آموزش کشاورزی
نقش حمایت اجتماعی ادراک‏شده در رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی: جستجوی رابطه‏ های پیش بینی کننده خطی و غیر خطی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 فروردین 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368590.2052

چکیده
  شناسایی جزئیات نقش حمایت اجتماعی اعضای هیأت علمی رشته ‏های کشاورزی بر رفتار جستجوی شغل دانشجویان کشاورزی یک ضرورت علمی است. بر این مبنا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی نقش حمایت اجتماعی از سوی اعضای هیأت علمی مرکز‏های آموزش عالی کشاورزی در رفتار جستجوی شغلی دانشجویان کشاورزی بود. دانشجویان سال چهارم دوره کارشناسی همه‏ ی رشته‏ های کشاورزی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه

زهرا اطهری؛ بهروز مرادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368515.2051

چکیده
  به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه ‎های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آن‏ها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تعیین نیازهای آموزشی مدیران عامل و کارشناسان شرکتهای تعاونی تولید کشاورزی استان‌های ایلام و خوزستان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت

شیدا یوسفی برهانی؛ سید مهدی میردامادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368027.2044

چکیده
  مطالعه کنونی با هدف بررسی نیازهای آموزشی مدیران عامل و اعضای تعاونی‌های تولید کشاورزی استان‌های ایلام و خوزستان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت در سال 1402 انجام گرفته است. جامعه آماری این مطالعه شامل 749 نفر از مدیران عامل و اعضای تعاونی‌های تولید کشاورزی تحت پوشش طرح توانمندسازی تعاونی‌های تولید کشاورزی استان‌های خوزستان ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
آسیب‌شناسی یادگیری برخط در آموزش عالی کشاورزی: مطالعه موردی دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک

مسعود رضائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368804.2056

چکیده
  بحران کووید-19 تغییر و دگرگونی دیجیتالی آموزش را سرعت بخشید و دانشگاه‌ها ناچار شدند تنها از یادگیری برخط استفاده کنند. هدف اصلی این پژوهش آسیب‌شناسی یادگیری برخط در آموزش عالی کشاورزی در دوران کرونا از دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعه‌ی آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی کشاورزی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
اعتبار‌سنجی تأثیر نظام اداری سازمان جهاد کشاورزی فارس و میانجی مدیریت دانش بر کیفیت آموزش کشاورزان

سمیه نگهداری؛ سعید طالبی؛ فرزاد محمدجانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 خرداد 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.368851.2057

چکیده
  فرهنگ سازمانی به عنوان عامل پایداری و رشد سازمان ها در نظر گرفته می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرگذاری فرهنگ اداری بر کیفیت تدریس و آموزش با واسطه‌‌گری مدیریت دانش در نظام نوین ترویج کشاورزی بود. روش تحقیق علی-ارتباطی بود. جامعه آماری تحقیق شامل مروجان جهادکشاورزی ،اعضای هیات علمی ایستگاههای تحقیقات کشاورزی، اعضای هیات علمی رشته ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل‌های موثر در پذیرش الگوی کشت بهینه در توسعه پایدار بخش کشاورزی

مسعود سامیان؛ موسی اعظمی؛ رضا بهراملو

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1404

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.369053.2059

چکیده
  بهینه‌سازی الگوی کشت یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های بخش کشاورزی کشور در جهت دستیابی به توسعه پایدار است که از سوی محققان، کارشناسان و فعالان این بخش تأکید شده است، البته پذیرش الگوی کشت جدید و بهینه از سوی کشاورزان به عامل‌های پرشماری بستگی دارد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عامل‌های موثر در پذیرش الگوی کشت بهینه است. دیدمان تحقیق آمیخته ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل های مؤثر برتوانایی زنان روستایی اسلام آباد غرب در انجام کشاورزی پایدار

رضا موحدی؛ ثریا مرادی؛ ترانه صرامی فروشانی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 3-21

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.366727.2029

چکیده
  زنان روستایی، به عنوان گروهی تأثیرگذار در توسعه جوامع روستایی می باشند که نیازمند توانمندسازی در ابعاد گوناگون هستند. در تحقیق حاضر هدف بررسی توانمندسازی آموزشی زنان روستایی و عوامل آموزشی_ترویجی، اقتصادی، اجتماعی مؤثر بر آن در زمینه کشاورزی پایدار می‌باشد که در سال 1402 انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شمار 2054 تن از زنان روستایی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل نظام‌مند محتوای برنامه آموزشی ترویج کشاورزی

سمانه یگانه؛ محبوبه عارفی؛ غلامرضا شمس؛ عباس نوروزی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 22-43

