آموزش کشاورزی
تأثیر مهار ت های نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارت های نرم هوش هیجانی در دانشجویان کشاورزی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 3-18

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365850.2014

چکیده
  کاوش در ادبیات اشتغال‏ پذیری نشان می‏‏ دهد که شواهد تجربی در زمینه بر هم کنش مهارت‏ های نرم اندک بوده و به همین سبب بررسی این موضوع دارای اهمیت است؛ زیرا، می‏ تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه مهارت‏ های نرم داشته باشد. در این پژوهش علّی ارتباطی با دیدمان کمّی، تأثیر مهارت‏ های‌ نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارت‌های نرم هوش هیجانی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
اثربخشی آموز ش های تخصصی مؤسسه تحقیقات واکسن و سر مسازی رازی همخوان با عملیات مطلوب تولید در بهبود فرآورده های زیستی

شهرام مقدس فریمانی؛ سید سهیل قائم مقامی؛ محمدرضا اسدی

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 20-43

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365997.2018

چکیده
  دوره‌های آموزشی تخصصی کارکنان شاغل در بخش های تولیدی در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بر مبنای دستورکار عملیات مطلوب تولید (GMP) در جهت بهبود فرآیند تولید فرآورده‌های زیستی برگزار می شوند. هدف این تحقیق ارزشیابی اثربخشی آموزش های تخصصی ضمن خدمت کارکنان شاغل در بخش های تولیدی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در جهت بهبود فرآیند ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل های تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

بهمن خسروی پور؛ سهیلا پورجاوید؛ زینت درویشی

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 44-68

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366175.2022

چکیده
  سواد محیط زیستی، از نظر مفهومی، شناخت و سواد لازم درباره‌ی مفهوم‌های کلیدی، مسئله‌های محیط زیستی و آشنایی با مهارت‌های لازم برای رویارویی با آنهاست. از این‌رو با توجه به اهمیت سواد محیط زیستی افراد در حفاظت از محیط زیست به عنوان میراثی گران‌بها برای نسل‌های آینده، تحقیق‌حاضر با هدف واکاوی عامل‌های تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
الگوی آموزش گروهی حرفه آموزی کشاورزی به مددجویان

زهرا خوشنودی فر؛ سعیده نظری نوقابی؛ مجید رضا خداوردیان؛ غلامرضا گودرزی؛ علی اکبر داودی راد؛ سیروس بهادری

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 69-86

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366003.2019

چکیده
  حرفه‌آموزی کشاورزی در برنامه‌های بازپروری مددجویان در بند به شیوه‌های متداول کیفیت و اثربخشی مناسبی برخوردار نبوده آموزش مشارکتی و فعالیت گروهی سبب افزایش انگیزه و یادگیری عمیق می‌شود. این پژوهش با هدف به‌کارگیری حرفه‌آموزی کشاورزی با استفاده از الگوی طرح تدریس عضو-گروه (Team Member Teaching Design-TMTD) در ندامتگاه اراک انجام شد. از نظر هدف ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
شاخص های مناسب تولید و پخش برنامه های آموزش تلویزیونی در بخش کشاورزی استان کرمانشاه

امیرحسین علی بیگی؛ نگین میری جعفرآبادی؛ فاطمه پورقاسم

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 87-107

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366318.2023

چکیده
  بر پایه تجارب و مشاهدات، برنامه های آموزش کشاورزی تلویزیونی چنان که انتظار می رود مورد اقبال کشاورزان نیستند. این پژوهش با دیدمان آمیخته با هدف شناسایی و اعتباریابی شاخص‌های یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی برای کشاورزان انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی افراد خبره در زمینه تدوین برنامه و آشنا به محیط روستا در سازمان صدا و ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
ارزشیابی سایت های الگوئی جامع تولیدی ترویجی در تولید محصول سالم

