستیابی به امنیت غذایی، الگوهای پایدار کشاورزی و توسعه کشاورزی هوشمند، موجب تقویت مطالعات فناوری با نگاهی جامعه‌شناختی شده است. پیوند عمیق میان راهبردهای توسعه کشاورزی و دگرگونی‌های فناورانه نشان می‌دهد که برای پشتیبانی از نوآوری و کارآفرینی، به ابزارها و روش‌شناسی‌های نوین ارزیابی فناوری نیاز است. از این رو، این پژوهش ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تبیین سازوکارهای توسعه دانشگاه کارآفرین در آموزش عالی کشاورزی ایران

کبری ارکوازی؛ سید احمدرضا پیش بین؛ یوسف حجازی؛ امیر علم بیگی

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، ، صفحه 99-117

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.134003

چکیده
  توجه به سرمایه ­های انسانی جهت نیل به آرمان­های اقتصادی ضرورتی انکارناپذیر است. در این میان دانشگاه­ها به عنوان نهاد متولی توسعه و پرورش سرمایه های انسانی مورد نیاز جامعه سهم بسزایی در اقتصاد دانش بنیان دارند. در این راستا، دانشگاه ها با تحولات جدید و چالش برانگیزی مواجه شده که موجب ظهور مفهوم متمایزی تحت عنوان «دانشگاه کارآفرین» ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل کاربرد شبکه‌های اجتماعی مجازی بعنوان مکمل برنامه‌های آموزش کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا در دوره شیوع کووید 19

احمد یعقوبی فرانی؛ فاطمه علی توکلی؛ آذر صفری نوید

دوره 16، شماره 71 ، اسفند 1403، ، صفحه 115-129

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.134004

چکیده
  رسانه‌های الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی مجازی به بخش جدایی ناپذیری از زندگی بشر تبدیل شده و نقش آنها در بهبود یادگیری و تغییر رفتار افرد، مورد توجه محققان می‌باشد. این موضوع بویژه در دوره همه‌گیری کووید 19 و برای جبران محدودیت‌ حضور فیزیکی فراگیران در محیط‌های آموزشی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. بر همین پایه در این تحقیق با استفاده ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل های مؤثر برتوانایی زنان روستایی اسلام آباد غرب در انجام کشاورزی پایدار

رضا موحدی؛ ثریا مرادی؛ ترانه صرامی فروشانی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 3-21

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.366727.2029

چکیده
  زنان روستایی، به عنوان گروهی تأثیرگذار در توسعه جوامع روستایی می باشند که نیازمند توانمندسازی در ابعاد گوناگون هستند. در تحقیق حاضر هدف بررسی توانمندسازی آموزشی زنان روستایی و عوامل آموزشی_ترویجی، اقتصادی، اجتماعی مؤثر بر آن در زمینه کشاورزی پایدار می‌باشد که در سال 1402 انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شمار 2054 تن از زنان روستایی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل نظام‌مند محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی

سمانه یگانه؛ محبوبه عارفی؛ غلامرضا شمس؛ عباس نوروزی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 22-43

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.367085.2031

چکیده
  محتوا در برنامه آموزشی ترویج کشاورزی به عنوان عنصر اصلی آموزش در طول تاریخ و در کشورهای مختلف مورد توجه بوه است. به این دلیل که شالوده انتقال دانش و توسعه مهارت کشاورزان است و بر فرآیندهای تصمیم‌گیری و شیوه‌های کشاورزی آنها تأثیر می-گذارد. بررسی انتقادی محتوای ارائه‌شده از طریق برنامه‌های آموزشی ترویج کشاورزی برای اطمینان از اثربخشی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نیاز آموزشی تولیدکنندگان گیلاس استان خراسان رضوی به تجارت الکترونیکی

الهام منزه؛ احمد رضوانفر؛ سیدحمید موحد محمدی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 44-63

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.367071.2032

چکیده
  کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است‌ که نیاز به بررسی تجارت الکترونیکی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت آموزش و آگاهی تولیدکنندگان از ضرورت‌های به‌ کارگیری مدل‌های تجارت الکترونیکی، این پژوهش با هدف تحلیل نیاز آموزشی معماری‌های تجارت الکترونیکی در بین تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسان‌رضوی انجام ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل های موثر در گسترش خدمات ترویج و افزایش ضریب نفوذ دانش کشاورزی در استان کرمانشاه

غفار قنبری؛ امیرحسین علی بیگی؛ اسماعیل کرمی دهکردی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 64-86

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.367537.2035

چکیده
  طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و پهنه‌بندی عرصه‌های تولید در مرکزهای جهاد کشاورزی به‌منظور افزایش ضریب نفوذ دانش و پوشش خدمات ترویج کشاورزی از سال 1395 در سطح پهنه‌های تولیدی انجام شد. اما با وجود مزایای این طرح، هم‌چنان ایرادهایی از سویگان گوناگون از جمله عدم ‌دسترسی به آمار دقیق در خصوص پهنه‌ها، غیر بومی بودن و تک تخصصی بودن برخی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل ارتباط بین نشانگرهای پردازش ذهن و رفتار حافظ محیط زیست زنبورداران شهرستان جوانرود

شکوفه بختور؛ شهپر گراوندی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 87-105

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.367656.2039

چکیده
  درپژوهش حاضر سعی شد با استفاده از مدل تلفیقی هرمان-آیزن، به بررسی رفتار زیست‌محیطی زنبورداران پرداخته شود. جامعه آماری این تحقیق زنبورداران شهرستان جوانرود (N=180) بودند که در دوره‌های آموزش زیست محیطی شرکت کرده بودند و به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته سه قسمتی بود که روایی آن توسط اساتید ...  بیشتر