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.367085.2031

چکیده
  محتوا در برنامه آموزشی ترویج کشاورزی به عنوان عنصر اصلی آموزش در طول تاریخ و در کشورهای مختلف مورد توجه بوه است. به این دلیل که شالوده انتقال دانش و توسعه مهارت کشاورزان است و بر فرآیندهای تصمیم‌گیری و شیوه‌های کشاورزی آنها تأثیر می-گذارد. بررسی انتقادی محتوای ارائه‌شده از طریق برنامه‌های آموزشی ترویج کشاورزی برای اطمینان از اثربخشی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نیاز آموزشی تولیدکنندگان گیلاس استان خراسان رضوی به تجارت الکترونیکی

الهام منزه؛ احمد رضوانفر؛ سیدحمید موحد محمدی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 44-63

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.367071.2032

چکیده
  کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است‌ که نیاز به بررسی تجارت الکترونیکی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اهمیت آموزش و آگاهی تولیدکنندگان از ضرورت‌های به‌ کارگیری مدل‌های تجارت الکترونیکی، این پژوهش با هدف تحلیل نیاز آموزشی معماری‌های تجارت الکترونیکی در بین تولیدکنندگان گیلاس در استان خراسان‌رضوی انجام ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل های موثر در گسترش خدمات ترویج و افزایش ضریب نفوذ دانش کشاورزی در استان کرمانشاه

غفار قنبری؛ امیرحسین علی بیگی؛ اسماعیل کرمی دهکردی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 64-86

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.367537.2035

چکیده
  طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و پهنه‌بندی عرصه‌های تولید در مرکزهای جهاد کشاورزی به‌منظور افزایش ضریب نفوذ دانش و پوشش خدمات ترویج کشاورزی از سال 1395 در سطح پهنه‌های تولیدی انجام شد. اما با وجود مزایای این طرح، هم‌چنان ایرادهایی از سویگان گوناگون از جمله عدم ‌دسترسی به آمار دقیق در خصوص پهنه‌ها، غیر بومی بودن و تک تخصصی بودن برخی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل ارتباط بین نشانگرهای پردازش ذهن و رفتار حافظ محیط زیست زنبورداران شهرستان جوانرود

شکوفه بختور؛ شهپر گراوندی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 87-105

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.367656.2039

چکیده
  درپژوهش حاضر سعی شد با استفاده از مدل تلفیقی هرمان-آیزن، به بررسی رفتار زیست‌محیطی زنبورداران پرداخته شود. جامعه آماری این تحقیق زنبورداران شهرستان جوانرود (N=180) بودند که در دوره‌های آموزش زیست محیطی شرکت کرده بودند و به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته سه قسمتی بود که روایی آن توسط اساتید ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
رابطه سویگان معیشتی با رفتار زیست‌محیطی بهره‌برداران مراتع روستاهای دهستان سارال شهرستان دیواندره

شاهو رستگار؛ کریم نادری مهدیی؛ فاطمه سپهوند

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 106-123

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.367821.2042

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سرمایه‌های معیشتی و رفتار زیست‌محیطی بهره‌برداران از مراتع اجرا شد. این تحقیق نظر هدف، کاربردی می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته و شیوه نمونه‌گیری نیز به صورت تصادفی ساده بوده است. نمونه آماری شامل 190 نفر از مرتع‌داران ساکن مناطق روستایی دهستان سارال شهرستان دیواندره واقع در ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نیازسنجی آموزشی، اجرا و سنجش اثربخشی آموز ش های کشاورزی مورد نیاز رئیسان هیئت مدیره و مدیران عامل تعاونی های تولید روستایی

محسن سلمان؛ قدیر فیروزنیا؛ بهروز قرنی آرانی

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 124-141

https://doi.org/10.22092/jaear.2025.367833.2043

چکیده
  پژوهش حاضر در راستای پاسخ به سنجش نیازهای آموزشی تخصصی کشاورزی، شیوه اجرا و سنجش اثربخشی آموزش‌های تخصصی کشاورزی مورد نیاز رئیسان هیئت‌مدیره و مدیران عامل تعاونی‌های تولید روستایی بود. نمونه آماری در بخش نیازسنجی آموزشی مشتمل بر 67 نفر رییس هیئت‌مدیره و 67 نفر مدیرعامل به شیوه تصادفی ساده، و 56 نفر کارشناس(شامل 28 نفر کارشناس مسئول ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
علم‏ سنجی ‏ساختار علمی مقاله‌های ترویج و آموزش کشاورزی در بازه زمانی 1941 تا 2023