علی اسداله پور کوتنایی؛ مجید رضا خداوردیان

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 108-125

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366701.2028

چکیده
  هدف این پژوهش ارزشیابی میزان موفقیت سایت های الگوئی جامع تولیدی ترویجی در تولید محصول سالم بود. از بعد ماهیت فلسفی، دیدمان تحقیق کمی و از جنبه هدف، کاربردی و بر حسب چگونگی گردآوری داده ها، غیرآزمایشی است. جامعه آماری شامل مسئولان سایت های الگوئی تولید محصول های سالم کشور در سه سال منتهی به 1402 بودند. از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل رابطه بین دانش آموخته شده و کاربرد آن توسط شالیکاران مازندران شرکت کننده در دوره های آموزشی ترویجی مدیریت تلفیقی آفات برنج

هادی مؤمنی هلالی؛ مهرداد عمواقلی طبری؛ وحید خسروی؛ هدی آبادیان؛ علیرضا نبی‌پور

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 126-142

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366954.2030

چکیده
  راهبرد مدیریت تلفیقی آفات به عنوان یک سیاست مهم سازگار با محیط‌زیست طی سالی‌های اخیر در بستر دوره‌های آموزشی ترویجی کشاورزی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت. بر این مبنا، هدف از این تحقیق ارزیابی رابطه میان واکنش شالیکاران نسبت به دوره‌های آموزشی ترویجی، دانش مدیریت تلفیقی آفات و استفاده عملی از دانشِ آموخته‌شده شالیکاران مشارکت‌کننده ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
سنجش ترانظری تاثیر آموزش های حضوری و مجازی مدیریت پسماندهای کشتزاری به گندمکاران روانسر

ناصر ناصری؛ شهپر گراوندی؛ فرحناز رستمی

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 5-21

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.364339.1985

چکیده
  رفتار نامناسب با بقایای زراعی می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری بر محیط زیست به همراه داشته باشد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر مدیریت بقایای زراعی در گندمکاران شهرستان روانسر در سال زراعی 1401-1402 انجام شد. به منظور بررسی تصمیمات و رفتارهای کشاورزان در طی مراحل آموزش، از الگو فراتئوری تغییر (TTM ) به عنوان ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
الگوی سویگانی نگاشتِ شناختی زیست‌بوم کارآفرینی دانشجویی در آموزش عالی کشاورزی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ فاطمه رجبیان غریب

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 22-47

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365320.2003

چکیده
  چکیده این پژوهش با بهره‌گیری از دو روش تحقیق در قالب یک طرح تحقیق متوالی به انجام رسید. در ابتدا، با تشکیل گروه کانونی متشکل از گروهی از دست‌اندرکاران زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان (N=22)، نسبت به عارضه‌یابی کارآفرینی دانشجویی به عنوان یک موقعیت مسئله‌مند اقدام شد. در گام تحلیلی از رویکرد توسعه و تحلیل ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
شاخص آمادگی پذیرش فناوری (TRI) کشاورزان خوزستان در استفاده از شبکه‌های پیام-رسان آموزش کشاورزی

خدیجه سلیمانی؛ بهمن خسروی پور؛ مسعود یزدان پناه؛ کاترین لوهر؛ اشتفان سیبر؛ مسلم سواری

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 48-66

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365557.2005

چکیده
  شبکه‌های پیام‌رسان از جمله دستاوردهای عصر پرشتاب پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، پسندیده‌ترین رسانه اجتماعی تلقی شده و به طور چشمگیری مورد اقبال واقع شده‌اند. شبکه‌های پیام‌رسان با پراکنش گسترده و شتاب بالا ابزار مناسبی برای این هدف بویژه دستیابی به هدف‌های آموزشی ـ ترویجی برای کشاورزان هستند. این پژوهش با هدف بررسی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
الگوی افرازش کیفیت آموزشی هنرستان های کشاورزی خوزستان

علی پیرامون؛ مسعود برادران؛ مسلم سواری

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 67-88

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365442.2009

چکیده
  هدف آموزش فنون کشاورزی در هنرستان های کشاورزی تربیت نیروی فنی کشاورزی و ایجاد علاقه در آن ها برای تولید محصولات کشاورزی می‌باشد. اما، در این مسیر هنرستان‌های کشاورزی در مقایسه با دبیرستان‌های دیگر از وضعیت آموزشی مطلوبی برخوردار نیستند و در تعلیم و تربیت با مشکل‌های پرشماری روبرو هستند. عمده این چالش ها و مساله‌ها در سویگان آموزشی، ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
توازن میان فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در مدیریت آموزش عالی کشاورزی: یک تحلیل محتوای کیفی

فاطمه سلیمانی؛ مسعود بیژنی؛ فاطمه سپهوند

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 89-105

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365679.2010

چکیده
  یکی از چالش‌های اصلی در حوزه آموزش عالی کشاورزی، چگونگی تعادل میان دو عرصه آموزش و پژوهش است. هدف اصلی این مطالعه، تحلیل محتوای تعادل میان آموزش و پژوهش در عرصه کشاورزی بود. به منظور دستیابی به این هدف، از روش مرور نظام‌مند در قالب تحلیل محتوای کیفی استقرایی استفاده شد. پس از جستجو و ارزیابی مطالعات مرتبط، 125 مطالعه به عنوان نمونه ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل های مؤثر برانگیزش مدیران و کارشناسان ستادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای شرکت در دوره های آموزش کشاورزی ضمن خدمت

مجید رضا خداوردیان؛ زید اله حشمتی؛ رحیم میرزایی ملااحمد

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 107-134

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365823.2013

چکیده
  هدف این پژوهش تعیین عامل های مؤثر برانگیزش مدیران و کارشناسان ستادی برای شرکت در دوره‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان ستادی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده و به‌منظور شناسایی و رتبه‌بندی عامل های انگیزشی شرکت کنندگان در دوره‌های آموزشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تعداد 365 تن از مدیران و کارشناسان بود که بر اساس جدول نمونه ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
کیفیت سنجی خدمات آموزشی و فنی شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای، فنی و مهندسی کشاورزی استان‌تهران

محسن ملک لی؛ امیر علم بیگی؛ یوسف حجازی؛ سید محمود حسینی

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 135-159

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365885.2015

چکیده
  ترویج کشاورزی به دلیل ماهیت حیاتی که در فقرزدایی و افزایش امنیت غذایی دارد، ضروری است تا طی رویکرد تکثرگرایی در ترویج کشاورزی ورود و مانایی کنشگران جدید را به جد مورد توجه قرار دهد. یکی از این کنشگران بخش خصوصی است که موضوع کیفیت ارائه خدمات آموزشی به این بخش توسط ارائه‌دهندگان خدمات فنی کشاورزی اهمیتی مضاعف دارد. در این رابطه کارایی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
رهیافت آموزشی توانمندسازی زنان تسهیلگر روستایی حاشیه طرح آبخوانداری کوثر تنگستان

مهناز امیر امینی خلف لو؛ علی اکبر خسروی بابادی؛ حمیدرضا رضازاده بهادران؛ پرویز بیات؛ علیرضا حسنی بافرانی

دوره 15، شماره 67 ، اسفند 1402، ، صفحه 11-32

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.362634.1956

چکیده
  زنان روستایی نیروی عمده برای ایجاد تحول و توسعه‌ی روستایی محسوب می‌شوند. از جمله رویکردهای مهم توجه به جامعه زنان روستایی آموزش و توانمندسازی آنان است که یکی از شیوه‌های موثر آن به کارگیری زنان پیشروی محلی با عنوان «تسهیلگران» ظرفیت سازی و محرک در جامعه است. آموزش و پشتیبانی دانشی و مهارتی از این زنان روستایی تسهیلگر یکی از ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل ‏های آموزشی – ترویجی و روانشناختی موثر بر استفاده شالیکاران دزفول از کودهای آلی