یاسر محمدی؛ زینب اسدپوریان

دوره 16، شماره 70 ، آذر 1403، ، صفحه 142-160

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.133758

چکیده
  ترویج و آموزش کشاورزی برای توسعه کشاورزی پایدار ضروری است. این مطالعه بر سهم علمی تحقیقات ترویج و آموزش کشاورزی در بازه زمانی (2023-1941) تأکید دارد. برای این منظور از تکنیک ‏های علم ‏سنجی شامل تحلیل هم‏ استنادی، هم ‏نویسندگی و هم ‏رخدادی واژگان استفاده شد. جامعه آماری تحقیق تمام مقاله های پژوهشی منتشر شده در حوزه مورد مطالعه در ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تأثیر مهار ت های نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارت های نرم هوش هیجانی در دانشجویان کشاورزی

عبدالرحیم غیاثی؛ امیر علم بیگی

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 3-18

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365850.2014

چکیده
  کاوش در ادبیات اشتغال‏ پذیری نشان می‏‏ دهد که شواهد تجربی در زمینه بر هم کنش مهارت‏ های نرم اندک بوده و به همین سبب بررسی این موضوع دارای اهمیت است؛ زیرا، می‏ تواند نقش مهمی در آموزش و توسعه مهارت‏ های نرم داشته باشد. در این پژوهش علّی ارتباطی با دیدمان کمّی، تأثیر مهارت‏ های‌ نرم یادگیری و ارتباطی بر مهارت‌های نرم هوش هیجانی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
اثربخشی آموز ش های تخصصی مؤسسه تحقیقات واکسن و سر مسازی رازی همخوان با عملیات مطلوب تولید در بهبود فرآورده های زیستی

شهرام مقدس فریمانی؛ سید سهیل قائم مقامی؛ محمدرضا اسدی

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 20-43

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365997.2018

چکیده
  دوره‌های آموزشی تخصصی کارکنان شاغل در بخش های تولیدی در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بر مبنای دستورکار عملیات مطلوب تولید (GMP) در جهت بهبود فرآیند تولید فرآورده‌های زیستی برگزار می شوند. هدف این تحقیق ارزشیابی اثربخشی آموزش های تخصصی ضمن خدمت کارکنان شاغل در بخش های تولیدی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در جهت بهبود فرآیند ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
عامل های تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

بهمن خسروی پور؛ سهیلا پورجاوید؛ زینت درویشی

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 44-68

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366175.2022

چکیده
  سواد محیط زیستی، از نظر مفهومی، شناخت و سواد لازم درباره‌ی مفهوم‌های کلیدی، مسئله‌های محیط زیستی و آشنایی با مهارت‌های لازم برای رویارویی با آنهاست. از این‌رو با توجه به اهمیت سواد محیط زیستی افراد در حفاظت از محیط زیست به عنوان میراثی گران‌بها برای نسل‌های آینده، تحقیق‌حاضر با هدف واکاوی عامل‌های تأثیرگذار بر سواد محیط زیستی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
الگوی آموزش گروهی حرفه آموزی کشاورزی به مددجویان

زهرا خوشنودی فر؛ سعیده نظری نوقابی؛ مجید رضا خداوردیان؛ غلامرضا گودرزی؛ علی اکبر داودی راد؛ سیروس بهادری

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 69-86

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366003.2019

چکیده
  حرفه‌آموزی کشاورزی در برنامه‌های بازپروری مددجویان در بند به شیوه‌های متداول کیفیت و اثربخشی مناسبی برخوردار نبوده آموزش مشارکتی و فعالیت گروهی سبب افزایش انگیزه و یادگیری عمیق می‌شود. این پژوهش با هدف به‌کارگیری حرفه‌آموزی کشاورزی با استفاده از الگوی طرح تدریس عضو-گروه (Team Member Teaching Design-TMTD) در ندامتگاه اراک انجام شد. از نظر هدف ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
شاخص های مناسب تولید و پخش برنامه های آموزش تلویزیونی در بخش کشاورزی استان کرمانشاه

امیرحسین علی بیگی؛ نگین میری جعفرآبادی؛ فاطمه پورقاسم

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 87-107

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366318.2023

چکیده
  بر پایه تجارب و مشاهدات، برنامه های آموزش کشاورزی تلویزیونی چنان که انتظار می رود مورد اقبال کشاورزان نیستند. این پژوهش با دیدمان آمیخته با هدف شناسایی و اعتباریابی شاخص‌های یک برنامه مناسب آموزشی تلویزیونی برای کشاورزان انجام شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی افراد خبره در زمینه تدوین برنامه و آشنا به محیط روستا در سازمان صدا و ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
ارزشیابی سایت های الگوئی جامع تولیدی ترویجی در تولید محصول سالم

علی اسداله پور کوتنایی؛ مجید رضا خداوردیان

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 108-125

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366701.2028

چکیده
  هدف این پژوهش ارزشیابی میزان موفقیت سایت های الگوئی جامع تولیدی ترویجی در تولید محصول سالم بود. از بعد ماهیت فلسفی، دیدمان تحقیق کمی و از جنبه هدف، کاربردی و بر حسب چگونگی گردآوری داده ها، غیرآزمایشی است. جامعه آماری شامل مسئولان سایت های الگوئی تولید محصول های سالم کشور در سه سال منتهی به 1402 بودند. از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
تحلیل رابطه بین دانش آموخته شده و کاربرد آن توسط شالیکاران مازندران شرکت کننده در دوره های آموزشی ترویجی مدیریت تلفیقی آفات برنج

هادی مؤمنی هلالی؛ مهرداد عمواقلی طبری؛ وحید خسروی؛ هدی آبادیان؛ علیرضا نبی‌پور

دوره 16، شماره 69 ، شهریور 1403، ، صفحه 126-142

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.366954.2030

چکیده
  راهبرد مدیریت تلفیقی آفات به عنوان یک سیاست مهم سازگار با محیط‌زیست طی سالی‌های اخیر در بستر دوره‌های آموزشی ترویجی کشاورزی مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت. بر این مبنا، هدف از این تحقیق ارزیابی رابطه میان واکنش شالیکاران نسبت به دوره‌های آموزشی ترویجی، دانش مدیریت تلفیقی آفات و استفاده عملی از دانشِ آموخته‌شده شالیکاران مشارکت‌کننده ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
سنجش ترانظری تاثیر آموزش های حضوری و مجازی مدیریت پسماندهای کشتزاری به گندمکاران روانسر

ناصر ناصری؛ شهپر گراوندی؛ فرحناز رستمی

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 5-21

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.364339.1985

چکیده
  رفتار نامناسب با بقایای زراعی می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری بر محیط زیست به همراه داشته باشد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر دو روش آموزش حضوری و غیرحضوری بر مدیریت بقایای زراعی در گندمکاران شهرستان روانسر در سال زراعی 1401-1402 انجام شد. به منظور بررسی تصمیمات و رفتارهای کشاورزان در طی مراحل آموزش، از الگو فراتئوری تغییر (TTM ) به عنوان ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
الگوی سویگانی نگاشتِ شناختی زیست‌بوم کارآفرینی دانشجویی در آموزش عالی کشاورزی

محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ فاطمه رجبیان غریب

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 22-47

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365320.2003

چکیده
  چکیده این پژوهش با بهره‌گیری از دو روش تحقیق در قالب یک طرح تحقیق متوالی به انجام رسید. در ابتدا، با تشکیل گروه کانونی متشکل از گروهی از دست‌اندرکاران زیست‌بوم کارآفرینی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان (N=22)، نسبت به عارضه‌یابی کارآفرینی دانشجویی به عنوان یک موقعیت مسئله‌مند اقدام شد. در گام تحلیلی از رویکرد توسعه و تحلیل ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
شاخص آمادگی پذیرش فناوری (TRI) کشاورزان خوزستان در استفاده از شبکه‌های پیام-رسان آموزش کشاورزی

خدیجه سلیمانی؛ بهمن خسروی پور؛ مسعود یزدان پناه؛ کاترین لوهر؛ اشتفان سیبر؛ مسلم سواری

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 48-66

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365557.2005

چکیده
  شبکه‌های پیام‌رسان از جمله دستاوردهای عصر پرشتاب پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، پسندیده‌ترین رسانه اجتماعی تلقی شده و به طور چشمگیری مورد اقبال واقع شده‌اند. شبکه‌های پیام‌رسان با پراکنش گسترده و شتاب بالا ابزار مناسبی برای این هدف بویژه دستیابی به هدف‌های آموزشی ـ ترویجی برای کشاورزان هستند. این پژوهش با هدف بررسی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
الگوی افرازش کیفیت آموزشی هنرستان های کشاورزی خوزستان

علی پیرامون؛ مسعود برادران؛ مسلم سواری

دوره 16، شماره 68 ، خرداد 1403، ، صفحه 67-88

https://doi.org/10.22092/jaear.2024.365442.2009

چکیده
  هدف آموزش فنون کشاورزی در هنرستان های کشاورزی تربیت نیروی فنی کشاورزی و ایجاد علاقه در آن ها برای تولید محصولات کشاورزی می‌باشد. اما، در این مسیر هنرستان‌های کشاورزی در مقایسه با دبیرستان‌های دیگر از وضعیت آموزشی مطلوبی برخوردار نیستند و در تعلیم و تربیت با مشکل‌های پرشماری روبرو هستند. عمده این چالش ها و مساله‌ها در سویگان آموزشی، ...  بیشتر