زهرا اسکندری؛ مسلم سواری؛ مسعود یزدان پناه

دوره 15، شماره 67 ، اسفند 1402، ، صفحه 33-56

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.363269.1968

چکیده
  این تحقیق با هدف کلی بررسی نقش عامل‏ های آموزشی- ترویجی و روانشناختی اثرگذار بر استفاده شالیکاران از کودهای آلی به هنگام کشت برنج انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را 4700 برنج‏کار شهرستان دزفول تشکیل می ‏دهند که حجم نمونه برمبنای جدول کرجسی و مورگان، به روش نمونه‏ گیری خوشه ‏ای 360 نمونه برآورد شد. ابزار گردآوری داده ‏ها پرسشنامه ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
انگیز ه ی هنرجویان هنرستا ن های کشاورزی وزارت جهادکشاورزی برای ورود به دور ه ی دوم متوسطه

شهرام مقدس فریمانی؛ مریم محمودی؛ نوذر منفرد

دوره 15، شماره 67 ، اسفند 1402، ، صفحه 57-75

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.363365.1971

چکیده
  بررسی در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران، هنرستان های کشاورزی مرکز تربیت نیروی انسانی ماهر به شمار می روند. با توجه به کاهش قابل توجه نسبت دانش آموزان کشاورزی به کل دانش آموزان مقطع متوسطه در یک دهه گذشته، بررسی وضعیت انگیزشی این دانش آموزان ضروری است، لذا هدف این تحقیق بررسی وضعیت انگیزشی هنرجویان ورودی در هنرستان های کشاورزی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نقش ناهمگونی مهار ت آموزی فنی بر اشتغا ل پذیری درک شده دانشجویان کشاورزی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 15، شماره 67 ، اسفند 1402، ، صفحه 76-93

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.364375.1987

چکیده
  بر پایه ادبیات، بررسی نقش مهارت‏های فنّی در اشتغال‏ پذیری درک شده دانشجویان کشاورزی، از دید محقّقان، مغفول مانده است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش مهارت‌های فنّی در اشتغال‌پذیری ادراک شده دانشجویان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش کاربردی، دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی رشته‏ های مختلف کشاورزی در دانشگاه‌های ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل رفتاری دانشجویان نسبت به سامانه مدیریت یادگیری آموزش کشاورزی

سید محمد جواد سبحانی؛ امید جمشیدی؛ زهرا فزونی اردکانی

دوره 15، شماره 67 ، اسفند 1402، ، صفحه 94-116

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.364436.1990

چکیده
  در سال‌های اخیر، همه‌گیری کووید19 اهمیت آموزش مجازی را در تغییر الگوهای آموزش عالی افزایش داده است. از این رو، نظام آموزش عالی کشاورزی که بر فعالیت‌های عملگرا متکی است، نیاز خاصی به درک رفتار مخاطبان خود برای بهبود نتایج یادگیری دارد. این پژوهش با دیدمان کمی و روش علّی-معلولی به تحلیل رفتار دانشجویان نسبت به نظام‌های مدیریت یادگیری ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
افرازش انگیز ه ی تدریس اعضای هیأت علمی کشاورزی غرب کشور

امیرحسین علی بیگی؛ معصومه تقی بیگی

دوره 15، شماره 67 ، اسفند 1402، ، صفحه 117-139

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.364560.1992

چکیده
   پژوهش حاضر با هدف ارایه‌ی مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئت علمی رشته های کشاورزی در دانشگاه‌های دولتی غرب کشور با دیدمان آمیخته (کمّی - کیفی) اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی از نظریه پایه‌ور استفاده شد که به شناسایی مولفه‌های مدل ارتقای انگیزه تدریس اعضای هیئت‌علمی انجامید. روش پژوهش در بخش کمّی علّی-ارتباطی بود. جامعه‌ی آماری ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل‌های مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان هنرستان‌های کشاورزی استان البرز

عباس نوروزی؛ سید داود حاجی میررحیمی؛ حسن سبزه علی توران پشتی

دوره 15، شماره 67 ، اسفند 1402، ، صفحه 140-157

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365122.2002

چکیده
  جامعه دانش‌آموزی را باید بزرگ‌ترین سرمایه یک کشور قلمداد کرد. از جمله مهم‌ترین انتخاب‌های دانش-آموزان در پایان دوره اول متوسطه، انتخاب رشته تحصیلی برای ادامه تحصیل در دوره دوم متوسطه است. این پژوهش با هدف بررسی عامل‌های موثر بر انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان رشته‌های کشاورزی هنرستان‌های کاردانش استان البرز در سال تحصیلی 1403-1402 انجام ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
برآورد نیروی انسانی دانش‌آموخته دانشگاهی گرایش باغبانی مورد نیاز کشور بر پایه ماده 21 بهره وری کشاورزی

سعیده سادات کرمانی پوربقایی؛ حسین حکم آبادی؛ سیروس سنگری؛ علی بابا گل زاده

دوره 15، شماره 66 ، آذر 1402، ، صفحه 11-28

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362700.1959

چکیده
  هماهنگی و سازگاری لازم در برون‌دادهای نظام آموزشی با نیازهای بازار کار یکی از مهم­ترین نگرانی ­های برنامه‌ریزان است. توسعه کمی و کیفی آموزش عالی می‌بایست متناسب با هدف­ های از پیش تعیین شده و در راستای پاسخگویی به نیازهای مهارتی و تخصصی کشور با توجه به توان دانش‌آموختگان باشد. بیش­تر دگرگونی­ ها که منجر به توسعه اقتصادی، ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل عامل‌های مؤثر در پذیرش کشت کلزا توسط کشاورزان شهرستان جوانرود

موسی اعظمی؛ سید وهبی حسینی؛ کاروان شانازی

دوره 15، شماره 66 ، آذر 1402، ، صفحه 29-49

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362968.1962

چکیده
  آگاهی یافتن از این عامل ها برنامه ریزی های اصولی و منطبق بر شرایط حاکم بر جامعه کشاورزان فراهم گردد. دراین راستا تحقیق حاضر به بررسی عامل های مؤثر در پذیرش کشت کلزا در شهرستان جوانرود، استان کرمانشاه پرداخته است. این تحقیق از نوع بررسی های توصیفی-تحلیلی بوده که به روش پیمایش انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کشاورزان کلزا کار شهرستان ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نقش موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در پیش بینی شناسه های دانشجو ودانش آموخته ماهر منابع طبیعی مورد نیاز کشور در سال 1403

علی اکبر دماوندی؛ رحمت یحیی نژاد عزیزی

دوره 15، شماره 66 ، آذر 1402، ، صفحه 50-66

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.363069.1964

چکیده
  نیروی انسانی ماهر و کارآزموده هر کشور، روند توسعه اقتصادی- اجتماعی آن کشور را تعیین می کند. درنتیجه بهره برداری بهینه از نیروی انسانی هر کشوری به عنوان هدف راهبردی توسعه در نظر گرفته می شود. پایین بودن بهره وری نیروی کار بخش کشاورزی و منابع طبیعی تا حد زیادی، ناشی از نبود برنامه های جدی و اساسی برای سرمایه گذاری، اصلاح زیرساخت ها و توسعه ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل های تأثیرگذار بر شایستگی های کارآفرینی اعضای تعاونی دانش آموختگان علوم دامی لرستان

شیوا درویشیان؛ رضوان قنبری موحد؛ سعید غلامرضایی

دوره 15، شماره 66 ، آذر 1402، ، صفحه 67-85

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362653.1965

چکیده
  موفقیت ﯾﮏ شرکت تعاونی در ﺑﺨﺶ ﭘﻮﯾﺎی ﮐﺸﺎورزی ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﻣﻨﺎﺑﻊ سخت افزاری ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﻣﺎﻟﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﻫﺎی نرم افزاری ﯾﻌﻨﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ شایستگی‌های کارآفرینانه ﺑﺮای ﭘﺎﯾﺪاری و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی تعاونی ﺿﺮوری ﻫﺴﺘﻨﺪ و در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ اﻧﺪازهﮔﯿﺮی اﯾﻦ ...  بیشتر